Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Subkultury medialne i internetowe

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Subkultury medialne i internetowe"— Zapis prezentacji:

1 Subkultury medialne i internetowe
Piotr Tchórz Emil Tarkawian

2 Subkultura - wzory, zasady, normy zwyczajowe przyjęte i obowiązujące w grupie społecznej stanowiącej część większej zbiorowości, odmienne od wzorów, zasad, norm zwyczajowych przyjętych przez ogół społeczeństwa.

3 Rozwój mediów masowych
Termin mass media powstał w USA w latach 40., określając masowy charakter produkcji i odbioru przekazu, a także jego stereotypowość, schematyzm, łatwą dostępność połączoną ze skłonnością do uproszczeń. Środki masowego przekazu są często atakowane za obniżanie poziomu kultury, a nawet propagowanie złego smaku i trywialnych treści.

4 środki masowego przekazu związane są z kulturą masową
środki masowego przekazu związane są z kulturą masową. Zaczęły się rozwijać w: XIX w.: - prasa XX w.: - lata 20, film - lata 30, radio - lata 50, telewizja - lata 70, internet

5 Subkultury medialne Subkultury medialne to wybór mass mediów o charakterze głównie wizualnym. Stanowią one nieodłączny element ikonosfery współczesnej kultury, a także potwierdzenie olbrzymich możliwości wychowawczych mediów, które kreują określone wzorce postępowania, zachowania i myślenia.

6 Tradycyjne formy wychowania oraz oddziaływania są zastępowane przez obraz i dźwięk docierający ze srebrnego ekranu, przez kolorowe czasopisma. Telewizja, kasety video, gry komputerowe wyparły czytanie bajek, książek dla dzieci oraz tradycyjne gry i zabawy. Media i środki techniczne coraz częściej zastępują drugiego człowieka jako partnera dialogu, komunikowania oraz wzajemnej interakcji.

7 Należy podkreślić, iż mass media niejednokrotnie oferują swoim odbiorcom wiele cudownych recept, sposobów na „szczęśliwe życie”. Dają złudzenie, że sukces, powodzenie w różnych sferach życia można osiągnąć łatwo, bez wysiłku. Tworzą tym samym wykreowany sztuczny świat, za którego sprawą powiększa się sukcesywnie grono frustratorów. Należy także zauważyć, że treści przekazywane przez mass media są bardzo często istotnym narzędziem manipulacji opinii i poglądami ludzi.

8 Treści te prowadzą często do uniformizacji ich sposobu myślenia, a nawet odczuwania. Szczególne obawy budzi w nas jakość oraz rodzaj przekazywanych treści docierających najrozmaitszymi kanałami do najmłodszego odbiorcy.(Badania OBOP-u donoszą, iż 94% widzów włącza codziennie odbiorniki telewizyjne, 84% nie wyobraża sobie życia bez telewizora.)

9 Subkultura internetowa
Najważniejszym medium dla młodego pokolenia jest Internet. Nastolatkowie wolą przebywać w Sieci niż korzystać z radia, telewizji czy prasy. Pomimo wyraźnego faworyzowania Internetu, inne media nie są im obce. Młodzi potrafią równocześnie oglądać telewizję i rozmawiać przez Internet, przeszukiwać strony WWW i słuchać radia. Wśród nowych technologii

10 czują się jak ryba w wodzie, obcując z tym, co nowe
czują się jak ryba w wodzie, obcując z tym, co nowe. Nie czują się osaczeni przez media. Chaos informacyjny im nie przeszkadza, co zdecydowanie różni ich od starszych kolegów i koleżanek, dla których natłok danych stanowi wyraźny problem. Obce jest im też poczucie zagubienia czy bezradności wśród nowych technologii.

11 Fascynacja nowymi mediami przerodziła się w uzależnienie
Fascynacja nowymi mediami przerodziła się w uzależnienie. Pokolenie milenijne nie wyobraża sobie życia bez dostępu do Sieci. Jak wskazują badania Harris Interactive, młodzi internauci są dobrze zaznajomieni z nowymi technologiami, bardziej zróżnicowani etnicznie. Całe pokolenie liczy sobie w USA ok. 47 mln osób. Rocznie wydaje ok. 149 mld USD na zakupy, w tym 15% wydatków przeznaczona jest na nabywanie dóbr online.

12 6 podgrup internautów centra informacyjne, traktują Sieć głównie jako najważniejsze źródło informacji. panienki, składająca się głównie z dziewcząt, które traktują Sieć jedynie w kategoriach rozrywki. panny izolujące się, stanowią 18% całego pokolenia. Są najmniej towarzyską grupą w Sieci.

13 tłum chwili obecnej, stanowią największą formację w Sieci
tłum chwili obecnej, stanowią największą formację w Sieci. Szybko i nerwowo przeszukują Internet, żeby pozyskać informacje. drużyna z wysokim IQ, ta grupa traktuje Sieć jako źródło wiedzy. szpanerzy, zależy im głównie na tym, by pokazać swoje umiejętności w Sieci.

14 Podsumowanie Wszystkie media w dzisiejszym świecie stały się nieodłączną częścią ludzkiego życia. Dziś już nie możemy sobie wyobrazić jak wyglądałby świat bez porannej gazety, telewizyjnych programów czy komputera, który jest połączony z Internetem. W dzisiejszym świecie czas jest na wagę złota toteż nikt nie ma zamiaru czekać kilku miesięcy by dowiedzieć się co miało miejsce po drugiej stronie naszego globu.


Pobierz ppt "Subkultury medialne i internetowe"

Podobne prezentacje


Reklamy Google