Pisownia „u” Literę u piszemy:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykonanie : Aleksandra Browarska kl. Vc
Advertisements

Z ortografią za pan brat 
O odmiennych i nieodmiennych częściach mowy
Ortografia na 5 ! Co robić, aby ortografia nie sprawiała problemu?
I Zasady polskiej pisowni i h Pisownia z ó i u, ż i rz, ch i ę ,
Zasady pisowni polskiej
CHCĘ PISAĆ BEZ BŁĘDÓW – ĆWICZENIA ORTOGRAFICZNE.
autor: Agnieszka Lewandowska, Szkoła Podstawowa w Olsztynie
Jacek Kołodziejczyk kl. VIb rok szkolny 2004/2005
Pisownia wyrazów z ,,Ó” ,,U”
Pisownia wyrazów z ,,ch” ,,h”
MATERIAŁY DYDAKTYCZNE
Temat: O czasowniku raz jeszcze. oprac. Karolina Sroka
Pisownia cząstki „ nie ” z różnymi częściami mowy.
Zasady użycia liter i, j.
Rok: 2007/2008 Autor: Zuzia Didyk i Justyna Wajda
ZASADY PISOWNI POLSKIEJ
Odmienne i nieodmienne części mowy
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
CZĘŚCI MOWY Lekcja gramatyki Szymon Szymura Klasa VI a klik.
Wyk. Bartosz Drozdowski oraz Dawid Bukowski
Użytkowe zasady ortografii
Czyli co warto wiedzieć, aby „łapać byki za rogi”!
ORTOGRAFIA NIE JEST TRUDNA!.
ORTOGRAFIA Zasady pisowni.
POPRAWNOŚĆ ORTOGRAFICZNA
Powtórka z polskiego dla klas 5-6
ZASADY ORTOGRAFICZNE.
Utrwalenie pisowni „ż”
Zasady ortografii.
Kilka zasad ortografii
ZASADY PISOWNI WYRAZÓW Z „RZ”!
Utrwalenie pisowni „em”, „en”, „om”, „on”
Utrwalenie pisowni „ch”
NIEODMIENNE CZĘŚCI MOWY
ODMIENNE CZĘŚCI MOWY Aneta Woźniak.
CZĘŚCI MOWY Autor Anita Rejch.
Warsztaty językowe dla maturzystów
PISOWNIA WYRAZÓW Z „CH I „H” opracowała Aleksandra Mośko
ZASADY PISOWNI Ó, U, RZ, Ż, CH, H.
Utrwalenie pisowni „rz”
Najważniejsze zasady pisowni
Poznajemy ortografię „rz” i „ż”.
Zabawy z ortografią.
GRAMATYKA ŁATWA I PRZYJEMNA.
Utrwalenie pisowni „u”
ORTOGRAFIA.
Pisownia rzeczowników zakończonych na: -dztwo, -ctwo, -stwo, -wstwo
ZABAWY ORTOGRAFICZNE „ RZ”.
Utrwalenie pisowni „h”
Utrwalenie pisowni wyrazów z „j”
ENGLISH CORNER Kącik języka angielskiego. PRESENT SIMPLE Czas Present Simple stosujemy gdy: 1) opisywana czynność odbywa się regularnie. John often plays.
Części mowy Edyta Sawicka.
ZASADY PISOWNI „RZ” I „Ż”. „RZ” PISZEMY, GDY: a) następuje wymiana głoskowa rz – r, np. dobrze – dobry, dworzec – dworca, marzec – marca, mierzyć – miara,
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
FONETYKA.
Rzeczownik przyimek powtórzenie. Rzeczownik Napisz zdanie z rzeczownikami:  wróg – Mianownik, l.p.  oko - Celownik l.m.  człowiek – Narzędnik l.m.
Co to Ortografia ??? Inaczej pisownia – zbiór zasad i norm regulujących sposób zapisu słów danego języka za pomocą liter alfabetu lub innych symboli.
Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
KANCLERZ PRZYMIOTNIK Wykonali:
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
Zasady ortograficzne, które trzeba pamiętać!
Utrwalenie pisowni „rz”
Utrwalenie pisowni „ó”
ZASADY PISOWNI WYRAZÓW z „ó” i „u”
nóżka nóżka zegarmistrz grzyb Kraków mucha druh schody
to nieosobowa forma czasownika, mająca cechy przymiotnika
Zapis prezentacji:

ZASADY ORTOGRAFICZNE Z JĘZYKA POLSKIEGO W KLASACH IV – VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ

Pisownia „u” Literę u piszemy: w formach czasu teraźniejszego zakończonych na -uję, -ujesz, -uje, np. promuję, promujesz, promuje, gotuję, gotujesz, gotuje, w wielu przyrostkach, np. -un - zwiastun, opiekun, -ulec - hamulec, budulec, -uch - leniuch, dzieciuch, -uchna - matuchna, córuchna, -unek - pakunek, wizerunek, -utki - malutki, skromniutki, -us - dzikus, lizus, -uszek - garnuszek, maluszek, -uś - dzidziuś, synuś;

Pisownia „ó” Literę ó piszemy: wtedy, gdy w innych formach tego wyrazu lub w wyrazach pokrewnych wymienia się na o, e lub a np.: stój - stoję, pióro - pierze, wrócić - wracać móc - mogę, siódma – siedem mówić - mawiać w cząstce -ów, -ówna, -ówka występującej jako końcówka lub część przyrostka, np.: bloków, projektów, operatorów, zeszytów, stołów, Sokołów, Tarnów, Kraków, Rodziewiczówna, Iłłakowiczówna, kreskówka, kartkówka, stołówka. w niewielu wyrazach na początku: ósemka, ósmy, ów, ówczesny, ówdzie.

„Rz” piszemy: Wyjątki: Wtedy, gdy w wyrazach pokrewnych wymienia się na „r”, np.: marzec - marca, dworzec – dworca, mierzyć - miara, tworzyć - twórca, w zakończeniach -arz, -erz, -mierz, -mistrz, np. fałszerz, harcerz, pasterz, kołnierz, rycerz, bajarz, blacharz, pisarz, ślusarz, tokarz, kątomierz, ciśnieniomierz, Kazimierz, Włodzimierz, zegarmistrz, ogniomistrz. po spółgłoskach p, b, t, d, k, g, ch, j, w, np. przemoc, wyprzedaż, przekonanie, brzmienie, brzydota, zatrzymać, trzeba, drzwi, zedrzeć, krzak zajrzeć, dojrzały, wrzawa, wrzątek;, zakrzepnąć, grzmot, grząski, chrzest, odchrząknąć, Wyjątki: kształt, pszczoła, pszenica, Pszczyna, wszystko, wszędzie, zawsze, kształcić, kształtny, wykształcenie, bukszpan, Oksza, kszyk (ptak)

Literę ż piszemy: wtedy, gdy w innych formach tego wyrazu lub w wyrazach pokrewnych wymienia się na g, dz, h, z, ź, s, np. trwożnie - trwoga, pieniążek - pieniądz, grożę - groza, obrażać - obraźliwy, drużyna - druh, boży - boski; gdy występuje ona po literach r, l, ł: drżenie, rżeć, ulżyć, łże;

Dwuznak „ch” piszemy: gdy w wyrazach i formach pokrewnych wymienia się na sz, np. piechota - pieszo, sucho - suszyć, głuchy - głuszyć, mucha - muszka, duch - dusza; zawsze na końcu wyrazów, np strach, gmach, pech, na ulicach, na kolanach, o postaciach, o samochodach, Allach z wyjątkiem wyrazów druh i Boh. z reguły po literze s, np. schizma, schyłek, schemat, schizofrenia, schlebiać, schludny, scholastyka, schudnąć, schodzić, schab, schron.

Literę h piszemy: wtedy, gdy w innych formach tego wyrazu lub w wyrazach pokrewnych wymienia się na g, ż, z, dz, np. wahać się - waga, druh - drużyna, błahy - błazen, wataha - watadze; w rozpoczynających wyraz cząstkach hiper-, hipo-, hekto-, higro-, np. hiperbola, hiperpoprawny, hiperstatyczny, hiperwitaminoza, hiperinflacja,hipoalergiczny, hipocentrum, hipodrom, hipokryta, hipochondryk, hipoteza,hektolitr, hektopaskal, hektograf, higrometr, higroskop, higromorficzny.

Cząstkę „ -bym, -byś, -by, -byśmy, -byście” piszemy łącznie: 1. Z osobowymi formami czasowników np.: przyszlibyśmy, należałoby 2. Ze spójnikami i partykułami oraz wyrazami pełniącymi rolę spójników i partykuł np.: aby, gdyby, jeżeliby, żeby piszemy rozdzielnie: 1. Po nieosobowych formach czasownika np.: powiedziano by, zajęto by 2. Po innych częściach mowy np.: gdzie by, dlaczego by, tam by, tak by

PRZYIMKI ZŁOŻONE 1. W języku polskim obok przyimków prostych: w, z, nad, przy, pod, o, za, po występują też przyimki złożone: ponad, zza, spomiędzy, poza, sprzed. Pisownia przyimków złożonych jest bardzo prosta, ponieważ piszemy je tak, jak słyszymy. Musimy tylko pamiętać o tym, że pisze się je łącznie: z+nad = znad po+przez= poprzez (z)s+po+między = spomiędzy (z)s+po+za= spoza 2. Niby wierszyk: według – podług wewnątrz – zewnątrz zamiast – podczas dookoła - koła

PISOWNIA ZAKOŃCZEŃ 1. W dopełniaczu, celowniku, miejscowniku liczby pojedynczej rzeczowników rodzaju żeńskiego zakończonych na: „- cja”, „- sja”, „- zja” po „c”, „s”, „z” piszemy „- ji” przykłady: kolacja – kolacji telewizja – telewizji dyskusja – dyskusji 2. W dopełniaczu, celowniku, miejscowniku liczby pojedynczej rzeczowników rodzaju żeńskiego zakończonych w mianowniku na „- ia”, „- ja” piszemy „- i”, kiedy „i” występuje po samogłosce aleja – alei szyja – szyi kolej – kolei nadzieja - nadziei

PISOWNIA ZAKOŃCZEŃ 3. Gdy głoska „i” oznacza miękkość poprzedzającej ją spółgłoski pisz w zakończeniach „i” przykłady: ziemia – ziemi mi – m’ skrobia – skrobi bi – b’ dynia – dyni ni – n’ 4. Jeśli w mianowniku wyrazu mimo końcówki „- ia” słyszymy „- ja” to w dopełniaczu, celowniku, miejscowniku piszemy końcówkę „- ii” harmonia – (możliwa wymowa harmonija) – harmonii geografia – (możliwa wymowa geografija) – geografii sympatia – (możliwa wymowa sympatja) – sympatii

PISOWNIA ZAKOŃCZEŃ 5. Pisz na pewno „- ii” po spółgłoskach: t, d, r, l, k, g, ch. przykłady: antypatia – antypatii komedia – komedii awaria – awarii energia - energii

PISOWNIA „NIE” Z CZĘŚCIAMI MOWY 1. "nie" z czasownikami pisze się osobno: nie ma, nie pił, nie był wyjątki: niedomagać, niepokoić, niecierpliwić 2. "nie" z rzeczownikami pisze się razem: niepogoda, niewypał, niepalenie

3. Z przymiotnikami przeczenie „nie” piszemy: oddzielnie – stopień wyższy i najwyższy przymiotnika przykłady: nie brzydszy nie najbrzydszy łącznie – stopień równy przymiotnika przykłady: niebrzydki nieładny 4. Z przysłówkami przeczenie „nie” piszemy: oddzielnie – stopień wyższy i najwyższy przysłówka przykłady: nie brzydziej nie najbrzydziej łącznie – stopień równy przysłówka przykład: niebrzydko 5. "nie" z liczebnikami piszemy oddzielnie: nie raz, nie dwoje wyjątki: niejeden (w sensie wielu), nie jeden (hotel odwiedził)