Gimnazjum w Starej Kamienicy

Prezentacja na temat: "Gimnazjum w Starej Kamienicy"— Zapis prezentacji:

1 Gimnazjum w Starej Kamienicy

2 Szkolny Klub Rowerowy „Bicykl”
Piękne miejsca, piękne zabytki mojego regionu - czyli gdzie rower poniesie… Szkolny Klub Rowerowy „Bicykl”

3 SZKOLNY KLUB ROWEROWY ,,BICYKL”
Od września br. rozpoczął działalność SKR ,,Bicykl”. Zrzesza młodzież z Gimnazjum w Starej Kamienicy. Zajęcia odbywają się cyklicznie w piątki i w soboty (wycieczki rowerowe). Celem klubu jest popularyzacja turystyki rowerowej. W tym roku członkowie SKR ,,Bicykl” uczestniczą dodatkowo w programie PTTK ,,Turysta Dolnego Śląska”, gdzie na specjalnych kartach zbierają punkty za każdą wycieczkę, aby ubiegać się o odznakę turysty Dolnego Śląska.

4 Członkowie SKR z gimnazjum 2010/2011
Przemek Chmura Adrian Gajda Tomek Marek Mateusz Matecki Basia Zaprucka

5 Nasze wycieczki …

6 Wycieczka nr 1- Siedlęcin
We wrześniu 2010 r. została zorganizowana pierwsza w tym roku szkolnym wycieczka rowerowa w ramach SKR ,,Bicykl”. Trasa wiodła z Barcinka przez elektrownię wodną Bobrowice do Siedlęcina, gdzie zwiedzaliśmy Wieżę Książęcą oraz gościniec Perła Zachodu. Następnie udaliśmy się do Goduszyna, Rybnicy, by zakończyć wycieczkę w Starej Kamienicy. Malownicza trasa wzdłuż rzeki Bóbr pozwoliła nacieszyć oko pięknymi widokami.

7 Początek wielkiej przygody…

8 Pierwszy zabytek, który zobaczyliśmy to wieża rycerska w Siedlęcinie.
Niezwykle ciekawe są średniowieczne malowidła ścienne znajdujące się w jej wnętrzu – są to najstarsze malowidła o tematyce świeckiej, przedstawiające dwie przygody jednego z rycerzy króla Artura – sir Lancelota.

9 Widok na wieżę rycerską…

10 Dawna panorama Siedlęcina…

11 Następny punkt naszej wycieczki - Perła Zachodu

12 Wycieczka nr 2 – Rozdroże Izerskie
6 listopada 2010 r. odbyła się druga wycieczka z cyklu ,,Piękne miejsca, piękne zabytki mojego regionu, czyli… gdzie rower poniesie”. Tym razem trasa prowadziła szlakiem rowerowym na Rozdroże Izerskie. Wyruszyliśmy o ze Starej Kamienicy w kierunku Małej Kamienicy. Minęliśmy zabytkowy Kościół św. Barbary i mozolnie wdrapywaliśmy się na wysokość 560 m n.p.m., gdzie biegnie granica miejscowości i jednocześnie roztacza, zapierający dech w piersiach, widok na okoliczne wsie. Pomimo niezbyt sprzyjającej aury, humory nam dopisywały. Chwilę odpoczęliśmy, zjedliśmy co nieco, pstryknęliśmy kilka zdjęć i ruszyliśmy do Chromca. Na terenie ,,Jeleniówki” rozpaliliśmy ognisko i upiekliśmy kiełbaski, które tak wybornie smakują jedynie w listopadzie.

13 Startujemy…

14 Połowa drogi za nami – Mała Kamienica …

16 Już prawie dotarliśmy…

17 … nareszcie meta. Nasza mała grupka odpoczywała przy ognisku.

18 Wszyscy w komplecie

20 Wycieczka nr 3 – Średniowieczna Osada w Kopańcu
30 kwietnia 2011roku odbyła się wycieczka do Osady Średniowiecznej w Kopańcu. Trasa prowadziła z Barcinka, przez Starą Kamienicę, Wolę Kromnowską do Kopańca, gdzie zatrzymaliśmy się w osadzie, przenosząc w odległe czasy Wieków Średnich.

21 Czas spędzony w osadzie…

22 Czyżby za karę… W drodze…

23 Wycieczka nr 4 – Polana Jakuszycka
4 czerwca 2011 r. członkowie SKR ,,Bicykl” zorganizowali wycieczkę rowerową po Polanie Jakuszyckiej. Trasa liczyła 30 km i pozwalała cieszyć się niezwykle urokliwym krajobrazem  Gór Izerskich. Zagościliśmy w schronisku ,,Chatka Górzystów", gdzie poczęstowano nas olbrzymimi naleśnikami biszkoptowymi z serem i jagodami. Doświadczyliśmy też życzliwości innych rowerzystów, kiedy okazało się, że jeden z naszych kolegów przebił oponę. Wróciliśmy zmęczeni, ale w świetnych humorach. Warto wspomnieć, iż Jakuszyce to najwyżej ( m.n.p.m.) położona część Szklarskiej Poręby. Niewielka osada powstała tu w początkach XIX w. Najpierw była to leśniczówka, która przez lata strzegła dóbr rodziny Schaffgotsch. Rozwój osady nastąpił po wybudowaniu utwardzonej drogi z Piechowic do Szklarskiej Poręby i Harrachova w latach , co było związane z rozwojem na tym terenie hutnictwa szkła, a szczególnie otwarciem dnia 7 lipca 1842 r. huty szkła "Józefina". W 1894 r. w Jakuszycach znajdowały się trzy domy i dwie leśniczówki, z których położona wyżej (popularny "Bombaj„) prowadziła niewielką restaurację. Ważnym punktem osady była ponownie uruchomiona w 2010 r. niewielka stacja kolejowa. Była to najwyżej położona stacja kolejowa w dawnych Prusach, usytuowana na wysokości 871 m.n.p.m., a więc o 31 metrów wyżej od dworca kolejowego w Zakopanem.

24 Na Polanie i dla ciała, i dla ducha…

25 Polana Jakuszycka dawniej i dziś

26 Jeszcze słów kilka o Polanie…
W 1925 r. pomiędzy stacją kolejowa a leśniczówką wybudowana została niewielka, drewniana szkoła, przeznaczona dla około 30 uczniów wraz z mieszkaniem dla nauczyciela. Już od końca XIX w. tereny wokół Jakuszyc ze względu na znakomite warunki śniegowe wykorzystywane były do uprawiania "białego szaleństwa". Tradycje te kontynuuje do dziś Stowarzyszenie "Bieg Piastów", które od 1976 r. organizuje wiele masowych imprez w narciarskich.

27 Schronisko ,,Chatka Górzystów”…

28 To już niestety koniec naszej wędrówki
To już niestety koniec naszej wędrówki. Wszystkich wielbicieli dwóch kółek zapraszamy do naszego klubu 

29 Prezentację wykonali: Barbara Zaprucka Mateusz Matecki Źródło informacji o miejscowościach:

Pobierz ppt "Gimnazjum w Starej Kamienicy"