Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Biuro turystyczne Dr inż. Bożena Mielczarek. Sprzedaż wczasów zBiuro turystyczne Akropol uważa, że w lecie 2014 roku popyt na wczasy do Grecji będzie.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Biuro turystyczne Dr inż. Bożena Mielczarek. Sprzedaż wczasów zBiuro turystyczne Akropol uważa, że w lecie 2014 roku popyt na wczasy do Grecji będzie."— Zapis prezentacji:

1 Biuro turystyczne Dr inż. Bożena Mielczarek

2 Sprzedaż wczasów zBiuro turystyczne Akropol uważa, że w lecie 2014 roku popyt na wczasy do Grecji będzie wyższy niż w latach ubiegłych. Biuro prognozuje wzrost od 20% do 40%, ale najbardziej liczy na wzrost 30%. Biuro kupuje wczasy za 1800 zł a sprzedaje za 2500 zł. Niesprzedane miejsca biuro może zwrócić, ale uzyska za nie 1000 zł/sztukę. zSprzedawca rozważa wykupienie 160, 170, 180, 190, 200, 220, 240, 260, 280, 290 miejsc. zNależy: Zbudować model i przeprowadzić 250 powtórzeń symulacyjnych. Przeprowadzić analizę statystyczną wyników. zZaproponować wielkość zamówienia zSporządzić wykres wyników optymalizacji zJakie jest prawdopodobieństwo uzyskania zysku >120000 zł?

3 Sprzedaż wczasów zPopyt w latach ubiegłych: 140 miejsc Prawdopodobieństwo=0,3 160 miejsc Prawdopodobieństwo =0,2 180 miejsc Prawdopodobieństwo =0,15 200 miejsc Prawdopodobieństwo =0,25 220 miejsc Prawdopodobieństwo =0,1 zWskazówka: Formuła dla rozkładu trójkątnego symetrycznego:

4 Dane

5 Model główny Wstawiamy dowolną wartość Symulowany popyt =WYSZUKAJ.PIONOWO(…..) Wzrost popytu = rozkład trójkątny symetryczny (slajd nr 3)

6 Powtórzenia Należy wykonać 250 powtórzeń i wyznaczyć następujące statystyki dla Zysku: Średnia =ŚREDNIA(…) Odchylenie =ODCH.STANDARDOWE(….) Przedział ufności =UFNOŚĆ(0,05…) Dół = średnia - Ufność Góra =Średnia+Ufność

7 Optymalizacja: wybór wielkości zamówienia Niebieska komórka = Średnia Zysku z 250 powtórzeń Wypełnienie -> funkcja Tabela =TABELA(N1;X1) M1 to komórka Wielkość Zamówienia (170 sztuk) AB7 to dowolna pusta komórka

8 Optymalizacja - wyjaśnienia 8 1. Numerujemy powtórzenia w kolumnie Eksperyment od 1 do 250 2. Wypełniamy niebieską komórkę wprowadzamy odwołanie do średniej wartości zysku (komórka zaznaczona na żółto na slajdzie nr 7 Powtórzenia) 3. W wierszu nagłówkowym (wiersz nr 5) w komórkach Y5 do AD5 wprowadzamy badane wielkości zamówienia, które chcemy poddać optymalizacji 3. Zaznaczamy obszar w czerwonej ramce 4. Wybieramy z Menu: Dane -> Analiza warunkowa ->Tabela danych 5. W polu Wierszowa komórka wejściowa wprowadzamy odwołanie do komórki M1 (wielkość zamówienia) 5. W polu Kolumnowa komórka wejściowa wprowadzamy odwołanie do dowolnej pustej komórki. Naciskamy OK 6. Kolumny wypełnią się wynikami kolejnych eksperymentów podających średni zysk dla różnych wielkości zamówienia. Dodatkowe informacje: rozdział 7.8

9 Optymalizacja - wyniki 9

10 Powtórzenia i eksperymenty z Wyniki pokazują, że największy zysk przyniesie zamówienia 220 miejsc. zW miarę wzrostu zamówienia przedział ufności dla średniego zysku coraz mocniej wzrasta. O czym to świadczy? 10

11 Analiza wyników zPrzedział ufności: gdybyśmy powtarzali eksperyment symulacyjny nieskończenie wiele razy (za każdym razem wykonując wiele powtórzeń) i wyliczali za każdym razem przedział ufności to 95% obliczonych przedziałów ufności zawierałoby prawdziwą (lecz nieznaną) wartość średniego zysku. zWyliczając przedział ufności tylko raz możemy być pewni na 95%, że policzony przez nas przedział jest jednym z tych 95% przedziałów, które zawierają prawdziwą wartość średniej. zPrzedział ufności to przedział losowy. Im więcej powtórzeń tym przedział ten kurczy się do punktu - szukanej wartości średniej (estymacja punktowa) 11

12 Zadanie 3 dla Wtorek TP zPewne Stowarzyszenie chce dużo wcześniej zarezerwować pokoje w hotelach dla gości konferencji naukowej. Wynegocjowana cena to 50 zł za pokój na uczestnika. Uczestnik wpłaca 70 zł na konto Organizatora. Organizator przewiduje, że liczba uczestników będzie opisana rozkładem normalnym o średniej 5000 i odchyleniu 1000 osób. Jeżeli rzeczywista liczba uczestników przekroczy liczbę zarezerwowanych miejsc, dodatkowe pokoje Organizator będzie mógł wynająć w cenie 80 zł (czyli Stowarzyszenie będzie musiało dopłacić 30 zł). Proszę określić jaka liczba zarezerwowanych wcześniej pokoi zmaksymalizuje zysk Stowarzyszenia? zNależy: yZbudować model i przeprowadzić 250 powtórzeń symulacyjnych yPrzeprowadzić analizę statystyczną wyników yZaproponować wielkość zamówienia yDla wskazanej wielkości zamówienia oszacować prawdopodobieństwo odniesienia straty ySporządzić wykres wyników optymalizacji


Pobierz ppt "Biuro turystyczne Dr inż. Bożena Mielczarek. Sprzedaż wczasów zBiuro turystyczne Akropol uważa, że w lecie 2014 roku popyt na wczasy do Grecji będzie."

Podobne prezentacje


Reklamy Google