10 czerwca 2016 r.
Alokacja: ,54 PLN Minimalny poziom wkładu własnego: 10% Charakter konkursu: zamknięty Nabór wniosków: 30 maja 2016 r lipca 2016 r. Nie określono: - minimalnej i maksymalnej wartości projektu - maksymalnej liczby składanych wniosków przez tego samego Wnioskodawcę ZAŁOŻENIA KONKURSU
Poddziałanie Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe Sposób składania wniosku: w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu LSI MAKS (maks2.warmia.mazury.pl), w wersji papierowej (1 egzemplarz wydrukowany za pośrednictwem ww. systemu) Wnioski w wersji papierowej będą przyjmowane w Departamencie Europejskiego Funduszu Społecznego, adres: ul. E. Plater 1, II piętro, (Punkt przyjmowania wniosków- pokój 313). Wnioski o dofinansowanie projektów można składać osobiście oraz nadsyłać pocztą lub przesyłką kurierską.
Wrzesień 2016 Weryfikacja wymogów formalnych Wrzesień 2016 Ocena formalna Ocena merytoryczna Poddziałanie Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe (1 typ) Podpisanie umowy o dofinansowanie Grudzień 2016 Styczeń 2017
Poddziałanie Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe (1 typ) Zwiększenie zatrudnialności uczniów szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe, w szczególności poprzez poprawę jakości kształcenia zawodowego. Cel szczegółowy Programy współpracy szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe z otoczeniem społeczno-gospodarczym (wyłącznie Model I, Model II) 1 typ projektów
Poddziałanie Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe (1 typ) wszystkie podmioty, które spełniają kryteria określone w Regulaminie konkursu, z wyłączeniem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz podmiotów zgodnie ze Strategią ZIT bis Elbląg Obszar ZIT bis Elbląg tworzą następujące gminy: Miasto Elbląg, Gmina Elbląg, Gmina Tolkmicko, Gmina Milejewo, Gmina Młynary oraz Powiat Elbląski (w obszarze gmin: Gminy Elbląg, Gminy Tolkmicko, Gminy Milejewo, Gminy Młynary). Wnioskodawca
Poddziałanie Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe (1 typ) uczniowie, słuchacze, nauczyciele i kadra wspierająca i organizująca proces nauczania szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe (w tym instruktorzy praktycznej nauki zawodu), otoczenie społeczno-gospodarcze Odbiorcy wsparcia
1 Diagnoza przygotowana i przeprowadzona przez szkołę/placówkę oświaty lub inny podmiot prowadzący działalność o charakterze edukacyjnym lub badawczym - zatwierdzona przez organ prowadzący. UWAGA! Dane z diagnozy elementem wniosku o dofinansowanie 2 Porozumienie zawarte pomiędzy szkołą/placówką kształcenia zawodowego a pracodawcą/przedsiębiorcą, którego zakres prowadzonej działalności jest zgodny z profilem kształcenia wspieranym w ramach projektu 3 Wybór właściwego Modelu Poddziałanie Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe (1 typ) Podstawa realizacji wsparcia - jak wybrać właściwy Model
Poddziałanie Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe (1 typ) UWAGA ! Wnioskodawca w treści wniosku o dofinansowanie zobowiązany jest do przedstawienia konkretnych danych wynikających z diagnozy (zatwierdzonej przez organ prowadzący), w celu weryfikacji zgodności zakresu zaproponowanego w projekcie wsparcia z potrzebami zidentyfikowanymi w ww. diagnozie. Wnioskodawca zobowiązany będzie do przedstawienia w trakcie procesu negocjacji diagnozy zatwierdzonej przez organ prowadzący W przypadku zakupu sprzętu i/lub materiałów dydaktycznych Wnioskodawca zobowiązany jest do przeprowadzenia inwentaryzacji posiadanego wyposażenia/doposażenia, co oświadcza w części VII wniosku
Model I – obligatoryjne działania zapewniające pełną ścieżkę wsparcia każdego ucznia 1 Zapotrzebowanie pracodawców/przedsiębiorców na uczniów o odpowiednich umiejętnościach/kwalifikacjach, które zostaną wykorzystane podczas stażu/praktyki 2 Diagnoza ucznia pod kątem uzupełnienia jego kwalifikacji i umiejętności zawodowych oraz kompetencji miękkich ułatwiających wejście na rynek pracy / kontynuację nauki 3 Wyposażenie ucznia w dodatkowe kwalifikacje/umiejętności zawodowe oraz w miękkie kompetencje pracownicze w ramach kursów/szkoleń wybranych w porozumieniu z pracodawcami 4 Realizacja stażu/praktyki w rzeczywistych warunkach pracy Możliwość tworzenia klas patronackich i/lub realizacji kursów przygotowawczych na studia we współpracy ze szkołami wyższymi (w ramach porozumienia zawartego między szkołą a pracodawcą/przedsiębiorcą)
MODEL II – obligatoryjne działania zapewniające pełną ścieżkę wsparcia każdego ucznia + wsparcie nauczycieli (w ramach porozumienia zawartego między szkołą a pracodawcą/ przedsiębiorcą) Możliwość tworzenia klas patronackich i/lub realizacji kursów przygotowawczych na studia we współpracy ze szkołami wyższymi 1 Obligatoryjne elementy I Modelu 2 wsparcie na rzecz doskonalenia umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu, w tym obligatoryjnie staże lub praktyki dla nauczycieli w przedsiębiorstwach.
Poddziałanie Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego - projekty konkursowe (1 typ) W ramach przedmiotowego konkursu nie ma możliwości finansowania staży/praktyk zagranicznych dla uczniów/słuchaczy oraz dla kadry kształcenia zawodowego. Takie działania realizowane są bowiem w ramach PO WER - Działanie 4.2 Programy mobilności ponadnarodowej na zasadach określonych dla Programu Erasmus +
Kursy/szkolenia dla uczniów/słuchaczy: realizowane zgodnie z § 3 Rozporządzenia MEN w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych nabyciu przez uczniów kwalifikacji/umiejętności zawodowych pożądanych na rynku pracy może towarzyszyć wsparcie ukierunkowane na rozwój miękkich kompetencji pracowniczych Poddziałanie (1 typ) Wsparcie uczniów/słuchaczy - Model I, Model II
Poddziałanie (1 typ) Praktyki zawodowe organizuje się dla uczniów zasadniczych szkół zawodowych Staże zawodowe organizowane w ramach kształcenia zawodowego praktycznego dotyczą uczniów techników i szkół policealnych, w których kształcenie zawodowe praktyczne nie jest realizowane u pracodawców lub przedsiębiorców ze względu na brak możliwości sfinansowania kosztów takiego kształcenia Staże zawodowe wykraczające poza zakres kształcenia zawodowego praktycznego organizuje się dla uczniów techników i szkół policealnych w celu zwiększenia wymiaru praktyk zawodowych objętych podstawą programową nauczania danego zawodu Założenia realizacji praktyk/staży dla uczniów/słuchaczy - Model I, Model II
Staże/praktyki dla uczniów/słuchaczy: okres realizacji stażu/praktyki - minimum 150 h i nie więcej niż 970 h opracowanie programu stażu/praktyki przez nauczyciela oraz dyrektora szkoły we współpracy z podmiotem przyjmującym uczniów na praktykę/staż konieczność zawarcia umowy pomiędzy stronami zaangażowanymi w realizację praktyki zawodowej lub stażu zawodowego koszt związany z odbywaniem praktyki/stażu w wysokości nieprzekraczającej 5000 zł na 1 osobę odbywającą praktykę/staż na etapie przygotowań do realizacji programu praktyki/stażu są wyznaczani opiekunowie praktykantów/stażystów na jednego opiekuna praktyki/stażu nie może przypadać jednocześnie więcej niż 6 praktykantów/stażystów Poddziałanie (1 typ) Wsparcie uczniów/słuchaczy - Model I, Model II
Poddziałanie (1 typ) Wsparcie nauczycieli kształcenia zawodowego - Model II Formy wsparcia nauczycieli: kursy kwalifikacyjne lub szkolenia doskonalące w zakresie tematyki związanej z nauczanym zawodem studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych albo obejmujących zakresem tematykę związaną z nauczanym zawodem programy walidacji i certyfikacji wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych w pracy dydaktycznej nadawanie uprawnień egzaminatora w zawodzie instruktorom praktycznej nauki zawodu obligatoryjnie staże lub praktyki dla nauczycieli w przedsiębiorstwach
Poddziałanie (1 typ) Wsparcie nauczycieli kształcenia zawodowego - Model II zakres doskonalenia nauczycieli zgodny z potrzebami wynikającymi z planu rozwoju szkoły (diagnoza) realizacja wsparcia nauczycieli powinna być prowadzona z wykorzystaniem doświadczenia działających na poziomie wojewódzkim i lokalnym placówek doskonalenia nauczycieli program realizacji praktyk/staży nauczycieli kształcenia zawodowego powinien być opracowany zgodnie z podstawą programową kształcenia w zawodach obligatoryjne praktyki/staże dla nauczycieli kształcenia zawodowego powinny trwać minimum 40 godzin (w okresie nie krótszym niż 2 tygodnie)
Poddziałanie (1 typ) Wsparcie nauczycieli kształcenia zawodowego - Model II studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne lub szkolenia powinny umożliwiać uzyskanie przygotowania pedagogicznego lub kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych lub praktycznej nauki zawodu zgodnie z przepisami w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli studia podyplomowe powinny spełniać wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego ws. standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Poddziałanie (1 typ ) Limity i ograniczenia diagnoza przeprowadzona przez szkołę zatwierdzona przez organ prowadzący działania projektowe finansowane z EFS wyłącznie jako uzupełnienie dotychczas realizowanych działań szkoły Warunek brzegowy zagwarantowanie trwałości inwestycji z EFS
Poddziałanie (1 typ) Wskaźniki produktu: 1.Liczba nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu objętych wsparciem w programie 2.Liczba uczniów szkół i placówek kształcenia zawodowego uczestniczących w stażach i praktykach u pracodawców 3.Liczba szkół i placówek kształcenia zawodowego doposażonych w programie w sprzęt i materiały dydaktyczne niezbędne do realizacji kształcenia zawodowego 4.Liczba osób uczestniczących w pozaszkolnych formach kształcenia w programie Wskaźniki rezultatu bezpośredniego: 1.Liczba nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu, którzy uzyskali kwalifikacje lub nabyli kompetencje po opuszczeniu programu 2.Liczba szkół i placówek kształcenia zawodowego wykorzystujących doposażenie zakupione dzięki EFS
Poddziałanie (1 typ) Uwzględniając specyfikę I typu projektu Wnioskodawca ma obowiązek wpisania wskaźnika własnego specyficznego: Liczba osób, które zakończyły udział w stażach/ praktykach u pracodawcy (wskaźnik produktu), Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje w ramach pozaszkolnych form kształcenia (wskaźnik rezultatu bezpośredniego). Wskaźniki własne (specyficzne dla projektu): są określane wówczas, kiedy wskaźniki narzucone przez IZ nie dają możliwości pełnego monitorowania zakresu wsparcia oferowanego w projekcie.
Wskaźniki horyzontalne: (jeśli Wnioskodawca go realizuje i jest adekwatny do przedmiotu projektu) Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami; Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami; Liczba osób objętych szkoleniami/doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych. Poddziałanie (1 typ)
Kryteria specyficzne obligatoryjne 1/3 Wnioskodawca zobowiązany jest do złożenia oświadczenia, że szkoła/placówka prowadząca kształcenie zawodowe zawarła porozumienie z pracodawcą/przedsiębiorcą lub grupą pracodawców/przedsiębiorców, którego/których zakres prowadzonej działalności jest zgodny z profilem/profilami kształcenia wspieranym/wspieranymi w ramach projektu wraz z deklaracją, że pracodawca/przedsiębiorca uczestniczył w konstruowaniu założeń projektu. UWAGA! Kryterium zostanie uznane za spełnione w przypadku uwzględnienia w treści wniosku obu informacji łącznie. Zakres i warunki porozumienia muszą być zgodne ze specyfiką wsparcia danego Modelu. Model I, Model II
Kryteria specyficzne obligatoryjne 2/3 Projekty związane z zakupem infrastruktury (w ramach cross- financingu) w szkołach i placówkach edukacyjnych będą finansowane wyłącznie, jeśli zostanie zagwarantowana trwałość inwestycji z EFS. Model I, Model II Projekty związane z zakupem sprzętu (w ramach środków trwałych) w szkołach i placówkach edukacyjnych będą finansowane wyłącznie jeśli po zakończeniu realizacji projektu będą przekazane szkołom/ placówkom prowadzącym kształcenie zawodowe na ich działalność statutową. Model I, Model II
Kryteria specyficzne obligatoryjne 3/3 Wnioskodawca w okresie realizacji projektu prowadzi biuro projektu (lub posiada siedzibę, filię, delegaturę, oddział czy inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu) na terenie województwa warmińsko – mazurskiego. Model I, Model II
Kryteria specyficzne fakultatywne 1/2 Realizacja projektów, w których pracodawcy partycypują finansowo w wymiarze co najmniej 5 % w kosztach organizacji i prowadzenia praktyki zawodowej lub stażu zawodowego- 5 pkt Model I, Model II Projekt zakłada objęcie wsparciem minimum 70 % uczniów/słuchaczy szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe, którzy w dniu rozpoczęcia udziału w projekcie ukończyli 18 rok życia– 10 pkt Model II, Model II
Kryteria specyficzne fakultatywne 2/2 Projekt zakłada współpracę szkoły/placówki prowadzącej kształcenie zawodowe z podmiotami z otoczenia społeczno-gospodarczego (pracodawcami/organizacjami pracodawców, przedsiębiorcami/ organizacjami przedsiębiorców, instytucjami rynku pracy/uczelniami wyższymi)- 1-3 pkt Model I, Model II Realizacja projektu odbywa się z wykorzystaniem narzędzi, metod lub form pracy wypracowanych w ramach projektów, w tym pozytywnie zwalidowanych produktów projektów innowacyjnych zrealizowanych w latach w ramach PO KL – 3 pkt Model I, Model II
W przypadku projektów o wartości wkładu publicznego równej lub niższej niż EURO rozliczenie całości kosztów za pomocą kwot ryczałtowych jest obligatoryjne UWAGA ! W przedmiotowym konkursie IZ RPO WiM nie dopuszcza możliwości zastosowania stawek jednostkowych Uproszczone metody rozliczania wydatków – zmiana w stosunku do konkursu z 2015 r.
Środki trwałe: bezpośrednio powiązane z przedmiotem projektu (np. wózek dwukołowy, mieszadło elektryczne), wykorzystywane w celu wspomagania procesu wdrażania projektu (np. rzutnik na szkolenia) Cross-financing: zakup nieruchomości, zakup infrastruktury (elementy nieprzenośne, na stałe przytwierdzone do nieruchomości, np. wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku), dostosowanie lub adaptacja (prace remontowo-wykończeniowe) budynków i pomieszczeń. Środki trwałe - cross-financing (dwie odrębne kategorie) Poddziałanie (1 typ )
LIMIT ŚRODKÓW TRWAŁYCH I CROSS-FINANCINGU Poddziałanie (1 typ) Model projektu Limit cross-financingu Limit środków trwałych + cross-financingu I i II do 8,5 % wartości projektudo 10% wartości projektu
Poddziałanie (1 typ) Koszty wsparcia szkoleniowego/kursowego Koszty walidacji i certyfikacji nabytych umiejętności i kwalifikacji Koszty związane z realizacją praktyk/staży zawodowych Koszty bezpośrednie Koszty związane z funkcjonowaniem Beneficjanta w zakresie związanym z projektem Koszty informacji/promocji projektu Koszty zarządzania projektem Koszty rekrutacji Koszty zabezpieczenia bankowego Koszty pośrednie Rozliczane jedynie ryczałtem
Harmonogram konkursów Harmonogram konkursów dla Działania 2.4 Poddziałanie typ projektów Programy współpracy szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe z otoczeniem społeczno-gospodarczym (III Model) Nabór wniosków - październik 2016
Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Olsztynie ul. Głowackiego 17, Olsztyn Telefony do konsultantów: godziny pracy punktu: poniedziałek 8: :00 wtorek - piątek 7: :30 Informacje dotyczące konkursów Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Elblągu ul. Zacisze 18, Elbląg Telefony do konsultantów: godziny pracy punktu: poniedziałek 8: :00 wtorek - piątek 7: :30 Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Ełku ul. Kajki 10, Ełk Telefony do konsultantów: godziny pracy punktu: poniedziałek 8: :00 wtorek - piątek 7: :30
Dziękuję za uwagę