Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałDominik Materek Został zmieniony 10 lat temu
1
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011
2
Cel dzisiejszego spotkania Wiedza w zakresie uczenia się przez całe życie: Czym jest uczenie się przez całe życie Dokumenty strategiczne – Perspektywa uczenia się przez całe życie Definicje Proponowane narzędzia – prace nad Polskimi Ramami Kwalifikacji
3
Plan dzisiejszego spotkania Wprowadzenie – Małgorzata Dudziak Definicje - Małgorzata Dudziak Perspektywa uczenie się przez całe życie – prezentacja Karoliny Fudali na podstawie dokumentu Perspektywa LLL oraz danych zebranych do oceny sytuacji na rynku pracy za rok 2010 przerwa Na czym polega zmiana systemu edukacji i szkolnictwa wyższego na system kwalifikacji – Małgorzata Dudziak Dyskusja podsumowująca
4
Wprowadzenie Uczenie przez całe życie… ale właściwie po co? Żeby wiedzieć - Learning to know Żeby robić - Learning to do Żeby żyć w grupie - Learning to live together Żeby być - Learning to be
5
A co Państwo w ostatnich 4 tygodniach (łącznie z obecnym tygodniem) zrobili dla siebie –Żeby wiedzieć - Learning to know –Żeby robić - Learning to do –Żeby żyć w grupie - Learning to live together –Żeby być - Learning to be
6
Nowoczesne społeczeństwo uczenia się przez całe życie Kwalifikacje Efekty kształcenia – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne i personalne Kształcenie formalne Kształcenie pozaformalne Kształcenie nieformalne
7
Uczenie się formalne (formal learning) – uczenie się poprzez udział w procesie kształcenia prowadzonym przez instytucję edukacyjną lub szkoleniową. Uczenie się pozaformalne (non- formal learning) – uczenie się poza instytucjami edukacyjnymii szkoleniowymi, poprzez realizację założonych celów edukacyjnych. Uczenie się nieformalne (informal learning) – uczenie się poza instytucjami edukacyjnymii szkoleniowymi (tj. bez udziału trenera), wykorzystujące także w sposób niezamierzony doświadczenie zdobywane w miejscu pracy i życiu codziennym.
8
Efekty uczenia się to, co osoba ucząca się wie, rozumie i potrafi wykonać w wyniku uczenia się, ujęte w kategoriach wiedzy, umiejętności oraz kompetencji personalnych i społecznych. Wiedza zasób powiązanych ze sobą faktów, zasad, teorii i doświadczeń przyswojonych przez osobę uczącą się. Umiejętności zdolność wykorzystania wiedzy oraz wyćwiczonych sprawności do wykonywania zadań oraz rozwiązywania problemów. Kompetencje personalne i społeczne zdolność do autonomicznego i odpowiedzialnego wykonywania powierzonych zadań; gotowość do uczenia się przez całe życie; sprawność komunikowania się; umiejętność współdziałania z innymi w roli zarówno członka, jak i lidera zespołu.
9
Co powoli odchodzi … Gdzie się uczymy, jak się uczymy Co wiemy, umiemy, potrafimy wykonać Kompetencje społeczne i personalne By the job Uczenie przez doświadczenie Kształcenie ustawiczne Szkoły dla dorosłych, kształcenie formalne
10
Jaka jest sytuacja w zakresie uczenie się przez całe życie w Polsce i Małopolsce Jakie wyzwania na następny okres programowania »Przedstawi Karolina Fudali
11
Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE www.kwalifikacje.org.pl
12
Poznajmy Pana K. Jego skrócone CV: Absolwent Politechniki Krakowskiej – 2002 Miał półroczną praktykę w biurze projektowym Pracował przez 1,5 roku w firmie XXXBud Pochodził z małej wioski Malownicza Na studiach musiał się sam utrzymywać Język ang – komunikatywny Obsługa komutera – dobra Szybko się uczy, komunik atywny 15.04.09
13
Poznajmy Pana K. 15.04.09 Kim właściwie był Pan K?
22
Wróćmy do pytania…kim jest Pan K? 5 Inżynier budownictwa 4 3 2 1 Inżynier budownictwa na poziomie 5-tym 3 Rolnik 2 1 Rolnik na poziomie trzecim 3 Spawacz 2 1 Spawacz na poziomie 3 15.04.09
23
www.pociagdokariery.pl www.kwalifikacje.org.pl
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.