Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
TYGODNIOWY ROZKŁAD ZAJĘĆ LEKCYJNYCH
2
jest tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych.
Ważnym elementem, który ma wpływ na jakość pracy ucznia jest tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych. Powinien być ułożony zgodnie z zasadami higieny.
3
w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
Zagadnienie to ma uregulowanie prawne w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.)
4
UREGULOWANIA PRAWNE § 4. Jeżeli specyfika programu nauczania nie sprzeciwia się temu, w planie zajęć dydaktyczno-wychowawczych uwzględnia się: Potrzebę równomiernego obciążenia zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia; Potrzebę różnicowania zajęć w każdym dniu; Zasadę niełączenia w kilkugodzinne bloki zajęć z tego samego przedmiotu.
5
TYGODNIOWY ROZKŁAD ZAJĘĆ
za przygotowanie rozkładu zajęć odpowiedzialny jest dyrektor szkoły; dla kierownictwa szkoły najważniejsza sprawa – spełnienie wymogów programów nauczania; w drugiej kolejności – uwzględnienie postulatów higienicznych; zadanie stacji sanitarno-higienicznych – ocena przestrzegania zasad higieny w tygodniowych rozkładach lekcji.
6
DYSPOZYCJA DO NAUKI W POSZCZEGÓLNE DNI TYGODNIA
poniedziałek – planuje się mniej godzin (wdrażanie), wtorek i środa – wzrasta dyspozycja do wysiłku, więc planuje się maksymalne obciążenie, czwartek, a przede wszystkim piątek – obniżanie dyspozycji do wysiłku, wskazane zmniejszenie obciążenia.
7
DYSPOZYCJA DO NAUKI W POSZCZEGÓLNE DNI TYGODNIA
8
ZDOLNOŚĆ DO WYSIŁKU W ZALEŻNOŚCI OD PORY DNIA
najkorzystniejsza pora – 1200; szczyt możliwości – 1100; najwłaściwsza pora do rozpoczynania zajęć – czas między godz. 800 a 900
9
PRAWIDŁOWY PLAN LEKCJI POWINIEN UWZGLĘDNIAĆ:
■ normy obciążenia ucznia nauką: kl. I – III - 5 godzin kl. IV-V – 6 godzin kl. VI – 7 godzin gimnazjum i wzwyż – 7 godzin ■ równomierne rozłożenie obciążenia nauką na przestrzeni tygodnia (wahania w poszczególnych dniach tygodnia nie powinny przekraczać 1 lekcji).
10
PRAWIDŁOWY PLAN LEKCJI POWINIEN UWZGLĘDNIAĆ:
■ stałe godziny rozpoczynania zajęć w szkole przez dany oddział, ■ przerwy między lekcjami nie krótsze niż 10 minut, jedna przerwa dwudziestominutowa (lub dwie piętnastominutowe).
11
FUNKCJE PRZERW MIĘDZYLEKCYJNYCH
możliwość regeneracji sił fizycznych i psychicznych uczniów między lekcjami, możliwość załatwienia potrzeb fizjologicznych, możliwość przemieszczania się z klasy do klasy, czas na spożycie posiłków między lekcjami. W praktyce w klasach edukacji wczesnoszkolnej o czasie i długości przerwy decyduje nauczyciel.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.