Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSalomea Dunal Został zmieniony 11 lat temu
1
Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych
uwarunkowania polityczno-prawne czynniki ekonomiczne prognozy demograficzne konkurencja wewnątrz sektora – nowe paradygmaty konkurowania cechy szczególne zarządzania produktami i usługami oczekiwania i zachowania pacjentów literatura
2
Uwarunkowania polityczno-prawne
wybory i decyzje polityczne – zakres regulacji lub deregulacji rynku zdrowia wielopodmiotowość w sferze zdrowia – producenci i dystrybutorzy leków, lekarze, ubezpieczyciele, instytucje kontrolne (GIF), rejestracja i dopuszczenie (Instytut Leków), placówki medyczne, pacjenci (klienci) ograniczenia prawne związane z reklamą leków uregulowania prawne dotyczące dystrybucji leków (czystość ogniw, Internet) zakres swobody w sferze ubezpieczeń zdrowotnych formy własności w odniesieniu do placówek medycznych
3
Czynniki ekonomiczne rosnąca dynamika PKB oraz dochodów ludności wzrost zróżnicowania zamożności udział wydatków na zdrowie w budżetach gospodarstw domowych struktura wydatków na leczenie – proporcje kosztów refundowanych i udziału własnego farmakoekonomika – efektywność leczenia – warunki wprowadzania rachunku ekonomicznego
4
Prognozy demograficzne
starzenie się społeczeństw – zmiana struktury wiekowej wzrost przeciętnej długości trwania życia wypadki, epidemie, katastrofy, ratowanie życia (grupa noworodków) rozwój kadr – bariera siły roboczej zainteresowanie zdrowiem jako jeden z makrotrendów społeczne i kulturowe bariery zmian w sferze rynku zdrowia
5
Konkurencja wewnątrz sektora – nowe paradygmaty konkurowania
dojrzałość rynków zwiększa natężenie konkurencji wzrost zainteresowania lekami generycznymi – malejąca liczba leków oryginalnych poziomy konkurowania – pozyskiwanie środków (kontraktów) czy ich wykorzystanie konieczność reformy systemu ubezpieczeń stosowanie rachunku ekonomicznego w placówkach medycznych ograniczanie kosztów procesów sądowych w służbie zdrowia
6
Cechy szczególne zarządzania produktami i usługami
rynek leków Rx a rynek leków OTC poszukiwanie nowych leków (leki sieroce) a leczenie chorób cywilizacyjnych synergia produktu i usługi w procesie leczenia wysoka dynamika rozwoju usług bariery w mierzeniu jakości usług rosnąca rola aptek jako miejsc świadczenia usług
7
Oczekiwania i zachowania pacjentów
dostęp do informacji oraz wzrost wiedzy z zakresu zdrowia zainteresowanie samoleczeniem wygoda nabycia zróżnicowane oczekiwania wobec służby zdrowia zachowania kształtowane bodźcami zewnętrznymi – wydatki marketingowe sektora farmaceutycznego wysoka aktywność życiowa substytucja – szanse i bariery
8
Literatura Getzen T.E., Ekonomika zdrowia, PWN, Warszawa 2000 Michalik M., Pilarczyk B., Mruk H., Marketing strategiczny na rynku farmaceutycznym, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005 Szalonka K., Marketing na rynku farmaceutycznym, Continuo, Wrocław 2002 Barałkiewicz T., Michalik M., Mruk H., Jak skutecznie zarządzać apteką?, Kwadryga, Warszawa 2006 Zygadło E., Komunikacja w pracy aptekarza, Wydawnictwo Czasopisma Aptekarskiego, Warszawa 2006 Porter M., Teisberg E., Nowe zasady konkurencji w systemie opieki zdrowotnej, HBRP, 10/05
9
Prof..dr hab. Henryk Mruk h.mruk@ae.poznan.pl
Dziękuję za uwagę Prof..dr hab. Henryk Mruk
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.