Systemy logistyczne 2 M. Stanisławski żurawie Systemy logistyczne 2 M. Stanisławski
żurawie Są to urządzenia transportu technologicznego posiadające urządzenie ładunkowe podwieszone do wysięgnika lub wciągarki przemieszczającej się po wysięgniku. Przestrzeń robocza dla żurawi pełnoobrotowych o zmiennym wysięgu jest ograniczona dwoma walcami ms
klasyfikacja Ze względu na sposób przemieszczania się ms
Charakterystyka żurawia Udźwig żurawia jest zmienny i zależy od wysięgu - przy większym wysięgu udźwig jest odpowiednio mniejszy i odwrotnie. Zależność między udźwigiem a wysięgiem przedstawia tzw. charakterystyka żurawia, może być wykonana w postaci rys. lub tabeli H R ms
Żurawie stacjonarne Są związane na stałe z jednym określonym miejscem i stanowiskiem pracy Żurawie słupowe udźwig 200 – 1000 kg udźwig do 500 kg R = 2 – 6 m R = 7m ms
Żurawie stacjonarne Żuraw słupowy udźwig =1600 – 20000 kg R = 4 – 20 m ms
Żuraw słupowy obrotowy manipulacyjny Żurawie stacjonarne Żuraw słupowy obrotowy manipulacyjny ms
Żuraw przyścienny obrotowy manipulacyjny Żurawie stacjonarne Do 6300 kg R =10 m Żuraw przyścienny Udźwig 500 – 10000 kg R = 2 – 12 m Żuraw przyścienny obrotowy manipulacyjny ms
Żurawie przenośne Przystosowane są do zmiany miejsca pracy, najczęściej po częściowym demontażu i złożeniu na odpowiednim fundamencie lub stałej podstawie Typowym przykładem są żurawie budowlane wieżowe, budowane są jako górnoobrotowe ( do złożenia potrzebny żuraw samochodowy) i dolnoobrotowe , przykładowe dane : Hmax= 60,7 m , Rmax=70 m , Qmax= 12000 kg, przy Rmax Q = 2700 kg ms
Żurawie przewoźne lub przejezdne Są zainstalowane na ramach lub podwoziach, umożliwiających ich przemieszczanie Żurawik warsztatowy udźwig do 2500 kg ms
Żurawie przewoźne lub przejezdne Żurawie wieżowe samomontujące się ( czas montażu zajmuje kilkanaście minut ) R do 40 m Q do 4000 kg ms
Żurawie samojezdne Instalowane są na specjalnie zabudowanych podwoziach, z własnym napędem jazdy i niezależnym źródłem zasilania, umożliwiającym swobodną zmianę miejsca i stanowiska pracy ms
Żuraw samochodowy Q -300 t , H – 90 m , R – 68 m Żuraw samojezdny ms
Maksymalny balast (t): 160 Maksymalny udźwig (t): 700 (ze specjalnym wyposażeniem) ms Maksymalny udźwig bez balastu (t): 312 Maksymalny udźwig na wys. 150 m (t): 8 Maksymalny udźwig na promieniu 110 m z ruchomym wysięgnikiem (t): 3,8 Waga do transportu (t): 108
z wysięgnikiem kratowym poziomym, czas rozłożenia 20 minut Żuraw samochodowy samorozkładający się, z wysięgnikiem kratowym poziomym, czas rozłożenia 20 minut Q - 8 t, R – 52 m, Q = 1,6 t przy Rmax ms
Żuraw gąsienicowy Q – 100 t R – 52m Inne modele Q – 600t ms
Żuraw kratowy Q – 750 t R – 140 m Składa się z wielu elementów przewożonych oddzielnie, a następnie składanych ms
Żurawie hydrauliczne HDS Są to żurawie zabudowane jako dodatkowe wyposażenie samochodów ciężarowych. Dzięki temu pojazd spełnia dwie funkcje – dźwigu przeładunkowego oraz środka transportu wyposażonego w skrzynię ładunkową. Łącząc te funkcje pojazd jest zdolny do szybkiego załadunku własnego podwozia określonym towarem, przewiezienia go na miejsce przeznaczenia , a następnie samodzielnego rozładunku. ms
Pojazdy te są nieocenione dla prawidłowej realizacji wielu zadań w łańcuchach logistycznych. Możliwość obsługi przez jednego pracownika kierowcę – operatora, skrócenie czasu za- i rozładunku, brak konieczności angażowania dodatkowego sprzętu ( dźwig ) i ludzi do wykonania zadania zapewnia niższe koszty operacji, a w konsekwencji lepszą sytuację finansową firmy. Wadą takiego rozwiązania jest pewne zmniejszenie ładowności pojazdu. ms
ms
ms
ms
Zabierak hakowy ms
Żuraw kolejowy ms
Żuraw pływający Q – 200 t , R - 39,5 m H – 40m od lustra wody opuszczanie 12 m poniżej lustra wody ms
Żurawie pokładowe ms
Udźwig do 65 t R = 38 m
Żurawie portowe Budowane są jako żurawie bramowe wypadowe – dźwignice obrotowe zamontowane są na bramach przejezdnych po torach umożliwiających przejazd środków transportu drogowego lub kolejowego przez ich wnętrze. Mechanizm wypadowy umożliwia przemieszczanie ładunku po torze prawie poziomym podczas zmiany wysięgu, przy wyłączonym mechanizmie podnoszenia. Zapewnia to korzyści energetyczne ( mniej energii bo ładunku się w tym momencie nie podnosi) oraz łatwiejszą obsługę bo steruję tylko mechanizmami zmiany wysięgu i obrotu ms
Żurawie wypadowe pantograficzne ms
ms
Żurawie wypadowe zwodzone ms
Rozwiązania specjalne Wykonanie żurawia jako zabudowy specjalnej na wózku widłowym. ms
Transport w przedsiębiorstwie. Maszyny i urządzenia. K. Pawlicki literatura Transport w przedsiębiorstwie. Maszyny i urządzenia. K. Pawlicki WSiP 1996 Logistyczne systemy transportu bliskiego i magazynowania. Tom I Z. Korzeń ILiM 1998 internet ms
dziękuję za uwagę