dr hab. Adriana Schetz IF US

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ W PRACY Z DZIECKIEM AUTYSTYCZNYM
Advertisements

Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Nad Niemnem ELIZY ORZESZKOWEJ
Psychologiczne problemy opieki nad pacjentem w stanie wegetatywnym.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
Śmierć mózgowa aspekty medyczne, prawne i etyczne
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Stany zagrożenia życia W- 9 „Nagłe zagrożenia ze strony układu nerwowego” lek. Tomasz Gutowski.
Psychologia Psychologia definiowana jest jako naukowe badanie zachowania jednostek i ich procesów psychicznych Psychologia jest:  Nauką społeczną Nauką.
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
Percepcja słuchowa.
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
WSTRZĄS POURAZOWY.
BIOFEEDBACK EEG.
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
PSYCHODYNAMICZNE PODEJŚCIE DO OSOBOWOŚCI (2):
PSYCHODYNAMICZNE PODEJŚCIE DO OSOBOWOŚCI (1): KLASYCZNA PSYCHOANALIZA
Biofeedback – jest to metoda pozwalająca kontrolować procesy zachodzące w organizmie. Uczy panowania nad własnymi reakcjami, pomaga odpowiednio relaksować.
Spostrzeganie.
Układ nerwowy CZŁOWIEKA.
Psychoanaliza Freuda.
Integracja sensoryczna
TRAUMA IN THE ELDERLY 1 URAZY U OSÓB W WIEKU PODESZŁYM.
START W SZKOŁĘ.
Kto pod kim dołki kopie sam w nie wpada uwagi o przeniesieniu i przeciwprzeniesieniu w terapii par. Joanna Skowrońska Konferencja Fundacji Rozwoju Terapii.
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Dwa pojęcia świadomości
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
Historia pojęcia umysłu
Kl Sen - jak nastolatki korzystają z jego dobrodziejstwa.
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Umiejętność obserwacji.
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
Filozofia umysłu: podsumowanie pierwszego semestru
Warunkowe i bezwarunkowe
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
CHORY NIEPRZYTOMNY NIEPRZYTOMNOŚĆ:
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Teorie osobowości Literatura podstawowa
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka.
Dwa pojęcia świadomości
Wykonała: Iwona Rąpała
 Werbalna  Niewerbalna Przekazywanie treści do adresata i sposób jej odbioru ma znaczenie w zależności od :
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
Zaburzenia aktywności i działań ruchowych
Dobrostan psychofizyczny pracowników sądów powszechnych A.D. 2015: Analiza ilościowo – jakościowa w perspektywie zadań wymiaru sprawiedliwości dr Katarzyna.
Badanie stresowe i profilaktyka
„ Świat bez dopalaczy, narkotyków i… ”
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
O stresie – kilka rzeczy ważnych
Reprezentacje umysłowe
Uwaga Adriana Schetz IF US.
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
Czy oprócz człowieka inne zwierzęta również są samoświadome?
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Witajcie! Część 1 Przyczyny bólu pleców i sposoby zapobiegania
Percepcja słuchowa.
PIELĘGNIARSKIE WSPARCIE PSYCHICZNE CHORYCH U KRESU ŻYCIA
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

dr hab. Adriana Schetz IF US Świadomość dr hab. Adriana Schetz IF US

Trudności definicyjne Świadomość może być rozumiana jako: Przytomność czyli „stan gotowości układu nerwowego do odbierania bodźców ze środowiska” (ang. consciousness jako przytomność), (Pąchalska 2007, s. 235); Stan zdawania sobie sprawy z tego, że jest się przytomnym (ang. consciousenss jako świadomość, albo ang. awareness); „Consciousness is the awareness of being aware” (Kolb, Whishaw 2003, s. 602).

Przytomność a świadomość Przytomność w sensie medycznym: Badanie pacjenta pod kątem tego czy rozumie pytania i polecenia; czyli Sprawdzanie czy pacjent jest w kontakcie logicznym czy werbalnym

[Prusiński 1998; Pąchalska 2007, s. 236] Przytomność i świadomość są ze sobą utożsamiane na gruncie neuropsychologicznym Jest to stan OUN zachowujący wyższe funkcje korowe czyli odbieranie bodźców oraz stosowne reagowanie na nie, zorientowanie w czasie i lokalizacji przestrzennej oraz w sytuacji. [Prusiński 1998; Pąchalska 2007, s. 236]

Psychologiczna definicja świadomości „Zespół procesów odbioru informacji i sterowania zachowaniem człowieka, który spełnia funkcje nadrzędne wobec innych procesów regulacji, zachodzących w mózgu” [Prusiński, Neurologia praktyczna, Warszawa: 1998, s. 117]

Amnezja pourazowa: półświadomość? Pacjent wybudzony z długotrwałej śpiączki może być przytomny w tym sensie, że „ma oczy otwarte i widzi świat, reaguje na bodźce, nawet jeśli ze spowolnieniem i w nietypowy sposób, może też odpowiadać sensownie na proste pytania” (Pąchalska 2007, s. 236). Jednakże nie pamięta on danych informacji dłużej jak 30 sek. (bardzo ograniczona pamięć robocza); nie zdaje sobie sprawy z tego gdzie jest, z kim rozmawia, co się dzieje itp. Wniosek: choć nie jest zachowana pełna świadomość, pacjent jest z pewnością przytomny, a nawet samoświadomy.

A B C A – Samoświadomość, czyli świadomość swoich doznań, myśli, pragnień; B – Świadomość, czyli odbiór bodźców i prawidłowa reakcja na bodźce; C – Przytomność, czyli „bycie w kontakcie”

Przytomność i świadomość w kontekście nieprzytomności i nieświadomości Po Freudzie uważa się, że jest możliwe by jedna osoba, w czasie t była zarazem świadoma i nieświadoma; Nie jest zaś możliwe, aby być zarazem w tym samym czasie przytomnym i nieprzytomnym.

Donald Hebb (Podręcznik psychologii, 191966/1973) Opisuje człowieka, który „uległ obrażeniom czaszki i potrafił odpowiadać inteligentnie na pytania dotyczące jego samego, nie wiedząc jednocześnie, gdzie się znajduje i jak się znalazł w szpitalu, a później nie mogąc sobie nawet przypomnieć, że korzystał z pomocy lekarskiej”

Donald Hebb (Podręcznik psychologii, 191966/1973) Przytomność to stan czuwania (jeden z dwóch stanów fizjologicznych): albo się jest przytomnym, albo nie. Czy może występować świadomość bez przytomności? Czyli jakaś percepcja bez czuwania? Tak. I to u osób zdrowych! Podczas snu.

A B C D A Pąchalska 2007, s. 238 Poziom przytomności Poziom aktywności kory mózgowej A B C D A 12.00 15.00 18.00 21.00 0.00 3.00 6.00 9.00 12.00 Pąchalska 2007, s. 238 Cztery etapy aktywności: Stan czuwania (A) Zasypianie (B) Stan snu (C) Budzenie się (D)

Fale mózgowe a aktywność dobowa Pełne pobudzenie Odprężenie – gotowość działania Przetwarzanie informacji oraz wczesne fazy snu Głęboki sen

Zygmunt Freud (1939) Ego Id Superego Świadome Nieświadome Przedświadome

Samoświadomość Samoświadomość to świadomość siebie. Co to dokładnie znaczy? Wiedza o swoich stanach wewnętrznych; Czucie swoich stanów wewnętrznych; „Sobość” – Ja, Jaźń

Koncepcje Ja Pojęcie Ja wprowadził William James (ok. r. 1890): Wymiar jednostkowy Ja Wymiar społeczny Ja Ad.1: Ja podmiotowe („I” samoświadome) – procesy i funkcje Ja przedmiotowe („Me” obiekt namysłu) – treść i struktura Ad. 2: Analizowane na poziomie interpersonalnym – Ja relacyjne (relacje z bliskimi) -//- grupowym – Ja kolektywne (relacje bardziej formalne) Lawrence Pervin (2002): pojęcie Ja jest nieuchwytne jak wiatr;