Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWiktoria Nowosielski Został zmieniony 10 lat temu
2
Pliki elementowe – A. Jędryczkowski © 2007 Turbo Pascal umożliwia wykorzystanie w programach plików elementowych. Pliki takie zawierają informację zakodowaną – nieczytelną w bezpośredni sposób. Plik elementowy deklarujemy w programie następująco: VAR nazwa_zmiennej: FILE OF typ;
3
Zanim użyjemy pliku w programie należy przyporządkować nazwę pliku dyskowego zadeklarowanej wcześniej zmiennej plikowej. Robimy to następująco: ASSIGN(nazwa_zmiennej,nazwa_pliku); Konkretny przykład takiej operacji: ASSIGN(plik, dane.dat); Nazwa pliku dyskowego może zawierać pełną ścieżkę dostępu: ASSIGN(plik,C:\dane.dat); Pliki elementowe – A. Jędryczkowski © 2007
4
Przyporządkowany instrukcją ASSIGN plik przed użyciem należy otworzyć w jeden z poniższych sposobów: REWRITE(nazwa_zmiennej); {jeśli pliku jeszcze nie ma – jest tworzony nowy; jeśli plik istniał – jego zawartość jest kasowana!!!} RESET(nazwa_zmiennej); {otwiera istniejący plik.; jeśli plik nie istnieje wyświetlany jest błąd!!!} Po użyciu plik należy koniecznie zamknąć: CLOSE(nazwa_zmiennej); Pliki elementowe – A. Jędryczkowski © 2007
5
Odczyt danych z pliku tekstowego wykonujemy następująco: READ(nazwa_zmiennej,zmienna); Odczytana wartość jest zapisywana do wcześniej zadeklarowanej zmiennej. Zapis do pliku realizujemy jak poniżej: WRITE(nazwa_zmiennej,wartość); Wartość jest zapisywana do pliku elementowego. Pliki elementowe – A. Jędryczkowski © 2007
6
Do odczytu zawartości pliku używa się zazwyczaj pętli WHILE. Ze względu na strukturę pliku przydaje się kontrola osiągnięcia końca pliku. Służy temu poniższa funkcja. EOF(nazwa_zmiennej); {zwaraca logiczną prawdę jeśli osiągnięty zostaje koniec pliku – End Of File} Pętla odczytu pliku zaczyna się zazwyczaj tak: WHILE NOT EOF(nazwa_zmiennej) DO BEGIN tekst programu tekst programu END; END; Pliki elementowe – A. Jędryczkowski © 2007
7
1.Napisz program przepisujący tablicę jednowymiarową, zawierającą liczby całkowite do pliku elementowego. 2.Napisz program przepisujący zawartość pliku tekstowego do innego pliku elementowego. 3.Napisz program, który stworzy plik elementowy umożliwiając wczytanie do niego 10 losowych liczb z zakresu 1..100, a następnie policzy sumę liczb zapisując wynik w pliku tekstowym. Pliki elementowe – A. Jędryczkowski © 2007
8
Pliki tekstowe – A. Jędryczkowski © 2007
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.