Pobierz prezentację
OpublikowałAngelika Bagniewski Został zmieniony 11 lat temu
1
POJAZDY Z NAPĘDEM HYBRYDOWYM I ELEKTRYCZNYM
prof. zw. dr hab. inż. Antoni Szumanowski dr inż. Arkadiusz Hajduga Zakład Napędów Wieloźródłowych Politechnika Warszawska
2
Problemy te wzrastają z ciągle rosnącą liczbą pojazdów samochodowych.
Główne problemy związane z eksploatacją spalinowych pojazdów samochodowych w aglomeracjach miejskich: Wysoka emisja CO2. Wysoka emisja substancji toksycznych zawartych w spalinach. Wysokie zużycie energii (paliwa). Wysoki poziom hałasu. Problemy te wzrastają z ciągle rosnącą liczbą pojazdów samochodowych.
3
Ograniczenie emisji CO2
Właściwości aerodynamiczne. Układ napędowy Zmniejszenie SCx o 5 dm2 zmniejsza emisję CO2 o 2,5 g Zwiększenie średniej sprawności pracy silnika o 10% zmniejsza emisję CO2 o 15 g Wpływ hybrydyzacji napędu Opory toczenia Zmniejszenie o 10% powoduje zmniejszenie emisji CO2 o 2 g Masa całkowita Zmniejszenie masy o 100kg pozwala zmniejszyć emisję CO2 o 4 g Baterie zwiększają masę pojazdu 3
4
Zmniejszenie zużycia energii
Szczyt wydobycia ropy naftowej alternatywne “paliwa” : energia elektryczna, wodór? Energia elektryczna i wodór jako nośniki energii wymagają przetworzenia: węgla ropy naftowej energii wodnej energii atomowej energii wiatru energii słonecznej Ale także biopaliw tj. gazu naturalnego i innych ciekłych paliw które “per saldo” nie zwiększają emisji CO2
5
Problemy te pomoże rozwiązać wprowadzenie do eksploatacji pojazdów z napędem hybrydowym i elektrycznym Hybrydyzacja napędu pozwala na zmniejszenie emisji spalin, a przez to również substancji toksycznych oraz CO2. Elektryfikacja napędu całkowicie eliminuje wydzielanie spalin przez napęd.
6
Konfiguracje napędu hybrydowego
Napęd podwójny Zdwojone źródła Połączenie cierne Połączenie stałe jednowałowy DC/AC Converter Mechanical Transmission Electric Motor AC/DC Thermal Engine Fuel Tank Generator Batteries Rozdział elektromechaniczny Planetary gear Równoległy Łączony Mieszany Rozdział elektromechaniczny elektromagnetyczny dwuwałowy Zdwojone akumulatory Szeregowy
7
W każdym napędzie hybrydowym możemy wyróżnić :
Źródło pierwotne (silnik spalinowy, ogniwo paliwowe, itp) Źródło wtórne (bateria akumulatorów elektrochemicznych, bezwładnik, itp) Maszyna elektryczna Układ transmisji momentu Podzespoły pomocnicze (sprzęgła, hamulce itp)
8
Zmniejszenie zużycia paliwa źródła pierwotnego poprzez odpowiedni dobór punktów pracy (na przykładzie silnika spalinowego) Napęd klasyczny Napęd hybrydowy
9
Zużycie paliwa w napędzie klasycznym i hybrydowym (minibus 5T, rozszerzony europejski cykl jazdy)
10
Dane: Długość mm Średnica mm Masa 74 kg Osiągi Moc chwilowa 75 kW(ts) 70kW(tg) Maksymalny moment N·m (ts) 1650Nm (tg) Prędkość maksymalna RPM Sprawność maksymalna 91% Masowa gęstość mocy W/kg *źródło: materiały reklamowe UQM
11
Szeregowy napęd hybrydowy
12
Szeregowy napęd hybrydowy - start
13
Szeregowy napęd hybrydowy - jazda
14
Szeregowy napęd hybrydowy - hamowanie
15
Równoległy napęd hybrydowy
16
Równoległy napęd hybrydowy - start
17
Równoległy napęd hybrydowy - jazda
18
Równoległy napęd hybrydowy - hamowanie
19
Napęd elektryczny
20
Zastosowanie przekładni wielobiegowej w napędzie elektrycznym
Punkty pracy maszyny elektrycznej i charakterystyka zewnętrzna napędu elektrycznego wyposażonego w przekładnię wielobiegową Punkty pracy maszyny elektrycznej i charakterystyka zewnętrzna napędu elektrycznego bez przekładni wielobiegowej
21
Zastosowanie przekładni wielobiegowej w napędzie elektrycznym
Korzyści wynikające z zastosowania przekładni wielobiegowej w napędzie elektrycznym są szczególnie widoczne dla miejskich warunków eksploatacji.
22
Lohner Porsche „Semper Vivus” 1900 r.
Pierwszy pojazd z napędem hybrydowym. Dwa silniki elektryczne w kołach przednich o mocy 3,5 KM każdy. Akumulatory 80V o masie kg.
23
Toyota Prius Pojazd z napędem „plug-in” hybrid.
Bateria Li-Ion 5.2 kWh pozwalająca na pokonanie 21 km przy prędkości 100km/h. Zużycie paliwa 1,76 l/100km. Średnia sprawność napędu 43,6%. Emisja CO2 41 g/km. Ładowanie baterii przy napięciu 100V – 180 minut; przy napięciu 200V 100 minut.
24
Pozytywy Negatywy Poprawa sprawności i trwałości silnika spalinowego
Znaczne zmniejszenie zużycia energii i emisji Wyłączanie silnika spalinowego w czasie postoju Ograniczenie emisji CO2 Ograniczenie hałasu Hamowanie odzyskowe Negatywy Złożoność napędu Wyższy koszt napędu Konieczność rozwoju i inwestycji w nowe technologie Konieczność zmiany mentalności i polityki transportowej
25
Infrastruktura Ogólnodostępna stacja ładowania przy parkingu publicznym. Koncepcja bezprzewodowej stacji ładowania. Stacja szybkiego ładowania (moc ciągła 30 kW) Przydomowa stacja ładowania
26
Napęd odpowiedni do zastosowania pojazdu:
Różne pojazdy, różne problemy, różne sposoby działania Brak jednego uniwersalnego rozwiązania wymusza potrzebę odpowiedniego, indywidualnego podejścia do każdego rozwiązania : Napęd odpowiedni do zastosowania pojazdu: BEV: wyłącznie strefa miejska HEV: strefa miejska i podmiejska FCV: również dłuższe dystanse } PHEV BEV HEV Bateria elektrochemiczna FCEV PHEV
27
Napęd hybrydowy z przekładnią planetarną o dwóch stopniach swobody
Szeregowo - równoległy napęd hybrydowy wynaleziony przez A. Szumanowskiego w 1994 r. TE – Silnik spalinowy PG – Przekładnia planetarna EM – Silnik elektryczny / Generator Bat – Baterie C – Sprzęgło B1, B2 – Hamulce DG – Przekładnia główna TW – Koła trakcyjne CU – Falownik
28
Napęd hybrydowy z przekładnią planetarną o dwóch stopniach swobody – stanowisko laboratoryjne
29
Konstrukcje eksperymentalne
30
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.