E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technik architektury krajobrazu
Advertisements

EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Zapis prezentacji:

E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia się przez całe życie Poddziałanie Upowszechnianie uczenia się przez całe życie M ULTIMEDIALNY K ATALOG Z AWODÓW ZAWÓD: KOSZYKARZ -PLECIONKARZ

KOSZYKARZ-PLECIONKARZ

C ZYM ZAJMUJE SIĘ KOSZYKARZ - PLECIONKARZ ? ZADANIA ZAWODOWE : wykonywanie prac związanych z uprawą i przetwarzaniem wikliny, wykonywanie i wykańczanie wyrobów koszykarsko-plecionkarskich, ręcznym wyplataniem wyrobów użytkowych i dekoracyjnych z wikliny, słomy, rafii, bambusa, rotangu. wykorzystuje się w tych czynnościach różnego rodzaju sploty i połączenia konstrukcyjne, wykonywanie koszy, mebli, płotów wiklinowych, skrzyń, pojemników, sprzętów gospodarskich, a także uszlachetnianie wyrobów oraz ich renowacja i naprawa.

Miejsce wykonywania pracy Charakter pracy Praca koszykarza-plecionkarza jest pracą fizyczną z przedmiotami, ale też w bliskim kontakcie z ludźmi. J AKA JEST SPECYFIKA ŚRODOWISKA PRACY KOSZYKARZA - PLECIONKARZA ? warsztaty, pracownie, stolarnie, pomieszczenia mieszkalne, pomieszczenia produkcyjne.

J AKA JEST SPECYFIKA ŚRODOWISKA PRACY KOSZYKARZA - PLECIONKARZA ? Możliwości zatrudnienia Przedsiębiorstwa produkcyjne i budowlane, warsztaty stolarskie, zakłady produkcji mebli, pracownie konserwacji zabytków, możliwość prowadzenia własnej działa- lności gospodarczej. Stanowiska pracy koszykarz-plecionkarz.

Czas pracy Zakład produkcyjny - 8 godzin dziennie. Własna działalność - dowolna organizacja pracy uzależ- niona od umowy z klientem. Zarobki Średnie wynagrodzenie ok zł brutto ( ). Czynniki zagrażające zdrowiu praca w zapyleniu, praca w hałasie, maszyny w ruchu, opary farb i lakierów. J AKA JEST SPECYFIKA ŚRODOWISKA PRACY KOSZYKARZA - PLECIONKARZA ?

J AKICH MASZYN I NARZĘDZI UŻYWA KOSZYKARZ - PLECIONKARZ ? Nóż wikliniarski Rozłupnik Nożyce koszykarskie Ubijak Kleszcze Korowarka Taśmiarka Szydło

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY w czasie plecenia ubija się nim splot, aby był gęstszy i bardziej zwarty. Ubijak

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY skraca się nim pręty. Nóż wikliniarski w kształcie sierpa

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY służy do rozcinania pręta wiklinowego na całej długości. Rozłupnik

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY służą do cięcia i przycinania wikliny, usuwa się za ich pomocą zbędne końcówki prętów wiklinowych. Nożyce koszykarskie (sekator)

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY jedno z narzędzi w warsztacie koszykarza-plecionkarza. Szydło (szpikulec, szpilart)

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY służą do ręcznego korowania wikliny. Kleszcze, szczypce

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY maszyna do mechanicznego korowania wikliny. Korowarka

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY służy do rozłupywania prętów wiklinowych do postaci taśmy wylotowej. Taśmiarka

J AKIE PREDYSPOZYCJE POWINIEN POSIADAĆ KOSZYKARZ - PLECIONKARZ ? Koszykarz - plecionkarz powinien mieć rozwinięte poczucie estetyki. Musi umieć samodzielnie zaplanować i wykonać swoją pracę oraz umieć pracować według instrukcji. Liczy się również systematyczność oraz szybkie tempo pracy. Powinien być osobą dokładną. W dzisiejszych czasach w zawodach takich jak koszykarz - plecionkarz liczy się przedsiębiorczość, dzięki której można otrzymać dotację na rozwój swojej działalności, a także korzystnie sprzedać wykonane wyroby. Cechami niezbędnymi w tym zawodzie są: zdolności manualne i plastyczne, organizacyjne, dobrze rozwinięta wyobraźnia przestrzenna, cierpliwość, precyzja.

J AKIE WARUNKI FIZYCZNE SĄ NIEZBĘDNE W TYM ZAWODZIE ? Koszykarz - plecionkarz musi mieć zręczne palce i ręce - to podstawowy wymóg, któremu musi sprostać osoba chcąca podjąć kształcenie w tym kierunku. Ważna jest także niezaburzona koordynacja wzrokowo-ruchowa oraz percepcja kształtów, koncen- tracja uwagi - wszystkie te czynniki umożliwiają wykonywanie czynności zawodowych na najwyższym poziomie. Przeciwwskazaniem do podjęcia kształcenia są poważne zaburzenia układów: kostno-stawowego (znaczne skrzywienia kręgosłupa, reumatyzm), nerwowego, mięśniowego oraz poważne wady serca. Przeszkodą w wykonywaniu pracy koszykarza- plecionkarza są również: skłonność do alergii i uczuleń, przewlekłe choroby płuc i oskrzeli.

I NFORMACJE DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ Praca dostępna dla osób z niepełnoprawnością, jeżeli stan zdrowia nie uniemożliwia wykonywania czynności zawodowych. W każdym przypadku należy konsultować możliwość podjęcia kształcenia w kierunku wybranego zawodu z lekarzem medycyny pracy, doradcą zawodowym.

Istnieje możliwość uzyskania kwalifikacji na Kwalifikacyjnym Kursie Zawodowym. JAKIE SĄ MOŻLIWOŚCI ROZWOJU W TYM ZAWODZIE? Po uzyskaniu wykształcenia średniego i zdaniu egzaminu maturalnego istnieje możliwość kontynuowania nauki na studiach wyższych: Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, Włókiennictwo, Kulturoznawstwo, Etnologia, Technika rolnicza i leśna, Leśnictwo, Architektura wnętrz, Ogrodnictwo, Technologia drewna. Koszykarz- plecionkarz JAK ZOSTAĆ KOSZYKARZEM - PLECIONKARZEM ? Zasadnicza szkoła zawodowa - 3 lata Egzamin potwierdzający kwalifikację A.17. Zasadnicza szkoła zawodowa - 3 lata Egzamin potwierdzający kwalifikację A.17. GIMNAZJUM

C ZY WIESZ, ŻE …? C IEKAWOSTKI Kolebką plecionkarstwa są Afryka i Azja. Ta sztuka wyplatania przedmiotów z pędów roślinnych znana była już w paleolicie. Żeby obsadzić wikliną 1 ha powierzchni potrzeba około sadzonek. Z 1 ha można uzyskać od 12 do 15 t wikliny zielonej świeżej. Pierwsza polska szkoła koszykarska powstała w 1878 r. w Rudniku nad Sanem. Nauka w szkole trwała 2 lata. Praca koszykarza wykonywana była w systemie nakładczym. Gotowe wyroby wolno było kupować tylko u majstrów. Nie ma prawnego określenie „wiklina” – jest to zwyczajowe określenie wierzby purpurowej. „Trzcielska amerykańska” to jedna z odmian wikliny. Została podstępem sprowadzona z USA przez niemieckiego plantatora wikliny Ernsta Hoedta. Chciał on przywieźć do kraju pęczki amerykańskiej wikliny, wyjątkowo dorodnej i giętkiej. Nie dostał jednak pozwolenia na przewiezienie surowca z obawy przed konkurencją. Hoedt wpadł na pomysł, aby przed podróżą upleść kilka koszyków z różnych odmian wikliny. Gotowe kosze nie wzbudziły podejrzeń amerykańskich celników. Na statku Hoedt rozplótł kosze, odpowiednio zabezpieczył wiklinę i w ten sposób zrealizował swój plan. Sadzonki posadził na plantacji w okolicach Trzciela – stąd drugi człon nazwy.

Program nauczania dla zawodu koszykarz-plecionkarz o strukturze modułowej, materiały wydane w ramach programu „Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru”, dostępne na stronach „Koszykarstwo”, B. Kański, „Wyplatanie koszyków”, G. Markova, „Ręczne wyplatanie koszyków”, S. Vaughan, Wiklina.wordpress.com C O CZYTAĆ ? L ITERATURA FACHOWA

B IBLIOGRAFIA Podstawa programowa kształcenia w zawodzie, opracowano na podstawie dokumentu z dnia 7 lutego 2012 r. Koszykarz- plecionkarz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego z późn. zmianami. Informator o egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie Koszykarz-plecionkarz , CKE, Warszawa Materiały projektu „Poznaj swoje zainteresowania i świat szkolnictwa zawodowego”, tacja tacja Strony internetowe szkół prowadzących kształcenie w poszcze- gólnych zawodach

WYWIAD FILMOWY Obejrzyj w Multimedialnym Katalogu Zawodów wywiad z K OSZYKARZEM - PLECIONKARZEM

SPRAWDŹ SWOJĄ WIEDZĘ - QUIZY Zapoznałeś się z charakterystyką zawodu. Teraz sprawdź swoją wiedzę i predyspozycje do zawodu rozwiązując quizy interaktywne.