Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałDawid Czyżowski Został zmieniony 10 lat temu
1
WYTYCZNE DO REALIZACJI VIII EDYCJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO
„TRZYMAJ FORMĘ” Podsumowanie VII edycji programu. Chełm, 23 październik 2013r. Państwowa Inspekcja Sanitarna Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców 1 1 1
2
CEL GŁÓWNY PROGRAMU Zwiększenie świadomości dotyczącej wpływu żywienia i aktywności fizycznej
3
CELE SZCZEGÓŁOWE Zwiększenie wiedzy dotyczącej zbilansowanej diety i aktywności fizycznej. Kształtowanie zmiany postaw i zachowań związanych z prawidłowym żywieniem i aktywnością fizyczną. Dostarczenie wiedzy i umiejętności korzystania z informacji zamieszczonych na opakowaniach produktów spożywczych.
4
GRUPA DOCELOWA Liczba szkół uczestniczących w VII edycji programu – 31
Liczba uczniów uczestniczących w programie: w klasach I w klasach II w klasach III
5
REALIZACJA PROGRAMU W OPARCIU O WŁASNY PROJEKT EDUKACYJNY
PRZYKŁADOWE TYTUŁY PROJEKTÓW: „Rodzino trzymaj formę”, „Przepis na zdrowe życie” „Schudnąć – ale jak?” ”Zdrowie jest najważniejsze” „Czas na zdrowie”, „W zdrowym ciele zdrowy duch” „Moja zdrowa rodzina”
6
INSTYTUCJE I ORGANIZACJE WSPIERAJĄCE PROGRAM
Urząd Miasta Urzędy Gminy Ośrodki Pomocy Społecznej Placówki służby zdrowia Kluby sportowe Parki krajobrazowe Nadleśnictwa Harcerstwo PCK PTTK Agencja Rynku Rolnego
7
FORMY PROGRAMU NAJCZĘŚCIEJ REALIZOWANE W SZKOŁACH
Przyrządzanie potraw: sałatek, surówek, kanapek itp. Zajęcia, pokazy, warsztaty kulinarne, Układanie jadłospisów zgodnie z zasadami zbilansowanej diety, Dni zdrowego jedzenia, Odczytywanie i rozumienie etykiet produktów spożywczych, Obliczanie BMI, diagramy klasowe
8
FORMY PROGRAMU NAJCZĘŚCIEJ REALIZOWANE W SZKOŁACH
Zajęcia ruchowe (dodatkowe poza lekcjami w-fu) Zajęcia taneczne, aerobiku, fitness, Rajdy rowerowe i piesze, Biegi uliczne, zawody sportowe, mecze, Wykłady, prelekcje, pogadanki, Konkursy wiedzy i plastyczne.
9
Ciekawe formy realizowane w roku szkolnym 2012/2013
19
CZAS TRWANIA PROGRAMU V edycja 2010-2011 I edycja 2006-2007
VI edycja VII edycja VIII edycja IX edycja I edycja II edycja III edycja IV edycja
20
WYTYCZNE DO REALIZACJI VIII EDYCJI OGÓLNOPOLSKIEGO PROGRAMU EDUKACYJNEGO „Trzymaj Formę”
21
GRUPA DOCELOWA Adresaci VIII edycji programu:
uczniowie klas I – III gimnazjum uczniowie klas V – VI szkół podstawowych
22
HASŁO VIII EDYCJI PROGRAMU
„TRZYMAJ FORMĘ ! BĄDŹ AKTYWNY!”
23
INFORMACJE DOTYCZĄCE AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ
Poradnik dla nauczycieli Ulotka Rodzino! Trzymaj Formę! Broszura dla ucznia Biała księga nt. sportu (zamieszczona na stronie internetowej
24
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA Aktywność fizyczna jest niezbędnym elementem zdrowego stylu życia. Na różne sposoby poprawia stan naszego zdrowia, a także samopoczucia, przyspiesza metabolizm, pomaga w utrzymaniu stałej, właściwej masy ciała. Wysiłek fizyczny jest również znakomitą metodą na przeciwdziałanie stresom.
25
Obniżenie poziomu aktywności fizycznej
jest jedną z głównych przyczyn występowania epidemii otyłości
26
Rosnące BMI europejskie
Nadwaga Otyłość
27
ZDROWOTNE ELEMENTY AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ
SERCE Wytrenowane serce przy tym samym wysiłku męczy się mniej i pracuje bardziej ekonomicznie Wytrenowane serce ma znacznie większe możliwości rezerwowe poprawa procesów koncentracji,uwagi i Poprawa ukrwienia funkcji intelektualnych MÓZG KOŚCI Elastyczniejsze, mniej podatne na odwapnienie, bardziej odporne na złamania Tkanka tłuszczowa Długotrwały,umiarkowany wysiłek Fizyczny sprzyja pozbyciu się Nadmiaru tk. tłuszczowej Naczynia krwionośne i limfatyczne poprawa krążenia przeciwdziałanie powstawaniu zmian miażdżycowych normalizacja ciśnienia krwi -lepsze wykorzystywanie pojemności płuc PŁUCA Wzmocnienie mięśni oddechowych KREW Dostarcza więcej tlenu do tkanek Lepsza eliminacja zbędnych produktów przemiany materii Poprawa składu lipidów-wiecej dobrego cholesterolu -lepsza regulacja poziomu cukru we krwi PSYCHIKA poprawa własnego „JA” satysfakcja z własnej sprawności odwaga i optymizm chęć do czynów Łatwiejsze radzenie sobie ze stresem SYSTEM NERWOWY - lepsza koordynacja ruchowa - Szybszy refleks
28
Mała aktywność fizyczna
i często niewłaściwa dieta sprzyjają: Pogorszeniu wydolności organizmu Wadom postawy ciała Nadwadze i otyłości
29
O ZWIĘKSZONEJ INTENSYWNOŚCI
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA Zalecana dla dzieci i młodzieży minimalna dawka aktywności ruchowej to: 1 GODZINA DZIENNIE DOWOLNEGO TYPU RUCHU O ZWIĘKSZONEJ INTENSYWNOŚCI
30
POSTĘP TECHNIKI ułatwia człowiekowi życie zjawiska niekorzystne dla ludzkiego życia: środki komunikacji, komputeryzacja, automatyzacja Codzienne nawyki dzieci i młodzieży uległy zmianie wskutek pojawienia się nowych modeli spędzania wolnego czasu (telewizja, internet, gry komputerowe).
31
PROMOCJA AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ W SZKOŁACH
Zasady realizacji Programu PROMOCJA AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ W SZKOŁACH Środowisko społeczne, jakie stanowią szkoły i kluby sportowe, odgrywa ważną role w procesie promowania prozdrowotnej aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży. Nauczyciele w szkołach są pierwszoplanowymi osobami promującymi aktywność fizyczną wśród młodzieży. Wychowanie fizyczne odbywające się w szkołach: skutecznie podnosi poziom aktywności fizycznej uczniów oraz poprawia ich sprawność fizyczną, stanowi najszerzej dostępne źródło promocji aktywności fizycznej wśród młodzieży
32
Zasady realizacji Programu
METODA PROJEKTU Projekt to zespołowe działanie, mające na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod. Metoda projektu jest bardzo ważna, ponieważ aktywuje zarówno nauczycieli jak i uczniów. Projekty realizowane przez zainteresowane szkoły powinny służyć promocji aktywności fizycznej oraz prawidłowego, czyli zróżnicowanego i zbilansowanego sposobu odżywiania się młodzieży. Projekt powinien być związany z programem Trzymaj Formę.
33
Zasady realizacji Programu
Przedmiotem projektów nie mogą być zagadnienia związane z handlem i promocją produktów żywnościowych; Żadne nazwy i znaki handlowe nie mogą być komunikowane i używane w ramach realizacji Programu; Projekty nie mogą być oparte na zakazach i dyskryminować żadnej z grup produktów żywnościowych 33
34
Materiały edukacyjne
35
Poradnik dla nauczycieli
MATERIAŁY EDUKACYJNE Poradnik dla nauczycieli zawiera: zalecenia żywieniowe wskazania w zakresie aktywności fizycznej zasady dobrych praktyk w zakresie higieny i bezpieczeństwa żywności w sklepikach szkolnych wskazania dotyczące rozszerzenia asortymentu zalecanych produktów żywieniowych w sklepikach szkolnych 35
36
MATERIAŁY EDUKACYJNE Broszura dla uczniów zawiera:
wskazówki dotyczące żywienia wskazówki odnoszące się do zwiększenia aktywności fizycznej 36
37
Plakat „Talerz Zdrowia”
MATERIAŁY EDUKACYJNE Plakat „Talerz Zdrowia” uzgodniony przez Radę ds. Diety, Aktywności Fizycznej i Zdrowia przy Ministrze Zdrowia Sposób codziennego żywienia z uwzględnieniem proporcji między poszczególnymi grupami produktów. W czytelnej i przystępnej formie przedstawia zalecenia żywieniowe wskazując jakie produkty w jakich proporcjach powinniśmy spożywać. 37
38
Materiały edukacyjne dla rodziców
Zawartość spójna z treściami merytorycznymi dla uczniów: Informacje na temat poszczególnych składników odżywczych Informacje na temat znakowania żywności Rola aktywności fizycznej w utrzymaniu zdrowia Spójne z zaleceniami opracowanymi przez Radę ds. Diety, Aktywności Fizycznej i Zdrowia przy Ministrze Zdrowia 38 38
39
Minister Edukacji Narodowej Ministra Sportu i Turystyki
Honorowe patronaty: Minister Zdrowia Minister Edukacji Narodowej Ministra Sportu i Turystyki Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi 39
40
Dziękuję za uwagę 40 40 40
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.