Wyznaczanie sprawności oraz mocy świeczki Fizyka da się lubić 2013.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr inż. Piotr Bzura Konsultacje: PIĄTEK godz , pok. 602 f
Advertisements

Pochodna Pochodna  funkcji y = f(x)  określona jest jako granica stosunku przyrostu wartości funkcji y do odpowiadającego mu przyrostu zmiennej niezależnej.
Cykl przemian termodynamicznych
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
WYZNACZANIE TEMPERATURY WRZENIA WODY
Wpływ warunków na niewiadome na wyniki wyrównania.
Niepewności przypadkowe
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Dynamika procesów cieplnych
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Dynamika procesów cieplnych
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Układy i procesy termodynamiczne
Ułamki zwykłe i liczby mieszane.
Opracowanie wyników pomiarów
Część eksperymentalna konkursu:
Badanie wpływu temperatury na rozpuszczalność
Konstrukcja, estymacja parametrów
o granicy funkcji przy obliczaniu granic Twierdzenia
1.
„Fizyka da się lubić” Wykonanie i realizacja Adam Stachurski i Kaja Surdy XXV LO im. Stefana Baczyńskiego w Łodzi.
pod opieką Pani Moniki Klimczak
MIKOŁAJ MIKULSKI NG nr. 9 ,,PRIMUS”
O kriostymulacji azotowej dla ludzi… Cześć I ... zdolnych
Katarzyna Pędracka i Mateusz Ciałowicz
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
DUŻA MOC MAŁEJ ŚWIECZKI
Doświadczenie – Moc świeczki typu „tea-light”
Karolina Stolarczyk I LO im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu Klasa If
1.
Teresa Stoltmann Anna Kamińska UAM Poznań
Kinga Majda Magdalena Stolarek Izabela Prośniak
Opis projektu. Materiały Podgrzewacze Sklejka Klej Puszki po napojach.
KATEGORIA - DOŚWIADCZENIE Marek DerezulkoII Liceum Ogólnokształcące Adrian Gęsickiz Oddziałami Dwujęzycznymi Wojciech Fabjańczukim. Adama Mickiewicza Joanna.
Zespół Szkół Miejskich Nr 1 w Wałczu Matematyczno-fizyczna
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Temat: Gęstość materii Definicja: Gęstość (masa właściwa)- jest to stosunek masy pewnej porcji substancji do zajmowanej przez nią objętości.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
GĘSTOŚĆ.
„Fizyka da się lubić” MOC ŚWIECZKI.
DOŚWIADCZENIA LOSOWE.
„Wszystko powinno być wykonane tak prosto jak to możliwe, ale nie prościej.” Albert Einstein.
Doświadczenie Pomiar prędkości dźwięku
Konkurs Fizyka da się lubić!
siła cz.II W części II prezentacji: o sile ciężkości
Niepewność pomiaru Prezentacja przygotowana dla uczniów Gimnazjum nr 4 w Siemianowicach Śląskich autorka Joanna Micał.
Przykład Dobór i analiza pracy podgrzewaczy w ruchu ciągłym
Termodynamika II klasa Gimnazjum nr 2
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Excel Filtrowanie Funkcje bazodanowe
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
RUCH W prezentacji znajdziesz: podział ruchów (slajdy 3 – 7)
Druga zasada termodynamiki
Ciepło właściwe Ciepło właściwe informuje o Ilości ciepła jaką trzeba dostarczyć do jednostki masy ciała, aby spowodować przyrost temperatury o jedną.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Ile dwutlenku węgla jest w C-C?. Dnia 19 marca 2015 r. wykonaliśmy doświadczenie, które pozwoliło nam określić, ile dwutlenku węgla znajduje się w c–
Fizyka jako nauka przyrodnicza
Paragraf 1.4 Pomiar ciśnienia.
Przygotowała; Alicja Kiołbasa
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
WYZNACZENIE WARTOŚCI PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO (METODĄ SWOBODNEGO SPADKU) Autor: Mateusz Dargiel Gimnazjum im. Leszka Czarnego w Lutomiersku.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego JAKIE CZYNNIKI WPŁYWAJĄ NA ROZPUSZCZANIE SIĘ SUBSTANCJI W WODZIE?
Autorzy pracy: Michał Lemański Michał Rozmarynowski I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu Pomiar przyspieszenia ziemskiego przy.
KONKURS ZADANIE 1 KONKURS ZADANIE 1 Długość średnicy Marsa wynosi około 6,8 ・ 103 km, a średnicy Merkurego —około 4,8 * 103 km. Mars ma średnicę dłuższą.
Temat doświadczenia: Wyznaczanie ciepła właściwego wody Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych.
Niepewności pomiarów. Błąd pomiaru - różnica między wynikiem pomiaru a wartością mierzonej wielkości fizycznej. Bywa też nazywany błędem bezwzględnym.
Fizyka Da Się Lubić-Ważę Pierze
Konkurs z fizyki „Fizyka da się lubić”
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla każdego
przyspieszenia ziemskiego.
1.
Zapis prezentacji:

Wyznaczanie sprawności oraz mocy świeczki Fizyka da się lubić 2013

Do wyznaczenia mocy i sprawności podgrzewacza potrzebowałam: - kilka ww. podgrzewaczy - puszki o pojemności 330 ml - wełny mineralna (bardzo dobry izolator cieplny) - dłuższego, grubszego drutu - kawałka dość szerokiej rury (moja miała 11 cm średnicy) - kawałka ciężkiego metalu, który posłużył jako przeciwwaga - zapałek i paczki po nich - przyrządu do mierzenia czasu - termometru - sznurka (do obwiązania wełny)

Z tego zrobiłam taką konstrukcję:

Przejdźmy do doświadczenia. Postanowiłam, że użyję 250 gram wody, ponieważ dzięki temu osiągnę dokładniejsze wyniki i będę mogła oszacować bardziej realną sprawność podgrzewacza. Przy takiej ilości nie musiałam liczyć się z wylaniem wody związanym ze zwiększaniem się objętości cieczy podczas podgrzewania (było jeszcze 80 ml „pustej” pojemności), jedynie poświęciłam więcej czasu na pomiary i miałam większe straty energii.

Aby wyznaczyć moc rzeczywistą podgrzewacza, użyłam trzech podgrzewaczy, które oznaczyłam jako A, B oraz C. Oto wyniki oraz skrócony przebieg doświadczenia z podgrzewaczem A:

Tabela pomiarów dla podgrzewacza A:

Wyniki dla podgrzewacza B:

Tabela dla podgrzewacza B:

Wyniki podgrzewacza C:

Tabela dla podgrzewacza C:

Aby pomiar wyszedł prawdziwy, doświadczenie należy przeprowadzić przynajmniej parę razy, po czym należy wyliczyć średnią z wyników w danym czasie i ustalić odchylenie (błąd pomiaru). Do ustalenia odchylenia użyję wzoru na wyznaczenie błędu pośredniego: gdzie: y max – maksymalna uzyskana wartość pomiaru y min – minimalna uzyskana wartość pomiaru Oto uzyskane wyniki przedstawione w formie wykresu:

Na wykresie są widoczne lekkie zagięcia linii, tj. w pewnym momencie, aby podgrzać wodę o taką samą wartość, musimy poświęcić więcej czasu. Myślę, że to „sprawka” zwiększania się intensywności parowania – jak wiemy, w wyższych temperaturach to zjawisko zachodzi mocniej na powierzchni substancji. Należy przy tym wiedzieć, że ciepło parowania wody wynosi 2,3MJ*, czyli dla odparowania 1 g potrzeba 2,3kJ (taką samą energią możemy podgrzać ponad 0,5kg wody o 1°C), do czego energia zostanie odebrana głównie z wody, a ta musi utrzymywać stałą temperaturę, ponadto podwyższać ją, skutkiem czego cały proces zachodzi wolniej. Zauważamy też, że na początku linia szybko „wędrowała” ku górze. Pytanie: dlaczego? Otóż rozpoczęłam pomiary w niższej temperaturze cieczy od temperatury pokojowej („kranówę” poprzednio chłodziłam w lodówce), zatem poza energią pobieraną od spalania podgrzewacza, woda brała ją również z „powietrza” (c=1000J/kg*°C)* *źródło: Romuald Subieta, Fizyka – Zbiór zadań, Klasy 1-3, Gimnazjum, Wydawnictwo WSiP, wydanie ósme r., str

Teraz należy wyznaczyć moc dostarczaną do wody. W tym celu wykorzystam szkolny wzór: dW – delta pracy dt – delta czasu Wiemy, że W to inaczej zmiana energii (wyrażanej w J), a mamy do czynienia z ciepłem wyrażanym w takiej samej jednostce, czyli wzór do obliczeń będzie wyglądał następująco: dE – delta energii Tutaj E to nic innego jak Q, czyli ciepło. Wzór na Q to: c – ciepło właściwe dT – delta temperatury m – masa (w kg) A więc ostateczny wzór to:

Możemy teraz wyznaczyć moc dostarczoną do wody. Przyjmujemy, że c wody =4190 J/kg*°C* Jak widzimy, wyniki wychodzą różne, zatem postanowiłam wykonać w sumie 31 obliczeń i zaokrąglić je do całości. *źródło: Romuald Subieta, Fizyka – Zbiór zadań, Klasy 1-3, Gimnazjum, Wydawnictwo WSiP, wydanie ósme r., str. 300

Licząc, ile razy która liczba się powtarza, możemy przedstawić wszystko za pomocą wykresu:

Teraz pozostało określić ostateczny wynik pomiarów i ustalić niepewność. W tym celu narysowałam krzywą Gaussa i wykonałam kilka obliczeń oraz przerobiłam wykres: Wynika z tego, że ostateczna wartość mocy to 15 W. Teraz należy jedynie wyliczyć niepewność pomiarową. Wyznaczymy ją, dzieląc wartość CD przez pierwiastek kwadratowy liczby wszystkich pomiarów. Długość odcinka CD to około 2,6. W sumie było 31 pomiarów, zatem: Z czego wynika, że moc świeczki to:

Czas przejść do ostatniej części doświadczenia, czyli wyznaczenia sprawności całego urządzenia. W tym celu najpierw przedstawię wykres zależności masy „stearyny” od czasu. Używałam zwykłej wagi kuchennej, która niestety zaokrąglała do całości, więc jedynie mogłam szacować połówki gramów, gdy liczba na ekranie przeskakiwała z wyższej na mniejszą.

Teraz musimy wyznaczyć sprawność urządzenia ze wzoru podanego w informacjach od Organizatorów Konkursu: Gdzie: k – współczynnik sprawności c – ciepło właściwe wody m – masa wody ∆T – delta temperatury ∆t – delta czasu q s – ciepło spalania „stearyny” ∆M s – masa „stearyny” ∆Q – delta ciepła Aby wyliczyć sprawność, otrzymany wynik ze wzoru należy pomnożyć przez 100%. Zatem wzór można przekształcić do: η - sprawność

Wiedząc z reguł matematyki, że w dzieleniu ułamków zwykłych drugi ułamek odwraca się, dokonujemy uproszczenia wzoru: A więc ostatecznie wzór na sprawność to: Przejdźmy do działań.

Aby wyliczyć sprawność, najpierw musimy dowiedzieć się, z czego składa się substancja zawarta w podgrzewaczu. Pracownik laboratorium MUELLER Fabryka Świec SA udzielił informacji, że podgrzewacz składa się w 60% z parafiny o cieple spalania 55MJ/kg i w 40% z tłuszczy roślinnych o cieple spalania 40MJ/kg. Zatem ciepło spalania substancji w owej świeczce wynosi 49MJ/kg wynikającym z działania: Przykładowo wykonam jedno obliczenie sprawności mojego urządzenia, przyjmując, że ciepło właściwe wody to 4190J/kg*°C, jej masa wynosi 0,25kg, została podgrzana o 16,5°C w czasie 1031 sekund, przy czym waga substancji zawartej w podgrzewaczu zmieniła się o 0,5g w takim samym czasie.

Oczywiście, w sprawności również należy wyznaczyć błąd pomiarowy, dlatego postanowiłam wykonać 20 działań, zaokrąglić je do całości i określić wynik ostateczny za pomocą histogramu i krzywej Gaussa jak w szesnastym slajdzie. Tym razem odcinek CD ma ok. 1,75. Było najwięcej powtórzeń liczby 66. Wynika z tego, że sprawność mojego urządzenia to:

Podsumowując: sprawność urządzenia wynosi: a moc rzeczywista podgrzewacza to: Dziękuję za obejrzenie prezentacji. Wykonała Dagmara Kendzior, kl. III, Gimnazjum w Poddębicach