SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODZIAŁ STATYSTYKI STATYSTYKA STATYSTYKA MATEMATYCZNA STATYSTYKA
Advertisements

KARTOGRAFIA I GIS W GEOGRAFII SPOŁECZNO-EKONOMICZNEJ
KARTOGRAFIA I GIS W GEOGRAFII SPOŁECZNO-EKONOMICZNEJ
W dalszej części zajęć wyróżniać będziemy następujące
Analiza współzależności zjawisk
Podsumowanie wykładu 1. Najpełniejszą charakterystyką wybranej zmiennej jest jej rozkład.
Skale pomiarowe – BARDZO WAŻNE
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI ZE STATYSTYKI
Charakterystyki opisowe rozkładu jednej cechy
Jak mierzyć asymetrię zjawiska?
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska? Wykład 4. Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia) Miary asymetrii.
Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji Miary asymetrii (skośności)
Właściwości średniej arytmetycznej
Analiza współzależności
ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH
Miary położenia Miary położenia opisują umiejscowienie typowych wartości cechy statystycznej na osi liczbowej.
Krzysztof Jurek Statystyka Spotkanie 4. Miary zmienności m ó wią na ile wyniki są rozproszone na konkretne jednostki, pokazują na ile wyniki odbiegają
Statystyka w doświadczalnictwie
(dla szeregu szczegółowego) Średnia arytmetyczna (dla szeregu szczegółowego) Średnią arytmetyczną nazywamy sumę wartości zmiennej wszystkich jednostek.
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
KARTOGRAFIA I GIS W GEOGRAFII SPOŁECZNO-EKONOMICZNEJ
KARTOGRAFIA I GIS W GEOGRAFII SPOŁECZNO-EKONOMICZNEJ
Dane informacyjne: Gimnazjum im. Marii Skłodowskiej-Curie
RENOWATOR Staże Ośrodka RENOWATOR. 2 Anna Pfützner-Kopcińska Analiza danych o jednostkach samorządu terytorialnego z poziomu gmin w celu identyfikacji.
Wykład 4. Rozkłady teoretyczne
Metody Symulacyjne w Telekomunikacji (MEST) Wykład 6/7: Analiza statystyczna wyników symulacyjnych  Dr inż. Halina Tarasiuk
Średnie i miary zmienności
analiza dynamiki zjawisk Szeregi czasowe
Hipotezy statystyczne
Konstrukcja, estymacja parametrów
dr Dariusz Chojecki, Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych US
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Analiza szeregów czasowych
Magdalena Nowosielska
„Człowiek - najlepsza inwestycja”
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Hipotezy statystyczne
Podstawy statystyki, cz. II
Co to jest dystrybuanta?
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski.
Przedmiot: Ekonometria Temat: Szeregi czasowe. Dekompozycja szeregów
Wnioskowanie statystyczne
STATYSTYKA Pochodzenie nazwy:
Statystyka medyczna Piotr Kozłowski
Program przedmiotu “Opracowywanie danych w chemii” 1.Wprowadzenie: przegląd rodzajów danych oraz metod ich opracowywania. 2.Podstawowe pojęcia rachunku.
TEST SPRAWDZAJĄCY Z MATEMATYKI dla klasy IV szkoły podstawowej z zakresu FIGURY GEOMETRYCZNE Autor: Justyna Itrych.
Podstawowe pojęcia i terminy stosowane w statystyce
Statystyczna analiza danych w praktyce
Jak mierzyć asymetrię zjawiska? Wykład 5. Miary jednej cechy  Miary poziomu  Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia)  Miary asymetrii.
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
* Halina Klimczak Instytut Geodezji i Geoinformatyki Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu Prawie wszystko o danych…..
ze statystyki opisowej
Rozkłady statystyk z próby dr Marta Marszałek Zakład Statystyki Stosowanej Instytut Statystyki i Demografii Kolegium.
Grupowanie danych statystycznych „ Człowiek – najlepsza inwestycja”
Metoda kartogramów. Definicja Metoda służy do przedstawiania średniej intensywności zjawiska w granicach określonych pól odniesienia. Wartości obliczane.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 8 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Halina Klimczak Katedra Geodezji i Fotogrametrii Akademia Rolnicza we Wrocławiu WYKŁAD 2 ZMIENNE GRAFICZNE SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
Parametry rozkładów Metodologia badań w naukach behawioralnych II.
Analiza dynamiki „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Niepewności pomiarów. Błąd pomiaru - różnica między wynikiem pomiaru a wartością mierzonej wielkości fizycznej. Bywa też nazywany błędem bezwzględnym.
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska?
Małgorzata Podogrodzka, SGH ISiD
Statystyka matematyczna
Analiza niepewności pomiarów Zagadnienia statystyki matematycznej
PODSTAWY STATYSTYKI Wykład udostępniony przez dr hab. Jana Gajewskiego
MIARY STATYSTYCZNE Warunki egzaminu.
statystyka podstawowe pojęcia
Zapis prezentacji:

SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA

Wielkości absolutne i pochodne UJĘCIE ZJAWISK Wielkości absolutne i pochodne Wszystkie dane można zaliczyć do jednej z dwóch kategorii Dane bezwzględne: są wynikiem pomiarów lub obserwacji bezpośrednich. Wyrażone są w; tonach, ha, zł, osobach, sztukach, dniach, Dane względne: będące wynikiem przeliczeń. Należą tu: średnie, które otrzymuje się przez redukcję dużej liczby obserwacji np. pogody, liczby gospodarstw...i zastąpienie ich wartością średnią: modalną, medianą, średnią arytmetyczną; relacje przedstawiające stosunki, takie jak proporcje, procenty, stosunki; gęstość, która jest kategorią związaną z obszarem. Istotnym elementem w tej zależności jest powierzchnia; potencjał, w którym zakładamy , ze elementy takie jak ludność, ceny, oddziałują na siebie wzajemnie i że to oddziaływanie jest wprost proporcjonalne do wielkości zjawiska oraz odwrotnie proporcjonalne do odległości miedzy nimi.

Rodzaje ujęcia tematu Mapy gęstości – przedstawiają stosunek wartości do powierzchni. Mapy wskaźników – przedstawiają stosunek dwóch wartości (zmiennej i stałej) do siebie, np: Procentowe ujęcie zjawiska, np. procent bezrobotnych udział procentowy = zmienna x 100 / całość zbiorowości)‏ Natężenie zjawiska, np. średni dochód na głowę ludności natężenie = zmienna / element odniesienia Odchylenie od średniej, np. od średniego przyrostu naturalnego odchylenie od średniej = zmienna / średnia Odchylenie od optymalnej, np. optymalnej normy kalorycznej spożycia odchylenie od optymalnej = zmienna / optymalna Udział w całości, np. udział poszczególnych województw w ogólnokrajowej wartości produkcji rolnej udział w całości = zmienna / całość zbiorowości

AGREGACJA DANYCH Dane bezpośrednie i względne (relatywne) można przedstawiać na mapie w wartościach indywidualnych dla każdej jednostki odnie- sienia – tj. w SKALI CIĄGŁEJ lub zgrupowane w klasy (kilka obserwacji – jednostek, ma taką samą wartość), a więc przedstawić je w SKALI SKOKOWEJ

PORZĄDKOWANIE DANYCH ωi = ni / n Podstawowym narzędziem analizy rozkładu danych jest szereg rozdzielczy, a więc szereg przedstawiający odpowiednio zagregowany materiał statystyczny. W szeregu rozdzielczym do określenia rozkładu (struktury badanej zbiorowości) obok liczebności stosuje się także odpowiedni wskaźnik struktury. Wskaźnikiem struktury ωi lub częstością występowania nazywa się stosunek liczby jednostek o danej wartości cechy do liczebności zbioru. ωi = ni / n

AGREGACJA DANYCH W KLASY Metoda kartogramu Metody podziału na klasy (szereg rozdzielczy) : Klasy o jednakowej rozpietości; wartości, liczby obserwacji, powierzchni, odchylenia standardowego. Klasy, w których rozpiętość zwiększa się lub zmniejsza systematycznie; wg. postępu arytmetycznego, wg. postępu geometrycznego. Klasy o nieregularnej zmiennej rozpiętości; na podstawie wykresu funkcji, metodą kolejnych przybliżeń, metodą średnich częściowych.

Podział na przedziały klasowe - warunki Maksymalna liczba klas – 5. Można ją rozszerzyć do 7 poprzez dodanie barwy. Warunkiem prawidłowego podziału na klasy jest minimalizowanie różnic wartości w obrębie klas przy jednoczesnym maksymalizowaniu różnic między klasami. Skutkuje to tym, że granice klas widoczne na mapie będą zgodne z granicami w rzeczywistości. Należy stosować metodę, która najlepiej oddaje rozkład danych oraz dobierać przedziały tak, żeby uniknąć występowania tzw. „pustych przedziałów”

Konstrukcja przedziałów klasowych Zgodnie z tym co podaje Ratajski (Metodyka… 1989) można wyróżnić kilka najczęściej stosowanych typów przedziałów klasowych Normatywne – wynikają z przyjęcia wartości granicznych uzasadnionych charakterem funkcjonalnym danego zjawiska (np. podział ludności ze względu na wiek na przedprodukcyjną, produkcyjną i poprodukcyjną)‏ Przedziały o jednakowej rozpiętości – powstają w wyniku podziału zbiorowości na jednakowe odstępy liczbowe: następnie wartość BX zaokrągla się. Powstać mogą w ten sposób skale: - zamknięte dokładne (końce to wartości min/max)‏ - zamknięte zaokrąglone (wartości min/max zaokrąglone do pełnych)‏ - otwarte jednostronnie (wartości „poniżej...” lub „powyżej...”)‏ - dwustronnie otwarte (analogicznie jak powyżej)‏

Średnie zagnieżdżone – oblicza się średnią arytmetyczną wszystkich wartości (W). Następnie oblicza się średnią wszystkich wartości powyżej i poniżej W uzyskując W1 – średnią z wartości obserwacji w uporządkowanym zbiorze powyżej i W2 – średnią z wartości obserwacji poniżej. Otrzymane wartości średnie traktuje się jako granice klas. Metoda z wykorzystaniem średniej arytmetycznej i odchylenia standardowego. Bywa przez niektórych autorów uważana za modyfikację metody średnich zagnieżdżonych. Metoda polega na dodawaniu lub odejmowaniu odchylenia od średniej. W przypadku małego odchylenia rozpiętość można przyjąć 2 odchylenia (2δ), a dużego 1/2 δ. Uwaga: W przypadku kiedy rozkład danych nie jest rozkładem normalnym mogą wystąpić puste klasy

CZYM KIEROWAĆ SIĘ PRZY WYBORZE METODY POPRAWNIE USTALONE KLASY TO TAKIE, W KTÓRYCH OBSERWACJE SĄ ZBLIŻONE DO WARTOŚCI ŚREDNIEJ Z GRANIC PRZEDZIAŁÓW KLASOWYCH

Graficzny sposób wyznaczanie granic klas Na podstawie; wykresu wartości danych granice ustalamy w miejscu dużych skoków wartości - nieciągłości (punkty charakterystyczne) lub zmiany nachylenia krzywej, (przykład na dalszym slajdzie) na podstawie wykresu częstości (histogramu), stosowany przy zbiorach bardzo licznych. Wartości należy zgrupować w kalsy np.. metodą równych interwałów. kumulacyjnego (punkty załamania krzywej)

Podział graficzny i sposób ustalenia granic klas W max w7 Wk = (w7 +w6 ) / 2 w6 W min

ZNACZENIE PODZIAŁU NA KLASY

DOBÓR PRZEDZIAŁÓW KLASOWYCH

Ustalenie granic przedziałów klasowych w programie ArcInfo wybór metody podziału danych i liczby przedziałów klasowych statystyki zbioru - -2s -1s x +1s +2s granice przedziałów wyrażone wartościowo lub procentowo

Ustalenie granic przedziałów klasowych w programie MapInfo wybór metody podziału danych i liczby przedziałów klasowych sposób zaliczania wartości do klas procent i liczba obserwacji w danej klasie

Ustalenie granic przedziałów klasowych w programie GeoMedia wybór metody podziału danych i liczby przedziałów klasowych statystyki zbioru liczba obserwacji w danej klasie

Dane: lesistość w województwie dolnośląskim wartości Poprrawic , opisac obserwacje

Przedziały o równej rozpiętości wartości ArcInfo GeoMedia MapInfo

Przedziały o równej liczbie obserwacji (kwantyle) ArcInfo GeoMedia MapInfo

Przedziały z odchyleniem standardowym MapInfo GeoMedia ArcInfo -1s +1s

Podział naturalny ArcInfo Podział graficzny MapInfo wartości 46.1 42.0 37.1 MapInfo 34.0 wartości 27.6. 25.2 19.1 15.1 obserwacje