Mechanika układu korbowego
I.Wały korbowe
1.Zasadnicze elementy wału korbowego
2.Schemat wału korbowego silnika czterocylindrowego i sześciocylindrowego rzędowego słabo i mocno obciążonego
a). mocno obciążonego
b).słabo obciążonego
3.Wymagania stawiane wałom Wytrzymały na skręcanie i zginanie, Odporny na zmęczenie, Dostatecznie sztywny, Czopy korbowe i główne-odporne na ścieranie.
4.Materiały i technologia wykonania wałów korbowych. Stal węglowa wyższej jakości lub stal stopowa – odkuwka, Żeliwo sferoidalne – odlew.
5.Kolejność zapłonu (pracy cylindrów) silników cztero- i sześciocylindrowych. 1-3-4-2 lub 1-2-4-3 1-5-3-6-2-4 lub 1-4-2-6-3-5
II.Koła zamachowe oraz panewki i ich rodzaje
1.Zadania koła zamachowego Zmniejszenie nierównomierności obrotów wału korbowego, wywołanej kolejnymi suwami pracy, Czołowa powierzchnia koła spełnia rolę tarczy oporowej sprzęgła, Na obrzeżu koła nasadzony jest zwykle wieniec zębaty, współpracujący z kołem zębatym rozrusznika.
2.Materiały na koła zamachowe Żeliwo, Staliwo.
3.Rodzaje łożysk stosowanych w silnikach spalinowych Ślizgowe, Toczne.
4.Rodzaje łożysk ślizgowych Łożyska główne: -półpanewki grubościenne, -półpanewki cienkościenne. Łożyska korbowe: Tulejki.
a). Półpanewka grubościenna
b). Półpanewka cienkościenna
5.Sposoby unieruchamiania panewek
a). Za pomocą kołków-grubościenne
b). Za pomocą występów -cienkościenne
6.Rodzaje stopów łożyskowych Cynowo-ołowiowe, Miedziowo-ołowiowe, Aluminiowo-cynowe.
7.Rodzaje łożysk tocznych stosowanych w silnikach spalinowych
a). Igiełkowe
b). kulkowe lub wałeczkowe (rolkowe)
III.Wyrównoważanie silnika
1.Najważniejsze siły działające na układ korbowy a). Siły gazowe, Są wynikiem działania na denko tłoka ciśnienia gazów zawartych w cylindrze, b). Siły masowe; - siły bezwładności – powstające wskutek bezwładności mas układu korbowego wykonującego ruch postępowo-zwrotny, - siła odśrodkowa - powstająca pod wpływem wykonywania przez wał korbowy ruchu obrotowego.
2. Pojęcie wyrównoważenia silnika Zabiegi mające na celu ograniczenie drgań powstających wskutek działania w/w sił, a które niekorzystnie wpływają na trwałość silnika i napędzanych przez niego mechanizmów, nazywamy wyrównoważeniem silnika.
3.Sposoby wyrównoważenia silnika Wyrównoważenie uzyskuje się przez: a). Zastosowanie układu wielocylindrowego o parzystej liczbie cylindrów i symetrycznym układzie wykorbień wału korbowego, b). Umieszczenie na ramionach wału korbowego przeciwciężarów równoważących działanie sił odśrodkowych, c). Zastosowanie specjalnych układów przeciwciężarów do zrównoważenia sił bezwładności.
4.Zasada wyrównoważenia sił odśrodkowych
5.Przykłady rozmieszczenia przeciwciężarów w mechanizmach korbowych silników o rozmaitych układach konstrukcyjnych