Pobierz prezentację
1
„Człowiek witruwiański”
Projekt edukacyjny z matematyki „Człowiek witruwiański” Gimnazjum im. Henryka Sienkiewicza w Myśliborzu.
2
Leonardo da Vinci Życiorys Twórczość malarska Obrazy Twórczość pisarska Studia nad florą Studia nad fauną Studia nad anatomią Człowiek witruwiański – obraz Projekty dekoracji i kostiumów Marcus Vitruvius Pollio Życiorys „O architekturze ksiąg dziesięć” Idealne proporcje człowieka Człowiek witruwiańki – ciekawostka Człowiek witruwiański – obliczenia Zdjęcia pomiarów Metoda obliczania Wyniki pomiarów w klasie Wykresy wyników pomiarów dziewcząt Wykresy wyników pomiarów chłopców Wnioski Porównanie wyników
3
Leonardo da Vinci
4
ŻYCIORYS Leonardo da Vinci urodził się we Włoszech, niedaleko Florencji, w wiosce Anchiano w sobotę 15 kwietnia roku, o godzinie Był uzdolnionym malarzem, choć więcej rysował niż malował, o czym świadczą wspaniałe i niezwykłe prace. Zajmował się również rzeźbiarstwem oraz architekturą. Był także teoretykiem sztuki, filozofem, konstruktorem. Wszystkie zawody Leonarda świadczą, że był wszechstronnym i najdoskonalszym artystą, humanistą i prawdziwym przedstawicielem epoki renesansu, w której żył. Był pierwszym uczonym.
5
TWÓRCZOŚĆ MALARSKA Leonardo da Vinci znany jest przede wszystkim z obrazów olejnych oraz fresków. Jego malarstwo było ściśle powiązane z jego filozofią i postawą życiową. ‘’W Traktacie o malarstwie’’ Leonardo rozważał jak przedstawić rzeczy oddalone. Ukazywał przedmioty odległe jako przydymione i rozmyte. Leonardo określił to mianem perspektywy zanikania. Leonardo w latach pracował nad traktatem o światłocieniu (chiaroscuro). Zdefiniował różne rodzaje źródeł światła (np.: światło pochodne, światło odbite) i jego odmiany.
6
OBRAZY LEONARDA DA VINCI
Mona Lisa r.
7
Dama z gronostajem r.
8
Madonna w grocie – I wersja r.
9
TWÓRCZOŚĆ PISARSKA Leonardo da Vinci był także pisarzem. W 1477 roku, po poznaniu Antoniego Cammelliego rozpoczął rozwijanie pisarstwa. Jego styl był oszczędny, potoczny i nieoszlifowany. W większości utworów Leonardo używał odniesień do przyrody. Stworzył bajki: Niepokój Papier i inkaust Woda Płomień i świeca Którzy się poniżają, będą wywyższeni Kulka śnieżna
10
STUDIA NAD FLORĄ Podczas obserwacji przyrody Leonardo sporządził liczne rysunki kwiatów. Wśród nich znalazło się m.in. Studium lilii, które wykonał do obrazu „Zwiastowanie”. Leonardo sporządzał też studia roślin do obrazu „Madonna w grocie’’. Starał się dokładnie odtworzyć wszystkie cechy specyficzne danego gatunku .
11
STUDIA NAD FAUNĄ Zwierzęta odgrywały mniejszą rolę w twórczości artysty. Niekiedy tylko dla przyjemności tworzył szkice zwierząt. Przykładem jest rysunek ze ‘’Studiami kotów i smoka’’. W rozprawie ‘’O locie ptaków’’ opisał ze szczegółami ruchy piór i skrzydeł ptaków podczas lotu, co potwierdzono dopiero kilka wieków później, gdy wynaleziono technikę filmowania w zwolnionym tempie.
12
STUDIA NAD ANATOMIĄ Zainteresowanie Leonarda anatomią ciała człowieka wiązało się ze studiami do malarstwa. Artysta dążył do wiernego przedstawienia ludzkich ruchów.
13
O CZŁOWIEKU WITRUWIAŃSKIM
Leonardo zajmował się badaniem proporcji ludzkiego ciała i matematycznych stosunków między jego częściami. Artystę zainspirował ku temu Witruwiusz, rzymski architekt i inżynier, który opisywał teorię i praktykę harmonijnych proporcji. Owocem tych prac jest szkic Człowiek witruwiański. Przedstawia on figurę nagiego mężczyzny w dwóch nałożonych na siebie pozycjach: - wpisaną w okrąg - wpisaną w kwadrat
14
CZŁOWIEK WITRUWIAŃSKI OBRAZ LEONARDA DA VINCI
15
PROJEKTY DEKORACJI I KOSTIUMÓW
Na początku lat 90 XV w. Leonardo zaprojektował kostiumy na festyn organizowany przez Sforzów. Przykładem jest czarno-biały szkic, na którym uczestnik spektaklu ma na sobie łeb słonia ze sterczącą trąbą. W 1490r. Leonardo zajął się oprawą połączonych ślubów Ludovica Sforzy z Beatrice d'Este i Anny Sforzy z Alfonsem d'Este. Bernardo Belicioni przygotował przedstawienie kostiumowe II Paradiso (Raj) z okazji ślubu księcia Gian Galeazza Sforzy z Izabellą Aragońską. Leonardo zajął się przygotowaniem scenografii i kostiumów.
16
Marcus Vitruvius Pollio
Rzymski architekt i inżynier wojenny żyjący w I w. p.n.e. Konstruktor maszyn wojennych za panowania Juliusza Cezara i Oktawiana Augusta Autor „O architekturze ksiąg dziesięć’’ Twórca tzw. człowieka witruwiańskiego Zbudował bazylikę i ratusz w mieście Fanum – miasto i gmina we Włoszech Witruwiusz żył w okresie wyjątkowo trudnym. Jego młodość upływała w czasie wojen domowych i gwałtownych przemian ustrojowych
17
Witruwiusz nie wywodził się ze świetnego rodu, otrzymał jednak staranne wykształcenie, które bardzo sobie cenił. Człowiek ten doskonale władał językiem greckim. Był bardzo pobożnym wyznawcą religii państwowej. Medycyna była prawdziwą pasją Witruwiusza.
18
CZŁOWIEK WITRUWIAŃSKI
19
„O architekturze ksiąg dziesięć’’
Księga ta została napisana w latach p.n.e Została zadedykowana cesarzowi W księdze Witruwiusz przedstawił bardzo dokładny obraz inżynierii, architektury i budowy maszyn swojej epoki Witruwiusz zawarł w niej ogromne doświadczenie zdobyte w wyniku długoletniej praktyki inżynierskiej oraz to czego nauczył się od autorów greckich Dzieło to stanowi niezwykle cenne zródło wiadomości o technice starożytnego Rzymu
20
„O ARCHITEKTURZE KSIĄG DZIESIĘĆ”
21
Idealne proporcje człowieka
Wszyscy ludzie zbudowani są według precyzyjnych podziałów i proporcji -twarz stanowi 1/10 całkowitego wzrostu. -stopa stanowi 1/6 całego wzrostu, jest również równa odległości między nadgarstkiem a łokciem. -wzrost równy jest szerokości rozłożonych ramion.
22
CZŁOWIEK WITRUWIAŃSKI-CIEKAWOSTKI
Złoty podział
23
między długością ramienia do końców palców a długością dłoni i przedramienia (łokieć znajduje się w miejscu złotego podziału) między długością dłoni a długością palców, palce także są podzielone na segmenty zgodnie z tą zasadą. w ludzkim ciele jest stosunek odległości od czubka głowy do pępka i od pępka do stóp, który jest równy ilorazowi odcinka od stóp do pępka do całkowitego wzrostu.
24
Człowiek Witruwiański
Obliczenia
25
Metoda obliczania 1. Mierzymy wzrost i rozpiętość ramion danej osoby.
2. Obliczamy iloraz wzrostu i rozpiętości ramion. Obliczamy ze wzoru: WZROST ROZPIĘTOŚĆ RAMION 3.Obliczamy różnicę wzrostu i rozpiętości ramion.
26
Wyniki pomiarów w klasie
Płeć Wzrost Rozpiętość Ramion Iloraz Różnica Kobieta cm cm 172cm cm 179cm cm 168cm cm 167cm cm Mężczyzna cm cm 187cm cm 174cm cm 175cm cm 181cm cm
27
Wykresy wyników pomiarów dziewcząt
28
Wykresy wyników pomiarów chłopców
29
Wnioski W klasie dziewczęta są bardziej proporcjonalne od chłopców.
Wynik zawsze wychodził bliski 1 w pierwszym przypadku (iloraz) , zaś 0 w drugim (różnica).
30
Porównanie wyników Dziewczęta Chłopcy
Średnia wzrostu – cm Średnia wzrostu – cm Średnia rozpiętości ramion – cm Średnia rozpiętości ramion – cm Średnia ilorazu Średnia ilorazu Średnia różnicy - (- 1) Średnia różnicy - (- 1.2) Mediana wzrostu – 168 cm Mediana wzrostu – 180 cm Mediana rozpiętości ramion cm Mediana rozpiętości ramion – 179 cm Mediana ilorazu – Mediana ilorazu – Mediana różnicy - (- 1) Mediana różnicy - (+ 1)
31
Średnia wzrostu Średnia rozpiętości ramion
32
Mediana wzrostu Mediana rozpiętości ramion
33
Projekt wykonali uczniowie klasy II D:
Justyna Chmiel Aleksandra Guzowska Katarzyna Juszkiewicz Natalia Nowakowska Sylwia Michalska Opiekun projektu : nauczycielka matematyki – Iwona Abratańska
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.