Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Zachowania niepożądane
u dzieci – jak sobie z nim poradzić? Opracowała: Monika Meyer Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
2
A – zdarzenie bezpośrednio poprzedzające wystąpienie danego zachowania
Metoda Carole Sutton A-B-C ZACHOWANIA A – zdarzenie bezpośrednio poprzedzające wystąpienie danego zachowania B – konkretne zachowanie, czyli to, co dziecko mówi lub robi C – następstwo, czyli to, co dzieje się bezpośrednio po wystąpieniu danego zachowania (reakcja rodzica, nauczyciela, otoczenia, innych dzieci; to, co mówią lub co robią)
3
Dzieci obserwują zachowanie dorosłych
w różnych sytuacjach i w ten sposób się uczą. Nie ulegając zachowaniom dziecka dajesz mu jasny komunikat: TO NIE DZIAŁA.
4
Pracując interwencję, powinnyśmy odpowiedzieć sobie na pytania:
A – jak możemy zapobiec trudnemu zachowaniu dziecka? B – co zrobić w trakcie trudnego zachowania? C – jak zachować się po wystąpieniu trudnego zachowania naszego podopiecznego?
5
Jednym z elementów zapobiegania trudnym zachowaniom jest
USTANOWIENIE ZASAD I KONSEKWENCJI
6
Pozytywnie sformułowane
ZASADY MUSZĄ BYĆ: Konkretne Proste Krótkie Pozytywnie sformułowane Powinny też być:
7
Do zasad ustanawiamy konsekwencje: konsekwencje pozytywne i konsekwencje negatywne
8
Konsekwencja negatywna a kara – jaka to różnica?
9
CO NALEŻY ZROBIĆ PO WYSTĄPIENIU TRUDNEGO ZACHOWANIA U DZIECKA?
10
Panując nad swoimi emocjami, jednocześnie szanuj uczucia swojego dziecka. Staraj się nie zaprzeczać uczuciom dziecka, spróbuj je zrozumieć.
11
Jeżeli dane zachowanie pojawiło się
po raz pierwszy – wyciągamy jedynie konsekwencje naturalne. Podczas rozmowy omawiamy nową zasadę i wypływające z niej konsekwencje.
12
Ilość zachowań nad którymi pracujemy
w danym czasie powinna być ograniczona.
13
ZACHOWANIE NIEPOŻĄDANE (niewłaściwe) TO WIĘCEJ ZACHOWAŃ NIEPOŻĄDANYCH WZMOCNIENIE POZYTYWNE (nagroda)
14
ZACHOWANIE POŻĄDANE (właściwe) TO WIĘCEJ ZACHOWAŃ POŻĄDANYCH WZMOCNIENIE POZYTYWNE (nagroda)
15
ZACHOWANIE NIEPOŻĄDANE (niewłaściwe) TO MNIEJ ZACHOWAŃ NIEPOŻĄDANYCH BRAK WZMOCNIENIA (ignorowanie)
16
ZACHOWANIE POŻĄDANE (właściwe) TO MNIEJ ZACHOWAŃ POŻĄDANYCH BRAK WZMOCNIENIA (ignorowanie)
17
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Opracowano w oparciu o serię książek:
„Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci?” C. Sutton oraz „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” J.Sakowska; DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.