Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Genetyczne aspekty upośledzenia umysłowego
Dorota Gieruszczak-Białek
2
Definicja Upośledzenie umysłowe to powstałe w wieku rozwojowym funkcjonowanie intelektualne poniżej przeciętnej z towarzyszącym obniżeniem zdolności przystosowania się
3
Epidemiologia 1-3 % w populacji 80-95% upośledzenie lekkie
Różnice w poszczególnych grupach wiekowych Status społeczno-ekonomiczny badanej populacji
4
Upośledzenie umysłowe konstytucjonalne , a upośledzenie umysłowe patologiczne
5
Upośledzenie umysłowe konstytucjonalne
6
Upośledzenie umysłowe konstytucjonalne
Lekkie - IQ>50 Brak zmian organicznych w OUN Uwarunkowane wieloczynnikowo Ujawnia się w wieku szkolnym Korelacja z poziomem inteligencji rodziców i ich poziomem psychospołecznym.
7
Upośledzenie umysłowe patologiczne
Znaczne, głębokie Określone zespoły chorobowe Często pojedynczy czynnik etiologiczny Ujawnia się w wieku niemowlęcym lub) Warunki środowiskowe i poziom inteligencji rodziców nie mają znaczenia
8
Upośledzenie umysłowe lekkie - etiologia
Czynniki konstytucjonalne Czynniki genetyczne Czynniki środowiskowe W % przypadków przyczyna upośledzenia umysłowego lekkiego pozostaje niewyjaśniona
9
Upośledzenie umysłowe lekkie – przyczyny genetyczne
Zespół kruchego chromosomu X Zespół Klinefeltera Stwardnienie guzowate Neurofibromatoza typ I
10
Upośledzenie umysłowe lekkie – przyczyny środowiskowe
Płodowy zespół alkoholowy Niedotlenienie okołoporodowe Zakażenia wewnątrzmaciczne Ciężkie niedożywienie Brak właściwej stymulacji rozwoju
11
Płodowy zespół alkoholowy
12
Płodowy zespół alkoholowy
Niedobór wzrostu i masy ciała Charakterystyczny fenotyp Uszkodzenie oun Ekspozycja na alkohol w czasie ciąży
13
Płodowy zespół alkoholowy
14
Upośledzenie umysłowe znaczne i głębokie - etiologia
Aberracje chromosomowe- 65%(zespół Downa, aberracje innych chromosomów autosomalnych i chromosomów płciowych) Zespoły wad wrodzonych-15-20% Uszkodzenie oun powstałe w okresie płodowym i okołoporodowym Uszkodzenie oun-postnatalne
15
Upośledzenie umysłowe znaczne i głębokie - etiologia
Choroby monogenowe-5% Wady rozwojowe oun( wady cewy nerwowej, małogłowie, wodogłowie) Zespoły będące wynikiem mikroaberracji chromosomowych W % przypadków udaje się ustalić etiologię
16
Wady rozwojowe oun - małogłowie
17
Wady rozwojowe oun – wady cewy nerwowej
18
Zespól kruchego chromosomu X
Fenotyp związany z mutacją w genie FMR 1(Xq27.3) Mutacja dynamiczna Zwielokrotnienie sekwencji trójnukleotydów CGG w 5’regionie pierwszego exonu genu FMR (Xq27.3) 6-54 powtórzeń -norma 43 – 200-premutacja (nosiciele premutacji-zdrowi) Wiele kobiet z pełną mutacją nie wykazuje cech upośledzenia umysłowego
19
Zespól kruchego chromosomu X
20
Zespól kruchego chromosomu X
Brak expresji genu-brak białka FMR1-nieprawidłowa produkcja białek odpowiedzialnych za procesy uczenia i zapamiętywania Badania molekularne potwierdzają diagnozę kliniczną Możliwa diagnostyka prenatalna
21
Zespól kruchego chromosomu X – cechy fenotypowe
Długa twarz Duże odstające uszy Duża żuchwa Duże jądra (po okresie dojrzewania)
22
Zespól kruchego chromosomu X
24
Zespól kruchego chromosomu X
25
Upośledzenie umysłowe sprzężone z chromosomem X
X-linked nonspecific mental retardation MRX Heterogenna grupa od MRX1 do MRX75 Występowanie u mężczyzn-0.15%
26
Zespoły będące wynikiem mikroaberracji chromosomowych
Aberracje subtelomerowe Rodzicielskie piętnowanie genomowe ( np.Prader-Willi syndrom, Angelman syndrom)
27
Zespoły będące wynikiem mikroaberracji chromosomowych
Badania z zastosowaniem techniki FISH z sondami specyficznymi dla regionów subtelomerowych wykazują submikroskopowe aberracje tego regionu niewykrywalne w analizie prążkowej 7 % w grupie dzieci głęboko upośledzonych, 0,5% w grupie dzieci upośledzonych w stopniu lekkim Rodzinne występowanie tego typu aberracji
28
Objawy kliniczne Brak charakterystycznych cech fenotypowych, na podstwie których można rozpoznać upośledzenie umysłowe Opóźnienie w osiąganiu kamieni milowych i nabywaniu umiejętności charakterystcznych dla poszczególnych okresów życia Współistnienie zaburzeń psychicznych Nieprawidłowe eeg
29
Diagnostyka Rola lekarza pierwszego kontaktu
Orientacyjny test rozwoju psychoruchowego dziecka (Denver Development Screening Test-30min) Dobór testu w zależności od wieku i TOWARZYSZĄCYCH NIEPRAWIDŁOWOŚCI!! Wszystkie skale mierzą iloraz inteligencji(IQ-inteligence quotient) Upośledzenie umysłowe-IQ więcej niż dwa odchylenia standardowe poniżej średniej
30
Diagnostyka IQ 52-67- lekkie IQ36-51- umiarkowane IQ 20-35 znaczne
IQ <20 głębokie
31
Diagnostyka Wywiad Badanie przedmiotowe Badania dodatkowe
32
Leczenie Brak możliwości leczenia przyczynowego Rehabilitacja Edukacja
Leczenie towarzyszących zaburzeń PORADNICTWO GENETYCZNE
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.