Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKołek Drążyk Został zmieniony 10 lat temu
1
DZIEDZICZENIE · klasy bazowe i klasy pochodne WyświetlAutora( ) Autor
Publikacja WyświetlTytuł( ) Tytuł Cena Książka WyświetlAutora( ) Autor Czasopismo WyświetlCykl( ) CyklWydawania
2
· obiekty klas pochodnych
Potop : Książka WyświetlTytuł( ) WyświetlAutora( ) Tytuł Cena Autor Wprost : Czasopismo WyświetlCykl( ) Cykl
3
class id_klasy_pochodnej : tryb_dziedziczenia id_klasy_bazowej
{ ciało_klasy_pochodnej };
4
· dziedziczenie pojedyncze
class Publikacja // klasa bazowa { public: char *Tytul ; float Cena ; void ZmianaCeny ( float NowaCena ) { Cena = NowaCena ; } void WyswietlTytul ( ) { cout << Tytul ; } } ;
5
class Ksiazka : public Publikacja // klasa pochodna
char *Autor ; void WyswietlAutora ( ) { cout << Autor ; } } ; class Czasopismo : public Publikacja // klasa pochodna char *Cykl ; void WyswietlCykl ( ) { cout << Cykl ; }
6
· dziedziczenie wielokrotne
class Samolot // klasa bazowa { public: char *RodzajNapedu ; int Zasieg ; } ; class Transport // klasa bazowa int LiczbaPasazerow ; int Ladownosc ;
7
class SamolotPasazerski : public Samolot, public Transport
// klasa pochodna { char *LiniaLotnicza ; } ; RodzajNapedu odziedziczone z klasy Samolot, Zasieg odziedziczone z klasy bazowej Samolot, LiczbaPasazerow odziedziczone z klasy bazowej Transport, Ladownosc odziedziczone z klasy bazowej Transport, LiniaLotnicza składowa specyficzna klasy SamolotPasazerski
8
· prywatne i powszechne klasy bazowe
public private protected class Elektrownia // klasa bazowa { private: char *Wlasciciel ; protected: int Moc ; public: char *Nazwa ; } ;
9
class Wodna : public Elektrownia // klasa pochodna
char *Rzeka ; protected: char *Spiętrzenie ; } ; class Weglowa : public Elektrownia // klasa pochodna char *RodzajWegla ; int EmisjaCO2 ;
10
tryb dziedziczenia bazowa public protected private public public protected private protected protected protected private private pochodna
11
· zmiana charakteru dziedziczonych składowych
class KlasaBazowa { public: int AtrybutCzwarty ; int AtrybutPiaty ; }; class KlasaPochodna : protected KlasaBazowa KlasaBazowa :: AtrybutCzwarty ; /* składowa AtrybutCzwarty odziedziczona z klasy bazowej zostanie dołączona do sekcji public zamiast do sekcji protected */ /* składowa AtrybutPiaty zostanie dołączona do sekcji protected */
12
· wirtualne klasy bazowe (w grafach dziedziczenia)
class Zwierzeta { public: char *NazwaGatunkowa ; } ; class Ssaki : virtual public Zwierzeta { } ; class Morskie : virtual public Zwierzeta class Orka : public Ssaki, public Morskie /* składowa NazwaGatunkowa zostanie odziedziczona tylko 1 raz */
13
· tworzenie obiektów klas pochodnych:
Elektrownia E1; // bazowa Wodna EWo1; // pochodna Weglowa EWe1; // pochodna · konstruktory są wykonywane począwszy od szczytu hierarchii
14
a) bezargumentowe konstruktory klas bazowych
class Ptaki { public: char Gromada[6]; bool Wedrowny; Ptaki( ) { strcpy(Gromada, "Aves"); Wedrowny = false; } };
15
class Wroblowce : public Ptaki
char Rzad[14]; Wroblowce ( ) { strcpy(Rzad, "Passeriformes"); } }; class Pokrzewka : public Wroblowce { public: char Rodzina[10], Gatunek[32]; Pokrzewka (char* gatunek) { strcpy (Rodzina, "Sylviidae"); strcpy (Gatunek, gatunek); Wedrowny = true; } }; Pokrzewka Piegza ("Sylvia curruca"); KonBaz
16
b) konstruktory klas bazowych z argumentami
class PojazdyKolowe { public: int LiczbaKol; PojazdyKolowe ( int ile ) LiczbaKol = ile; } };
17
class PojazdySpalinowe : public PojazdyKolowe
{ public: double MocSilnika; PojazdySpalinowe(int kola, int moc): PojazdyKolowe( kola ) MocSilnika = moc; } };
18
class SamochodyOsobowe : public PojazdySpalinowe
int LiczbaPasazerow; SamochodyOsobowe(int kola, double moc, int pasazerowie) : PojazdySpalinowe ( kola, moc ) { LiczbaPasazerow = pasazerowie; } }; SamochodyOsobowe auto1(4, 75, 5); KonArg
19
· odwołania do składowych klas pochodnych
– ogólnie tak jak do składowych zwykłych klas – dziedziczenie składowych o takich samych identyfikatorach class B1 { public: char* Nazwa; }; class B2 : public B1 { public: char* Nazwa; }; class P1 : public B2 { }; P1 obiekt; obiekt.Nazwa; // błąd, niejednoznaczne obiekt.B1::Nazwa; // poprawnie obiekt.B2::Nazwa; // poprawnie
20
· funkcje zaprzyjaźnione:
w funkcji zaprzyjaźnionej z klasą bazową nie można odwoływać się do składowych prywatnych i chronionych klasy pochodnej · konwersja obiektów klas bazowych i klas pochodnych – wskaźnik obiektu klasy bazowej można zastąpić wskaźnikiem obiektu klasy pochodnej (dziedziczenie powszechne, klasa bazowa bez składowych prywatnych)
21
class Samochody { public: int MocSilnika; }; class Osobowe : public Samochody int LiczbaPasazerow; class Ciezarowe : public Samochody double Ladownosc;
22
Samochody *wskSam; wskSam = new Osobowe; wskSam = new Ciezarowe; wskSam->MocSilnika; // poprawnie wskSam->Ladownosc; // błąd ((Ciezarowe*)wskSam)->Ladownosc; //poprawnie
23
· funkcje wirtualne Samochody* Ewidencja[1000]; // osobowe i ciężarowe // w dowolnej kolejności class Samochody { public: int MocSilnika; bool Osobowy; // identyfikacja }; if (Ewidencja[i]->Osobowy) ((Osobowy*)Ewidencja[i]-> LiczbaPasazerow; else ((Ciezarowy*)Ewidencja[i]-> Ladownosc; /* żmudne */
24
· funkcja wirtualna : – zdefiniowana w klasie bazowej – redefiniowana w klasach pochodnych – przy wywołaniu poprzez wskaźnik klasy bazowej wybierana jest odpowiednia wersja class Figura { public: virtual double Powierzchnia ( ) { } };
25
class Kolo : public Figura
double Promien; virtual double Powierzchnia ( ) { return * Promien * Promien; } }; class Prostokat : public Figura double BokA, BokB; { return BokA * BokB; } };
26
Figura *wskFig; wskFig = new Kolo; wskFig -> Powierzchnia( ); // πr2 wskFig = new Prostokat; wskFig -> Powierzchnia( ); // ab
27
– wywoływanie funkcji wirtualnej z klasy bazowej
class Wydawnictwo { public: char Nazwa[32]; virtual void Wyswietl( ) {cout << "Tytuł : " << Nazwa << endl; } }; class Ksiazka : public Wydawnictwo char Autor[32]; { Wydawnictwo::Wyswietl( ); cout << "Autor : " << Autor << endl; } };
28
class Czasopismo : public Wydawnictwo
char Cykl[32]; virtual void Wyswietl ( ) { Wydawnictwo::Wyswietl( ); cout << "Cykl : " << Cykl << endl;} }; Wydawnictwo * wskWyd; wskWyd = new Ksiazka; wskWyd->Wyswietl( ); /* Tytuł : xxxxxx Autor : zzzzzz */ wskWyd = new Czasopismo; /* Tytuł : yyyyyy Cykl : cccccc */
29
– przeciążenie funkcji wirtualnej nie jest konieczne we wszystkich klasach hierarchii klas
– jeżeli w klasie nie ma redefinicji funkcji wirtualnej, to wykona się funkcja z najbliższej klasy poprzedniej w hierarchii, w której funkcja ta jest przeciążona · klasy abstrakcyjne – nie zawierają składowych prywatnych – nie zawierają definicji funkcji wirtualnych (a tylko ich deklaracje) – nie tworzy się obiektów tych klas Elek
30
class Figura { public: virtual double Powierzchnia ( ) = 0; }; class Kolo : public Figura double Promien; virtual double Powierzchnia ( ) { return * Promien * Promien; } Figura figa; // błąd Figura *wskFig; // poprawnie wskFig = new Figura; // błąd wskFig = new Kolo; // poprawnie Figury Pojazdy
31
Obsługa Wyjątków · błędy czasu kompilacji · błędy czasu wykonania – błędy wykrywane sprzętowo – błędy wykrywane przez oprogramowanie występujące w funkcjach, sposoby obsługi: – wyróżniona wartość funkcji (0, -1) – globalna zmienna biblioteki – dodatkowy argument funkcji: zmienna, wskaźnik funkcji √
32
· obsługa wyjątków w C++
– zgłoszenie wyjątku – sygnalizacja wywołania niebezpiecznej funkcji – sekcje obsługi wyjątków · zgłoszenie wyjątku throw wyrażenie throw 12 ; // wyjątek typu int throw 1.5 ; // wyjątek typu double throw "Błąd."; // wyjątek typu char* // class OpisBledu ; throw OpisBledu ( ); // wyjątek typu // OpisBłędu
33
/* F1 = sqrt (( A + 3 * k ) / ( A - k – 1 )) */
double F1 ( int k, double A ) { double L = A + 3 * k, M = A - k - 1 ; if ( M == 0 ) { throw 0; return 0; } if ( L / M < 0 ) throw -1.0; return sqrt( L / M );
34
class BladKomunikatu { public: char SumaKontrolna ; int LiczbaZnakow ; BladKomunikatu ( char Suma, int Dlug) { SumaKontrolna = Suma; LiczbaZnakow = Dlug; } } ;
35
void TestujKomunikat ( char* Bufor )
{ if ( KomunikatPoprawny (Bufor) ) return ; else BladKomunikatu *pOpisBledu = new BladKomunikatu ( SumaKontrolna( Bufor ), DługoscKomunikatu( Bufor ) ); throw pOpisBledu ; }
36
· sygnalizacja wywołania funkcji
try { blok } int i; double Z, X; try { Z = F1 ( i, X ); } // char Bufor [1024]; // przyjęcie komunikatu { TestujKomunikat ( Bufor ); }
37
· sekcje obsługi wyjątków
catch ( deklaracja_wyjątku) { blok } try { } catch ( typ1 ) catch ( typ2 ) // tylko po try
38
– typy wyjątków : a. b. identyfikator typu lub identyfikator klasy c. deklaracja argumentu ad a) dla wszystkich wyjątków try { Z = F1 ( i, X ); } catch (...) { cout << " Oj źle! "; }
39
ad b) zgodnie z typem wartości podanej w zgłoszeniu wyjątku
try { Z = F1 ( i, X ); } catch ( int ) { cout << " Dzielenie przez zero! "; } catch ( double ) { cout << " Pierwiastek z ujemnej! ";
40
ad c) według typu z przekazaniem wartości
double KwadratElementu ( double Tablica [ ], int Rozmiar, int Indeks ) { if ( Indeks >= Rozmiar ) { throw Indeks ; // typ int return 0; } if ( Tablica [ Indeks ] > MAKSYMALNY ) { throw Tablica [ Indeks ] ; // typ double return 0 ; return Tablica [ Indeks ] * Tablica [ Indeks ] ;
41
try { X = KwadratElementu ( Wektor, Długosc, Pozycja ); } catch ( int Indeks ) { cout << ”\n Indeks o wartości ” << Indeks << ” przekracza rozmiar wektora. ” ; } catch ( double Element ) { cout << ”\n Podniesienie wartości ” << Element << ” do kwadratu ” ”spowoduje przekroczenie zakresu liczb” ” typu double. ” ; }
42
try { TestujKomunikat ( Bufor ) ; } catch ( BladKomunikatu *pOpisBledu ) { cout << ”\n Odebrano bledny ” ” komunikat o dlugosci : ” << pOpisBledu -> LiczbaZnakow ; cout << ”\n Bledna suma kontrolna : ” << pOpisBledu -> SumaKontrolna ; delete pOpisBledu ; }
43
· hierarchia wyjątków FunkcjaPierwsza FunkcjaDruga FunkcjaNta // wszystkie funkcje wywołane przez try – sekcja obsługi wyjątku zgłoszonego w i-tej funkcji jest poszukiwana kolejno w funkcjach poprzedzających – gdy nie ma odpowiedniej sekcji wyjątek obsługuje środowisko wykonawcze lub system operacyjny Pomiary
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.