Autor: Małgorzata Paszyńska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Trening przed klasówką.
Advertisements

Opracowanie: Maria Skarupa, Oliwia Mordyl kl.6b
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
,,Matematyka wokół nas – w kuchni’’
KLASA: czwarta TEMAT: Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem pisemnego mnożenia i dzielenia przez liczby jednocyfrowe. OPRACOWAŁA: mgr Marzena Dura.
W krainie geometrii.
Klasa I Opracowanie – Joanna Grządka Uwaga! Do poprawnego wyświetlania prezentacji niezbędny jest program Microsoft Office PowerPoint 2007 (lub nowszy)
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Wyjazdowe warsztaty edukacyjne
Egzamin gimnazjalny 2013 Matematyka
MATEMATYCZNY TEST SZÓSTOKLASISTY
mgr Anna Walczyszewska
Prostokąt i kwadrat.
ZAMIANA JEDNOSTEK CZAS, DŁUGOŚĆ, MASA WYKONAŁY: LAURA BUNDZIÓW
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Sprawdzenie świeżości chleba Chleb domowego wypieku na zakwasie oraz chleb zwykły kupiony w sklepie.
Mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000 – rozwiązywanie zadań tekstowych Anna Gadomska.
Anna Gadomska Szkoła Podstawowa Nr 79 Łódź
GMINNE GIMNAZJALNE POTYCZKI MATEMATYCZNE
Bądź jak Sherlock Holmes
Ułamki zwykłe – zadania kl. V
Jak obliczyć ułamek liczby ?
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Zamiana jednostek Długości Czasu Masy.
opracowanie: Katarzyna Sielska, SP28 w Rybniku, nauczyciel informatyki
w ramach projektu Szkoła z Klasą 2.0
Ułamki zwykłe – zadania kl. IV
Ważę, mierzę i kupuje, bo przyjęcie urodzinowe organizuję.
Opracowanie – Joanna Grządka
Ferie 2014.
Wykonała:Anna Dąbrowa V a
Konkurs matematyczny. Małgosia Kosińska Jakich dni tygodnia brakuje?.………………………………… czwartek ………………………………….
Zadania z czekoladą.
20 zadań na temat „W drodze do szkoły” Kacper Kozyra – klasa 4m
DZIEŃ WESOŁEJ MATEMATYKI. DOWCIPY EGZAMINACYJNE W trakcie egzaminu student zapytał, czy może otworzyć okno. Profesor powiedział: - Proszę otworzyć. Orłów.
Zadania matematyczne Anieli Golimowskiej Kl. IV m
ZADANIA Dzień Czekolady.
Matematyczne statki ABCDEFGHIJ 1 xxX 2 XX 3 XXX 4 Xx 5 xXX 6 XxX 7 xX 8 XxX 9 Xx 10 xxxXXxX.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Rozwiązanie zagadki nr 1.
Rozwijanie myślenia matematycznego
Omówienie i poprawa sprawdzianu
ZADANIA + ROZWIĄZANIA MGT challenge 2015 edycja II - gimnazjum.
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Autor: Małgorzata Paszyńska
ZAKWAS I CHLEB Emilia Cieślak. ZAKWAS Pierwszy dzień  5 łyżek mąki żytniej i 5 łyżek letniej wody wymieszać w litrowym słoiku i odstawić w ciepłe miejsce.
Kobieta idzie spać.... Rodzice oglądali telewizje i mama powiedziała: "Jest już późno, jestem zmęczona, pójdę spać". Poszła do kuchni zrobić kanapki dla.
B UDŻET DOMOWY Opracowała: Barbara Kawa. Z ADANIE 1 Rozwiąż rebus. Zastanów się na znaczeniem otrzymanego hasła. Zapisz na karcie pracy swoje przemyślenia.
Systemy odnawiania zapasu
Do czego służą układy równań? Budowanie układów równań.
Zapisywanie treści zadań za pomocą wyrażeń algebraicznych. Opracowała: Monika Grudzińska - Czerniecka.
KLASOWY ZBIÓR ZADAŃ Klasa 6c.
Temat: Co jest potrzebne, aby upiec ciasto?
SZKOŁA PODSTAWOWA – 37 uczniów GIMNAZJUM – 28 uczniów
Klasa I Opracowały: Justyna Gudalewicz Svitlana Basko
Klasowy zbiór zadań Klasa 4A.
Klasowy Zbiór Zadań Klasa IIIa Gim.
KLASOWY ZBIÓR ZADAŃ Klasa IAG.
Matematyka w parze ze sportem.
Zastosowanie układów równań do rozwiązywania zadań tekstowych
Ile to kosztuje? Cz. I.
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
KLASOWY ZBIÓR ZADAŃ Klasa VA.
Ile to kosztuje? Cz. II.
KLASOWY ZBIÓR ZADAŃ KLASA IIBG.
Gdzie co jest? Cz. II.
Gdzie co jest? Cz. II.
Gdzie co jest? Cz. II.
Zapis prezentacji:

Autor: Małgorzata Paszyńska Zadania tekstowe Autor: Małgorzata Paszyńska

Rozwiązując zadanie tekstowe, wykonaj następujące czynności: przeczytaj uważnie treść zadania – możesz to zrobić kilka razy, wypisz dane i informacje zawarte w treści zadania – możesz to zrobić w formie tabeli, rysunku pomocniczego, grafu lub po prostu słowami, rozwiąż zadanie wybranym sposobem, sprawdź, czy otrzymany wynik zgadza się z treścią zadania, zapisz odpowiedź.

Zadanie 1 Zbyszek, Marek i Robert brali udział w turnieju tenisa stołowego. Każdy z zawodników rozgrywał trzy rundy. Zbyszek w pierwszej rundzie uzyskał 32 punkty, w trzeciej 48 punktów, a łącznie po trzech rundach miał 108 punktów. Marek w drugiej rundzie uzyskał 24 punkty, w trzeciej 36 punktów, a łącznie po trzech rundach miał 85 punktów. Robert w pierwszej rundzie uzyskał 47 punktów, w drugiej 39 punktów, a łącznie po trzech rundach miał 112 punktów. Ile punktów zdobyli chłopcy łącznie w każdej rundzie? Ile punktów łącznie zdobyli chłopcy w turnieju? Zawodnicy Runda 1 Runda 2 Runda 3 RAZEM Zbyszek 32 ___ 48 108 Marek 24 36 85 Robert 47 39 112

Zadanie 1 Zawodnicy Runda 1 Runda 2 Runda 3 RAZEM ___ Zbyszek 32 48 108 Marek 24 36 85 Robert 47 39 112 Zbyszek 32 + 48 = 80 108 – 80 = 28 28 Marek 24 + 36 = 60 85 – 60 = 25 25 Robert 47 + 39 = 86 112 – 86 = 26 26

Zadanie 1 Zawodnicy Runda 2 Runda 3 RAZEM Zbyszek Marek Robert ___ 32 28 48 108 25 24 36 85 47 39 26 112 104 91 110 32 + 25 + 47 = 104 104 28 + 24 + 39 = 91 91 48 + 36 + 26 = 110 110 108 + 85 + 112 = 305 305 Sprawdzenie: 104 + 91 + 110 = 305 Odp. W pierwszej rundzie chłopcy uzyskali łącznie 104 punkty, w drugiej zdobyli 91 punktów, a w trzeciej – 110 punktów. W całym turnieju chłopcy uzyskali łącznie 305 punktów.

Zadanie 1 (karta pracy 1) W szkole Dominika w trzech klasach czwartych są 34 dziewczęta i 35 chłopców. W klasach piątych jest o 5 dziewcząt mniej niż dziewcząt w klasach czwartych oraz o 7 chłopców więcej niż chłopców w klasach czwartych. W klasach szóstych jest dwa razy mniej chłopców niż chłopców w klasach piątych oraz 2 razy więcej dziewcząt niż dziewcząt w klasach piątych. Ile dziewcząt i ilu chłopców jest w szkole Dominika? Odp. _____________________________________________________ Klasa Dziewczęta Chłopcy działanie liczba IV   34 35 V  34 − 5 29 35 + 7 42  VI  29  2 58 42 : 2 21  RAZEM 34 + 29 + 58 121  35 + 42 + 21 98  Dziewcząt jest 121, a chłopców 98.

Zadanie 2 (karta pracy 1) Ośmioletni Bartek był dwa lata temu 7 razy młodszy od swojej mamy. Jego o rok starsza siostra Kasia za 4 lata będzie 4 razy młodsza od taty. Ile w sumie lat ma dziś cała ta czteroosobowa rodzina? A ile lat będzie miała za 4 lata? Kiedy Osoby 2 lata temu dziś za 4 lata  tata   52 – 4 = 48 13  4 = 52   mama 6  7 = 42 42 + 2 = 44 44 + 4 = 48   Bartek 8 – 2 = 6 8 12  Kasia 8 + 1 = 9 9 + 4 = 13 RAZEM  109 125 Odp. _____________________________________________________________ Dziś rodzina ma w sumie 109 lat, a za 4 lata będzie miała w sumie 125 lat.

Zadanie 2 Rano było w sklepie 107 kartonów mleka. W pierwszej godzinie po otwarciu sklepu klienci kupili 26 kartonów mleka, w drugiej – 32 kartony mleka, a przez kolejne dwie godziny – tylko 7. Ile kartonów mleka było w sklepie po czterech godzinach od jego otwarcia? – 26 26 – 32 32 – 7 7 107 81 49 42 107 − 26 = 81 81 − 32 = 49 49 − 7 = 42 Sprawdzenie: 42 + + + = 107 Odp. W sklepie po czterech godzinach od otwarcia były 42 kartony mleka.

Zadanie 1 (karta pracy 2) Paweł ma dwa razy więcej kart z piłkarzami niż Witek, a Witek zebrał o 7 kart mniej niż Radek, który ma 53 karty. Ile kart z piłkarzami ma każdy z chłopców?   53 46 92 − 7  2 liczba kart Radka liczba kart Witka liczba kart Pawła Odp. ________________________________________________________ Radek ma 53 karty, Witek 46, a Paweł 92.

Zadanie 2 (karta pracy 2) Bartek i Ania napełnili wodą 60-litrową beczkę. Ania wlewała wodę 3-litrowym wiaderkiem, a Bartek – dziesięciolitrową konewką. Bartek jako pierwszy wlał wodę do beczki, a następnie robił to na przemian z Anią. Które z dzieci jako ostatnie wlewało wodę? Ile razy Ania, a ile razy Bartek wlewali wodę? Jaką ilość wody wlała ostatnia osoba napełniająca beczkę?   10 13 23 26 36 39 52 49 60 + 10 + 3 + 8 Sprawdzenie: 4 ∙ 10 = 40 4 ∙ 3 = 12 40 + 12 + 8 = 60 Odp. _________________________________________________________ ______________________________ Ostatni wodę wlewał Bartek. Ania wlewała 4 razy wodę, a Bartek 5 razy. Bartek na końcu wlał 8 litrów wody.

Zadanie 3 Tomek ma w pokoju trzy półki z książkami. Ostatnio postanowił inaczej poukładać na nich książki. Na pierwszej półce miał 19 książek. Przełożył z niej 6 książek na trzecią półkę, a z drugiej zdjął 8 książek i rozłożył je po równo na półkę pierwszą i trzecią. Wtedy okazało się, że na każdej półce jest po tyle samo książek. Ile książek na początku było na drugiej, a ile na trzeciej półce? 1 półka Po zmianie jest 17 książek. Tu po zmianie też jest 17 książek, czyli 2 półka wcześniej było 25 książek, bo 17 + 8 = 25. Tu po zmianie także jest 17 książek, 3 półka a poprzednio było 7 książek, bo 17 − 6 − 4 = 7. Odp. Na drugiej półce było 25 książek, a na trzeciej 7.

Zadanie 1 (karta pracy 3) Ula i Jaś przynieśli kwiaty do wazonu. Ula przyniosła różę, która mierzyła 86 cm. Jaś przyniósł słoneczniki i powiedział, że najdłuższy z jego kwiatów jest o 27 cm dłuższy od róży Uli, a najkrótszy jest o 19 cm krótszy od róży Uli. Ile centymetrów ma najdłuższy, a ile najkrótszy słonecznik przyniesiony przez Jasia? najkrótszy słonecznik Jasia najdłuższy słonecznik Jasia róża Uli ___ cm 27 19 67 113 bo 86 + ___ = ___ bo 86 − ___ = ___ 86 cm Odp. _________________________________________________________ Najkrótszy słonecznik Jasia ma 67 cm, a najdłuższy 113 cm.

Zadanie 2 (karta pracy 3) Mama zamarynowała 41 prawdziwków. Włożyła grzyby do trzech słoików w taki sposób, że w pierwszym jest o trzy grzyby więcej, a w drugim o pięć grzybów więcej niż w trzecim słoiku. Ile prawdziwków jest w każdym słoiku? III słoik II słoik I słoik 41 − 3 − 5 = 33 33 : 3 = 11 liczba grzybów w pierwszym słoiku: + ______ = ______ 11 3 14 liczba grzybów w drugim słoiku: + ______ = ______ 11 5 16 liczba grzybów w trzecim słoiku: 11 Sprawdzenie: 14 + 16 + 11 = 41 Odp. _________________________________________________________ W pierwszym słoiku jest 14 prawdziwków, w drugim 16, a w trzecim 11.

Zadanie 4 Mama kupiła dwa chleby po 4 zł, 5 rogalików po 1 zł, butelkę mleka za 2 zł 40 gr oraz kostkę masła za 4 zł 60 gr. Dała kasjerce banknot 50 zł. Ile otrzymała reszty? Dane: Rozwiązanie: cena chleba – 4 zł koszt zakupu chleba: liczba bochenków – 2 2 · 4 zł = 8 zł cena rogalika – 1 zł koszt zakupu rogalików: liczba rogalików – 5 5 · 1 zł = 5 zł cena mleka – 2 zł 40 gr koszt wszystkich zakupów: 8 zł + 5 zł + 2 zł 40 gr + 4 zł 60 gr = cena masła – 4 zł 60 gr = 19 zł 100 gr = 20 zł banknot podany w kasie – 50 zł reszta z 50 zł: 50 zł – 20 zł = 30 zł Odp. Mama otrzymała 30 zł reszty.

Zadanie 1 (karta pracy 4) Maratończyk przebiegł już 21 km 81 m z całego dystansu wynoszącego 42 km 195 metrów. O ile dłuższy jest odcinek drogi, który musi jeszcze pokonać biegacz, od dystansu, który już przebiegł?   Dane: dystans biegu maratońskiego: ______________________ 42 km 195 m dystans pokonany przez biegacza: ______________________ 21 km 81 m Rozwiązanie: dystans, który został biegaczowi do pokonania: _____________________________________ 42 km 195 m – 21 km 81 m = 21 km 114 m różnica: _______________________________________ 21 km 114 m – 21 km 81 m = 0 km 33 m = 33 m Odp. _____________________________________________________________ Odcinek, który został do pokonania jest o 33 metry dłuższy od pokonanego.

Zadanie 2 (karta pracy 4) Przez cały tydzień Kasia czytała książkę po 2 godziny dziennie. W ciągu jednej godziny czytała 30 stron. Ile stron przeczytała przez ten tydzień?  Dane: liczba dni poświęconych na czytanie książki: _____ 7 liczba godzin poświęconych dziennie na czytanie: _____ 2 liczba stron przeczytanych w ciągu jednej godziny: ______ 30 Rozwiązanie: liczba stron przeczytanych w ciągu jednego dnia: ___________________ 30  2 = 60 liczba stron przeczytanych w ciągu tygodnia: ______________________ 60  7 = 420 Odp. ________________________________________________________ Kasia przeczytała przez ten tydzień 420 stron.

Dane i informacje zawarte w treści zadania możesz zapisać: w formie tabeli, w formie grafu, w formie rysunku, słowami.