Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Monitor- jaki jest każdy widzi.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Monitor- jaki jest każdy widzi."— Zapis prezentacji:

1 Monitor- jaki jest każdy widzi.
Angelika Wołczyk

2 Monitory Rodzaje . Zasada działania. Parametry.
Monitor-peryferyjne urządzenie wyjściowe komputera, służące do wyświetlania punktów na ekranie w celu wizualnej komunikacji z użytkownikiem .

3 Rodzaje monitorów CRT (Cathode Ray Tube) LCD (Liquid Crystal Display)
Plazmowe (Plasma Display )

4 Budowa CRT.

5 Zasada działania monitora CRT
● zawiera lampę katodową ● część przednia lampy katodowej od wewnątrz pokryta jest luminoforem ● W przeciwległej do ekranu wąskiej rurze lampy znajduje się katoda- źródło elektronów, które po wyjściu z niej są przyśpieszane przez napięcie kV ● Wiązka elektronów jest kontrolowana przez sygnały pochodzące z układów przetwarzania danych komputera

6 Zasada działania monitora CRT
Na wąskiej rurze lampy znajdują się ustawione prostopadle względem siebie cewki, których pola magnetyczne odpowiedniej częstotliwości przesuwają wiązkę elektronów na ekranie pionowo i poziomo

7 Zasada działania monitora CRT
● Wiązka elektronów przesuwa się w serii kolejnych linii poziomych od góry ekranu w dół na kształt zapełniania kartki papieru podczas pisania na maszynie (skaningowanie)

8 Częstotliwość ● Częstotliwość pozioma (hsync) - współczynnik
odświeżania poziomego (częstotliwość liniowa). Jest to liczba linii, które mogą być wyświetlone poziomo na ekranie w czasie jednej sekundy. Dla monitorów komputerowych wartości tej wielkości są w zakresie kHz ● Częstotliwość pionowa (vsync) = częstotliwość odświeżania obrazu. Jest to liczba wyrażająca ile razy w ciągu sekundy obraz jest wyświetlany na ekranie. Zależnie od rozdzielczości ekranu wartości tej wielkości mieszczą się w zakresie Hz

9

10

11 Kolory Kolory w jakich obraz wyświetlany jest na
ekranie monitora podawane są w bitach: ● 8 - bitów = maks.256 kolorów (minimum dla multimediów) ● 16 - bitów = maks kolorów (HighColor, jakość wideo) ● 24 - bity = maks mln kolorów (TrueColor, jakość fotograficzna) ● 32 - bity = maks mln kolorów (TrueColor, szybszy dostęp do pamięci)

12

13 Plamka ● jej wielkość decyduje o rozmiarach
najmniejszych detali jakie monitor jest w stanie wyświetlić ● im mniejsza plamka tym tym dokładniejszy obraz ● średnia wielkość plamki rośnie wraz z przekątną ekranu ( 0,28 mm - 21 calowe; 0,25 mm - 15 calowe) Uwaga określenie wielkość plamki jest nieco myląca gdyż tak naprawdę chodzi nie jej wielkość, a odległości między plamkami luminescencyjnymi tego samego koloru Czas reakcji piksela Liczony jest w tysięcznych częściach sekundy (milisekundach). Im niższy tym lepiej dla jakości obrazu, gdyż przy zbyt wysokim czasie reakcji może występować smużenie obrazu

14 Plamka ● Dla maski plamkowej (perforowanej)
jest to ukośna odległość pomiędzy dwoma punktami luminoforu (pikselami ) tego samego koloru i jest wyrażana w [mm] ● Dla maski szczelinowej jest to odległość pomiędzy dwoma paskami luminoforu, wyrażana w [mm]

15 Rozdzielczość - jest to ilość piksli w pionie i w poziomie
Rozdzielczość - jest to ilość piksli w pionie i w poziomie. Im wyższa rozdzielczość tym obraz jest ostrzejszy i większy jest to jednak uwarunkowane również możliwościami zainstalowanej w komputerze karty graficznej (jej pamięć i szybkość) która bezpośrednio decyduje o jakości wyświetlanego obrazu. VGA 640 x 480,SVGA 800 x 600, 1024 x 764, 1280 x 1024, 1600 x 1200, 1920 x Częstotliwość odświeżania - im wyższa tym lepsza, co objawia się mniejszym mruganiem obrazu, rozsądny poziom to 75 Hz lub 85 Hz (norma VESA "flicker free"). Przy tej samej karcie graficznej częstotliwość odświeżania jest wprost proporcjonalna do rozdzielczości, czyli im większa rozdzielczość tym mniejsza częstotliwość odświeżania dlatego dopasowanie odpowiedniej karty graficznej do możliwości monitora jest bardzo ważne. Pasmo - zwykle 110 ~ 200 MHz, im większe tym lepiej. Maksymalna częstotliwość sygnału wejściowego akceptowaną przez monitor, równa iloczynowi częstotliwości odchylenia poziomego, maksymalnej rozdzielczości w poziomie oraz częstotliwości odświeżania ekranu.

16 Wyświetlacz ciekłokrystaliczny,
LCD (Liquid Crystal Display) – urządzenie wyświetlające obraz, którego zasada działania oparta jest na zmianie polaryzacji światła na skutek zmian orientacji cząsteczek ciekłego kryształu pod wpływem przyłożonego pola elektrycznego.

17 Wszystkie rodzaje wyświetlaczy ciekłokrystalicznych składają się z czterech podstawowych elementów:
komórek, w których zatopiona jest niewielka ilość ciekłego kryształu elektrod, które są źródłem pola elektrycznego działającego bezpośrednio na ciekły kryształ dwóch cienkich folii, z których jedna pełni rolę polaryzatora a druga analizatora. źródła światła

18

19

20

21 Rodzaje LCD Wyświetlacze Transmisyjne, stosowane w projektorach multimedialnych czy monitorach komputerowych. Wyświetlacze odbiciowe.Są one najczęściej stosowane w kalkulatorach i zegarkach, aczkolwiek czasami możne je też spotkać w przenośnych komputerach i palmtopach. Istnieją także wyświetlacze mieszane - transreflektywne, które potrafią działać w obu trybach. Tryb odbiciowy jest stosowany gdy wyświetlacz pracuje przy niedoborze mocy (np: w laptopie pracującym na własnej, prawie wyczerpanej baterii) a tryb transmisyjny gdy mocy jest odpowiednio dużo.

22 Maksymalna rozdzielczość —liczba pikseli, jaką wyświetlacz zawiera w poziomie i pionie
Jasność —wielkość charakteryzująca świecenie ciał światłem własnym lub odbitym; wyrażona w kandelach Kontrast —współczynnik określający różnicę pomiędzy "jasnością bieli", a "ciemnością czerni" Czas reakcji —czas, który jest potrzebny dla pojedynczego piksela na zapalenie się i całkowite jego wygaśnięcie; wyrażany w milisekundach Kąty widzenia —określają pod jakim kątem patrzenia obraz nie zmienia swoich właściwości (zarówno w poziomie, jak i w pionie) Częstotliwość odchylania (pionowego i poziomwego) —częstotliwość odświeżania podawana w Hz Pivot—możliwość obórcenia ekranu o 90 stopnii i oglądania obrazu "wysokiego" zamiast standardowego "szerokiego"

23 Monitory plazmowe (PDP)
plasma display panel – wyświetlacz, który do tworzenia obrazu wykorzystuje plazmę i luminofor.

24

25 Zasada działania ekranu plazmowego polega na doprowadzeniu mieszaniny gazów (głównie ksenon i neon) zamkniętych w małych komorach do stanu plazmy. Zjonizowane gazy zaczynają emitować fotony światła ultrafioletowego, które padając na luminofor pobudzają go do emisji światła widzialnego odpowiedniego dla danego koloru luminoforu.

26 Ekrany plazmowe posiadają następujące cechy:
płaski ekran możliwość budowy ekranów dużych rozmiarów (typowe rozmiary to: 37", 42", 46", 50", 61", 63", 65", 103") duże trudności techniczne przy budowie ekranów plazmowych małych rozmiarów (< 30") ekran jest stosunkowo cienki w porównaniu do swoich rozmiarów (4" przy przekątnej ekranu 50") szeroki kąt widzenia (typowo 170 ° bez spadku jasności i czystości obrazu) wysoka jakość tworzonego obrazu wysoki kontrast (nawet 30000:1) dość dobre oddanie barw (szczególnie przy zastosowaniu odpowiednich filtrów) najlepsze odwzorowanie czerni (w zakresie głębokości koloru i skali kolorystycznej) spośród wszystkich obecnie technologii płaskich ekranów mała podatność na zniekształcenia obrazu spowodowane polem magnetycznym.

27 Jak liczymy przekątną ekranu?
Przekątna ekranu -rozmiar ekranu wyrażony w calach (1 cal = 2,54 cm)

28 Monitory przyszłości. OLED Organic Light-Emitting Diode
OLED oznacza także klasę wyświetlaczy graficznych, opartych na tej technologii. Wyświetlacze tego typu charakteryzują się dość prostą metodą produkcji – warstwa organiczna, składająca się z pikseli-diod w trzech kolorach (lub czterech - dodatkowy biały), jest nakładana na płytę bazową w procesie podobnym do drukowania stosowanego przez drukarki atramentowe. Dodatkowe wprowadzenie warstwy pośredniej pomiędzy płytą a emiterem podnosi sprawność i jasność ekranu.

29


Pobierz ppt "Monitor- jaki jest każdy widzi."

Podobne prezentacje


Reklamy Google