Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAmadeusz Ciepluch Został zmieniony 11 lat temu
1
NA PODSTAWIE DANYCH FIRMY LOKALNE BADANIA SPOŁECZNE
Prasa lokalna w Polsce NA PODSTAWIE DANYCH FIRMY LOKALNE BADANIA SPOŁECZNE Przygotował: Marcin Jóźko
2
WPROWADZENIE W niniejszym opracowaniu znajdą Państwo zestaw najważniejszych wiadomości o prasie lokalnej w Polsce. Raport powstał w oparciu o projekty prowadzone przez firmę „Lokalne Badania Społeczne” oraz dostępne informacje branżowe.
3
Prasa lokalna – najważniejsze informacje
4
segment rynku, wyodrębniony ze względu na zasięg terytorialny
CZYM JEST PRASA LOKALNA? Prasa lokalna to segment rynku, wyodrębniony ze względu na zasięg terytorialny i poruszaną tematykę. Według Ośrodka Badań Prasoznawczych UJ lokalna gazeta obejmuje obszar maksymalnie 2-3 powiatów. Definicję tę można jednak poszerzyć o specyficzną grupę pism: dawne tygodniki wojewódzkie.
5
Małe, często rodzinne przedsiębiorstwa
PRASA LOKALNA – KRÓTKA CHARAKTERYSTYKA (1) Ok tytułów prasowych W pełni profesjonalnych i stabilnych finansowo tytułów lokalnych jest kilkadziesiąt, najwyżej 100 Małe, często rodzinne przedsiębiorstwa Zróżnicowany nakład: najczęściej kilkaset do kilku tysięcy egzemplarzy, rzadziej – kilkanaście tysięcy, największe z dawnych tygodników wojewódzkich osiągają nakład do egzemplarzy Zasięg terytorialny: najczęściej są to gazety powiatowe, ale funkcjonują również pisma gminne, czy miejskie, a także tytuły obejmujące kilka powiatów
6
PRASA LOKALNA – KRÓTKA CHARAKTERYSTYKA (2)
Częstość ukazywania się – najczęściej tygodniki, rzadziej dwutygodniki i miesięczniki, są również gazety, które ukazują się 2-3 razy w tygodniu Zróżnicowanie regionalne – prasa lokalna jest najbardziej rozwinięta w Wielkopolsce, Małopolsce, na Górnym i Dolnym Śląsku; w Polsce centralnej rozwój lokalnej prasy ma charakter wyspowy; najmniej nasycona jest ściana wschodnia. Przeważa rozdrobniony, polski kapitał (w przeciwieństwie do opanowanej przez duże koncerny prasy regionalnej) Wydawcy: przedsiębiorstwa prywatne, samorządy, parafie, partie, organizacje społeczne i związkowe... Prasa lokalna jest szczególnie silna w mniejszych ośrodkach, w aglomeracjach jest rzadsza i działa pod silną presją mediów ogólnopolskich
7
Prasa lokalna w świetle badań
8
Polsce, tylko zbiór powiatowych i sub-regionalnych rynków prasowych.
DLACZEGO BADANIA LOKALNE? Nie istnieje jeden rynek prasy lokalnej w Polsce, tylko zbiór powiatowych i sub-regionalnych rynków prasowych. Nie ma też jednego modelu polskiej gazety lokalnej - każde wydawnictwo ma specyficzne potrzeby i oczekiwania. Wychwycenie tych różnic jest możliwe dzięki realizacji badań czytelnictwa na poziomie lokalnym – badania ogólnopolskie nie mogą być wystarczająco dokładne.
9
ZREALIZOWANE PROJEKTY „LBS” OD 2001 R.
Ponad 100 projektów w różnych regionach kraju Są to badania na poziomie miasta, gminy, powiatu, kilku powiatów...
10
METODY I GŁÓWNE KIERUNKI BADAŃ
Ilościowe pomiary czytelnictwa Badania „redakcyjne” (wszystko, co dotyczy gazety) Badania „konsumenckie” (czytelnicy jako konsumenci różnych produktów i usług) Badania jakościowe (FGI, IDI) Badania telefoniczne (CATI) Ankiety prasowe „Desk Research” Badania poziomu satysfakcji ogłoszenio- i reklamodawców Badania efektywności sieci kolportażowych Sondaże społeczne i polityczne na zlecenie wydawnictw prasowych
11
Wykształcenie i dochody sprzyjają czytelnictwu lokalnej prasy.
KIM SĄ CZYTELNICY PRASY LOKALNEJ? – UWAGI OGÓLNE Na polskiej prowincji czytanie lokalnej prasy ma charakter powszechny – odbiorcami są osoby ze wszystkich grup wieku, płci, wykształcenia, o różnej sytuacji zawodowej i dochodach. Wykształcenie i dochody sprzyjają czytelnictwu lokalnej prasy. Czytelnicy lokalnej prasy to grupa ludzi ponadprzeciętnie aktywnych. Czytelnicy częściej należą do organizacji społecznych i biorą udział w wyborach samorządowych niż nie czytający. Najczęściej czytają osoby w wieku średnim: czterdziesto- i pięćdziesięciolatkowie Na obszarze ukazywania się prasa lokalna zdecydowanie wygrywa z prasą regionalną i ogólnopolską.
12
CZYTANIE PRASY LOKALNEJ – PODSTAWOWE FAKTY (1)
13
Piątkowa „Gazeta Wyborcza” osiąga średnio: 30 % CO i 10 % CJW.
CZYTANIE PRASY LOKALNEJ – PODSTAWOWE FAKTY (2) Gazety lokalne są czytane średnio przez 73 % mieszkańców badanych powiatów w wieku 15 i więcej lat (wskaźnik CO – Czytelnictwo Ogółem) Średni poziom czytelnictwa lokalnych gazet w ujęciu tygodniowym wynosi 41 % (wskaźnik CJW – Czytelnictwo Jednego Wydania) Średnie wskaźniki czytelnictwa największych dzienników regionalnych (tylko wydania magazynowe) wynoszą odpowiednio: 34 % CO i 14 % CJW Piątkowa „Gazeta Wyborcza” osiąga średnio: 30 % CO i 10 % CJW. „Fakt” z czwartku osiąga średnio 24 % CO i 10 % CJW „Newsweek” osiąga średnio 15 % CO i 4 % CJW Średnie wyniki „Wprost”: 14 % CO i 4 % CJW Średni poziom czytelnictwa „Polityki” wynosi 10 % CO i 3 % CJW
14
Do ogłoszeń drobnych zagląda średnio 85 % czytelników lokalnych gazet
CZYTANIE PRASY LOKALNEJ – PODSTAWOWE FAKTY (3) W strukturze odbiorców lokalnych gazet przeważają stali czytelnicy (czytający każdy lub prawie każdy numer pisma). Reklamy w lokalnych tytułach czyta lub przegląda średnio 62 % czytelników w/w gazet Do ogłoszeń drobnych zagląda średnio 85 % czytelników lokalnych gazet
15
Przykład – „Tygodnik Ostrołęcki” w powiatach
16
„Tygodnik Ostrołęcki” to modelowy przykład gazety
„TO” JAKO PRZYKŁAD „Tygodnik Ostrołęcki” to modelowy przykład gazety objętej kompleksowymi badaniami czytelnictwa. „TO” ma 5 mutacji powiatowych – każdą z nich poddano autonomicznym badaniom.
17
„TYGODNIK OSTROŁĘCKI” – NAKŁAD I ZASIĘG powierzchnia reklam w 2004 r.
średni nakład w 2004 r. egz. średnia sprzedaż w 2004 r. egz. średnia objętość w 2004 r 56 kolumn powierzchnia reklam w 2004 r. 45%
18
Od grudnia 2002 r. „TO” ma pięć mutacji powiatowych
„TYGODNIK OSTROŁĘCKI” – 5 MUTACJI PISMA Od grudnia 2002 r. „TO” ma pięć mutacji powiatowych
19
„TYGODNIK OSTROŁĘCKI” W POWIATACH – CZYTELNICTWO OGÓŁEM
przasnyski 63 % CO – osób Ostrołęka i powiat ostrołęcki 77 % CO – osób Powiat ostrowski 56 % CO – osób Powiat makowski 73 % CO – osób * „Głos Wyszkowa” Powiat wyszkowski* 40 % CO - osób Wskaźnik CO obrazuje, jaki procent mieszkańców danego powiatu deklaruje czytanie „TO”. Wyniki procentowe zostały uzupełnione o przeliczenia na populację.
20
„TYGODNIK OSTROŁĘCKI” W POWIATACH – CZYTELNICTWO JEDNEGO WYDANIA
Ostrołęka i powiat ostrołęcki 52 % CJW – osób Powiat przasnyski 36 % CJW - osób Powiat ostrowski 30 % CJW – osób Powiat makowski 50 % CJW – osób * „Głos Wyszkowa” Powiat wyszkowski* 19 % CJW – osób Wskaźnik CJW obrazuje, jaki procent mieszkańców danego powiatu deklaruje czytanie ostatniego numeru „TO” w momencie realizacji badań. Pomiar obejmował typowe wydania pisma.
21
* Dane skumulowane. Listopad 2004 - maj 2005 r.
KOMENTARZ Na obszarze objętym badaniami „TO” jest czytany przez osób Na ww. obszarze jeden numer „TO” (w momencie realizacji badań) czytało osób Czytelnictwo „TO” ma charakter powszechny – czytają go osoby ze wszystkich grup wieku, płci, o różnym poziomie wykształcenia i dochodów, różnej sytuacji zawodowej... * Dane skumulowane. Listopad maj 2005 r.
22
Ogłoszenia drobne w „TO” czyta 165.500 osób.
CZYTELNICTWO OGŁOSZEŃ DROBNYCH W „TO” (w % czytelników pisma) Wydanie przasnyskie 75 % osób Wydanie ostrołęckie 87 % osób Wydanie ostrowskie 86 % osób Wydanie makowskie 87 % osób Ogłoszenia drobne w „TO” czyta osób. Głos Wyszkowa 81 % osób * Dane skumulowane. Listopad maj 2005 r.
23
Reklamy w „TO” czyta 115.200 osób.
CZYTELNICTWO REKLAM W „TO” (w % czytelników pisma) Wydanie przasnyskie 50 % osób Wydanie ostrołęckie 61 % osób Wydanie ostrowskie 60 % osób Wydanie makowskie 56 % osób Reklamy w „TO” czyta osób. Głos Wyszkowa 63 % osób * Dane skumulowane. Listopad maj 2005 r.
24
powszechny dostęp – „...u nas każdy czyta, i młodzi i starzy...”
ZALETY „TO” JAKO NOŚNIKA REKLAMY – OPINIE REKLAMODAWCÓW PISMA duży zasięg i nakład skuteczność reklam lokalność tradycja czytelnicza, przyzwyczajenie, sentyment powszechny dostęp – „...u nas każdy czyta, i młodzi i starzy...” ciekawa zawartość – „...skoro ja czytam, inni też przeczytają...” częstość ukazywania się: tygodnik => gazeta „wielokrotnego użytku”, przechodzi z rąk do rąk monopol na rynku, brak realnej konkurencji Badanie jakościowe. VI – VII 2005 r. Próba: 40 reklamodawców „TO”
25
Zwyczaje konsumenckie czytelników „TO”
CZYTELNICY „TO” JAKO KONSUMENCI Zwyczaje konsumenckie czytelników „TO” czytelników „TO” planuje zakup (remont) mieszkania lub budowę domu w okresie najbliższego roku czytelników „TO” robi zakupy w Warszawie czytelników „TO” planuje zakup komputera stacjonarnego (PC) w okresie najbliższego roku 9.300 czytelników „TO” planuje zakup samochodu w okresie najbliższego roku czytelników „TO” robi zakupy w Warszawie przynajmniej raz w miesiącu 8.300 czytelników „TO” planuje zakup odtwarzacza DVD w okresie najbliższego roku * Dane skumulowane. Listopad maj 2005 r.
26
„Tygodnika Ostrołęckiego” widać, że lokalna gazeta
KOMENTARZ Na przykładzie „Tygodnika Ostrołęckiego” widać, że lokalna gazeta może być atrakcyjnym medium reklamowym.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.