Mechanika układu korbowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dynamika bryły sztywnej
Advertisements

Teoria maszyn i części maszyn
N-okresowy silnik spalinowy z tłokiem obrotowym
Napędy hydrauliczne.
Środki Transportu-Samochód.
Ruch układów złożonych
Silniki spalinowe Co to jest silnik spalinowy
Instytut Odlewnictwa w Krakowie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
STOPY ŻELAZA.
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Wykład 5
PRACA DYPLOMOWA INŻYNIERSKA
Podstawy Konstrukcji Maszyn Wały i osie – część III
Podstawy Projektowania Inżynierskiego Przekładnie cięgnowe
Maszyny proste.
Prowadnice i przekładnie
Sprężyny Autor Termobimetale Łożyska Sprzęgła Przekładnie.
-Elementy do przenoszenia ruchu obrotowego -Sprzęgła
STOSOWANE W SCHEMATACH
DYSK TWARDY.
Układy w motorowerze Justyna Ćwiertnia.
Prezentacja Ceramizerów
Mechanizm odbioru mocy jest przeznaczony do: mechanizm przełączający
UKŁAD HYDRAULICZNY SPYCHARKI BAT- M
Turbosprężarki samochodowe
Pomiar prędkości obrotowej i kątowej
SPRZĘGŁO CIERNE SUCHE BUDOWA I ZASADA DZIAŁANIA
Typy i klasyfikacja łożysk
Budowa samochodu Przygotowała: Regina Wasilewska (nauczyciel techniki)
METALE NIEŻELAZNE I ICH STOPY
Metody wytwarzania odlewów
T48 Sprężarki wirowe..
Metodyka projektowania wałów
ANALIZA DYNAMICZNA MANIPULATORÓW JAKO MECHANIZMÓW PRZESTRZENNYCH
II zasad termodynamiki
RUCH PŁASKI BRYŁY MATERIALNEJ
Wynalazek który odmienił życie
Silniki. Silniki Silnik 2t Silnik dwusuwowy jest to silnik spalinowy, w którym cały obieg pracy (w tym suw pracy) następuje co drugi suw (przemieszczenie.
Budowa i zasada działania silnika dwu - i czterosuwowego
Siły, zasady dynamiki Newtona
1. Układy pneumatyczne..
MOTOROWER – to pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 cm3 (pojemność skokowa silnika to objętość tej części cylindra lub cylindrów,
MASZYNY ENERGETYCZNE NOWOCZESNE KADRY DLA NOWOCZESNEJ ENERGETYKI
Dynamika ruchu płaskiego
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Łożyska – Wstęp.
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
Budowa i działanie mechanizmów osprzętu roboczego
Układ smarowania (olejenia)
Układ rozrządu.
Zasadnicze zespoły i układy silnika.
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 7: Układy hamulcowe.
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 2: Ogólna budowa.
Alternator.
SILNIK CZTEROSUWOWY.
Wówczas równanie to jest słuszne w granicy, gdy - toru krzywoliniowego nie można dokładnie rozłożyć na skończoną liczbę odcinków prostoliniowych. Praca.
Maszyna Parowa.
AKADEMIA GÓRNICZO-HUTNICZA IM. STANISŁAWA STASZICA W KRAKOWIE
zasada działania opracował E. Kania
OBSŁUGI.
Amortyzator.
Diagnostyka układu hamulcowego
Aparat Zapłonowy.
6. Ruch obrotowy W czystym ruchu obrotowym każdy punkt ciała sztywnego porusza się po okręgu, którego środek leży na osi obrotu (ruch wzdłuż linii prostej.
Projekt ułożyskowania wałka
Budowa roweru – układ jezdny, napędowy, hamulcowy i elektryczny
Modelowanie i badania maszyn - cele
Ruch obrotowy układu dwóch wałów o przekoszonych osiach
Zapis prezentacji:

Mechanika układu korbowego

I.Wały korbowe

1.Zasadnicze elementy wału korbowego

2.Schemat wału korbowego silnika czterocylindrowego i sześciocylindrowego rzędowego słabo i mocno obciążonego

a). mocno obciążonego

b).słabo obciążonego

3.Wymagania stawiane wałom Wytrzymały na skręcanie i zginanie, Odporny na zmęczenie, Dostatecznie sztywny, Czopy korbowe i główne-odporne na ścieranie.

4.Materiały i technologia wykonania wałów korbowych. Stal węglowa wyższej jakości lub stal stopowa – odkuwka, Żeliwo sferoidalne – odlew.

5.Kolejność zapłonu (pracy cylindrów) silników cztero- i sześciocylindrowych. 1-3-4-2 lub 1-2-4-3 1-5-3-6-2-4 lub 1-4-2-6-3-5

II.Koła zamachowe oraz panewki i ich rodzaje

1.Zadania koła zamachowego Zmniejszenie nierównomierności obrotów wału korbowego, wywołanej kolejnymi suwami pracy, Czołowa powierzchnia koła spełnia rolę tarczy oporowej sprzęgła, Na obrzeżu koła nasadzony jest zwykle wieniec zębaty, współpracujący z kołem zębatym rozrusznika.

2.Materiały na koła zamachowe Żeliwo, Staliwo.

3.Rodzaje łożysk stosowanych w silnikach spalinowych Ślizgowe, Toczne.

4.Rodzaje łożysk ślizgowych Łożyska główne: -półpanewki grubościenne, -półpanewki cienkościenne. Łożyska korbowe: Tulejki.

a). Półpanewka grubościenna

b). Półpanewka cienkościenna

5.Sposoby unieruchamiania panewek

a). Za pomocą kołków-grubościenne

b). Za pomocą występów -cienkościenne

6.Rodzaje stopów łożyskowych Cynowo-ołowiowe, Miedziowo-ołowiowe, Aluminiowo-cynowe.

7.Rodzaje łożysk tocznych stosowanych w silnikach spalinowych

a). Igiełkowe

b). kulkowe lub wałeczkowe (rolkowe)

III.Wyrównoważanie silnika

1.Najważniejsze siły działające na układ korbowy a). Siły gazowe, Są wynikiem działania na denko tłoka ciśnienia gazów zawartych w cylindrze, b). Siły masowe; - siły bezwładności – powstające wskutek bezwładności mas układu korbowego wykonującego ruch postępowo-zwrotny, - siła odśrodkowa - powstająca pod wpływem wykonywania przez wał korbowy ruchu obrotowego.

2. Pojęcie wyrównoważenia silnika Zabiegi mające na celu ograniczenie drgań powstających wskutek działania w/w sił, a które niekorzystnie wpływają na trwałość silnika i napędzanych przez niego mechanizmów, nazywamy wyrównoważeniem silnika.

3.Sposoby wyrównoważenia silnika Wyrównoważenie uzyskuje się przez: a). Zastosowanie układu wielocylindrowego o parzystej liczbie cylindrów i symetrycznym układzie wykorbień wału korbowego, b). Umieszczenie na ramionach wału korbowego przeciwciężarów równoważących działanie sił odśrodkowych, c). Zastosowanie specjalnych układów przeciwciężarów do zrównoważenia sił bezwładności.

4.Zasada wyrównoważenia sił odśrodkowych

5.Przykłady rozmieszczenia przeciwciężarów w mechanizmach korbowych silników o rozmaitych układach konstrukcyjnych