Pobierz prezentację
1
Procenty mgr Janusz Trzepizur
2
Zamiana procentów na ułamki
Procent, to ułamek o mianowniku 100. 1% = = 0,01 2% = 10% = 17% = 89% = 100% = = 0,02 = 0,10 = 0,17 = 0,89 = 1,00
3
Zamiana ułamków na procenty
Zamienić ułamek na procent możemy: - rozszerzając go tak, aby w mianowniku była liczba 100, 3 3 · 25 75 = = = 75% 4 4 · 25 100 - skracając go tak aby w mianowniku była liczba 100, 300 300 : 4 75 = = = 75% 400 400 : 4 100 - mnożąc go przez 100% 25 3 75 · 100% = % = 75% 4 1 1
4
Obliczanie procentu danej liczby
Aby obliczyć procent danej liczby, należy procent zamienić na ułamek zwykły i pomnożyć przez daną liczbę. 10 % z liczby 273 1 10 % = 10 1 273 · 273 = = 27,3 10 10
5
Odp.: Kurtka po obniżce kosztowała 102 zł.
Zadanie 1 Na wiosnę cenę kurtki obniżono o 15%. Ile kosztuje kurtka, jeżeli przed obniżką kosztowała 120 zł? 15 15% = 100 180 15 120 · = = 18 100 10 120 zł – 18 zł = 102 zł Odp.: Kurtka po obniżce kosztowała 102 zł.
6
Obliczanie liczby z danego jej procentu
Aby obliczyć liczbę z danego jej procentu należy procent zamienić na ułamek i podzielić daną wartości przez ten procent. Znajdź liczbę, której 10 % to 73 1 10 % = 10 1 73 : 10 = 73 · = 730 10 1
7
Odp.: Cena kurtki przed obniżką wynosiła 120 zł.
Zadanie 1 Na wiosnę cenę kurtki obniżono o 15%. Ile kosztowała kurtka przed obniżką jeżeli po obniżce kosztuje 102 zł? 85 100% - 15% = 85% = 100 85% to 102 zł 20 6 100 20 85 102 : = 102 · = 102 · = 120 100 85 17 17 1 Odp.: Cena kurtki przed obniżką wynosiła 120 zł.
8
Obliczanie, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba
Aby obliczyć, jakim procentem pierwszej liczby jest druga liczba, należy obliczyć, jakim ułamkiem pierwszej liczby jest druga liczba i otrzymany ułamek zamienić na procent. Zadanie 1 W klasie jest 32 uczniów. Chłopców w tej klasie jest 8. Ile procent chłopców jest w tej klasie? W klasie jest chłopców. 8 32 25 8 : 8 1 1 = · 100% = 25% 32 : 8 4 4 1 Odp.: Chłopców w tej klasie jest 25%
9
Bibliografia H. Lewicka i E. Rosłon, „Matematyka wokół nas” (klasa 4 i 5), Nowa Era, Warszawa 1999. J. Brdnarczuk i J. Bednarczuk, „Matematyka w segregatorze” (klasa 4 i 5), WSiP, Warszawa 2006. Ł. Badowski, A. Chmielecka, A. Trajnerowicz, Ewa i Krzysztof Werner-Malento, „Kompendium szóstoklasisty MATEMATYKA”, Papilon. S. Durydlwka i S. Łęski, „Mogę zostać Pitagorasem” (klasa 5), Adam, Warszawa 1999.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.