Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałDorota Sułkowski Został zmieniony 10 lat temu
1
Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie
KONFERENCJA PIU Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie OCENA ZAGROŻEŃ NA POLSKICH DROGACH na podstawie analizy danych statystycznych o wypadkach Warszawa, 16 kwietnia 2008 r. Anna Zielińska
2
OCENA ZAGROŻEŃ NA POLSKICH DROGACH
KONFERENCJA PIU Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie. Warszawa 16 kwietnia 2008 r. OCENA ZAGROŻEŃ NA POLSKICH DROGACH Co to jest wypadek? Skala zagrożenia, koszty Polska na tle Unii Europejskiej Ofiary wypadków Główne problemy Zalecenia na przyszłość
3
MIĘDZYNARODOWA DEFINICJA WYPADKU DROGOWEGO DLA POTRZEB STATYSTYKI
KONFERENCJA PIU Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie. Warszawa 16 kwietnia 2008 r. MIĘDZYNARODOWA DEFINICJA WYPADKU DROGOWEGO DLA POTRZEB STATYSTYKI Wypadek drogowy to zdarzenie na drodze , w którym co najmniej jedna osoba została ranna bądź poniosła śmierć w wyniku doznanych obrażeń (w tym także gdy poszkodowanym był tylko sprawca) Zabity w wypadku drogowym to osoba, która umarła na miejscu wypadku lub w ciągu 30 dni od dnia wypadku
4
OSOBA CIĘŻKO RANNA* OSOBA LEKKO RANNA*
KONFERENCJA PIU Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie. Warszawa 16 kwietnia 2008 r. OSOBA CIĘŻKO RANNA* Osoba, która doznała ciężkiego kalectwa, ciężkiej choroby nieuleczalnej lub długotrwałej choroby realnie zagrażającej życiu, trwałej choroby psychicznej, choroby realnie zagrażającej życiu, trwałej choroby psychicznej, całkowitej lub znacznej trwałej niezdolności do pracy w zawodzie lub trwałego, istotnego zeszpecenia lub zniekształcenia ciała oraz urazów w postaci np. złamań, uszkodzeń organów wewnętrznych, poważnych ran ciętych i szarpanych OSOBA LEKKO RANNA* Osoba, która poniosła uszczerbek na zdrowiu inny niż osoba ciężko ranna, naruszający czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia na okres trwający nie dłużej niż 7 dni, stwierdzony przez lekarza *Zarządzenie Nr 635 Komendanta Głównego Policji z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie metod i form prowadzenia przez Policję statystyki zdarzeń drogowych
5
W 2007 ROKU NA POLSKICH DROGACH
KONFERENCJA PIU Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie. Warszawa 16 kwietnia 2008 r. W 2007 ROKU NA POLSKICH DROGACH W wypadkach (136 każdego dnia) zginęły osoby (15 każdego dnia) rannych zostało osób (181 każdego dnia)
6
Z 63 224 rannych 25% odniosło ciężkie obrażenia a 75% lekkie
KONFERENCJA PIU Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie. Warszawa 16 kwietnia 2008 r. FAKTY Z zabitych 70% umarło na miejscu wypadku a 30% w ciągu 30 dni po wypadku Z rannych 25% odniosło ciężkie obrażenia a 75% lekkie
7
W POLSCE 5* miliardów € W EUROPIE 160 miliardów € (50 tys. zabitych)
Politechnika Warszawska 20 kwietnia 2004 r. WYPADKI DROGOWE TO PRZYCZYNA WIELU CIERPIEŃ LUDZKICH ALE TAKŻE OGROMNYCH STRAT MATERIALNYCH SZACUJE SIĘ, ŻE ROCZNIE KOSZT WYPADKÓW DROGOWYCH WYNOSI OD 1-3% PKB (GNP) W EUROPIE 160 miliardów € (50 tys. zabitych) NA ŚWIECIE 420 miliardów € (1,2 mln zabitych) W POLSCE 5* miliardów € * Źródło: Instytut Badawczy Dróg i Mostów
8
ból i cierpienie ofiar i ich rodzin zanieczyszczenie powietrza
Politechnika Warszawska 20 kwietnia 2004 r. SKŁADNIKI KOSZTÓW WYPADKÓW DROGOWYCH KOSZTY POŚREDNIE UTRACONA PRODUKCJA W WYNIKU: nieobecności w pracy utraty zdrowia i życia KOSZTY LUDZKIE: ból i cierpienie ofiar i ich rodzin utrata jakości życia KOSZTY TOWARZYSZĄCE straty czasu zanieczyszczenie powietrza więzienie…
9
KOSZTY MEDYCZNE ZNISZCZENIE MIENIA KOSZTY ADMINISTRACYJNE
Politechnika Warszawska 20 kwietnia 2004 r. SKŁADNIKI KOSZTÓW WYPADKÓW DROGOWYCH KOSZTY BEZPOŚREDNIE KOSZTY MEDYCZNE (leczenie i rehabilitacja) W Polsce* w 2006 r. 3,7 MLD PLN ZNISZCZENIE MIENIA KOSZTY ADMINISTRACYJNE (policja, straż pożarna, pogotowie, koszty sądowe, ubezpieczycieli ) *Źródło: Instytut Badawczy Dróg i Mostów
10
Sytuacja Polski na tle Unii Europejskiej
KONFERENCJA PIU Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie. Warszawa 16 kwietnia 2008 r. Sytuacja Polski na tle Unii Europejskiej W 2007 roku w Polsce liczba ofiar śmiertelnych wzrosła o 6%!!! zabitych było o 2097 za dużo (w stosunku do celu UE)
11
spadek liczby zabitych o 50% w latach 2001-2010
KONFERENCJA PIU Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie. Warszawa 16 kwietnia 2008 r. Media i Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego – misja czy komercja? Warszawa 25 października 2007 r. Cel Unii Europejskiej spadek liczby zabitych o 50% w latach Biała Księga: Europejska Polityka Transportowa do 2010 roku: Czas na decyzje oraz Trzeci Europejski Program Działań w Bezpieczeństwie Ruchu Drogowego Cel Polski spadek liczby zabitych o 50% w latach (nie więcej niż 2800 ofiar śmiertelnych w 2013r. ) Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT
12
Zmiany w liczbie zabitych w latach 2001-2006
KONFERENCJA PIU Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie. Warszawa 16 kwietnia 2008 r. Zmiany w liczbie zabitych w latach FRANCJA HISZPANIA UNIA EUROPEJSKA SPADEK O 22% POLSKA SPADEK O 5% Źródło: Road Safety: How is your country doing? European Commission, Energy and Transport DG, European Communities, 2007
13
KONFERENCJA PIU Cena ubezpieczenia komunikacyjnego
KONFERENCJA PIU Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie. Warszawa 16 kwietnia 2008 r. Ofiary śmiertelne wypadków drogowych na 100 tys. mieszkańców w krajach Unii Europejskiej w 2006r. POLSKA 14 zabitych na 100 tys. mk UNIA EUROPEJSKA 9 zabitych na 100 tys. mk
14
Ofiary śmiertelne latach 2005-2006 wg wieku
KONFERENCJA PIU Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie. Warszawa 16 kwietnia 2008 r. Ofiary śmiertelne latach wg wieku
15
Zabici w wypadkach w latach 2001-2006
KONFERENCJA PIU Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie. Warszawa 16 kwietnia 2008 r. Zabici w wypadkach w latach ROCZNIE NA POLSKICH DROGACH GINIE BLISKO 2000 PIESZYCH !!!
16
Zabici piesi w Polsce w 2006 r. wg wieku
KONFERENCJA PIU Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie. Warszawa 16 kwietnia 2008 r. Zabici piesi w Polsce w 2006 r. wg wieku Piesi zabici w wypadkach drogowych to rzadko dzieci w wieku szkolnym!
17
Piesi potrąceni w nocy poza o. zabudowanym
KONFERENCJA PIU Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie. Warszawa 16 kwietnia 2008 r. Piesi potrąceni w nocy poza o. zabudowanym Dzieci 7-9 lat potrącone w nocy poza obszarem zabudowanym
18
KONFERENCJA PIU Cena ubezpieczenia komunikacyjnego
KONFERENCJA PIU Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie. Warszawa 16 kwietnia 2008 r. Ofiary śmiertelne wypadków drogowych w Polsce w latach wg miejsca
19
GŁÓWNE PROBLEMY NA POLSKICH DROGACH
KONFERENCJA PIU Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie. Warszawa 16 kwietnia 2008 r. GŁÓWNE PROBLEMY NA POLSKICH DROGACH Kierowcy samochodów osobowych uczestniczący w wypadkach drogowych w Polsce PRĘDKOŚĆ NAJECHANIA NA PIESZYCH MŁODZI KIEROWCY ALKOHOL
20
Wypadki drogowe to głównie problem mężczyzn (młodych)!
KONFERENCJA PIU Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie. Warszawa 16 kwietnia 2008 r. Kierowcy samochodów osobowych uczestniczący w wypadkach drogowych w Polsce wg wieku i płci Wypadki drogowe to głównie problem mężczyzn (młodych)!
21
Zabici w wypadkach z udziałem pijanych w latach 2002-2006
KONFERENCJA PIU Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie. Warszawa 16 kwietnia 2008 r. Zabici w wypadkach z udziałem pijanych w latach PIJANI KIERUJĄCY 435 ZABITYCH PIJANI PIESI ZABITYCH W 2007 ROKU WZROST ZABITYCH W WYPADKACH Z UDZIAŁEM PIJANYCH O 25%
22
KONFERENCJA PIU Cena ubezpieczenia komunikacyjnego
KONFERENCJA PIU Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie. Warszawa 16 kwietnia 2008 r. Kierowcy uczestniczący w wypadkach drogowych w Polsce w 2006 roku wg rodzaju pojazdu
23
GŁÓWNE PROBLEMY DUŻA LICZBA ZABITYCH NA DROGACH KRAJOWYCH
KONFERENCJA PIU Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie. Warszawa 16 kwietnia 2008 r. GŁÓWNE PROBLEMY DUŻA LICZBA ZABITYCH NA DROGACH KRAJOWYCH BARDZO DUŻE ZAGROŻENIE PIESZYCH I ROWERZYSTÓW, W TYM SZCZEGÓLNIE OSÓB STARSZYCH WYPADKI Z UDZIAŁEM NIETRZEŹWYCH OFIARY W SAMOCHODACH OSOBOWYCH MŁODZI KIEROWCY JAKO SPRAWCY I OFIARY
24
AKTUALNE PROBLEMY (2007 rok)
KONFERENCJA PIU Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie. Warszawa 16 kwietnia 2008 r. AKTUALNE PROBLEMY (2007 rok) WZROST ZABITYCH PIESZYCH (ROWERZYSTÓW, MOTOCYKLISTÓW) WZROST ZABITYCH W SAMOCHODACH OSOBOWYCH WZROST ZABITYCH WŚRÓD OSÓB STARSZYCH
25
CO MOŻNA (TRZEBA) ZROBIĆ?
KONFERENCJA PIU Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie. Warszawa 16 kwietnia 2008 r. Media i Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego – misja czy komercja? Warszawa 25 października 2007 r. CO MOŻNA (TRZEBA) ZROBIĆ? ZMNIEJSZYĆ RZECZYWISTE PRĘDKOŚCI (NADZÓR, ROZWIĄZANIE INŻYNIERSKIE, EDUKACJA) ZWIĘKSZYC STOSOWANIE PASÓW BEZPIECZEŃSTWA (NADZÓR, EDUKACJA) W dalszej perspektywie BUDOWAĆ BEZPIECZNE, PRZYJAZNE DROGI DLA PIESZYCH, ROWERZYSTÓW, OSÓB STARSZYCH KSZTAŁTOWAĆ ODPOWIEDZIALNE I PRZYJAZNE POSTAWY i ZACHOWANIA (duża rola firm ubezpieczeniowych jako sponsorów kampanii społecznych, ale także poprzez zróżnicowanie składek)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.