Pobierz prezentację
1
Jazda konna
2
Budowa konia
3
Konie jako hobby Jazda konna to wspaniały rodzaj relaksu, wypoczynku, a także wymagająca próba własnej kondycji. Staje się ona coraz bardziej popularna, dzięki czemu powstają, oprócz tradycyjnego sposobu jazdy konnej, różne jej odmiany.
5
Konik jako lek Jazda konna w dzikiej przyrodzie lub na terenie do jazdy przynosi maksymalny relaks i wypoczynek. Korzystanie z jazdy konnej ma też właściwości lecznicze. Hipoterapia, jak nazywa się ta metoda, zaczęła rozwijać się w latach 60 ubiegłego wieku, chociaż pozytywne oddziaływanie konia na człowieka znane było już znacznie wcześniej. Hipoterapia stała się częścią procedury sanatoryjnej.
6
Dyspliny jeździeckie
7
Ujeżdżenie
8
Skoki
9
Cross
10
Wyścigi
11
Western i Rodeo
12
Skoki przez przeszkody
–jedna z dyscyplin jeździeckich.
13
Zasady ogólne Konkurencja polega na tym, że na parkurze - ogrodzonym placu na świeżym powietrzu lub w hali - ustawia się kilka lub kilkanaście przeszkód, które koń wraz ze swym jeźdźcem musi pokonać w określonej kolejności i czasie, z jak najmniejszą liczbą zrzutek, przypadków nieposłuszeństwa, czyli wyłamań i upadków. Za każdy błąd koń i jeździec otrzymują punkty karne. Jeśli kilku jeźdźców pokona parkur w regulaminowym czasie, bez żadnego błędu, zarządza się dogrywkę, podczas której przeszkód jest mniej, jednak są one trudniejsze. Zwycięzca dogrywki wygrywa konkurs.
14
Rodzaje przeszkód
15
Stacjonata przeszkoda zbudowana z drągów lub desek. Rodzajem stacjonaty jest np. szlaban
16
Koperta dwa drągi skrzyżowane w płaszczyźnie pionowej (używana właściwie tylko na treningach, gdyż podczas konkursu drągi nie mogą opierać się o ziemię).
17
Mur masywna przeszkoda w formie murka lub zamku; podwyższa się ją, dodając kolejne warstwy „cegieł”.
18
Oxer dwie stacjonaty o równej wysokości ustawione jedna za drugą.
19
Doublebarre dwie stacjonaty, z których pierwsza jest niższa od drugiej.
20
Triplebarre trzy stacjonaty, z których każda następna jest wyższa od poprzedniej o tę samą wysokość.
21
Szereg dwie, trzy lub cztery przeszkody stojące jedna za drugą w odległości 1 lub 2 foule galopu (7-12 m). Szereg jest liczony w konkursie jako całość i ma jeden numer, zaś kolejne człony oznaczane są literami A, B, C, D.
22
Ze względu na wysokość przeszkód konkursy dzieli się na następujące klasy:
LL - do 80 cm L - do 100 cm P - do 110 cm N - do 120 cm C - do 130 cm CC1 - do 140 cm CC2 - do 150 cm CC3 - powyżej 150 cm
23
Rodzaje konkursów:
24
Konkurs dokładności Ma założoną normę czasu, jednak to nie czas przejazdu, ale liczba punktów karnych decyduje o zajętym miejscu. Jeźdźcy mający tę samą liczbę punktów karnych zajmują miejsca ex aequo. W ten sposób rozgrywa się np. konkursy klasy LL. O pierwsze miejsce można przeprowadzić jedną lub dwie rozgrywki, przy czym ostatnią zawsze na zasadzie konkursu zwykłego.
25
Konkurs zwykły Zawodnicy z jednakową liczbą punktów karnych klasyfikowani są według czasu przejazdu. W przypadku jednakowej liczby punktów i jednakowego czasu jeźdźcy kandydujący do pierwszego miejsca mogą rozegrać dogrywkę - o zwycięstwie decyduje lepszy czas. Konkursy tego typu mogą być rozgrywane od klasy P.
26
Potęga skoku w przebiegu podstawowym jeźdźcy mają do pokonania 4-6 przeszkód o wysokości minimum 140 cm, z których przynajmniej jedna jest pionowa i ma wysokość cm. Gdy przebieg podstawowy nie wyłoni zwycięzcy, przeprowadza się maksymalnie cztery rozgrywki na dwóch przeszkodach, z których jedna jest szeroka, a druga to mur. Obie muszą być podwyższane o 10, 15 lub 20 cm. Wygrywa zawodnik, który czysto pokona największą wysokość.
27
Konkurs na styl jeźdźca
Sędzia, oprócz stylu skoków, ocenia takie elementy, jak: galop z właściwej nogi na zakrętach, liczba foule między kolejnymi przeszkodami oraz przyznaje za wszystkie błędy i zrzutki punkty karne. Przejazd jest komentowany - według najnowszych przepisów tylko do 5 punktów karnych.
28
Dziękuję za uwagę ;-) Kinga Ksztoń kl. I”e” NR 6 :)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.