KONKURS OTWARTY NR 6/POKL/3.3.2/2009 „Przygotowanie wybranych szkół do realizacji praktyk przez studentów przygotowywanych do wykonywania zawodu nauczyciela”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KSIĘGOWOŚĆ W PROJEKTACH UE
Advertisements

1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Zmiany w projektach w ramach PO KL
Realizacja projektów systemowych w ramach Poddziałania i PO KL.
Zmiany w zasadach finansowania PO KL oraz w wytycznych dot
Ryczałtowa metoda rozliczania kosztów ogólnych w ramach projektów w Działaniu 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Dział Finansowy.
Plan komunikacji PO KL - założenia. WYBRANE ZAGADNIENIA KWALIFIKOWALNOŚCI WYDATKÓW w ramach PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI.
Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach.
Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL
wniosku o dofinansowanie projektu w ramach PO KL
Kielce, styczeń 2011 Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL - nowe regulacje - Kielce, styczeń 2011 EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY Wojewódzki.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Poddziałanie POKL – kwalifikowalność wydatków Edyta Dominiak Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 12 czerwca 2008 roku.
1 Warszawa, 13 kwietnia 2011 r. DEPARTAMENT FUNDUSZY STRUKTURALNYCH INSTYTUCJA POSREDNICZĄCA DLA PRIORYTETU III PO KL SPOTKANIE INFORMACYJNE.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Koszty osobowe w kosztach pośrednich w ramach projektów PO KL Warszawa, 22 lutego 2012 r.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Zmiany w zakresie finansowym dot. systemu realizacji PO KL ( Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL, Zasady finansowania PO KL)
2 Dokumenty programowe: Program Operacyjny Kapitał Ludzki zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej K(2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r., zmienioną
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Problemy finansowe związane z wdrażaniem projektów systemowych w ramach Priorytetu VII PO KL Warszawa, 21.
TYTUŁ PREZENTACJI KATOWICE, 07 sierpnia 2012r. Kwalifikowalność wydatków w ramach PO KL.
Departament Europejskiego Fundusz Społeczny Kwalifikowalność wydatków zgodnie Kwalifikowalność wydatków zgodnie z obowiązującymi przepisami (kluczowe zmiany)
REALIZACJA PROJEKTU SYSTEMOWEGO W RAMACH PRIORYTETU VII POKL.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Kwalifikowalność wydatków w ramach PO KL
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury
3. Kwalifikowlaność wydatków w ramach Poddziałania POKL Anna Broniarek Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 23 kwietnia 2008 roku.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Spotkanie informacyjne dot. konkursu nr POWR IP /16 Budżet i kwalifikowalność wydatków.
Założenia dotyczące zasad kwalifikowalności wydatków w projektach realizowanych w ramach EFS w perspektywie finansowej
Zasady kwalifikowalności projektu i wydatków w ramach konkursu nr RPPM IZ /16 dla Poddziałania Jakość edukacji zawodowej Regionalny.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Kwalifikowalność wydatków.
Zasady kwalifikowalności wydatków w ramach konkursu zamkniętego nr RPPM IZ /15 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Zasady kwalifikowalności wydatków w ramach konkursu zamkniętego nr RPPM IZ /16 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Zasady tworzenia budżetu projektu Konkurs dot. kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych DEPARTAMENT FUNDUSZY EUROPEJSKICH MINISTERSTWO ZDROWIA.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości Rozliczanie projektów w ramach schematu 2.2 A – wydatkowanie zaliczki 24 października 2013 r. Fundusze europejskie.
Zasady kwalifikowalności wydatków w ramach konkursu nr RPPM IZ /15 dla Poddziałania Jakość edukacji ogólnej Regionalny Program.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Zasady kwalifikowalności wydatków w ramach konkursu nr RPPM IZ /16 dla Działania 5.3 Opieka nad dziećmi do lat 3 Regionalny Program Operacyjny.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
12 maja 2016 r. Konkurs na projekty mobilności ponadnarodowej osób bezpośrednio zaangażowanych w pracę z młodzieżą lub osobami młodymi zagrożonymi wykluczeniem.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Zasady tworzenia budżetu projektu Konkurs – Kształcenie podyplomowe lekarzy POWR IP /16 Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia.
Zasady tworzenia budżetu projektu Konkurs – Szkolenia pracowników administracyjnych w ochronie zdrowia POWR IP /16 Departament Funduszy.
Zasady tworzenia budżetu projektu Szkolenie pracowników administracyjnych w ochronie zdrowia DEPARTAMENT FUNDUSZY EUROPEJSKICH MINISTERSTWO ZDROWIA Warszawa,
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.4. Wsparcie atrakcyjności walorów dziedzictwa przyrodniczego Regionalny Program Operacyjny Województwa.
1 Zasady realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Spotkanie robocze Warszawa r. Projekt współfinansowany przez.
Zasady tworzenia budżetu projektu Konkurs – Doskonalenie zawodowe pracowników innych zawodów istotnych z punktu widzenia funkcjonowania systemu ochrony.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Kwalifikowalność wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Kwalifikowalność wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zasady kwalifikowalności wydatków w ramach konkursu zamkniętego nr RPPM IZ /16 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Kwalifikowalność wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Zatrudnianie nauczycieli
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 2
Kwalifikowalność wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Założenia dotyczące zasad kwalifikowalności wydatków w projektach realizowanych w ramach EFS w perspektywie finansowej
Czas trwania projektu: 24 miesiące
CZY WIESZ, ŻE… … ISTOTNE ZMIANY W PODATKU DOCHODOWYM OD OSÓB PRAWNYCH
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 6. 1
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 4
spotkanie informacyjne
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 6. 3
Warunki finansowe RPWM IZ /17
Uproszczone metody rozliczania wydatków w projektach EFS
Wstępne założenia dotyczące wnoszenia i oceny wkładu własnego w projektach współfinansowanych ze środków EFS w latach Kielce, 9 października.
Zapis prezentacji:

KONKURS OTWARTY NR 6/POKL/3.3.2/2009 „Przygotowanie wybranych szkół do realizacji praktyk przez studentów przygotowywanych do wykonywania zawodu nauczyciela” Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL oraz Zasady finansowania PO KL - zmiany od 1 stycznia 2011 r. Instytucja Pośrednicząca II stopnia dla Priorytetu III PO KL Spotkanie informacyjne – 21 września 2011 r. Projekt współfinansowany z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Analiza budżetu projektu – zarządzanie projektem Katalog wydatków zadania Zarządzanie projektem: wynagrodzenie koordynatora/kierownika projektu lub innej osoby mającej za zadanie koordynowanie lub zarządzanie projektem wynagrodzenie innego personelu bezpośrednio zaangażowanego w zarządzanie projektem i jego rozliczenie, o ile jego zatrudnienie jest niezbędne do realizacji projektu (wymiar etatu) wydatki związane z otworzeniem i/lub prowadzeniem wyodrębnionego na rzecz projektu subkonta na rachunku bankowym lub odrębnego rachunku bankowego, zakup lub amortyzacja sprzętu lub wartości niematerialnych i prawnych oraz zakup mebli niezbędnych do zarządzania projektem, działania informacyjno-promocyjne związane z realizacją projektu (np. zakup materiałów promocyjnych i informacyjnych, zakup ogłoszeń prasowych), koszty zabezpieczenia prawidłowej realizacji projektu, inne, o ile są bezpośrednio związane z koordynacją i zarządzaniem projektem. UWAGA: w zadaniu zarządzanie projektem nie można wykazywać tych wydatków, które są wymienione w katalogu kosztów pośrednich.

Analiza budżetu projektu – zarządzanie projektem Ponadto: wydatki na promocję powinny zostać ujęte w zarządzaniu projektem, dodatkowo nie stanowią one odrębnego zadania (wyjątkiem są projekty informacyjno-promocyjne) wydatki związane z działaniami informacyjno-promocyjnymi powinny być adekwatne do realizowanych działań ewaluacja nie stanowi kosztów zarządzania projektem, lecz odrębne zadanie w ramach kosztów bezpośrednich beneficjent ma obowiązek wykazania szacunkowego wymiaru czasu pracy personelu projektu (tj. wykazania wymiaru etatu lub liczby godzin) niezbędnego do wykonywania zadania/zadań we wniosku o dofinansowanie projektu, co pozwoli na ocenę zasadności i racjonalności wydatków związanych z personelem zarządzającym projektu zgodnie z Wytycznymi, instytucja będąca strona umowy, na etapie realizacji projektu, w szczególności podczas weryfikacji wniosku o płatność lub kontroli na miejscu, może odmówić kwalifikowania całości lub części ww. wydatków, jeżeli nie są spełnione warunki określone dla kosztów zarządzania w Wytycznych.

Analiza budżetu projektu – zarządzanie projektem Łączna wartość kosztów zarządzania projektem (bez uwzględnienia kosztów zabezpieczenie projektu) nie może przekroczyć: 30% wartości projektu – w przypadku projektów o wartości ≤ 500 tys. zł, z zastrzeżeniem, że limit ten może ulec zwiększeniu wyłącznie na wniosek beneficjenta w przypadku wykazania przez niego wysokiej efektywności kosztowej projektu, co podlega negocjacjom na etapie wyboru projektu 25% wartości projektu – w przypadku projektów o wartości powyżej 500 tys. i do 1 mln zł włącznie 20% wartości projektu – w przypadku projektów o wartości powyżej 1 mln i do 2 mln zł włącznie 15% wartości projektu – w przypadku projektów o wartości powyżej 2 mln i do 5 mln zł włącznie 10% wartości projektu w przypadku projektów o wartości > 5 mln zł UWAGA: limity mogą ulec zwiększeniu o 2 punkty procentowe dla każdego partnera, jednak nie więcej niż łącznie o 10 pkt procentowych w ramach projektu

Analiza budżetu projektu – zadania merytoryczne Definicja zadania merytorycznego: Zadanie merytoryczne należy rozumieć jako szereg powiązanych ze sobą działań zmierzających bezpośrednio do realizacji celu projektu (przykładowy katalog znajduje się w rozdziale 3.4 Wytycznych). Zadania merytorycznego nie stanowią pojedyncze wydatki, np. usługa cateringowa, hotelowa i trenerska. Zlecanie zadań merytorycznych oznacza zlecanie całości działań przewidzianych w ramach danego zadania lub istotnej ich części jednemu podmiotowi. Doprecyzowano, że Beneficjent powinien udokumentować faktyczną realizację zleconego zadania merytorycznego zgodnie z umową zawartą z wykonawcą poprzez np. pisemny protokół odbioru zadania, przyjęcia wykonanych prac, itp.

Analiza budżetu projektu – koszty pośrednie (1) Koszty pośrednie stanowią następujące koszty administracyjne związane z funkcjonowaniem beneficjenta: koszty zarządu (koszty wynagrodzenia osób uprawnionych do reprezentowania jednostki, których zakresy czynności nie są przypisane wyłącznie do projektu np. kierownik jednostki) koszty personelu obsługowego (obsługa kadrowa, finansowa, administracyjna, sekretariat, kancelaria, obsługa prawna) na potrzeby funkcjonowania jednostki koszty obsługi księgowej (koszty wynagrodzenia osób księgujących wydatki w projekcie, w tym koszty zlecenia prowadzenia obsługi księgowej biuru rachunkowemu) koszty utrzymania powierzchni biurowych (czynsz, najem, opłaty administracyjne) związanych z obsługą administracyjną projektu opłaty za energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę, opłaty przesyłowe, opłaty za odprowadzanie ścieków w zakresie związanym z obsługą administracyjną projektu amortyzacja aktywów używanych na potrzeby personelu

Analiza budżetu projektu – koszty pośrednie (2) koszty usług pocztowych, telefonicznych, telegraficznych, teleksowych, internetowych, kurierskich związanych z obsługą administracyjną projektu koszty usług powielania dokumentów związanych z obsługą administracyjną projektu koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych związanych z obsługą administracyjną projektu koszty ubezpieczeń majątkowych koszty ochrony koszty sprzątania pomieszczeń związanych z obsługa administracyjną projektu, w tym środki do utrzymania ich czystości oraz dezynfekcję, dezynsekcję, deratyzację tych pomieszczeń. UWAGA: żadna z ww. kategorii nie może być wykazana w ramach kosztów bezpośrednich UWAGA: w ramach kosztów pośrednich nie mogą być wykazywane żadne wydatki objęte cross-financingiem

Analiza budżetu projektu – koszty pośrednie (3) Koszty pośrednie mogą być rozliczane: ryczałtem (z wyłączeniem pjb) na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków (pełne udokumentowanie wydatków) Wysokość ryczałtu wynosi: 9% kosztów bezpośrednich* – w przypadku projektów o wartości ≤ 500 tys. zł 8% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości powyżej 500 tys. i do 1 mln zł włącznie 7% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości powyżej 1 mln i do 2 mln zł włącznie 5% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości powyżej 2 mln i do 5 mln zł włącznie 4% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości > 5 mln zł *UWAGA: koszty bezpośrednie z uwzględnieniem wydatków dot. cross-financingu

Analiza budżetu projektu – koszty pośrednie (4) W sytuacji zlecania przez beneficjenta zadań merytorycznych na zewnątrz limit kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtem ulega pomniejszeniu (poprzez pomniejszenie wartości kosztów bezpośrednich) o wartość zleconych zadań. Dlatego tak istotne jest zawarcie we wniosku o dofinansowanie informacji, które zadania są zlecane na zewnątrz.

Analiza budżetu projektu – koszty pośrednie (5) Przykład wyliczenia kosztów pośrednich Etap I: Ustalenie całkowitej wartości projektu Koszty bezpośrednie projektu = zł Limit kosztów pośrednich 9% Zadania zlecane na zewnątrz = zł Podstawa wyliczenia wysokości kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtem wyniesie: zł zł = zł Koszty pośrednie rozliczane ryczałtem wyniosą: zł x 9% = zł Całkowita wartość projektu wynosi: zł zł = zł

Analiza budżetu projektu – koszty pośrednie (6) Przykład wyliczenia kosztów pośrednich – c.d. Etap II: Ustalenie właściwego % kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtem Całkowita wartość projektu (po doliczeniu kosztów pośrednich) przekroczyła kwotę zł, w związku z czym należy przyjąć 8% limit kosztów pośrednich. Podstawa wyliczenia kosztów pośrednich: zł ( – ) Koszty pośrednie rozliczane ryczałtem: zł x 8% = zł Ostateczna wartość całkowita projektu to: zł = zł Jeżeli na podstawie powyższego schematu w ramach projektu można zastosować dwa ryczałty procentowe, należy przyjąć niższy ryczałt (przykład - Zasady finansowania POKL str. 49)

Analiza budżetu projektu – koszty pośrednie (7) W przypadku rozliczania kosztów pośrednich na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków beneficjent jest zobowiązany przedstawić w szczegółowym budżecie projektu listę kosztów pośrednich, które zamierza rozliczyć w projekcie. Lista kosztów pośrednich może zawierać jedynie koszty wskazane w katalogu kosztów pośrednich.

Zarządzanie projektem a koszty pośrednie Wynagrodzenie osoby ds. obsługi finansowej może być wykazane w zadaniu „zarządzanie projektem”, o ile jej zatrudnienie jest niezbędne i uzasadnione (w ramach kosztów pośrednich przewiduje się obsługę księgową). Wynagrodzenie w związku z obsługą prawną będzie kwalifikowalne w ramach kosztów pośrednich, o ile jest to podstawowa obsługa prawna realizowana na potrzeby funkcjonowania jednostki. W ramach kosztów bezpośrednich kwalifikowanie wydatków związanych z obsługą prawną byłoby możliwe wyłącznie w przypadku gdy jest ona wymagana z uwagi na specyfikę projektu (np. w ramach projektu przewiduje się skomplikowane zamówienie publiczne, wymagające specjalistycznej pomocy prawnej z uwagi na prawo zamówień publicznych). Nie ma znaczenia forma zatrudnienia, o ile spełnione są warunki określone dla personelu projektu.

Analiza budżetu projektu – cross-financing Cross–financing może dotyczyć tylko takich kategorii wydatków, których poniesienie wynika z potrzeby realizacji danego projektu i stanowi logiczne uzupełnienie działań w ramach PO KL powinien być powiązany wprost z głównymi zadaniami realizowanymi w ramach projektu, wartość wydatków zaplanowanych w ramach c-f nie może stanowić więcej niż 10% wszystkich wydatków kwalifikowalnych stanowiących budżet projektu. Możliwe jest kwalifikowanie w szczególności: zakupu oraz leasingu (finansowego i zwrotnego) pojazdów oraz mebli bez względu na ich wartość zakupu oraz leasingu (finansowego lub zwrotnego) sprzętu rozumianego jako: środki trwałe, z wyłączeniem pojazdów i mebli, których wartość początkowa jest wyższa od 350 zł zakupu oraz leasingu (finansowego lub zwrotnego) sprzętu, celem przekazania go uczestnikom projektów PO KL dostosowywania i/lub adaptacji budynków, pomieszczeń i miejsc pracy.

Reguła proporcjonalności (1) dotyczy rozliczenia projektu pod względem finansowym w zależności od stopnia osiągnięcia założeń merytorycznych określonych we wniosku o dofinansowanie projektu kryterium dostępu kryterium strategicznego celu projektu wyrażonego wskaźnikami produktu lub rezultatu wskazanymi w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu

Reguła proporcjonalności (2) 1.w przypadku niespełnienia kryterium dostępu w ramach projektu – uznaje się wszystkie wydatki dotychczas rozliczone w ramach projektu za niekwalifikowalne 2.w przypadku niespełnienia kryterium strategicznego w ramach projektu lub nieosiągnięcia celu projektu – wysokość wydatków w dotychczas zatwierdzonych wnioskach o płatność może zostać proporcjonalnie zmniejszona, co jednocześnie oznacza obniżenie kwoty dofinansowania; wysokość zmniejszenia dofinansowania odpowiada procentowi, w jakim dane kryterium lub cel nie zostały zrealizowane; zmniejszenie dotyczy wydatków związanych z tym zadaniem merytorycznym (zadaniami merytorycznymi), którego założenia nie zostały osiągnięte oraz kosztów zarządzania projektem i kosztów pośrednich

Reguła proporcjonalności (3) Reguła proporcjonalności ma zastosowanie do wszystkich projektów, dla których do końca 2010 r. nie zatwierdzono wniosku o płatność końcową WARUNKI:  nieosiągnięcie merytorycznych założeń projektu wynika z przyczyn leżących po stronie Beneficjenta,  nie ma zastosowania w przypadku wystąpienia siły wyższej. Ocena stopnia osiągnięcia przyjętych przez Beneficjenta założeń wniosku o dofinansowanie dokonywana jest przez podmiot będący stroną umowy według stanu na zakończenie realizacji projektu na etapie weryfikacji końcowego wniosku o płatność

Reguła proporcjonalności (4) Podczas ustalania procentu nieosiągnięcia założeń projektu podmiot będący stroną umowy o dofinansowanie projektu powinien brać pod uwagę m.in.: stopień winy lub niedochowania należytej staranności przez Beneficjenta skutkujące nieosiągnięciem ww. założeń, okoliczności zewnętrzne mające na to wpływ Podmiot będący stroną umowy o dofinansowanie projektu może odstąpić od zastosowania reguły proporcjonalności lub obniżyć wysokość środków podlegających regule proporcjonalności, jeśli Beneficjent o to wnioskuje i należycie uzasadni przyczyny nieosiągnięcia założeń, w szczególności wykaże swoje starania zmierzające do osiągnięcia założeń projektu

Reguła proporcjonalności (5) W przypadku wystąpienia oszczędności w projekcie przy jednoczesnej pełnej realizacji założeń merytorycznych projektu reguła proporcjonalności nie ma zastosowania Beneficjent powinien zabezpieczyć się w umowie partnerskiej, aby w przypadku gdy niewykonanie celu projektu jest z winy jednego z partnerów, to partner ponosi odpowiedzialność finansową (bądź wszyscy partnerzy gdy wszyscy pracują na wspólny rezultat)

Inne zmiany (1)  w Słowniczku (podrozdział 2.3) doprecyzowano definicję personelu projektu, wprowadzono definicję personelu zarządzającego projektu, definicję zamówienia oraz wykonawcy  wprowadzono możliwość negocjowania ewentualnych zmian w budżecie projektu w przypadku zmian w prawie krajowym lub wspólnotowym wpływających na wysokość wydatków kwalifikowalnych w projekcie (podrozdział 3.1 pkt 2)  doprecyzowano obowiązek wynikający z konieczności zachowania trwałości projektu (sekcja pkt 3)  wprowadzono obowiązek wykazywania wymiaru czasu pracy personelu projektu we wniosku o dofinansowanie projektu oraz uzasadniania konieczności poniesienia kosztów związanych z zakupem sprzętu i amortyzacją sprzętu (podrozdział 3.4 pkt 5 i 6)  doprecyzowano, że warunkiem kwalifikowalności uczestnika projektu jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych (podrozdział 3.6 pkt 5)

Inne zmiany (2)  wprowadzono niekwalifikowalność nagród jubileuszowych (podrozdział 4.4 pkt 4) oraz podatku od towarów i usług VAT w zakresie, w którym beneficjentowi przysługuje prawo częściowego odliczenia podatku od towarów i usług VAT wg proporcji ustalonej zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (podrozdział 4.9 pkt 3)  ograniczono możliwość kwalifikowania wydatków na wyposażenie stanowiska pracy personelu projektu (podrozdział 4.5 pkt 7)  wprowadzono szczegółowe zapisy na temat zasad angażowania osób samozatrudnionych do projektu (sekcja 4.5.3)  uporządkowano zapisy dotyczące opłat finansowych (podrozdział 4.8)

Inne zmiany (3)  w przypadku konieczności naliczenia odsetek umownych/karnych jak dla zaległości podatkowych na podstawie art. 207 ustawy o finansach publicznych, końcową datą naliczenia odsetek będzie dzień obciążenia rachunku bankowego Beneficjenta na podstawie polecenia przelewu  odzyskiwanie środków nieprawidłowo wydatkowanych przez beneficjenta następuje poprzez zwrot na wskazany przez IP rachunek bankowy  IP2 zaleca, aby beneficjenci nie dokonywali sami zwrotu środków, lecz uzgadniali tę kwestię z IP2  odsetki zgromadzone na rachunku bankowym beneficjenta wyodrębnionym na cele projektu stanowią dochód budżetu państwa i podlegają zwrotowi (nie dotyczy umów, w których odsetki bankowe stanowią dochód beneficjenta).

Podstawa prawna i dokumenty programowe Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju Ustawa o systemie oświaty Ustawa o finansach publicznych Ustawa prawo zamówień publicznych Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL z dnia 1 stycznia 2011 r. Zasady finansowania PO KL z dnia 21 grudnia 2010 r. Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL z dnia 22 listopada 2010 r. Program Operacyjny Kapitał Ludzki, zatwierdzony przez decyzją KE K(2007) 4547 z dnia 27 września 2007 r. Szczegółowy Opis Priorytetów PO KL (ostatnia zmiana z dnia 1 czerwca 2010 r.)

Dziękuję za uwagę Instytucja Pośrednicząca II stopnia dla Priorytetu III PO KL w Ośrodku Rozwoju Edukacji adres Projekt współfinansowany z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego