FUNKCJE RÓŻNOWARTOŚCIOWE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wartość bezwzględna liczby rzeczywistej opracowała: monika kulczak, kl
Advertisements

Temat: Funkcja wykładnicza
Wycinanki - składanki czyli o mierze inaczej.
Równanie różniczkowe zupełne i równania do niego sprowadzalne
11. Różniczkowanie funkcji złożonej
CIĄGI.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
mgr inż. Ryszard Chybicki Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych
VI Rachunek predykatów
Badania operacyjne. Wykład 2
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Liczby Pierwsze - algorytmy
ZLICZANIE cz. II.
Rozwiązanie d’Alemberta równania struny Ewelina Bednarz Łukasz Klita.
„METODA FOURIERA DLA JEDNORODNYCH WARUNKÓW BRZEGOWYCH f(0)=f(a)=0”
Materiały pomocnicze do wykładu
1.
Analiza matematyczna - Funkcje jednej zmiennej wykład II
FUNKCJE.
Nierówności (mniej lub bardziej) geometryczne
odwracania macierzy. Macierz odwrotna Sposoby Postaraj się przewidzieć
o równaniach , Kilka uwag o równaniach równoważnych. twierdzeniach
Modele ze strukturą wieku
Podstawy analizy matematycznej II
Zadanie programowania liniowego PL dla ograniczeń mniejszościowych
Nie taki diabeł straszny czyli o zadaniach: wykaż , uzasadnij , udowodnij Piotr Ludwikowski.
Zadanie programowania liniowego PL dla ograniczeń mniejszościowych
Kombinatoryka w rachunku prawdopodobieństwa.
Języki i automaty część 3.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Technika optymalizacji
Podstawy analizy matematycznej I
II. Matematyczne podstawy MK
FUNKCJE Opracował: Karol Kara.
Rachunek różniczkowy funkcji jednej i wielu zmiennych
Czym jest funkcja?? Funkcją nazywamy przyporządkowanie każdemu elementowi zbioru X dokładnie jeden odpowiednik ze zbioru Y. f(x) : X Y x – argumenty.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
FUNKCJE Pojęcie funkcji
Metody numeryczne szukanie pierwiastka metodą bisekcji
UKŁAD RÓWNAŃ LINIOWYCH INTERPRETACJA GRAFICZNA
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
FUNKCJA POTĘGOWA.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Tematyka zajęć LITERATURA
Wykłady z matematyki „W y z n a c z n i k i”
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Metody nieinkluzyjne: Metoda iteracji prostej.
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Wydział Elektroniki PWr AiR III r. Metody numeryczne i optymalizacja Dr inż. Ewa Szlachcic Wykład 3 Właściwe minimum lokalne: Funkcja f(x) ma w punkcie.
FUNKCJA HOMOGRAFICZNA mgr Elzbieta Markowicz-Legutko
Współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+ Zespół Szkół w Górze.
DALEJ Sanok Spis treści Pojęcie funkcji Sposoby przedstawiania funkcji Miejsce zerowe Monotoniczność funkcji Funkcja liniowa Wyznaczanie funkcji liniowej,
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
© Prof. Antoni Kozioł, Wydział Chemiczny Politechniki Wrocławskiej MATEMATYCZNE MODELOWANIE PROCESÓW BIOTECHNOLOGICZNYCH Temat – 5 Modelowanie różniczkowe.
Rozwiązywanie układów równań Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Co to jest funkcja? Opracowała: Monika Grudzińska - Czerniecka.
RÓŻNE KULTURY – JEDNA TOŻSAMOŚĆ
Funkcje jednej zmiennej
Obliczenia procentowe w praktyce
Przekształcenia wykresów funkcji
Wyznaczanie miejsc zerowych funkcji
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla każdego
Funkcje jednej zmiennej
RÓŻNE KULTURY – JEDNA TOŻSAMOŚĆ
MONOTONICZNOŚĆ FUNKCJI
ZBIÓR WARTOŚCI WARTOŚĆ NAJMNIEJSZA WARTOŚĆ NAJWIĘKSZA
jest najbardziej efektywną i godną zaufania metodą,
WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE
Zapis prezentacji:

FUNKCJE RÓŻNOWARTOŚCIOWE RÓŻNE KULTURY – JEDNA TOŻSAMOŚĆ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+ FUNKCJE RÓŻNOWARTOŚCIOWE Bożena Stanisławska nauczycielka matematyki w Liceum Ogólnokształcącym Niepublicznym Kolegium św. Stanisława Kostki KSW w Warszawie.

Funkcja f:XY jest funkcją różnowartościową wtedy i tylko wtedy, gdy:  dla każdego x1,x2  Df , Takich że x1≠x2 ⇒ f(x1)≠f(x2), mówiąc prościej, funkcja jest różnowartościowa, kiedy nie przyjmuje kilkakrotnie tej samej wartości. Można to zapisać również: x1-x2≠0 ⇒f(x1)-f(x2)≠0.

BADANIE CZY FUNKCJA JEST RÓŻNOWARTOŚCIOWA

TE FUNKCJE SĄ FUNKCJAMI RÓŻNOWARTOŚCIOWYMI Przykład 1 Funkcja dla różnych xX przyjmuje różne wartości zatem jest różnowartościowa.

  Funkcja dla różnych xX przyjmuje różne wartości zatem jest różnowartościowa.

X=R, Y=R f(x)=-3x+8 Funkcja dla różnych xX przyjmuje różne wartości zatem jest różnowartościowa.

Przykład 4 Ta funkcja dla różnych xX również przyjmuje różne wartości   Ta funkcja dla różnych xX również przyjmuje różne wartości zatem jest różnowartościowa

TE FUNKCJE NIE SĄ FUNKCJAMI RÓŻNOWARTOŚCIOWYMI X=R, Y= R+ {0} f(x)=|x|

np: dla x=- 2 i x=2 f(-2)=f(2)=8   Aby wykazać, że funkcja nie jest różnowartościowa w zbiorze R, wystarczy wykazać jedna parę różnych argumentów, dla których wartości funkcji są równe np: dla x=- 2 i x=2 f(-2)=f(2)=8

X=R, Y= <-1,1> f(x)=sinx Wskaż takie dwa argumenty dla których funkcja przyjmuje te same wartości

Funkcją różnowartościową nie jest również funkcja Dirichleta. Przedstawia ją wzór:

Odwrotne wynikanie nie jest prawdziwe. Łatwo zauważyć, że funkcje ściśle monotoniczne na pewnym zbiorze są na tym zbiorze różnowartościowe. Odwrotne wynikanie nie jest prawdziwe.

Jeżeli funkcja f jest różnowartościowa na swojej dziedzinie, Twierdzenie Jeżeli funkcja f jest różnowartościowa na swojej dziedzinie, to dla dowolnych argumentów zachodzi równoważność:

Sprawdzanie czy funkcja jest różnowartościowa Zadanie: Wykaż, że funkcja dana wzorem  f(x)= -2x+8 jest różnowartościowa.

Dowód: Sposób I ( z definicji funkcji) Założenie: że f(x)= -2x+8 - dana funkcja; Df=R;  x1 , x2 R oraz x1  x2 Teza:  f( x1 )  f( x2) .  Dowód: Wyznaczmy różnicę f( x1 ) - f( x2) dla x1 , x2 R f( x1 ) - f( x2)= -2x1 +8-(-2x2 +8)=-2x1 +8+2x2 - 8=-2x1 +2x2 =-2(x1 - x2 ) Ponieważ x1  x2 (założenie) więc -2(x1 - x2 )≠0 A to oznacza, że f( x1 ) - f( x2) ≠0 Otrzymaliśmy więc tezę: f(x1)   f(x2)

spełniony jest warunek f( x1 )=f( x2) Wówczas -2x1 +8 = -2x2 +8 Sposób II (dowód nie wprost) Zakładamy, że f(x)= -2x+8 - dana funkcja; Df=R; oraz że dla dowolnych x1,x2 R spełniony jest warunek f( x1 )=f( x2) Wówczas  -2x1 +8 = -2x2 +8 Jeśli od obu stron odejmiemy 8 otrzymamy: -2x1 = -2x2 /:(-2) x1 = x2 Ponieważ x1,x2 to dowolne liczby należące do dziedziny funkcji więc udowodniliśmy, że funkcja jest różnowartościowa.

Zastosowania różnowartościowości do rozwiązywania równań

Rozwiąż równanie: Rozwiązanie: Stosując wzór na sześcian różnicy, sprowadzamy równa­nie do postaci Dzięki różnowartościowości funkcji f(x)=x3 dla x R można wywnioskować, że roz­wiązaniem równania jest x=6

Zastosowanie różnowartościowości zostanie omówione dokładniej przy okazji omawiania własności poszczególnych funkcji

H.Pawłowski – Matematyka-podręcznik dla klasy I Literatura: K.Kłaczkow, M.Kurczab, E. Świda – Matematyka – podręcznik i zbiór zadań do liceów i techników, klasa I, H.Pawłowski – Matematyka-podręcznik dla klasy I Prezentacja została opracowana podczas realizacji projektu „Różne kultury – jedna tożsamość”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z programu ERASMUS+. Partnerzy projektu: Fundacja „Dla Polonii”, Macierz Szkolna na Litwie i Ogólnokrajowa Szkoła Polska na Węgrzech. Informacje o projekcie i konspekty lekcji znajdziesz na portalu http://e-akademia.net/ RÓŻNE KULTURY – JEDNA TOŻSAMOŚĆ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+