Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
INTERNET W PRAKTYCE 10 zasad i nie tylko...
2
Po pierwsze …. badania Na polskim rynku funkcjonują dwa podstawowe badania internetowe. To one są wykorzystywane przy planowaniu kampanii (powinny być…) NetTrack SMG/KRC Megapanel PBI/Gemius Po to, aby: Poznać upodobania internautów (kategorie tematyczne pytań) Poznać profil demograficzny i sprawdzać potencjał internautów Po to, aby: Poznać wyniki portali, witryn i serwisów (odsłony, real users, zasięg, dopasowanie AI) w grupie celu W praktyce … aby wiedzieć komu pokazywać się w internecie W praktyce … aby wiedzieć, gdzie się pokazać markę
3
Dwa … kto jest kim w Internecie
User, unikalny użytkownik, użytkownik cookies - jak go badamy…. Jedną z miar kampanii internetowych, jak również jakości strony www jest ZASIĘG (inna miara to potencjał reklamowy strony – liczba odsłon). Na zasięg się składa się liczba unikalnych użytkowników, których rozpoznajemy wykorzystując technologię cookies* Dzięki technologii cookies możemy określić prawdopodobną liczbę pojedynczych osób korzystających z danego serwisu/witryny (pod warunkiem, iż zakładamy, że z danego komputera nie korzysta więcej niż 1 osoba, że nie kasuje ona plików cookies, ani nie ma kilku profilów założonych w systemie operacyjnym). *cookies – to niewielki plik tekstowy wysyłany przez serwer www i zapisywany na twardym dysku komputera użytkownika.
4
Trzy … jak się co nazywa (wskaźniki)
Strona www - na niej badamy … 1. Odsłona (ang.: Page View) – wejście przez użytkownika na stronę internetową np. odsłona strony głównej. 2. Wizyta (ang.: Visit) – wykonywany przez użytkownika ciąg następujących po sobie odsłon kolejnych stron wewnątrz jednej witryny, traktowany jako zamknięta całość. Odstęp między kolejnymi odsłonami nie może przekraczać 30 minut. 3. Zasięg (ang. Reach) - def. PBI / Gemius - stosunek liczby użytkowników, którzy dokonali przynajmniej jednej odsłony na wybranej witrynie w okresie czasu do całkowitej liczby internautów.
5
Cztery … gdzie i jak możemy być obecni w internecie
Typy stron internetowych - portale grupa celowa nazwa użytkownicy (real users) odsłony zasięg średni czas na użytkownika [godz:min:s] Populacja INTERIA.PL 50,03% 03:19:13 Onet.pl 64,03% 06:20:54 Wirtualna Polska 55,41% 04:53:50 o2.pl 48,10% 03:43:38 Gazeta.pl 45,95% 01:48:49 Portale i sekcje tematyczne
6
Cztery … gdzie i jak możemy być obecni w internecie
Witryny tematyczne (kategoria Kobiety oraz Zdrowie, dom i rodzina) Zasięg: Zasięg: Zasięg : Zasięg: Zasięg: Zasięg:
7
Cztery … gdzie i jak możemy być obecni w internecie
Witryny tematyczne (kategoria Kobiety oraz Zdrowie, dom i rodzina) Zasięg : Zasięg: Zasięg: Zasięg:
8
Cztery … gdzie i jak możemy być obecni w internecie
Blogosfera i fora … Fora większość portali i tematycznych … … a także firm Bloga ma każdy portal … … i osoby prywatne
9
Cztery … gdzie i jak możemy być obecni w internecie
Formy płaskie … baner, billboard, double billibord, rectangle, skyscreaper Do zrobienia…
10
Cztery … gdzie i jak możemy być obecni w internecie
Formy layerowe – brandmarki, toplayery Do zrobienia…
11
Cztery … gdzie i jak możemy być obecni w internecie
Formy interaktywne – streemingi, videoady Do zrobienia…
12
Cztery … gdzie i jak możemy być obecni w internecie
Formy bezpośrednie – mailing, newslettery Do zrobienia…
13
Pięć … w media planie W zależności od celu kampanii (zawsze zakładajmy jakie efekty są oczekiwane) i budżetu rekomendowane są różne modele rozliczeń… FF (Flat Fee) – stała ekspozycja reklamy w określonym miejscu i czasie CPM (Cost Per Mile), capping (dedykowana liczba odsłon na unikalnego użytkownika) CPC (Cost Per Click) – póki co nie ma możliwości rozliczenia za udane klikniecie CPM, no-capping – ZASIĘG (kampania nastawiona na dotarcie do maksymalnej liczby unikalnych użytkowników zachowując bardzo niskie (mniej niż 2 zł netto) koszty emisji za odsłonę) CPA (Cost Per Action) – rozliczenie za efekt Media plan to plan wykorzystania mediów w danej kampanii reklamowej ze szczególnym uwzględnieniem celu kampanii, sugestii Klienta oraz optymalizacji kosztowej w stosunku do oczekiwanych efektów działań.
14
Pięć … media plan Wykorzystane formaty ze wstępną specyfikacją
Miejsca emisji reklamy (kupowanych odsłon, kliknięć innych) i ich charakter (specyficzne opisy) Koszty kampanii – ceny CMP, CPC, CPA RC (rate card), net net i rabaty Timing kampanii i zaznaczenie poszczególnych emisji Podsumowanie kosztów: koszty mediowe, badań trakujących, agencyjne
15
Sześć … badamy wszystko
Na rynku polskim istnieje wiele narzędzi do badania efektywności kampanii prowadzonych w Internecie. Badanie gemiusEffect dostarcza najbardziej kompleksowych danych o skuteczności prowadzonej w Internecie kampanii reklamowej. Za pomocą Google Analytics można sprawdzić, które słowa kluczowe przyciągają najbardziej pożądanych potencjalnych klientów, która reklama cieszy się największym powodzeniem, i które strony docelowe i treści przynoszą największe dochody.
16
Siedem … kreacje w kampanii
Przekaz reklamowy wykorzystywany w Internecie powinien być dostosowany do oczekiwań użytkowników i specyfiki tego medium. Internauci mówią: Nie irytuj Nie nudź Informuj Wyróżnij się Mów jasno Zainteresuj mnie Do zrobienia…
17
Siedem … kreacje w kampanii
Zasada / Nie-zasada Użytkownik na banerze / w mailingu nie chce szukać informacji – chce ją mieć podaną na talerzu Reklama internetowa - zasady: Wzbudzenie zainteresowania – gimmnik, eye catcher – masz mnie … Zwięzłość komunikatu – to jest mój czas, mam go niewiele, mów szybko Prostota komunikatu – czego ode mnie chcesz? CALL TO ACTION - co i jak mam zrobić? Do zrobienia… Najważniejsze – złota zasada TEST AND LEARN!
18
Siedem … kreacje w kampanii
Ważne…. Dopasowanie kolorystyki i agresywności reklamy do grupy celu Grafika czy tekst? Do zrobienia…
19
Osiem … trwa kampania Optymalizacja …
Ustalenie celów kampanii Stworzenie pierwszej wersji reklamy Podpięcie narzędzi webanalytics Stworzenie drugiej wersji reklamy Start kampanii testowej Wybór najlepszej wersji kreacji Analiza wyników Optymalizacja … Nie tylko reklam, ale też wykorzystywanych placementów i modeli rozliczeń
20
Dziewięć … jak czytać wyniki
Liczba emisji reklam – liczba kreacji wyświetlonych w trakcie kampanii reklamowej (w podanym okresie czasu). Zasięg kampanii – liczba unikalnych użytkowników, którzy mieli kontakt z kampanią internetową. Częstotliwość (OTS) - średnia liczba wyświetleń reklam przypadająca na jednego użytkownika (cookie) w czasie trwania kampanii. Liczba kliknięć – liczba klinięć na emitowaną kreację reklamową Liczba udanych kliknięć – liczba kliknięć, po których została dokonana odsłona strony reklamowanej.
21
Dziewięć … jak czytać wyniki
CTR CR Akcja – dokonanie przez użytkownika zamierzonej przez reklamodawcę odsłony np. wypełnienie formularza. CTR (Click Through Rate) – procentowy stosunek liczby kliknięć do liczby emisji reklamy. Współoglądalność - informacje o tym, ilu użytkowników miało wyświetloną kreację reklamową zarówno na witrynach z kategorii A, jak i z kategorii B (np. Onet i WP) Konwersja (CR) – sposób określania procentu pożądanych zachowań internatów w określonej sytuacji
22
Dziesięć … jak ocenić skuteczność
W zależności od założonego celu kampanii patrzymy na wartości różnych wskaźników mediowych: Kampania WIZERUNKOWA Kampania INFORMACYJNA Kampania ZASIĘGOWA Kampania SKIEROWANA NA WYKONANIE AKCJI CTR Zasięg kampanii CPU (Cost Per Unique) CPC (Cost Per Click) CPM (Cost Per Mile) OTS CR CPA (Cost Per Action)
23
Co jeszcze powinniśmy wiedzieć…
1 . Potrzeby userów net vs inne media
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.