100 więźniów i żarówka, czyli labirynty ludzkiej wyobraźni MMM - www.mmm.uni.wroc.pl Jacek Szczap – www.sfinks.org.pl.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum nr 56 w Poznaniu
Advertisements

CZTERY ŚWIECE.
Procedury – modyfikacja metodologii w zakresie uprawnień Zarządu i bez zmiany ram finansowych Wniosek o zmianę zgłasza Udziałowiec lub RN do Zarządu Wniosek.
Chciałabym się nauczyć tworzyć matematyczne gry komputerowe
Liczby Pierwsze - algorytmy
Dobry pomysł Zorganizujmy dyskotekę dla sześciu klas pierwszych !!!
Pisemne dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych
Prezentacja Michał Kluza 1013a. ŻYCIORYS Nazywam się Michał Kluza. Posiadam także drugie imię to jest Marek. Urodziłem się 7 września 1993 roku w Chrzanowie.
Metody badawcze w psychologii
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.

Cztery świece.
ŚWIATŁA W DZIEŃ PRZEZ CAŁY ROK
A. Sumionka. Starodawna gra marynarska; Gra dwu i wieloosobowa; Gracze wykonują ruchy naprzemian; Złożona ze stosów, w których znajduje się pewna ilość
Projekt Energetyczny This presentation demonstrates the new capabilities of PowerPoint and it is best viewed in Slide Show. These slides are designed to.
CZTERY ŚWIECE.
Prezentacja opisuje mechanizm pracy
Czy twoja rodzina, decydując się na zakup nowego urządzenia gospodarstwa domowego zwraca uwagę na Etykietę Efektywności Energetycznej?
Ochrona Środowiska.
Jeśli miałbyś umrzeć przede pierwszy...
Wiek średni Włącz audio, please!.
Systemy wspomagania decyzji
Języki i automaty część 3.
Systemy liczbowe.
ADWENTOWE PRZESŁANIE.
Farseer Physics Engine. Farseer Physics Engine jest silnikiem fizycznym napisanym dla platformy.NET. Został on zainspirowany przez silnik Box2D znany.
Cztery świece.
Płonęły cztery świece na adwentowym świeczniku…
Cztery świece.
Grupa rówieśnicza konfliktów jako źródło przyjaźni i.
Cztery świece.
10 powodów dla których warto uczyć się matematyki.
Wstęp Dlaczego zmieniły się zasady rekrutacji do przedszkoli i szkół publicznych? Od dnia 18 stycznia 2014 roku obowiązuje znowelizowana ustawa o systemie.
B e z p i c n y I n t e r.
Akcja „Sprzątanie Świata”- nasz heppening
Matematyka i system dwójkowy
Kalendarz Majów Wyk..
Wszyscy chronimy naszą przyrodę. Realizacja projektu: Klasa 5a i harcerze.
Prezentacja z zajęć Konrad Ryczek.
Cztery świece.
Bariery synchronizacyjne Bariery są obiektami synchronizacyjnymi pakietu pthread służącymi do wyrównywania czasów pracy wątków wykonujących wspólne zadanie.
Instrukcja rejestracji dla rodziców
„Wspomnienia z 1989r.”.
Matura 2015 Ważne zasady/terminy.
REKRUTACJA DO KLAS PIERWSZYCH NA ROK SZKOLNY 2015/2016.
Zmiana definicji wskaźnika Mianowanie. Od kampanii 3/2013 wprowadzamy zmiany w definicjach wskaźników biznesowych Obecne definicje w raportowaniu wskaźnika.
Kłótnia na osi liczbowej!
Na zajęciach informatyki, które prowadził dr inż. Paweł Grząka mieliśmy okazję nauczyć się pracy na komputerach w programach przydatnych w życiu prywatnym.
wnikania alkoholu w organizm
REKRUTACJA 2014/ listopada 2013 r. weszła w życie Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z.
OPCJE Ograniczenia na cenę opcji
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
8 LUTY 2011 – DZIAŁANIA TOWARZYSZĄCE ODBYWAJĄ SIĘ PRZEZ CAŁY MIESIĄC LUTY.
Adwent Nie klikaj.
Europejski Trybunał Praw Człowieka
MMM - Jacek Szczap – Labirynty Umberta Eco.
Źródła wiedzy biologicznej.
Rozpatrzmy następujące zadanie programowania liniowego:
Adwent Nie klikaj.
Płonęły cztery świece na adwentowym świeczniku…
Adwent Nie klikaj.
HISTORIA Agni Caldarar
Czy wiesz, że?.
CZTERY ŚWIECE.
ADWENTOWE PRZESŁANIE.
ADWENTOWE PRZESŁANIE.
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
A D W E N T.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018 ROK
WYSTĘP Z OKAZJI DNIA BABCI I DZIADKA
Zapis prezentacji:

100 więźniów i żarówka, czyli labirynty ludzkiej wyobraźni MMM - Jacek Szczap –

100 więźniów jest umieszczonych w jednoosobowych celach. Cele są dźwiękoszczelne, nie ma w nich okien. W więzieniu jest świetlica z jedną żarówką początkowo wyłączoną. Z żadnej celi nie widać, czy żarówka świeci się, czy nie. Każdego dnia strażnik będzie prowadził jednego, losowo wybranego więźnia do świetlicy. Po wizycie w świetlicy więzień zostanie odprowadzony do celi. W czasie pobytu w świetlicy więzień będzie mógł, ale nie będzie musiał, włączyć lub wyłączyć znajdującą się tam żarówkę. Więzień w czasie pobytu w świetlicy będzie mógł, ale nie będzie musiał, złożyć oświadczenie, że już każdy ze 100 więźniów był w świetlicy choć jeden raz. Jeżeli oświadczenie nie będzie zgodne z rzeczywistością (to znaczy że choćby 1 z więźniów nie odwiedzi do tej pory świetlicy), wszyscy więźniowie zostaną rozstrzelani. Jeśli jednak oświadczenie będzie zgodne z rzeczywistością (tzn. nie będzie takiego więźnia, który nie był w świetlicy ani razu), to wszyscy więźniowie zostaną uwolnieni i przyjęci do MENSY. Tak więc oświadczenie powinno być złożone wtedy, kiedy składający je więzień będzie miał 100 % pewności,że każdy z więźniów był w świetlicy przynajmniej raz. Zanim cała procedura się rozpocznie, więźniowie mają prawo zgromadzić się na dziedzińcu więzienia, aby przedyskutować plan postępowania w tej sytuacji. Jaki plan działania powinni opracować w tej sytuacji więźniowie, aby jak najszybciej wyjść na wolność, nie narażając się na rozstrzelanie? MMM - Jacek Szczap –

Pierwsza metoda: STUDNIÓWKA Zaczynając od pierwszego dnia, każdy więzień liczy dni. Kiedy w ciągu pierwszych stu dni wchodzi do świetlicy po raz pierwszy, nie zapala światła. Jeśli wejdzie w ciągu tych pierwszych stu dni po raz drugi – wówczas zapala światło. Od tej chwili aż do końca pierwszych stu dni światło zostaje zapalone. Będzie to oznaczać, że ktoś w ciągu tych stu dni wszedł co najmniej dwa razy, a tym samym, że ktoś inny nie wszedł ani razu. Więzień który wejdzie setnego dnia gasi światło i zabawa zaczyna się od nowa. Jeśli pod koniec którejś setki dni światło nadal pozostanie zgaszone, będzie to oznaczać, że nikt w ciągu ostatnich stu dni nie wszedł do świetlicy więcej niż raz, co oznacza, że wszyscy na pewno byli w świetlicy. I ostatni więzień w cyklu 100 dni, w którym nie zapalono światła, zgłasza strażnikowi ze 100 % pewnością, że wszyscy już byli w świetlicy. MMM - Jacek Szczap –

Druga metoda: LIDER W czasie zebrania grupa wyznacza lidera. Jego rolą będzie zliczanie więźniów, którzy na pewno byli choć raz w świetlicy. Będzie to robił, gasząc światło. Każdy z pozostałych więźniów jeśli wejdzie do świetlicy, żarówka będzie zgaszona a on sam wcześniej jej nie zapałał, włącza światło. Jeśli zaś zobaczy, że światło jest zapalone – nie robi nic. Jeśli wejdzie i światło będzie zgaszone – ale wcześniej już raz zapalił żarówkę – to nie zapala jej. Żarówkę może zgasić tylko lider. Za każdym razem, kiedy zgasi żarówkę, dodaje 1 do liczby tych (oczywiście zaczyna od zera), którzy już w świetlicy byli. Kiedy doliczy do 99 zgłasza strażnikom, że wszyscy już byli choć raz w świetlicy (setną osobą jest sam lider). MMM - Jacek Szczap –

Druga metoda : LIDER W czasie zebrania grupa wyznacza lidera. Jego rolą będzie zliczanie więźniów, którzy na pewno byli choć raz w świetlicy. Będzie to robił, gasząc światło. Każdy z pozostałych więźniów jeśli wejdzie do świetlicy, żarówka będzie zgaszona a on sam wcześniej jej nie zapałał, włącza światło. Jeśli zaś zobaczy, że światło jest zapalone – nie robi nic. Jeśli wejdzie i światło będzie zgaszone – ale wcześniej już raz zapalił żarówkę – to nie zapala jej. Żarówkę może zgasić tylko lider. Za każdym razem, kiedy zgasi żarówkę, dodaje 1 do liczby tych (oczywiście zaczyna od zera), którzy już w świetlicy byli. Kiedy doliczy do 99 zgłasza strażnikom, że wszyscy już byli choć raz w świetlicy (setną osobą jest sam lider). Ulepszenia - niech liderem zostanie osoba, która wejdzie jako pierwsza – nie trzeba będzie czekać, aż lider wejdzie do pokoju, - niech liderem będzie osoba, która wejdzie jako druga - nie będziemy musieli zliczać pierwszego więźnia. MMM - Jacek Szczap –

Trzecia metoda : LIDER i 100 DNI najważniejsze - liderem, czyli zliczającym więźniów, którzy już odwiedzili świetlicę, zostaje osoba, która jako pierwsza wejdzie po raz drugi do świetlicy i to ona po raz pierwszy zapala światło. MMM - Jacek Szczap –

Czwarta metoda: LIDER i 10 ASYSTENTÓW MMM - Jacek Szczap –