Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Miksowanie Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW na podstawie książek: Mixing Audio: Concepts, Practices.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Miksowanie Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW na podstawie książek: Mixing Audio: Concepts, Practices."— Zapis prezentacji:

1 Miksowanie Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW na podstawie książek: Mixing Audio: Concepts, Practices and tools, Roey Izhaki, Focal Press 2008 Mastering Audio, The Art and the Science, Bob Katz, Focal Press 2002

2 Co to jest miks? o czym jest dany utwór? jakie emocje w sobie zawiera? jaki przekaz dla słuchacza ma autor utworu? w jaki sposób zachować lub spotęgować wydźwięk utworu? w jaki sposób słuchacz powinien odebrać utwór? Co to jest miks?Perkusja w miksie Rola miksuElementy w miksie Idealny miksNaturalnie/sztucznie Głośniej - lepiej Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Miks jest foniczną reprezentacją emocji, kreatywnych pomysłów i ich wykonania. Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

3 Rola miksu Smells Like Teen Spirit (rehearsal demo) – Nirvana. With The Lights Out. Geffen Records, 2004 Smells Like Teen Spirit (live version) – Nirvana. From The Muddy Banks of the Wishkah. Geffen Records, 1996 Smells Like Teen Spirit (Butch Vig mix) – Nirvana. With The Lights Out. Geffen Records, 2004 Smells Like Teen Spirit (album version) – Nirvana. Nevermind. Geffen Records, 1991 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Co to jest miks?Perkusja w miksie Rola miksuElementy w miksie Idealny miksNaturalnie/sztucznie Głośniej - lepiej Smells Like Teen Spirit - Nirvana Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

4 Miks idealny Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Co to jest miks?Perkusja w miksie Rola miksuElementy w miksie Idealny miksNaturalnie/sztucznie Głośniej - lepiej Pytanie o to czym jest idealny miks to jakby spytać kto był najlepszym pisarzem albo kto był najlepszym piłkarzem w historii – jest to kwestia subiektywnej opinii nauka miksu na podstawie osiągnięć innych składanie krótkich fragmentów w jeden set nagranie referencyjne jako efekt porównania Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

5 Głośniej - lepiej Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Co to jest miks?Perkusja w miksie Rola miksuElementy w miksie Idealny miksNaturalnie/sztucznie Głośniej - lepiej im głośniej tym bardziej odczuwalne niskie i wysokie tony niskie tony – moc, wysokie tony – klarowność, czystość głośno – odczuwalnie lepiej słuchać miksu na różnych poziomach głośności średnie tony są kluczem do zbalansowanego miksu na różnych poziomach głośności dobrze brzmiący miks przy niskim poziomie głośności będzie brzmiał dobrze i przy wysokim im głośniej tym bardziej odczuwalna odpowiedź pomieszczenia odsłuchowego Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

6 Instrumenty perkusyjne w miksie Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Co to jest miks?Perkusja w miksie Rola miksuElementy w miksie Idealny miksNaturalnie/sztucznie Głośniej - lepiej poznanie natury miksowanych instrumentów przestrzeń w miksie (maskowanie) instrumenty perkusyjne – krótkie odcinki czasu instrumenty dłużej wybrzmiewające – dłuższe odcinki czasu uwaga skupiona na instrumentach dłużej wybrzmiewających Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

7 Ważność elementów w miksie Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Co to jest miks?Perkusja w miksie Rola miksuElementy w miksie Idealny miksNaturalnie/sztucznie Głośniej - lepiej każdy element w miksie – inny priorytet priorytety zależne od gatunku i natury bazowego materiału wpływ danego elementu na efekt końcowy (mniejszy/większy) usprawnienie pracy i skrócenie czasu miksowania Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

8 Naturalnie vs sztucznie Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Co to jest miks?Perkusja w miksie Rola miksuElementy w miksie Idealny miksNaturalnie/sztucznie Głośniej - lepiej Podejście naturalne: brzmienie instrumentów granych przed Nami na żywo oddanie naturalnej sceny dźwiękowej danego ustawienia bliżej – głośniej, bardziej w tle – ciszej trudne, czasochłonne i wymagające doświadczenia Podejście sztuczne: brzmienie instrumentów odmienne od ich naturalnego sztuczne manipulowanie sceną dźwiękową używanie wszelkiego rodzaju efektów i wtyczek instrumentowych …the verse kick on Smells Like Teen Spirit reminds me more of a bouncing basketball than any bass drum I have ever heard playing in front of me. People do not notice… Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

9 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Wizja miksuMetody nauki Ocena miksuAnaliza miksu Używanie narzędziNagrania referencyjne Teoria i charakter Wprowadzenie Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

10 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Wizja miksuMetody nauki Ocena miksuAnaliza miksu Używanie narzędziNagrania referencyjne Teoria i charakter Wizja miksu Dwa podejścia do miksu: metoda prób i błędów – spróbujmy wzmocnić ten zakres częstotliwości i zobaczmy co się stanie najpierw wizja, potem działanie – mogę wyobrazić sobie jak ma brzmieć ten werbel: powinien mieć mniej niskich częstotliwości i być bardziej szorstki Wizja miksu jest czymś co odróżnia inżyniera nowicjusza od doświadczonego. Podczas, gdy nowicjusz kształtuje brzmienie metodą prób i błędów, doświadczony inżynier wyobraża sobie brzmienie i przelewa je w miks. Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

11 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Wizja miksuMetody nauki Ocena miksuAnaliza miksu Używanie narzędziNagrania referencyjne Teoria i charakter Ocena miksu co w miksie jest nie tak? czy to brzmi dobrze? (początkujący) czy to brzmi tak jak chciałem żeby brzmiało? (doświadczony) Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

12 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Wizja miksuMetody nauki Ocena miksuAnaliza miksu Używanie narzędziNagrania referencyjne Teoria i charakter Używanie narzędzi jakich narzędzi (efektów) użyć? w jaki sposób użyć wybranych narzędzi (efektów)? Miksowanie jest prostym procesem wymagającym pary wytrenowanych uszu i kilku dobrej jakości narzędzi. Dużo lepiej jest w pełni poznać kilka narzędzi, niż nie mieć wprawy w posługiwaniu się kilkunastoma. Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

13 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Wizja miksuMetody nauki Ocena miksuAnaliza miksu Używanie narzędziNagrania referencyjne Teoria i charakter czy przesterowania na sumie są wynikiem złego ustawienia tłumika na Master czy w poszczególnych kanałach? w uzyskaniu bardziej naturalnego brzmienia pomoże zastosowanie jednego czy kilku emulatorów pogłosu? kiedy powinno stosować się dither ? Lepiej jest wiedzieć co możesz zrobić i w jaki sposób to zrobić, niż starać się zrozumieć co zrobiłeś. dobre relacje interpersonalne inżyniera w miarę nabierania doświadczenia - zdolność do szybszej pracy Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

14 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Wizja miksuMetody nauki Ocena miksuAnaliza miksu Używanie narzędziNagrania referencyjne Teoria i charakter Metody nauki Czytanie literatury: wiedza teoretyczna, pomysły, triki poznanie podstawowych pojęć wiedza na temat korzystania z narzędzi (manuals) próbki dźwiękowe dołączane do literatury Patrzenie i słuchanie: wiedza co zostało zrobione, ale brak wiedzy dlaczego akurat w ten sposób Działanie: wyrabianie umiejętności ocena brzmienia i narzędzi szybsza praca zdolność do szybkiego i klarownego wyrażania własnej wizji miksu Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

15 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Wizja miksuMetody nauki Ocena miksuAnaliza miksu Używanie narzędziNagrania referencyjne Teoria i charakter Analiza miksu jakie są poziomy głośności instrumentów i jakie są między nimi relacje? jak instrumenty zostały rozmieszczone w panoramie? w jakim paśmie częstotliwości znajdują się poszczególne instrumenty? jak poszczególne instrumenty są umieszczone w przestrzeni (głębia)? jak dużo kompresji zostało użytej dla instrumentów? czy w miksie występuje automatyzacja jakichś parametrów? jak długie są wykorzystane pogłosy? jak bardzo klarowne są brzmienia jednych instrumentów w stosunku do innych? jak zmieniają się różne aspekty miksu w trakcie trwania utworu? Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

16 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Wizja miksuMetody nauki Ocena miksuAnaliza miksu Używanie narzędziNagrania referencyjne Teoria i charakter Analiza miksu pogłos na gitarze słyszalny jest od razu po pierwszym akordzie (0:01) tuż przed wejściem perkusji pojawia się nieistotny szum w prawym kanale (0:05) poziom gitary zaczyna pływać i chować się przy wejściu perkusji (0:07) stopa razem z gitarami (0:09–0:25) na pierwszy akcent każdego taktu jest głośniejsza niż w w każdym innym uderzeniu słuchając fragmentu (0:09–0:25) w mono gitary tracą trochę góry. pogłos na werblu zmienia się dwukrotnie (jeden pogłos przed 0:09, później brak słyszalnego pogłosu do 0:25, później kolejny pogłos) w czasie zwrotki uderzenia stopy mają to samo wybrzmienie i barwę co sugeruje użycie sztucznych sampli w trakcie zwrotki słychać pogłos na stopie można usłyszeć opóźnienie prawy/lewy kanał w ścieżce hi-hatów – głównie przy ich otwieraniu/zamykaniu perkusja jest rozstawiona w przestrzeni z perspektywy słuchacza Analiza pierwszych 30 sekund utworu Smells Like Teen Spirit (Nirvana, album version) Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

17 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Wizja miksuMetody nauki Ocena miksuAnaliza miksu Używanie narzędziNagrania referencyjne Teoria i charakter Nagrania referencyjne Cele używania nagrania referencyjnego jako źródło do imitacji jako źródło inspiracji jako wyjście z sytuacji braku weny twórczej jako referencja do ukończonego miksu dostosowanie uszu do różnych środowisk odsłuchowych pozwala na ocenę systemu odsłuchowego Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

18 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Wizja miksuMetody nauki Ocena miksuAnaliza miksu Używanie narzędziNagrania referencyjne Teoria i charakter Nagrania referencyjne Kryteria doboru nagrania referencyjnego dobry miks współczesny miks ten sam gatunek muzyczny nie może być zbyt gęste nie może być zbyt proste dynamiczna produkcja (aranżacja) Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

19 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Nagrywanie/sekwencerCo i kiedy miksować? AranżacjaMiks perkusji EdycjaMiks sekcji Jak zacząć?Cykl operacji Technika vs kreatywnośćOstatnie poprawki Nagrywanie/Sekwencer Schemat produkcji przy nagrywaniu instrumentów Schemat produkcji przy użyciu sampli Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

20 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Aranżacja Polly (album version) – Nirvana. Nevermind. Geffen Records, 1991 Rzadka aranżacjaGęsta aranżacja Nagrywanie/sekwencerCo i kiedy miksować? AranżacjaMiks perkusji EdycjaMiks sekcji Jak zacząć?Cykl operacji Technika vs kreatywnośćOstatnie poprawki Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

21 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Edycja Edycja selektywna: nagranie różnych ujęć dobieranie ujęć dobrych i odrzucenie złych połączenie wybranych ujęć w jedną całość Edycja korekcyjna: nagranie różnych ujęć poprawianie źle wykonanych partii (poprawa tonalna wokali, poprawa rytmiki sekcji perkusyjnej) pogorszenie jakości końcowego materiału wprowadzenie czynnika mechanicznego do naturalnego nagrania Nagrywanie/sekwencerCo i kiedy miksować? AranżacjaMiks perkusji EdycjaMiks sekcji Jak zacząć?Cykl operacji Technika vs kreatywnośćOstatnie poprawki Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

22 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Jak zacząć? …I am going to start by mixing the drum-beat at the climax section. In this production the kick should be loud and in-your-face; Ill be compressing it using the Distressor, accent its attack, then add some sub-bass. The pads will be panned roughly halfway to the extremes and should sit behind everything else. I should also try and distort the lead to tuck on some Aggression… dokładne zapoznanie się z surowym materiałem ułożenie ogólnego planu działania Ułożenie bardziej szczegółowego planu działania stopa brzmi płasko werbel za długo wybrzmiewa w refrenie – zastąpić samplami brak równowagi skrzypiec w panoramie – poprawić sekcja solo – skrzypce mają za mało pogłosu gitara jest zbyt rozmyta – wyostrzyć zautomatyzować pogłos werbla Nagrywanie/sekwencerCo i kiedy miksować? AranżacjaMiks perkusji EdycjaMiks sekcji Jak zacząć?Cykl operacji Technika vs kreatywnośćOstatnie poprawki Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

23 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Technika vs kreatywność Operacje techniczne np.: porządek w projekcie układ ścieżek sprawdzenie fazy grupowanie ścieżek edycja czyszczenie ścieżek rekonstrukcja ścieżek (ponowne nagranie) Operacje kreatywne np.: użycie bramki do zmiany obwiedni wybrzmienia werbla dopracowanie ustawienia pogłosu w celu zmiękczenia brzmienia trąbki korekcja wokalu w celu polepszenia jego prezencji Technical tasks can break the creative flow, they are better completed first. Nagrywanie/sekwencerCo i kiedy miksować? AranżacjaMiks perkusji EdycjaMiks sekcji Jak zacząć?Cykl operacji Technika vs kreatywnośćOstatnie poprawki Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

24 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Co i kiedy miksować? Podejścia do miksowania: szeregowo – dokładanie kolejnych ścieżek w trakcie miksu rytmika, harmonia, melodia – perkusja i bas na początku, wokale i solówki na końcu wg ważności instrumentów – w zależności od gatunku i klimatu utworu równolegle – wszystkie ścieżki jednocześnie połączenie różnych podejść Nagrywanie/sekwencerCo i kiedy miksować? AranżacjaMiks perkusji EdycjaMiks sekcji Jak zacząć?Cykl operacji Technika vs kreatywnośćOstatnie poprawki Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

25 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Miksowanie perkusji overheady – wyznacznik dla reszty zestawu bębnów, zmiany tu wprowadzone wymuszają zmiany w reszcie instrumentów stopa – najważniejszy element rytmiczny, miksowana jako pierwsza werbel – drugi najważniejszy element rytmiczny tomy – mniej ważne, ale ich obecność - istotna talerze – zwykle przy overheadach występują jako wsparcie Nagrywanie/sekwencerCo i kiedy miksować? AranżacjaMiks perkusji EdycjaMiks sekcji Jak zacząć?Cykl operacji Technika vs kreatywnośćOstatnie poprawki Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

26 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Miksowanie sekcji chronologicznie – zgodnie z progresją utworu (w refrenie może zabraknąć miejsca na inne instrumenty) wg ważności sekcji – w zależności od utworu (tam gdzie gra najwięcej instrumentów) Nagrywanie/sekwencerCo i kiedy miksować? AranżacjaMiks perkusji EdycjaMiks sekcji Jak zacząć?Cykl operacji Technika vs kreatywnośćOstatnie poprawki Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

27 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Cykl operacji miksowanie w mono – tracimy głębię i przesrzeń, ale uwidaczniają się problemy związane z maskowaniem instrumentów przetwarzanie sygnałów przed efektami opóźniamy sygnał zmodulowany, a nie modulujemy sygnał opóźniony pogłos naturalny – po efektach opóźnieniowych i modulacyjnych, pogłos kreatywny – przed podejście suchy-mokry sygnał – najpierw miks suchych sygnałów, później dodawanie dodatkowych elementów poprzez efekty Nagrywanie/sekwencerCo i kiedy miksować? AranżacjaMiks perkusji EdycjaMiks sekcji Jak zacząć?Cykl operacji Technika vs kreatywnośćOstatnie poprawki Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

28 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Cykl operacji Rozpoczęcie od zgrubnych, zakończenie na szczegółowych regulacjach. Dopieszczanie miksu do ideału – tylko na samym końcu procesu miksowania. Nagrywanie/sekwencerCo i kiedy miksować? AranżacjaMiks perkusji EdycjaMiks sekcji Jak zacząć?Cykl operacji Technika vs kreatywnośćOstatnie poprawki Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

29 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Ostatnie poprawki Miks odsłuchiwany w różnych środowiskach będzie różnie brzmiał: różne głośniki różne pomieszczenia różne miejsca w pomieszczeniach różne poziomy odsłuchu Podczas poprawek miksy powinny być odsłuchiwane: przy niskich poziomach głośności w wejściu do pomieszczenia na słuchawkach w konkretnych miejscach pomieszczenia Nagrywanie/sekwencerCo i kiedy miksować? AranżacjaMiks perkusji EdycjaMiks sekcji Jak zacząć?Cykl operacji Technika vs kreatywnośćOstatnie poprawki Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

30 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Odsłuch mono Zrzut ścieżek (bouncing) Mix – Edits Mastering Odsłuch mono Odsłuch mono stosowany jest jeszcze w: niektórych telewizorach (monofonicznych) radio (AM i słaby sygnał FM) duże pomieszczenia (centra handlowe, hipermarkety, stadiony sportowe) Hero Stereo – utwór Hero w stereo – Track wav Hero Mono – utwór Hero w mono (elektryczne gitary prawie niesłyszalne) – Track wav Miks do mono stosowany w celu: zminimalizowania, a nie wyeliminowania błędów po sumowaniu do mono poprawienie bazy stereo, gdy występują zbyt małe różnice miksu w mono/stereo (przełączanie) Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

31 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Zrzut ścieżek (bouncing) Zgrywanie pojedynczych ścieżek bądź ich grup ma na celu zwolnienie zasobów CPU Opcje zgrywania ścieżek: typ pliku rozdzielczość bitowa częstotliwość próbkowania format pliku (multiple-mono, mono, stereo) w czasie rzeczywistym/ offline Odsłuch mono Zrzut ścieżek (bouncing) Mix – Edits Mastering Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

32 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Zrzut ścieżek (bouncing) Problemy: nieodpowiednie ustawienie poziomów efekty wysyłkowe w szynach AUX zmiana obrazu stereo rozsynchronizowanie źle dobrany zakres do zgrania Odsłuch mono Zrzut ścieżek (bouncing) Mix – Edits Mastering Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

33 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Mix-edits Miks udostępniany w różnych wersjach: wersja albumowa - CD wersja radiowa – mocna kompresja, wokale bardziej z przodu wersje klubowa i LP – dużo niskich, bas w środku, małe różnice fazowe w lewym i prawym kanale (winyl) wokale, perkusja, gitary, klawisze ciszej/głośniej (do wyboru dla artysty czy wytwórni) wersja instrumentalna - same instrumenty wersja a capella - sam wokal wersja bez solówek wersja tylko z chórkami itp… Odsłuch mono Zrzut ścieżek (bouncing) Mix – Edits Mastering Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

34 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Mastering Polega głównie na: ewentualnym oczyszczeniu miksów ułożeniu utworów na albumie w najbardziej odpowiedni sposób wstawieniu przejść i pauz między utworami zbalansowaniu spektrum częstotliwości i poziomu głośności każdego z utworów Wymogi dla dostarczanego materiału: nośniki dobrej jakości nie używać wyciszeń (fade-outs i fade-ins) zostawić 3dB headroomu pliki w formacie WAV zachować oryginane parametry nagrania Odsłuch mono Zrzut ścieżek (bouncing) Mix – Edits Mastering Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

35 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Domena częstotliwości Domena poziomów Domena stereofonii Głębia Domena częstotliwości Drums Source – oryginalna ścieżka – Track wav Drums LF – tylko niskie częstotliwości – Track wav Drums LMF – tylko średnie niskie częstotliwości – Track wav Drums HMF – tylko średnie wysokie częstotliwości – Track wav Drums HF – tylko wysokie częstotliwości – Track wav Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

36 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Domena częstotliwości Hero – oryginalna ścieżka – Track wav Hero LE – nadmiar niskich częstotliwości – Track wav Hero LD – niedobór niskich częstotliwości – Track wav Hero HE – nadmiar wysokich częstotliwości – Track wav Hero HD – niedobór wysokich częstotliwości – Track wav Domena częstotliwości Domena poziomów Domena stereofonii Głębia Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

37 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Domena częstotliwości niezbalansowany miks, gdzie elementy nachodzą na siebie i są dziury w spektrum częstotliwości zbalansowany miks, gdzie każdy element ma swoje miejsce i razem równomiernie wypełniają spektrum rzeczywiste zakresy, w których grają poszczególne elementy Domena częstotliwości Domena poziomów Domena stereofonii Głębia Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

38 To make everything louder in the mix just bring up the monitor level.Level automation is done to preserve overall level balance, but also to break it. Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Domena poziomów Relatywne poziomy głośności instrumentów w miksie Level Balance – oryginalna ścieżka – Track wav Level Balance 1 – gitary głośniej – Track wav Level Balance 2 – stopa i werbel głośniej – Track wav Level Balance 3 – wokale głośniej – Track wav Level Balance 4 – bas głośniej – Track wav Aby być konsekwentnym w ustawieniu poziomów nierzadko trzeba sięgać do automatyzacji poziomu głośności instrumentów w miarę trwania utworu Domena częstotliwości Domena poziomów Domena stereofonii Głębia Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

39 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Domena poziomów W domenie poziomów maskowanie oczywiście także ma miejsce – zwiększając przesadnie poziom jednego elementu zamaskujemy tym samym inny Różnice poziomów biorą się także z niejednolitego wykonania danej partii przez dany instrument (wokalista, perkusista, pianista itd.). Zmiany takie jeśli są znaczące mogą przeszkadzać w odbiorze całości – procesory dynamiki (przekompresowanie – instrument traci życie i staje się nienaturalny) Hero – bez kompresji wokalu (fluktuacje poziomu głośności wokalu i zburzenie relatywnych poziomów z innymi elementami miksu) – Track wav Domena częstotliwości Domena poziomów Domena stereofonii Głębia Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

40 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Domena stereofonii Na obraz stereo składają się: lokalizacja – lewo/środek/prawo szerokość (stereo width) – jak dużo miejsca zajmuje element skupienie (stereo focus) – źródło dźwięku skupione lub rozmazane rozłożenie (stereo spread) – rozłożenie elementów lewo/środek/prawo Lokalizacja – (b) oraz (e) Szerokość – (a) i (d) są szersze w obrazie niż (b) Skupienie – (b) i (e) w przeciwieństwie do (c) i (f), które w obrazie są rozmazane Rozłożenie – (a,b,c) i (d,e,f) Domena częstotliwości Domena poziomów Domena stereofonii Głębia Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

41 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Domena stereofonii Brak równowagi w obrazie stereo: lewo/prawo – zbyt duże różnice między kanałami częstotliwości – może powodować przesunięcie obrazu (np. skrzypce grające w kanałach z różnicą oktawy) rozłożenie elementów – dziury w obrazie stereo, elementy tylko w środku: I-mix V-mix W-mix dziura w obrazie stereo Domena częstotliwości Domena poziomów Domena stereofonii Głębia Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

42 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Domena stereofonii Stereo 1 – pełne rozłożenie w obrazie stereo – Track wav Stereo 2 – W-Mix – Track wav Stereo 3 – I-Mix – Track wav Stereo 4 – V-Mix – Track wav Stereo 5 – dziura z prawej strony obrazu stereo – Track wav Domena częstotliwości Domena poziomów Domena stereofonii Głębia Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

43 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Głębia Depth Demo – lead najbardziej z przodu, instrumenty perkusyjne za nim, natomiast syntezator ustawiony jest najbardziej z tyłu. – Track wav No Depth Demo – Track wav Domena częstotliwości Domena poziomów Domena stereofonii Głębia Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

44 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Głębia Sweep Synth – podczas słuchania w centralnym miejscu między prawidłowo ustawionymi głośnikami, dźwięk powinien wydawać się bliższy na krańcach lewo/prawo i dalszy w centrum (krzywa głębi). – Track wav Domena częstotliwości Domena poziomów Domena stereofonii Głębia Wstęp Domeny miksowania Nauka miksowania Proces miksowania Inne kwestie miksowania

45 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Miksy Kruder & Dorfmeister - bomberclaad joint Kruder & Dorfmeister – useless Kruder & Dorfmeister – sofa rockers Radiohead – climbing up the walls Radiohead - subterranean homesick alien Slayer - Temptation Portishead - Mysterous Portishead – Glory Box


Pobierz ppt "Miksowanie Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW na podstawie książek: Mixing Audio: Concepts, Practices."

Podobne prezentacje


Reklamy Google