Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Problemy społeczne i zawodowe informatyki 1. Zagadnienia społeczne

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Problemy społeczne i zawodowe informatyki 1. Zagadnienia społeczne"— Zapis prezentacji:

1 Problemy społeczne i zawodowe informatyki 1. Zagadnienia społeczne
24/03/2017 Problemy społeczne i zawodowe informatyki 1. Zagadnienia społeczne Leszek J Chmielewski Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki SGGW lchmiel.pl

2 Literatura Literatura:
Cieciura M., Wybrane problemy społeczne i zawodowe informatyki, Vizja Press&IT, Warszawa 2009

3 Why? Although technical issues are obviously central to any computing curriculum, they do not by themselves constitute a complete educational program in the field. Students must also develop an understanding of the social and professional context in which computing is done. This need to incorporate the study of social issues into the curriculum was recognized in the following excerpt from Computing Curricula 1991 [Tucker91]:

4 Why? Undergraduates also need to understand the basic cultural, social, legal, and ethical issues inherent in the discipline of computing. They should understand where the discipline has been, where it is, and where it is heading. They should also understand their individual roles in this process, as well as appreciate the philosophical questions, technical problems, and aesthetic values that play an important part in the development of the discipline. Students also need to develop the ability to ask serious questions about the social impact of computing and to evaluate proposed answers to those questions. Future practitioners must be able to anticipate the impact of introducing a given product into a given environment. Will that product enhance or degrade the quality of life? What will the impact be upon individuals, groups, and institutions? Finally, students need to be aware of the basic legal rights of software and hardware vendors and users, and they also need to appreciate the ethical values that are the basis for those rights. Future practitioners must understand the responsibility that they will bear, and the possible consequences of failure. They must understand their own limitations as well as the limitations of their tools. All practitioners must make a long-term commitment to remaining current in their chosen specialties and in the discipline of computing as a whole.

5 Nowe kierunki rozwoju Technologie informacyjne zmieniły sposób funkcjonowania organizacji i przedsiębiorstw Były stymulowane w znacznym stopniu przez potrzeby przemysłu obronnego i badania kosmosu Redukcja kosztów, zwiększenie zysków przez szybkie reagowanie, dzięki informacji i globalizacji działania

6 Cztery (5) rewolucje przemysłowe
rewolucja przedprzemysłowa – XVI/XVII węgiel jako źródło energii. Anglia (wówczas najlepiej rozwinięty kraj świata) później Holandię, Włochy, Francję i kraje Europy Środkowej. Górnictwo, klasyczna komunikacja. pierwsza rewolucja przemysłowa –XVIII/XIX Maszyna parowa (j. Watt, 1769). Maszyna przędzalnicza i tkacka. Koks do wytopu stali. Okręgi przemysłowe. Parowozy i parowce

7 Cztery (5) rewolucje przemysłowe
druga rewolucja przemysłowa – XIX/XX rafinacja ropy naftowej (Łukasiewicz), żarówka (T.A. Edison), silnika spalinowy (R. Diesel). Nowy, bardziej wydajny nośnik energii trzecia rewolucja przemysłowa –’70 XX automatyzacja produkcji i powszechne użycie komputerów. Tranzystory, półprzewodniki, energia atomowa, światłowody, biotechnologie i układy scalone. Popyt na wykwalifikowanych specjalistów, zwalnianie robotników (automatyzacja). Przemysły wysokich technologii powiązane z bazą naukową, która obok wykwalifikowanej siły roboczej staje się podstawowym czynnikiem lokalizacji nowych zakładów przemysłowych. Powstają one więc w dużych aglomeracji w sąsiedztwie uniwersytetów lub w technopoliach. Kraje o dużym PKB, dobrze rozwiniętej nauce: USA, Japonia, kraje Europy Zach., Tygrysy azjatyckie: Korea Pd, Tajlandia, Indonezja, Malezja

8 Cztery (5) rewolucje przemysłowe
czwarta rewolucja, informatyczna –’70 XX techniki informatyczne i wynikające nowe formy działalności Co potem? Rewolucja co roku? Wielki kryzys?

9 Technologie definiujące
Starożytność: garncarstwo, astronomia Średniowiecze: ~rolnictwo Oświecenie: mechanika klasyczna, zegar Początek pozyskiwania energii „sztucznej” XIX: maszyna parowa XX, I połowa: motoryzacja, atomistyka Informacja jako dobro XX-XXI: informatyka, komputer

10 Cechy społeczeństw Społeczeństwo przemysłowe
Społeczeństwo informatyczne Bogactwo Kapitał Wiedza Produkt podst. Wyr. przemysł. Informacja Praca Daleko od domu W domu Transport Kolej, autostrada Infostrada Energia Węgiel, benzyna Elektryczna, jądr. Skala Regionalna Globalna Tajemnica Polityczna Handlowa Rozrywka Masowa Domowa, interakc.

11 Problemy i zjawiska społeczne
Przyspieszenie wymiany informacji Zróżnicowany dostęp do Internetu, podział Uzależnienia Przestępstwa komputerowe: piractwo, włamania, wyciekanie informacji, kradzież przenośnego sprzętu Możliwość publikowania dowolnych informacji, również fałszywych, zakazanych Spadek umiejętności ręcznego pisania, żargon, zanieczyszczenie języka literackiego Spadek korespondencji papierowej na rzecz elektronicznej, nowe zwyczaje w komunikacji Ułatwienie tworzenia plagiatów

12 Problemy i zjawiska Dramatyczny wzrost możliwości przetwarzania
Dramatyczny spadek kosztów : CPU prawie razy RAM około razy transfer około razy Komentarze o dostępie: podobne jak w czasie wprowadzania telefonu Kwestia efektów odwrotnych telepracy

13 Absorpcja nadmiaru informacji?
Spadek produktywności pracowników bombardowanych ami (a co dopiero komunikatory i serwisy społecznościowe) Brokerzy informacji Agregowanie (syntetyzowane) informacji przykład z trzema liczbami sprzed II w.ś.: wielkość produkcji, procent zastrzeżeń jakościowych, procent absencji załogi Antoni Kempiński: Dotkliwie odczuwa się nadmiar wiedzy przy jednoczesnym niedoborze mądrości Unikaj pożeraczy czasu!

14 Możliwości i zagrożenia Internetu
Kopalnia wiedzy Pomoc w pracy i w szkole Nauka (jęz. obce) Rozwój zainteresowań Źródło rozrywki Biznes, usługi Anonimowość Zagrożenia: Brak gwarancji prawdziwości informacji Kontakt z pornografią i innymi szkodliwymi treściami Nieświadome udostępnianie danych osobowych Nieświadome uczestnictwo w działaniach niezgodnych z prawem Kontakt z oszustami Możliwość powstania uzależnienia od Internetu Przyzwyczajenie do wirtualnego kontaktu utrudnia bezpośrednie relacje z drugim człowiekiem Specyficzny, uproszczony język Anonimowość

15 Uzależnienie od Internetu
Najbardziej uzależniają: pornografia kopiowanie filmów i muzyki gry sieciowe elektroniczny hazard przeglądanie i gromadzenie dużych ilości informacji uzupełnianie oprogramowania hakerstwo poczta elektroniczna handel internetowy pogawędki

16 Czy jesteś uzależniony/a (a/y)?
Czy odczuwasz potrzebę coraz dłuższego korzystania z Internetu? Czy podejmowałeś nieudane próby ograniczenia czasu przeznaczonego na Internet? Czy podczas tych prób odczuwałeś lęk lub niepokój? Czy używasz Internetu, aby uciec od złego nastroju, kłopotów, stresu? Czy postanawiałeś sobie i nie dotrzymywałeś tego później, że ograniczysz czas przeznaczony na Internet? Czy rodzina, znajomi, terapeuta, uważają, że zbyt angażujesz się w Internet? Czy popełniłbyś przestępstwo, aby móc korzystać z Internetu? Czy przez Internet pogarsza się poziom realizacji Twoich obowiązków służbowych (szkolnych), rodzinnych i towarzyskich? Czy wykorzystujesz innych aby zdobyć czas i środki na korzystanie z Internetu? 5*tak: zagrożenie uzależnieniem; więcej: uzależnieni.

17 Czy jesteś uzależniony/a (a/y)?
Czy odczuwasz potrzebę coraz dłuższego korzystania z Internetu? Czy podejmowałeś nieudane próby ograniczenia czasu przeznaczonego na Internet? Czy podczas tych prób odczuwałeś lęk lub niepokój? Czy używasz Internetu, aby uciec od złego nastroju, kłopotów, stresu? Czy postanawiałeś sobie i nie dotrzymywałeś tego później, że ograniczysz czas przeznaczony na Internet? Czy rodzina, znajomi, terapeuta, uważają, że zbyt angażujesz się w Internet? Czy popełniłbyś przestępstwo, aby móc korzystać z Internetu? Czy przez Internet pogarsza się poziom realizacji Twoich obowiązków służbowych (szkolnych), rodzinnych i towarzyskich? Czy wykorzystujesz innych aby zdobyć czas i środki na korzystanie z Internetu? 5*tak: zagrożenie uzależnieniem; więcej: uzależnieni.


Pobierz ppt "Problemy społeczne i zawodowe informatyki 1. Zagadnienia społeczne"

Podobne prezentacje


Reklamy Google