Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Komunikacja w inicjatywie klastrowej

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Komunikacja w inicjatywie klastrowej"— Zapis prezentacji:

1 Komunikacja w inicjatywie klastrowej
Marita Koszarek, BSR EXPERTISE

2 Komunikacja zewnętrzna
Społeczne działanie polegające na wymianie informacji między co najmniej dwoma członkami systemu stosunków społecznych lub międzyludzkich Komunikacja wewnętrzna Komunikacja zewnętrzna Promocja i PR Dotyczy nie tylko komunikatu ale też jego REZULTATU

3 Cele komunikacji w inicjatywie
efektywna wymiana informacji wewnątrz inicjatywy wzrost wiedzy i świadomości na temat inicjatywy i jej uczestników pozyskiwanie nowych uczestników budowanie pozytywnego wizerunku pozycjonowanie inicjatywy jako ośrodka opiniotwórczego zapewnienie długoterminowych  inwestycji publicznych i prywatnych wspieranie sprzedaży produktów i usług oferowanych przez uczestników

4 Najczęściej podejmowane działania
Informacje strona internetowa inicjatywy – informacje podstawowe i sukcesy! newsletter i bieżące informacje baza danych o uczestnikach klastra i ich specjalizacji Kontakt bezpośredni spotkania networkingowe (sieciowanie) wizyty animatora u uczestników cykliczne wydarzenia np. dni klastra, doroczne konferencje

5 Najczęściej podejmowane działania
Promocja system identyfikacji wizualnej tj. logo, marka klastra materiały informacyjno-marketingowych o inicjatywie, uczestnikach i projektach PR (Public Relations) – krajowy i międzynarodowy promowanie dobrych praktyk i osiągnięć poprzez, np. studia przypadku, referencje promocja podejmowanych działań prospołecznych

6 Najczęściej podejmowane działania
Oferta wspólna oferta produktów i usług klastra markowe produkty i usługi, stanowiące „wizytówkę” klastra Warunki działania lobbing, czyli reprezentacja spraw branżowych na szczeblu lokalnym, krajowym i międzynarodowym system informacji o zmianach w prawie i pracach nad tworzeniem standardów ważnych dla branży

7 Pozyskiwanie uczestników cz.1
DOSTARCZANIE KORZYŚCI dla aktualnych uczestników Werbalizacja tych korzyści! dostarczanie informacji o aktualnych działaniach z bezpośrednim kontaktem do osoby odpowiedzialnej (kompetentnej!) spotkania otwarte, na które wstęp jest wolny dla wszystkich chętnych chęć pomocy i zaangażowanie dzielenie się informacjami, otwartość

8 Pozyskiwanie uczestników cz.2
przełamanie u siebie zażenowania i awersji do „sprzedawania” łatwość pozyskania członkostwa wzmacnianie pozytywnych odczuć po wstąpieniu do inicjatywy wprowadzenie nowego uczestnika pomaganie w pierwszym okresie w nawiązywaniu współpracy wdrożenie do prac i projektów

9 Utrzymanie relacji cz.1 DOSTARCZANIE KORZYŚCI dla aktualnych uczestników Werbalizacja tych korzyści! stały kontakt telefoniczny, mailowy w określonych odstępach czasu- aktualność danych! spotkania indywidualne i grupowe spotkania w różnych firmach i u partnerów - możliwość prezentacji oferty, technologii i zespołu wyróżniania firm zasłużonych dla rozwoju klastra imprezy integracyjne dla uczestników (plus ich rodzin i znajomych)

10 Utrzymanie relacji cz.2 otwartość na nietypowe pytania i prośby
ułatwianie życia! odporność na krytykę „głośne” dzielenie się pomysłami i propozycjami

11 Najważniejsze działania
Ułatwianie uzyskania korzyści Zbieranie informacji o korzyściach Przekazywanie informacji o korzyściach

12 Dopasowanie przekazu do odbiorców
Kluczowe grupy docelowe/odbiorcy przekazu Oczekiwania co do przekazu

13 Storytelling kreacja swoistej legendy inicjatywy
opowiadanie ciekawych historii, anegdot czynnik osobisty

14 System identyfikacji wizualnej cz. 1
ułatwia identyfikację i odnalezienie kształtuje poczucie przynależności zaspokaja potrzeby wyższego rzędu: prestiżu zapewnia rozpoznawalność

15 System identyfikacji wizualnej cz.2
logo znak słowny lub słowno-graficzny kolory przyjęty i konsekwentnie stosowany zestaw typografie sposób zapisu, rodzaj czcionki itp. zestaw niezbędnych informacji pełna nazwa adres, numer telefonu i faksu, wzór dokumentów wizytówki, wygląd prezentacji, materiały biurowe, wizerunek wiadomości Wynajęcie specjalisty!

16 Transgraniczny Klaster Turystyczny Szlak wodny Berlin–Szczecin–Bałtyk

17 Źródło: Strony internetowe poszczególnych klastrów

18 Marka klastra (a nawet tożsamość) ! Nie tylko logo i nazwa ale też wartość wyróżnia i identyfikuje, często też wskazuje region pochodzenia rodzaj kontraktu, gwarancji – czynnik budowania lojalności upraszcza proces decyzyjny wskazuje na konkretne atrybuty – innowacje, nastawienie na jakość, troskę o edukację lub środowisko naturalne itp. stwarza dodatkowe korzyści dla uczestników - odbierane na poziomie emocji – np. przynależność do prestiżowej grupy, łatwość dotarcia do nowych klientów (szczególnie dla MSP) Przedsiębiorstwa w klastrze nie muszą rezygnować ze swoich marek! Źródło: Strona internetowa klastra

19 Jak zwiększyć rozpoznawalność?
Najczęstsze problemy: małe zainteresowanie opinii publicznej małe znaczenie firm klastrowych mały budżet marketingowy Założenia działania: aktywne szukanie rozgłosu w odpowiednich mediach efektywnie kosztowo solidnie i profesjonalnie

20 Sposoby na dobry PR cz.1 Przygotowywanie case’ów interesujących dla mediów – podkreślających pożądany wizerunek- także PO ANGIELSKU Dotarcie do dziennikarzy zajmujących się tematami gospodarczymi Udział w konkursach, starania o nagrody itp. Pozyskanie rozpoznawalnych sojuszników Źródło: Strony internetowe poszczególnych instytucji.

21 Sposoby na dobry PR cz.2 „Recykling” materiałów – częste powtarzanie najważniejszych informacji Zaistnienie we wszystkich „listach” klastrów – Portal Innowacji, European Cluster Collaboration Platform Konferencje, prezentacje partnerskie, ankiety, Dni Kariery itp

22 Dolina Lotnicza Logo i skojarzenie
Marketing miejsca spójny z działaniami regionu Profesjonalne materiały , także po angielsku (wielojęzyczna strona internetowa!) Prezentacje m.in. w Parlamencie UE, Komisji Regionów UE i w Dolinie Krzemowej Liczne artykuły o Dolinie Lotniczej w prasie zagranicznej i krajowej m.in. Flight International, Financial Times i in. Źródło: Strona internetowa klastra

23 Promocja zawodów związanych z branżą
Lobbing w zakresie środków na badania i rozwój (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju) – rezerwacja 300 mln w budżecie Organizacja własnych targów w Rzeszowie Otwartość na dzielenie się wiedzą i doświadczeniem! Źródło: Strona internetowa klastra

24 Oprogramowanie do pracy grupowej
ułatwia wspólną pracę niezależnie od miejsca i czasu pracy użytkowników przechowywanie i udostępnianie informacji w ramach grup roboczych lub zespołów projektowych komunikacja wewnętrzna dostęp przez Internet (strona www) wspólne tworzenie i zmiana dokumentów komunikaty i ogłoszenia wydarzenia zadania do wykonania kalendarz ankiety forum dyskusyjne

25 Dla zaawansowanych – strategia komunikacji
Formalny dokument Sprofilowane działania Określenie celów oraz zakresu działań Identyfikacja grup odbiorców Opracowanie treści komunikatów Wybór kanałów komunikacji Wyznaczenie budżetu działań komunikacyjnych Realizacja procesu komunikacji

26 Marita Koszarek marita.koszarek@bsrexpertise.pl
Dziękuję Marita Koszarek


Pobierz ppt "Komunikacja w inicjatywie klastrowej"

Podobne prezentacje


Reklamy Google