Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

TUTORIAL I ćwiczenia 1. Formy komunikacji na uczelni Starosta Opiekun roku Samorząd Rzecznik praw studenta Dziekan Opiekun grupy w dziekanacie Władze.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "TUTORIAL I ćwiczenia 1. Formy komunikacji na uczelni Starosta Opiekun roku Samorząd Rzecznik praw studenta Dziekan Opiekun grupy w dziekanacie Władze."— Zapis prezentacji:

1

2 TUTORIAL I ćwiczenia 1.

3

4 Formy komunikacji na uczelni Starosta Opiekun roku Samorząd Rzecznik praw studenta Dziekan Opiekun grupy w dziekanacie Władze uczelni

5 STUDENT NA UCZELNI podstawowa ścieżka służbowa

6 RZECZNIK PRAW STUDENTA

7 ZANIM NAPISZESZ DO RZECZNIKA: popytaj kolegów, starostę znajdź info. na www.wsiz.rzeszow.pl i WU popytaj w dziekanacie skontaktuj się z opiekunem zastanów się czy wykorzystałeś wszystkie możliwości rozwiązania problemu… …jeśli nie - pisz

8 RZECZNIK PRAW STUDENTA KORZYSTAJ Z INFORMACJI NA WWW.WSIZ.RZESZOW.PL WWW.WSIZ.RZESZOW.PL FAQ DZIEKANATOWE

9 PROBLEMY STUDENTA GDZIEOCOPYTAĆ?GDZIEOCOPYTAĆ? DZIEKANAT DZIEKANAT ( STANOWISKO KWESTURY ); KWESTURA DZIEKANAT BIURO KARIER SAMORZĄD STUDENCKI LOGISTYKA

10 RZECZNIK PRAW STUDENTA NIE PISZ DO RZECZNIKA: W SPRAWACH BŁAHYCH I OCZYWISTYCH (Gdzie mam zajęcia? Gdzie jest budynek KH?) PYTAŃ, NA KTÓRE ODPOWIADA STRONA WWW i WU (Jak wypełnić dowód wpłaty? Skąd wziąć podanie do…?) W SPRAWACH FILOZOFICZNYCH (Czy kierowcy autobusu do Kielnarowej mogą być pogodniejsi?) NIE ZWIĄZANYCH Z PROBLEMAMI STUDENTA (Kiedy będzie następny Kongres PR?) BLUZGÓW (To ja pieprzę taką sesję! To jest jakiś głupek!)

11 RZECZNIK PRAW STUDENTA PISZĄC DO RZECZNIKA: PAMIETAJ, ŻE ZAWSZE CHCE CI POMÓC I TYLKO CZASEM NIE MOŻE – OCHRONA DANYCH (Czy mogę się dowiedzieć czy mój chłopak zaliczył socjologię?) POSTARAJ SIĘ OSTUDZIĆ EMOCJE (To jest skandal! Ja bym takiego ) UNIKAJ WSPIERANIA SIĘ INNYMI - - JEŚLI PROBLEM JEST SZERSZY NIECH INNI NAPISZĄ (…większość ludzi na roku tak uważa. …podobno wiele osób jest w takiej sytuacji.) NIEKTÓRE INDYWIDUALNE SPRAWY WYMAGAJĄ UJAWNIENIA SWOICH DANYCH (Czy w mojej sytuacji możliwe jest umorzenie czesnego?)

12 S TYPENDIA I S YSTEMY MOTYWACYJNE

13 Stypendia rektora Przeznaczone dla studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych. Podstawą do przyznania stypendium jest uzyskanie za poprzedni rok akademicki średniej arytmetycznej ocen co najmniej 3,00 (w roku akademickim dopuszczalne jest jedno zaliczenie/ egzamin w terminie poprawkowym) Do wysokości średniej (A) - która jest przeliczana na punkty - dodawane są punkty (B) za dodatkowe osiągnięcia naukowe, artystyczne lub sportowe obejmujące okres ostatniego roku akademickiego (jeżeli takie student posiada) Z sumy punktów (A+B) tworzony jest ranking studentów, z których 10 % najlepszych na kierunku (bez podziału na stopnie, formy kształcenia oraz specjalności i semestry studiów) otrzymuje stypendium Rektora Stypendium można otrzymać nie wcześniej niż po zaliczeniu pierwszego roku studiów i tylko na jednej uczelni oraz na jednym wskazanym przez studenta kierunku studiów. Formularz – w Dziekanacie i na Wirtualnej uczelni

14 Stypendia socjalne Przeznaczone dla studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych. Stypendium można otrzymać już na I roku studiów (dotyczy to także studiów drugiego stopnia). Stypendium przyznawane jest na semestr (5 miesięcy kalendarzowych). Podstawą do przyznania stypendium są dochody członków rodziny studenta. Stypendium może otrzymać student będący w trudnej sytuacji materialnej, jeżeli przeciętny miesięczny dochód na osobę w rodzinie studenta nie przekracza 782,60 zł netto.

15 Zapomogi Zapomoga może być przyznana studentowi, który z przyczyn losowych znalazł się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej. Przeznaczone dla studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych. Zapomogę można otrzymać już na 1 semestrze studiów (dotyczy to także studiów drugiego stopnia). Zapomoga jest świadczeniem jednorazowym, doraźnym. Student może otrzymać zapomogę dwa razy w roku akademickim.

16 Inne stypendia Stypendia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Stypendia specjalne dla osób niepełnosprawnych Stypendia naukowe Fundacji Edukacyjnej Przedsiębiorczości

17 Zasady komunikacji e-mailowej Temat Podpis (z oznaczeniem kierunku i grupy) Krótka, zrozumiała treść (ale to nie jest sms) Unikaj kolokwializmów i emotikon Uważaj na pisownię

18 Tak raczej nie piszemy…. w załaczniku jest projekt na temat manipulacji w mediach, prosze sie zapoznac,ewentualnie jakies uwagi a jezeli jest dobrze to poprostu go przyjac, mam nadzieje ze moze byc wersja elektroniczna i czy trzeba pisac na forum ze sie wyslalo projekt? Siemandero Dziekuje, wstawie sie :) Pozdrawiam

19 witam serdecznie pisze do pani w sprawie zaliczenia... przedmiotu socjologia otoz pisalem zaliczenie zarowno z cwiczen jak i z dl ale nie otrzymalem wynikow... z tego co pamietam dlatego ze bylem u pani skreslony na liscie za niechodzenie na zajecia i zdaje sobie sprawe i rozumiem to iz bylem skreslony. zlozylem jednak wniosek o reaktywacje.. ktory zostal pozytywnie rozpatrzony i teraz chcialbym Pania zapytac czy moglaby pani uwzglednic jako poprawke moja prace ktora pisalem wtedy, w pierwszym terminie o ile byla pozytywnie napisana badz tez czy moglbym stawic sie u pani w celu napisania i poprawienia oceny? z powazaniem Tak raczej nie piszemy….

20 Dzień dobry! Piszę w sprawie zaliczenia u Pani przedmiotu bezpieczeństwo społecznośći lokalnych, w związku z prblemami zdrowotnymi nie byłam w stanie zjawić się na poprawce. (brak jakiegokolwiek podpisu) Witam panią. Mam takie pytanie, czy istnieje możliwość zaliczenia poprawki w 3 terminie ponieważ staram się o przedłużenie sesji poprawkowej i potrzebuje zaliczyć 2 przedmioty jeden już mam i teraz pytam pani czy jest taka możliwość gdyż oprócz tych, że przedmiotów mam 3 warunki i jeśli jest szansa zaliczyć u pani z Współczesnych Mediów w Polsce. Historia pewnego zaliczenia….

21 Przykładowy mail Od: w24555@poczta.wsiz.rzeszow.pl Do: jkowalski@wsiz.rzeszow.pl Szanowny Panie Doktorze, chciałbym zapytać czy projekt na zaliczenie może zawierać w bibliografii także źródła internetowe. Z wyrazami szacunku, Andrzej Potoczny (1MKD, GW01)

22 Różnice między myśleniem naukowym a potocznym. Specyfika studiowania.

23 Cechy myślenia potocznego (praktyczno- życiowego) służy celom doraźnym bywa błędne, zawodne opiera się na pochopnych uogólnieniach bywa szablonowe, stereotypowe bywa zabobonne opiera się często na naukowych pseudoautorytetach pozbawione bywa samokrytycyzmu nie prowadzi do wiedzy teoretycznej nie służy ogólnemu poznaniu świata

24 Cechy naukowego obrazu świata Obiektywizm Ścisłość i precyzja Chociaż Platon jest moim przyjacielem, to większa przyjaciółką jest dla mnie prawda. Arystoteles

25 Czynności poznawcze biorące udział w uprawianiu nauki ABSTRAHOWANIE ANALIZOWANIE I SYNTETYZOWANIE MODELOWANIE DEFINIOWANIE PARAFRAZOWANIE I REFEROWANIE

26 ABSTRAHOWANIE Intelektualne odrywanie pewnych treści poznawczych prowadzące do powstania pojęć ogólnych Intelektualne odrywanie pewnych treści poznawczych zawartych w tekstach naukowych

27 TUTORIAL I ANALIZA I SYNTEZA

28 TUTORIAL I ANALIZA INTELEKTUALNA pozwala wyróżnić składniki np. pojęciowe, które naprowadzają nas na właściwy sens danego sformułowania, na sens dokładniejszy niż ten, który się nam jawił w wyniku pobieżnego zapoznania się z tym sformułowaniem. umożliwia poznanie specyficznego znaczenia terminu, jakie nadał mu autor, nowego rozumienia danego wyrażenia, bądź też odwołania się do jakiegoś szczególnego znaczenia danego terminu niezrozumiały

29 TUTORIAL I CO JEST ISTOTNE? podane na wykładzie, wytłuszczone (zaznaczone) w podręczniku, kolega nam powiedział, znaleźliśmy to w Internecie, przeczytaliśmy w tzw. popularno-naukowym artykule w jakimś czasopiśmie, mamy książkę (bibliografię) danego autora.

30 ANALIZOWANIE tekstu naukowego wydobywanie terminów kluczowych (vide spis terminów na końcu niemal każdej książki naukowej); należy pamiętać, że każda dyscyplina naukowa posiada swój specyficzny zasób terminów kluczowych (pierwotnych) – w socjologii takim terminem będzie grupa społeczna, ale w fizyce teoretycznej już nie (tu np. czasoprzestrzeń, masa, siła itp.) – dlatego to wyróżnienie warstw tekstu naukowego jest sformułowane na pewnym poziomie ogólności wydobywanie zdań kluczowych (definicji, tez, twierdzeń itd.) wydobywanie fragmentów kluczowych (ciągów zdań: wnioskowania, uzasadnienia, argumentacja)

31 MODELOWANIE (idealizowanie) to konstruowanie przedmiotów abstrakcyjnych służących do ujmowania i opisywania realnych obiektów, zjawisk i procesów. Przykładowe modele występujące w naukach przyrodniczych: model atomu, oka, nerki, ciała ludzkiego, mózgu itd.

32 DEFINIOWANIE służy dwojakim celom: tworzeniu precyzyjnego języka nauki kondensowaniu wiedzy teoretycznej (każda definicja zawiera jakąś cząstkę wiedzy teoretycznej, toteż ucząc się definicji, nabywamy wiedzy teoretycznej).

33 PARAFRAZOWANIE to omawianie jakiegoś fragmentu tekstu za pomocą wyrażeń bliskoznacznych (synonimicznych) REFEROWANIE to streszczanie całego artykułu lub tekstu

34 Tekst literacki versus tekst naukowy Tekst literacki zawiera fabułę, postacie, dialogi, monologi itd. Tekst naukowy zawiera terminologię specjalistyczną, definicje, tezy, twierdzenia, wreszcie wnioskowania, uzasadnienia, wyjaśnienia czy argumentację INACZEJ powinniśmy czytać teksty naukowe aniżeli teksty beletrystyczne

35 Tekst naukowy czytamy POWOLI WIELOKROTNIE ROBIĄC NOTATKI

36 ADRES BIBLIOGRAFICZNY Jan Kowalski, Prawo karne, PWN, Warszawa 2001, s. 15.

37 Podział źródeł naukowych omówienia źródeł klasycznych (encyklopedie, wstępy, słowniki tematyczne, wprowadzenia, przewodniki itd.) źródła klasyczne (teksty twórców jakiejś teorii oraz kontynuatorów ich myśli).

38 Źródła, z których student może i powinien się uczyć wiedza wykładowców, wiedza osób prowadzących zajęcia praktyczne, książki i podręczniki przeznaczone dla studentów, książki, czasopisma i fachowe i inne pomoce przeznaczone dla specjalistów, prasa codzienna i czasopisma ogólnego przeznaczenia wiedza i doświadczenia kolegów z roku, wiedza płynąca z otaczającego świata.

39 NOTATKI zawsze rób notatki sam/a!!! rób dobre notatki! Nie przepisuj wszystkiego "jak leci", ale notuj najbardziej istotne informacje (używaj skrótów, kolorów, rysuj strzałki, obrazki; to, co ważne, pisz WIELKIMI literami; zapisuj w całości tylko to, co podawane jest na wyświetlaczu, a czego prowadzący nie umieszcza na swej stronie lub na dysku sieciowym) notuj to, co najważniejsze – to, co podkreśla prowadzący, fakty, dane, definicje; notatki z wykładu mają być Twoim osobistym skryptem – z tytułami, podtytułami, rysunkami z objaśnieniami, itd.; nie ograniczaj się tylko do przepisywania tego, co na rzutniku lub tablicy – Twoje notatki będą bezwartościowe w czasie uczenia do egzaminu;

40 NOTATKI na marginesach notatek możesz zapisywać skojarzenia po wykładzie przejrzyj notatki i ewentualnie uzupełnij je; notując z książki przygotuj sobie kartki lub zeszyt – najpierw zapisz, z jakiej książki korzystasz (autor, tytuł, miejsce i rok wydania), w lewym rogu nad notowaną treścią zapisz, z jakiej strony korzystasz; oddziel w notatkach cytaty od własnych komentarzy; jeśli masz skserowane fragmenty książek, możesz markerem podkreślić najważniejsze informacje – nigdy nie kreśl po pożyczonej książce! nigdy nie nagrywaj wykładu na dyktafon (lub inny sprzęt nagrywający) bez zgody wykładowcy! Jeśli za zgodą prowadzącego nagrałeś/łaś zajęcia, to pamiętaj, że ten materiał służy tylko do Twojego prywatnego użytku.


Pobierz ppt "TUTORIAL I ćwiczenia 1. Formy komunikacji na uczelni Starosta Opiekun roku Samorząd Rzecznik praw studenta Dziekan Opiekun grupy w dziekanacie Władze."

Podobne prezentacje


Reklamy Google