Pobierz prezentację
1
Prezentacja multimedialna
Silnik Wankla Prezentacja multimedialna
2
Silnik z tłokiem obrotowym jest to silnik spalinowy, w którym tłok obraca się wewnątrz cylindra. Konstrukcję silnika Wankla wynalazł i opatentował Felix Wankel. Zmianę objętości roboczej uzyskuje przez: mimośrodowe umieszczenie najczęściej trójkątnego tłoka w eliptycznym cylindrze np. w silniku Wankla zastosowanie kilku tłoków o nierównomiernej prędkości albo zazębiających się.
3
Felix Wankel (ur. 13 sierpnia 1902, zm
Felix Wankel (ur. 13 sierpnia 1902, zm. 9 października 1988 w Heidelbergu) – niemiecki mechanik i konstruktor, wynalazca silnika, nazwanego od jego nazwiska silnikiem Wankla. Urodził się w Lahr w Badenii – Wirtembergii. Drukował, magazynował i sprzedawał książki naukowe w Heidelbergu, równolegle pracując nad rozwiązaniami technicznymi. W okresie niemieckiej depresji utracił pracę i w 1924 roku otworzył warsztat mechaniczny. Od tego czasu rozważał pomysł silnika rotacyjnego, zgłaszając rozmaite patenty przez 60 lat. W 1927 wykonał rysunki schematu maszyny z wirującym tłokiem bez niejednostajnie poruszających się elementów. Pierwszy patent otrzymał w roku W latach 30. doszło do nieporozumienia między nim a Adolfem Hitlerem, w wyniku czego był więziony przez nazistów przez kilka miesięcy. W 1933 zgłosił wniosek patentowy na silnik z wirującym tłokiem, a otrzymał go w roku W czasie II wojny światowej dostarczał uszczelki i silniki z wirującym tłokiem dla niemieckiej Luftwaffe i Kriegsmarine. Po wojnie był więziony przez kilka miesięcy przez aliantów, jego laboratorium zostało zamknięte, a wszystkie dzieła skonfiskowane. Felix Wankel znany był z obrony praw zwierząt i negatywnego stosunku do wykorzystywania zwierząt w badaniach laboratoryjnych. Zmarł w wieku 86 lat w Heidelbergu. Był laureatem wielu nagród, m.in Złotego Medalu Związku Inżynierów Niemieckich (1969). Ciekawostką może być fakt, że mimo swojego wkładu w rozwój motoryzacji, nigdy nie otrzymał prawa jazdy.
4
Szczegółowy opis pracy silnika
W tym silniku tłok w kształcie zbliżonym do trójkąta (trójkąt Reuleaux o lekko "spłaszczonych" krawędziach) (1), mimośrodowo umieszczony w epitrochoidalnym korpusie (2), obracając się tworzy komory: ssawną, sprężania, rozprężania (pracy) i wydechową. W zależności od kąta obrotu tłoka komory te zmieniają kształt i objętość. W czasie jednego obrotu tłoka, silnik wykonuje cały cykl pracy - ssanie, sprężanie, rozprężanie i wydech. W momencie gdy mieszanka paliwowo-powietrzna jest maksymalnie sprężona następuje zapłon samoczynny lub wymuszony iskrą tworzoną przez świecę zapłonową. Mieszanka paliwowo-powietrzna dostarczana jest przez kanał doprowadzający (3), a spaliny odprowadzane przez kanał odprowadzający (4). Przeniesienie ruchu tłoka na wał odbywa się przez przekładnię zębatą o zazębieniu wewnętrznym. Przy czym koło zębate większe jest częścią tłoka, a mniejsze częścią wału napędowego.
5
Szczegółowy opis pracy silnika
6
Wankiel a inne silniki Silnik Wankla, mimo swych zalet, jakimi są zwarta i prosta konstrukcja, wysoka moc jednostkowa oraz równomierność pracy, napotkał przeszkody dla szerokiego zastosowania. Przeszkodę tę stanowiły problemy konstrukcyjne oraz technologiczne. Do produkcji rotorów oraz bloku silnika używano stopów na tyle słabych, że silniki zużywały się dosyć szybko. Były nawet sytuacje, gdy bloki nie wytrzymywały i pękały. W dodatku konstrukcja silnika była bardzo trudna do uszczelnienia, a silnik zużywał dużo paliwa. Wraz z rozwojem techniki firma Mazda pokonała te problemy i zastosowała swój silnik w samochodzie Mazda RX-7. Obecnie już nie produkuje się tego modelu. Zastąpił go nowszy Mazda RX-8. Zastosowany w modelu RX-8 silnik Wankla nazwano Renesis. Kilkakrotnie zdobył nagrody za najlepszy silnik roku. Konstrukcja silnika jest na tyle uniwersalna, że firma Mazda testuje silnik Wankla – Renesis używający jako paliwa wodoru (RX-8 Hydrogen RE concept car).
7
Linki http://www.youtube.com/watch?v=6BCgl2uumlI&feature=related
Animacja pracy silnika Wankla Dźwięk silnika Wankla
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.