Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKrysia Żmuda Został zmieniony 11 lat temu
1
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz
2
Cel prezentacji – udzielenie odpowiedzi na pytania:
26/03/2017 Cel prezentacji – udzielenie odpowiedzi na pytania: Czy działalność innowacyjna jest sposobem na podniesienie konkurencyjności polskich przedsiębiorstw? Jakie przedsiębiorstwa są najbardziej innowacyjne? Jaki jest ich sposób na konkurencyjność? Czemu zawdzięczają sukces?
3
Struktura prezentacji
Wyniki badań dotyczących innowacyjności przedsiębiorstw badanie firm w najbardziej innowacyjnych branżach - badanie ogólnopolskie (wywiady telefoniczne) badania firm na Mazowszu – badania ankietowe wnioski z Giełd Współpracy badanie firm spin-off (wywiady bezpośrednie) Wnioski z badań
4
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw
Cel badania analiza możliwości wytwarzania i implementacji innowacji przez przedsiębiorstwa z sektora przemysłowego i sektora usług identyfikacja znajomości instrumentów wsparcia, z których korzystają przedsiębiorstwa Badanie zostało przeprowadzone w styczniu 2007 r.
5
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - firmy objęte badaniem
6
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania
7
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania
8
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania
9
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania
10
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania
11
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania
12
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania
13
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania
14
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania
15
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania
16
Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania
17
Korzystanie z instrumentów wsparcia dla firm
Fundusze unijne (głównie programy rozwoju zasobów ludzkich) Kredyt technologiczny Wędka technologiczna Granty instytucji rządowych
18
Projekt InnoMazovia – wyniki badań
Badanie MŚP - działalność B+R prowadzona w firmach na Mazowszu Mniej niż 20% przedsiębiorstw posiada własne jednostki badawczo-rozwojowe. Najczęściej są to firmy z branży farmaceutycznej, medycznej i biochemicznej/chemicznej Około 8% firm planuje w ciągu najbliższych 3 lat uruchomienie jednostki badawczo-rozwojowej Prawie połowa firm twierdzi, że w latach prowadziły działalność badawczo-rozwojową. Najczęściej - firmy z branż farmaceutycznej i medycznej Badania najczęściej wykonują firmy większe, o większym obszarze działalności; Istnieje wyraźna zależność pomiędzy posiadaniem przez przedsiębiorstwo jednostki badawczo-rozwojowej a prowadzeniem przez nie badań
19
Projekt InnoMazovia – wyniki badań
Badanie MŚP - współpraca firm z instytutami badawczymi Połowa badanych twierdzi, że jest osobiście zainteresowana współpracą ze środowiskiem naukowym Wyraźnie najczęściej zainteresowanie tą współpracą wykazują firmy z branży farmaceutycznej i medycznej Współpracą z naukowcami bardziej zainteresowane są większe przedsiębiorstwa Ponad 70% badanych ocenia, że personel ich firm ma odpowiednie kwalifikacje do takiej współpracy
20
Wnioski z badań Utożsamianie innowacji z najbardziej kosztownymi innowacjami technologicznymi i brakiem wiedzy o roli innowacyjności w innych sferach, na przykład organizacji. Firmy spin-off natrafiają na barierę popytu na rynku krajowym. Firmy, które odniosły sukces – zawdzięczają go m.in. wejściu na rynki zagraniczne. Firmy wolą kupować technologie zagraniczne niż krajowe. Polska gospodarka jest na tyle mało innowacyjna, że otoczenie biznesowe nie jest zainteresowane współpracą. Firmy wykazują stosukowo niską znajomość instrumentów wsparcia dla innowacyjnych firm. W niewielkim stopniu korzystają z instrumentów wsparcia czy usług kierowanych do przedsiębiorstw prowadzących działalność innowacyjną. Sprzedaż patentów licencji nie cieszy się dużą popularnością – jest uważana za działalność mało dochodową i bardziej szkodliwą dla firmy niż przynoszącą korzyści.
21
Wnioski z badań firm spin-off
Brak strategicznych odbiorców przemysłowych Brak kapitału na rozwój innowacji i na wdrożenia Brak ogólnego wsparcia ze strony uczelni ryzyko prawne dla decydentów system motywacyjny Sukces zawdzięczają często znalezieniu niszy rynkowej wejściu na rynki zagraniczne
22
Wnioski z Giełd Współpracy
Trudno zachęcić przedsiębiorców do współpracy z instytucjami naukowo-badawczymi
23
Marta Mackiewicz marta@ecorys.pl
26/03/2017 Dziękuję za uwagę Marta Mackiewicz
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.