Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Akwakultura oczami konsumenta
XXXIII Krajowa Konferencja – Szkolenie dla Hodowców Ryb Łososiowatych Jastrzębia Góra, 9-10 października 2008 Akwakultura oczami konsumenta dr. Zuzanna Pieniak Uniwersytet w Gent, Belgia
2
Plan prezentacji : SEAFOODplus
Aktualny stan wiedzy / Rzeczywistość naukowa Postrzeganie a rzeczywistość – wpływ czynników Przeprowadzone badania Spożycie ryb z uwzględnieniem ich pochodzenia Świadomość oraz wiedza konsumentów Postrzeganie konsumentów Wyzwania dla rynku
3
RTD - pillar 2 Identyfikowalność MAPP, Dania DIFRES, Dania
UGent, Belgia IFL, Islandia NIFA, Norwegia RIVO, Holandia UCC, Irlandia UDC, Hiszpania SEAFOODplus concept Identyfikowalność
4
Aktualny stan wiedzy Możliwe korzyści
akwakultury nad rybołówstwem Zarządzanie Jakość Możliwe korzyści Bezpieczeństwo Kontrola Wartość zdrowotna Gwarancja Akwakultura może kompensować zmniejszanie się zasobów ryb żyjących w środowisku naturalnym. Kompensacja zmniejszających się zasobów ryb + Najszybciej rozwijający się sektor spożywczy
5
Ryba hodowlana a ryba dzika
F I L T R P O S Z E G A N RZECZYWISTOŚĆ - FAKTY POSTRZEGANIE LUDZKI OBIEKTYWIZM SUBIEKTYWIZM NAUKOWY Postrzeganie konsumentów Właściwości produktu Jakość Bezpieczeństwo Preferencje Wartość odżywcza Właściwości sensoryczne Mierzone, Zarządzane, Powtarzalne Wybór
6
Postrzeganie a Rzeczywistość
F I L T R P O S Z E G A N RZECZYWISTOŚĆ - FAKTY POSTRZEGANIE OBIEKTYWIZM LUDZKI NAUKOWY SUBIEKTYWIZM Ograniczona świadomość (Negatywne) relacje w mediach Sceptycyzm wobec nowych technologii Ograniczony czas Ograniczona wiedza
7
Wcześniejsze badania Skojarzenia z rybami hodowlanymi były zwykle negatywne: (Hamnvik, 2004) Przepełnione zbiorniki Chemiczna żywność Fabryki ryb, a nie hodowle Dysonans pomiędzy postrzeganiem konsumentów a rzeczywistością naukową
8
Badanie konsumentów (1)
Koniec 2004 5 krajów UE (N= 4786) Reprezentatywne próby ze względu na wiek i region Ludzie odpowiedzialni za robienie zakupów
9
Badanie konsumentów (2)
Maj 2008 3 kraje UE (N= 2400) Reprezentatywne próby ze względu na wiek i region Ludzie odp. za robienie zakupów
10
Świadomość / wiedza konsumentów nt. ryb
11
Niska świadomość (n=4,786) 2.5% twierdzi, że w ogóle nie jada ryb
Ale : gdy spytaliśmy szczegółowo… 34.5% twierdzi, że nigdy nie jada ryb dzikich, a 33.5% twierdzi, że nigdy nie jada ryb hodowlanych 24.8% twierdzi, że nigdy nie jada: ani ryb dzikich ani ryb hodowlanych???
12
Niska świadomość (Polska)
1.9% twierdzi, że w ogóle nie jada ryb Ale : gdy spytaliśmy szczegółowo … 52.7% twierdzi, że nigdy nie jada ryb dzikich, a 41.5% twierdzi, że nigdy nie jada ryb hodowlanych 34.7% twierdzi, że nigdy nie jada: ani ryb dzikich ani ryb hodowlanych???
13
Czy ponad połowa ryb, które możemy kupić to ryby hodowlane ? (nie)
44.8% poprawnie
14
% poprawnych odpowiedzi
Wiedza obiektywna ( ) % poprawnych odpowiedzi
16
Postrzeganie ryb przez konsumentów
17
ZDROWIE B. pozytywne, na korzyść dzikiej, w Danii i Hiszpanii
18
WARTOŚĆ ODŻYWCZA B.pozytywne, na korzyść dzikiej, w Danii i Hiszpanii
19
BEZPIECZEŃSTWO Pozytywne, na korzyść dzikiej w Danii i Hiszpanii,
na korzyść hodowlanej w Belgii i Holandii
20
CENA Droga, ale hodowlana jest postrzegana jako tańsza Ryba hodowlana
Ryba dzika
21
SMAK Lepszy u ryby dzikiej
22
Ryba hodowlana postrzegana jest jako bardziej dostępna,
DOSTĘPNOŚĆ Ryba hodowlana postrzegana jest jako bardziej dostępna, najbardziej w Belgii Ryba hodowlana Ryba dzika
26
Zainteresowanie informacją o pochodzeniu ryb
Wysokie zainteresow. Nie najważniejsze Neutralne
27
Zainteresowanie pochodzeniem ryb
Częstość spożycia ryb Ranking (na 13) 4 11 10 9 9
28
Wnioski
29
Postrzeganie zwykle oparte na emocjach Bardziej negatywny wizerunek
Niska świadomość / wiedza Postrzeganie zwykle oparte na emocjach Naturalna ryba dzika Przemysłowa ryba hodowlana Lepsza cena Robione na zamówienie Bardziej negatywny wizerunek Lepszy smak Zdrowsza Wyższa jakość
30
Polska Pozytywny wizerunek ryb
Ryba (hodowlana) jest zdrowa, pożywna, bezpieczna, ... Mniejsze różnice w postrzeganiu ryby dzikiej i hodowlanej Niższa świadomość / wiedza nt. pochodzenia ryb, ale... Poprawia się (!) Umiarkowane zainteresowanie informacjami nt. pochodzenia ryb
31
Wyzwania dla rynku Zwiększenie świadomości oraz wiedzy konsumentów
Prawidłowa komunikacja / łączność z konsumentami w celu poprawy ogólnego wizerunku akwakultury Zwiększenie świadomości oraz wiedzy konsumentów
32
Dziękuję za uwagę Pytania?
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.