Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Multipleksery, Rejestry, Pamięci
Ernest Jamro Kat. Elektroniki AGH
2
Literatura Józef Kalisz – Podstawy Elektroniki Cyfrowej
Baranowski J. et.al. Układy Elektroniczne cz.3 – Układy i systemy cyfrowe (ang.)
3
Multiplekser Mux 2:1 Mux 4:1
4
Multiplekser 2:1 na bramkach
Sel\In1, In0 00 01 11 10 1 Out= SelIn0 + Sel In1
5
Multiplekser na bramkach – postać ogólna
Mux 4:1
6
Multiplekser na buforach trójstanowych
Aby uniknąć krótkotrwałego zwierania buforów stosuje się krótki czas martwy w którym wszystkie bufory są w stanie wysokiej impedancji. Wymaga to użycia automatu zamiast prostego dekodera kodu binarnego na 1 z n.
7
Multiplekser na bramkach OC
8
Demultiplekser
9
Wybieranie 2 wymiarowe Sposób wybierania np. klawiszy, komórek pamięci, itd
10
Multipleksowanie w czasie
Wyświetlacz 7-segmentowy Tylko jeden wyświetlacz jest aktywny w danej krótkiej chwili czasowej W układach scalonych z reguły bardziej kosztowne jest dodanie dodatkowego wyprowadzenia niż dodatkowej logiki
11
SIPO (Serial-In Parallel-Out)
12
SIPO (Clock Enable) – błędne użycie
Przykład taktowania co drugi takt zegara modułu SIPO i złego użycia bramki AND na sygnale zegarowym – powstaje wyścig!!!
13
SIPO (Clock Enable) – poprawne użycie
Przykład taktowania co drugi takt zegara SIPO – sygnał zegarowy jest wyjściem Q przerzutnika (Uwaga wyścig może powstać pomiędzy sygnałem Din a Clk2).
14
SIPO (CE - Clock Enable)
15
PIPO (Parallel-In Parallel-Out)
16
SISO (Serial-In Serial-Out)
17
Parallel-In Serial-Out (PISO)
18
Przesyłanie danych szeregowo
Sposób 1 Sposób 2 PISO Clk SIPO D clk takt
19
Dwukierunkowa transmisja danych po jednym przewodzie
20
Szeregowe liczenie parzystości
21
Szeregowe sumowanie Składnik A Suma Składnik B Takt
n-bitowy rejestr przesuwający C Składnik B Ci-1 A Σ S B Ci D Q Suma
22
Sumator bitów niezerowych
Sekwencyjny Równoległy
23
Dodaj,Odejmij, Przepełnienie, Przykłady
Add: 9+1= 10 = 9 = 1 = 10 Add: 9+8= 17 = 9 = 8 = -15 Overflow Add: -9+8= -1 = -9 = 8 = -1 Overflow= CarryOutN xor CarryOutN-1 Subtract: 9-1= 8 = 9 = -1 = 8 Subtract: 9-8= 1 = 9 = -8 = 1 Subtract: -9-8= -17 = -9 = -8 01111= 15 Overflow
24
Counter mod 2N Qn+1= Qn+1
25
Counter mod N
26
Up/Down Counter mod 2N
27
Up/Down Counter mod N
28
Rotacja, Przesunięcie logiczne i Arytmetyczne
Wejście: a3a2a1a0 Lewo Rot: a2a1a0a3 Log: a2a1a00 Aryt: a2a1a00 Prawo Rot: a0a3a2a1 Log: 0a3a2a1 Aryt: a3a3a2a1 Logiczne –mnożenie/dzielenie przez 2 dla nieujemnych liczb Arytmetyczne: mnożenie/dzielenie przez 2 dla uzupełnień do dwóch Przykład: –1= 1111; -1/2= 1111= -1
29
Rejestr przesuwny w prawo lub lewo
SLEFT=0 – przesuń w prawo SLEFT=1 – przesuń w lewo
30
Rejestr przesuwny w prawo i w lewo z wpisem równoległym
S= 0 - przesuń w prawo S=1 - przesuń w lewo S=2 - wpis równoległy S=3 - wpis równoległy
31
Rejestr przesuwny: rotujący, logiczny, arytmetyczny
Mnożenie/dzielenie przez 2 Kopiowanie bity znaku przy dzieleniu w kodzie U2
32
Barrel Shifer (szybkie przesunięcie o dowolną liczbę bitów)
Mnożenie Dzielenie (kod U2 - uzupełnień do dwóch)
33
Barrel Shifter - wielopoziomowy
Każdy z n poziomów przesuwa o 0 lub 2i-bitów (i=0..(n-1)) bitów w ten sposób można przesunąć o dowolną liczbę bitów w zakresie od (0..2n-1)-bitów używając prostych multiplekserów 2:1.
34
Pamięci - klasyfikacja
ROM (Read Only Memory) - nieulotne (non-volatile) ROM (programowany podczas produkcji układu scalonego) PROM (programowane jednorazowo u użytkownika) EPROM (Erasable PROM – możliwa ale uciążliwa wielokrotna programowalność EEPROM (Electrically Erasable and Programmable ROM) Flash (błysk-awiczne EEPROM) RAM (Random Access Memory), Ulotne Pamięci specjalizowane
35
Pamięci ROM Pamięci ROM powstają bezpośrednio w procesie produkcji układu scalonego dlatego mają następujące cechy: Stan pamięci określony na poziomie produkcji układu scalonego Brak możliwości zmiany zawartości pamięci Tanie w produkcji ale wymagają dużych nakładów (wykonania w milionach sztuk – drogie przy małej liczbie sztuk) Długi okres produkcji – kilkanaście tygodni. Pamięci coraz rzadziej stosowane
36
Schemat pojedynczej komórki ROM
37
Dwuwymiarowe wybieranie komórki pamięci
38
Pamięci PROM Programmable Read Only Memory:
Programowanie pamięci wykonywane jest przez użytkownika w specjalnym urządzeniu programującym. Programowanie następuje poprzez przepalenie tzw. bezpieczników (ang. fuse) i jest nieodwracalne. Pamięci te są dzisiaj rzadko stosowane
39
Pamięci EPROM Erasable Programmable ROM
Kasowanie pamięci wymaga użycie promieni UV i specjalnego okienka kwarcowego – co zdecydowanie podraża koszt produkcji. Czas kasowania to około 30min. Pamięci dzisiaj raczej nie stosowane
40
Tranzystor w EPROM (technologia FAMOS)
Swobodna bramka (floating gate)
41
Pamięci EEPROM Electrically Erasable Programmable Read-Only
Możliwość elektrycznego wielokrotnego kasowania pamięci. Łatwość kasowania, nie potrzeba użycia promieni UV Kasowanie całej pamięci lub pojedynczego sektora Liczba kasowań około razy
42
Programowanie i kasowanie EEPROM
43
Pamięć EEPROM Flash Struktura działania podobna do EEPROM.
Bardzo szybki proces kasowania (rzędu 1ms) w porównaniu z pamięcią EEPROM (rzędu 15min.). Szybkość pracy pamięci Flash polega głównie na kasowaniu całego bloku na raz a nie jak to ma miejsce w pamięci EEPROM pojedynczych bajtów. Potrzebny tylko 1 tranzystor na 1 bit pamięci
44
Flash – kasowanie i programowanie
45
Struktura NOR i NAND pamięci Flash
b) NAND
46
Flash: NOR i NAND W strukturze NAND napięcia wszystkich (oprócz jednej) bramek WL0-WL15 są na tyle wysokie że tranzystory szeregowe zawsze przewodzą. Natomiast napięcie jednej bramki jest takie, że stan pracy tranzystora zależy od zaprogramowania. Cechy struktury NOR: Swobodny odczyt, ale wolny zapis i kasowanie Preferowane jako pamięci o dostępie swobodnym (BIOS, ROM procesora) Cechy struktury NAND Preferowany odczyt całego bloku danych Tańsze w produkcji od NOR (zajmują mniej powierzchni krzemu) Szybszy zapis i kasowanie Liczba kasowań około 10 razy większa niż w przypadku NOR Preferowany dla pamięci masowych (pendrive, karty CF/SD, SSD- Solid State Drive)
47
Wielopoziomowe pamięci Flash Multiple Level Cell (MLC)
Alternatywa: Single Level Cell (SLC)
48
Pamięci Flash a Interface szeregowy:
I2C (Inter Integrated Circuit) – 2 przewody (100, 400kHz, 3.4MHz) (Philips) SPI (Serial Peripherial Interface) – 3 przewody (1-50MHz) (Motorola) Microwire – 3 przewody (1-3MHz) (National Semiconductor)
49
Przykład pamięci Flash: AT49BV322A
• Single Voltage Read/Write Operation: 2.65V to 3.6V • Access Time – 70 ns • Sector Erase Architecture – Sixty-three 32K Word (64K Bytes) Sectors with Individual Write Lockout – Eight 4K Word (8K Bytes) Sectors with Individual Write Lockout • Fast Word Program Time – 12 µs • Fast Sector Erase Time – 300 ms • Suspend/Resume Feature for Erase and Program – Supports Reading and Programming from Any Sector by Suspending Erase of a Different Sector – Supports Reading Any Byte/Word in the Non-suspending Sectors by SuspendingProgramming of Any Other Byte/Word • Low-power Operation – 12 mA Active – 13 µA Standby • Data Polling, Toggle Bit, Ready/Busy for End of Program Detection • VPP Pin for Write Protection • RESET Input for Device Initialization • Sector Lockdown Support • 128-bit Protection Register • Minimum 100,000 Erase Cycles • Common Flash Interface (CFI)
50
Przykład odczytu danych
51
Przykład c.d.
52
Przykład c.d. -komendy
53
Pamięci ROM (Read Only Memory) RAM (Random Access Memory)
Statyczne (SRAM) Asynchroniczne Synchroniczne Dynamiczne (DRAM) -Asynchroniczne (historia) - Synchroniczne SDRAM, DDR, DDR2, DDR3, RAM-BUS (RDRAM), XDR-DRAM Specjalizowane FIFO (First-In First-Out) LIFO (Last-In First-Out – stos) CAM (Content-Addressable Memory) LUT (Look-Up Table) (pamięć ROM/RAM)
54
Podstawowa komórka pamięci SRAM
Linia wiersza Linia kolumny (bit B) U’DD T1 T5 T3 T2 T6 T4 Przerzutnik bistabilny – dwa inwertery Przerzutnik RS – przejście w inny stan poprzez zwarcie Przerzutnik RS
55
Alternatywna (już nie stosowana) postać komórki SRAM
Linia wiersza Linia kolumny (bit B) U’DD T1 RD T3 T2 T4
56
Synchroniczny zapis, asynchroniczny odczyt
57
Schemat Blokowy układ: AS7C4096 512k×8bit
58
Tablica prawdy
59
Przykładowe przebiegi
60
Parametry czasowe pamięci
61
Przykładowe przebiegi (zapis)
62
Zerowanie pamięci Brak resetu umożliwiającego zerowanie całej pamięci – konieczne jest zerowanie wszystkich komórek po kolei „0” Licznik n –bitowy Clk DIN RAM 2nx1 WE O A[n:0] wejście taktujące
63
Łączenie Pamięci, pamięć duża 128x1 z 4 pamięci 32x1 Użycie multipleksera
dekoder 2-na-4 A0:A4 D WE Bloki pamięci RAM32x1 O Multiplekser D0 D1 D2 D3 S[1:0] E
64
Łączenie pamięci Zwiększenie szerokości magistrali danych (preferowane) Zwiększenie szerokości magistrali adresowej
65
Pamięci synchroniczne SRAM - odczyt
tCHCH tCH tCL CLK tAVCH tCHAX A0 – A16 Adres n Adres n + 1 Adres n + 2 tCEVCH tCHCEX CE tOEVCH tOHCEX OE WE tWEVCH tCHWEX tCHQV tCHQZ Dane wyjściowe Dane z komórki o adresie n Dane z komórki o adresie n+1 Hi - Z tCHQX2 tCHQX1
66
Synchroniczny zapis, asynchroniczny odczyt
67
Pamięci synchroniczne SRAM - zapis
tCHWEX tCEVCH tCHCEX Adres n Adres n + 1 Adres n + 2 tCHCH tCH tCL tCHAX tAVCH tWEVCH CLK A0 – A16 CE WE tCHDX Dn Dn + 1 tDVCH Dane
68
SSRAM - Zapis i odczyt jedna magistrala danych
69
Niezależne magistrale danych do zapisu i odczytu Read before Write lub Write Before Read
SSRAM, opóźnienie - 1 clk
70
Synchroniczny zapis, asynchroniczny odczyt
71
Synchroniczny zapis, asynchroniczny odczyt
72
Pamięci wieloportowe Dwa takie same niezależne interface’y do pamięci – ale ta sama pamięć!
73
Pamięć quasi dwuportowa
Pamięć quasi dwuportowa? Jeden port do zapisu synchronicznego, dwa porty do odczytu asynchronicznego
74
Konflikty w pamięci dwuportowej
Zapis na dwóch portach pod ten sam adres – konflikt (stan nieokreślony) – Adr= A2
75
Komórka pamięci wieloportowej
Pamięć jednoportowa dwuportowa czteroportowa
76
Optymalizacja komórki pamięci dwuportowej
Literatura: Area-Efficient Dual-Port Memory Architecture for Multi-Core Processors - Hassan Bajwa and Xinghao Chen
77
Dynamic RAM Pierwsze tranzystory-kondensatory Dzisiejsze kondensatory są budowane w 3 wymiarach aby zmniejszyć rozmiar powierzchni i zwiększyć pojemność C
78
Pamięci dynamiczne DRAM
Ф1 Ф2 Ф3 Odczyt 1 Odczyt 0 US1 US0 UB1 UB0 UM UB US 1 Linia kolumny (bitu) Linia wiersza CB CS W T B Ф1 Ф3 T2 T1 I1 I2
79
Odczyt pamięci DRAM RAS – Raw Address Strobe
Stan nieistotny RAS CAS Adres tRCD tRC WE H Hi - Z Q R tRAC RAS – Raw Address Strobe CAS – Column Address Strobe
80
Zapis pamięci DRAM R C RAS CAS Adres WE D
81
Odświeżanie Odświeża się cały wiersz podczas pojedynczego odczytu
RAS Adres CAS R CAS before RAS Jeśli /CAS jest ustawiany w stan niski (aktywny) prezzd sygnałem /RAS to pamięć DRAM ignoruje adres podany na magistrali adresowej i używa swojego wewnętrznego licznika odświeżeń aby odświeżyć kolejny wiersz
82
Fast Page Mode R C RAS CAS Adres Hi - Z Q
83
Pamięć SDRAM Synchronouse DRAM (Single Data Rate)
tCAS
84
Parametry czasowe tCAS-tRCD-tRP-tRAS przykład: 2.5-3-3-8
CL = CAS Latency time: The time it takes between a command having been sent to the memory and when it begins to reply to it. It is the time it takes between the processor asking for some data from the memory and it returning it. TRCD = DRAM RAS# to CAS# Delay: The number of clock cycles performed between activating the Row Access Strobe and the Column Access Strobe. This parameter relates to the time it takes to access stored data. TRP = DRAM RAS# Precharge: The amount of time between the 'precharge' command and the 'active' command. The precharge command closes memory that was accessed and the active command signifies that a new read/write cycle can begin. TRAS = Active to Precharge delay: The total time that will elapse between an active state and precharge state. This is the sum of the previous timings: CL + TRCD + TRP
85
Komendy SDRAM Precharge – zakończenie dostępu do danego wiersza oraz ustawienie wzmacniaczy na napięcie progowe
86
SDRAM –c.d.
87
SDRAM – różne banki
88
DDR SDRAM- Double Date Rate
Transfer danych następuje 2 razy na takt zegara – na narastające i opadające zbocze Komendy akceptowane są co takt zegara (w pierwszym przybliżeniu) i są podobne jak dla sdram Obniżono napięcie zasilania z 3.3V (sdr sdram) na 2.5V (DDR) Szybkość transmisji: 2(ddr) * 8 (bajtów) *f
89
DDR2 Transfer danych na narastającym i opadającym zboczu (błędem jest twierdzenie że 4 razy na takt zegara) Częstotliwość wewnętrzna pamięci 2 razy mniejsza od częstotliwości magistrali zewnętrznej – dlatego podczas jednego odczytu z pamięci wewnętrznej odczytywane są 4 bity, które są kolejno transferowane pojedynczo Obniżone napięci zasilania na 1.8V Aby osiągnąć wyższą wydajność od pamięci DDR pamięci DDR2 są taktowane wyższą częstotliwością Pamięci te mają większe opóźnienie (latency), np. Dla DDR typowe to 2 do 3, dla DDR2 typowe to 4 do 6 taktów zegara – opóźnienie to jest częściowo rekompensowane większą częstotliwością taktowania
90
DDR3 Częstotliwość wewnętrzna pamięci 4 razy mniejsza od częstotliwości zewnętrznej – dlatego podczas jednego odczytu wewnętrznego czytanych jest 8 bitów, które z kolei są transmitowane pojedynczo w 4 taktach zegara Zwiększono częstotliwość taktowania Zwiększono opóźnienie (latency) Zmniejszono napięcie zasilania do 1.5V
91
Dual-Channel Memory Zwiększona szerokość magistrali danych z 64-bitów do 128-bitów
92
First-In First-Out (FIFO)
Wejście: A, B, - ,C, - , D, E Wyjście: - , A, - , B, - , - , C, - , D , E empty full
93
Last-In First-Out (LIFO) (stos)
Wejście: A, B, - ,C, - , D, E Wyjście: - , B, - , C, - , - , E, - , D , A Zapis Odczyt Licznik (Qn+1) 0 0 Qn 1 0 Qn +1 0 1 Qn -1 1 1 Qn
94
Bufor opóźniający na rejestrze przesuwnym
95
Bufor opóźniający na pamięci
96
Content-addressable memory (CAM)
Podajemy wartość danej a pamięć CAM zwraca adres (lub adresy) pod którymi znajduje się podane dana W konsekwencji należy przeszukać całą pamięć aby otrzymać adres pod którym znajduje się podana dana Przykład pamięci: Adres: Dana: Dana: 4, wynik: 1; Dana 3, wynik: 2, (6, 7)
97
Look-Up Table (LUT) Kwadrat: Adres: 0, 1, 2, 3, 4...
Dana: 0, 1, 4, 9, 16...
98
Obliczanie histogramu
99
Zadania lab na 3.0 1. Zaprojektować układ zapełniający po kolei wszystkie komórki pamięci kolejnymi wartościami używając a) pamięci RAM16x?S, b) RAMB16_?S 2. Z pamięci o szerokości danych N-bitowej skonstruować pamięć o większej szerokości magistrali danych 2N-bitowej, 4N-bitowej (uŜywając pamięci a) RAM16x?S, b) RAMB16_S?). 3. Z pamięci o mniejszej pojemności zaprojektuj pamięci o a) 2, b) 4 razy większej pojemności, przy tej samej szerokości magistrali danych (używając pamięci a) RAM16x?S, b) 4. Zaprojektuj układ zapisujący (i później odczytujący) konkretną wartość pod konkretną lokację adresową (używając pamięci a) RAM16x?S, b) RAMB16_S?). 5. Używając pamięci dwuportowej RAMB16_S?_S? zaprojektuj układ zapisujący (i później odczytujący) konkretną wartość pod konkretną lokację adresową na dwóch portach. Zaobserwuj co się stanie w przypadku zapisu i odczytu spod tego samego adresu równocześnie na dwóch portach.
100
Interface DDR
101
Ważne okno czasowe
102
Literatura: Qimonda GDDR5 – White Paper,
103
Szybkość transferu
104
GDDR5
105
GDDR5 – inwersja bitów
106
GDDR – I/O GDDR5 SGRAMs offer several features that let the controller perfectly adapt the device’s input and output characteristics to the actual system impedance and thus improve the data eye for a reliable data transmission. Auto calibration for process, voltage and temperature drift compensation Software controlled adjustable drive strengths Software controlled adjustable data, address and command termination impedances Software controlled adjustable data input reference voltage
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.