Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Wybór gałęzi transportu
Obliczanie stawek przewozowych
2
Obliczanie przewoźnego w transporcie kolejowym
Taryfa towarową PKP Cargo S.A. na przesyłki wagonowe przewożone w komunikacji krajowej i międzynarodowej
3
Taryfa - części część I - zawiera ogólne i szczególne postanowienia taryfowe, tabele opłat podstawowych i współczynników korygujących oraz opłaty dodatkowe i opłatę skarbową, usystematyzowane w oddzielnych pięciu rozdziałach; część II - stanowi zharmonizowany spis towarów (NHM)1), obejmujący analityczny oraz alfabetyczny spis towarów.
4
Podstawa do obliczenia opłaty za przewóz przesyłki wagonowej
nazwa towaru, masa taryfowa przesyłki, odległość taryfowa, rodzaj przesyłki inne warunki przewidziane w taryfie
5
Minimalna masa obliczeniowa
dla wagonu 2-osiowego – 6 ton, dla wagonu więcej niż 2-osiowego – 20 ton
6
Obliczanie przewoźnego
Masę taryfową przesyłki zaokrągla się do 1 tony, przy czym masę poniżej 500 kg opuszcza się Minimalna odległość taryfowa wynosi 10 km Zwykle do ustalenia przewoźnego przyjmuje się odległość najkrótszą między stacją nadania (granicą państwa) i stacją przeznaczenia (granicą państwa)
7
Przewoźne ustala się oddzielnie za każdy wagon mnożąc właściwą dla określonej odległości taryfowej kwotę opłaty podstawowej za przesyłkę o masie 25 ton w wagonie 2-osiowym (tab. A-1) przez wielkość współczynnika korygującego (tab. A-3)
8
Przykład Nadawca zamówił wagon kryty 2-osiowy do przewozu mebli biurowych z poz o masie kg na odległość 253 km
9
Obliczenie przewoźnego
Opłata podstawowa (z tab.A1) 1325 zł Waga obliczeniowa (zaokr.14500kg) 15 ton Odległość obliczeniowa (zaokr. 253km) 260 km Opłata (1325*0,77) 989,78 zł
10
Wpływ taryfy PKP Cargo na degresję stawek
13
Przykład – porównanie: samochodowy – kolejowy 33 palety na odległość 500 km
Transport samochodowy: 3 zł x 500 km = 1 500 zł Transport kolejowy (przewóz kontenera): 2241 zł (opłata podstawowa za 500km) x 1,0 (współczynnik korygujący za kontener 40’ lub naczepę siodłową) = 2241 zł
14
66 palet na odległość 1000 km Transport samochodowy:
(3 zł x 1000 km) x 2 = 6 000 zł Transport kolejowy: 4157 zł x 2 (2 kontenery) = 8 314 zł
15
Transport kombinowany sam - kol. Szczecin – Wrocław (rok 1999)
jest niższa o 150$ od bezpośredniego
16
Przypadek - Import surowca na Płd Polski 2000 ton (rok 1999)
obsługa portowa statku 20 tys., fracht kolejowy 43 tys., prowizja spedytora 2 tys.. Faktyczna cena transportu 38 tys., prowizja 0,3/tonę
17
Opłaty kolejowe „postój wagonu u klienta” - np. wagon 4 - osiowy 1,40/h (postój może trwać 48h), podstawienie wagonu 14/wagon Wszystkie koszty 30-40/tonę
18
Wybór gałęzi transportu
Stawki Jakość usług (czas, bezpieczeństwo) Dostępność Opakowanie i zabezpieczenie Ubezpieczenie Sposób załatwienia reklamacji Opakowania mogą różne w zależności od gałęzi transportu – np. ciężka maszyna w transporcie morskim – skrzynia drewniana, a w lotniczym – ciężka paleta, plastykowe pasy. Ubezpieczenie – w niektórych wypadkach przewoźnik nie musi pokrywać całości wartości ładunku.
19
Wyszczególnienie Transport lotniczy Transport morski
Liczba i rodzaj przesyłki 10 kartonów 4 skrzynie Waga przesyłki netto 2730 kg Waga brutto 2800 kg 2900 kg Objętość przesyłki w m³ 9,8 m³ 10,4 m³ Wartość przesyłki w złotych 409 200 000 zł Koszty opakowania 220 000 zł 330 000 zł Koszty dowozu i inne elementy kosztów naliczonych w momencie początkowym 80 000 zł 700 000 zł Fracht 6 630 000 zł 2 504 000 zł
20
Wyszczególnienie Transport lotniczy Transport morski
Koszty odwozu ładunku z portu 180 000 zł 250 000 zł Opłaty celne 5 475 000 zł 5 512 000 zł Ubezpieczenie 230 000 zł 744 000 zł Oprocentowanie kredytów 152 000 zł 761 000 zł Czas przewozu 1 dzień 21 dni Koszty globalne 12 967 000 zł 10 804 000 zł Różnica kosztów 2 163 000 zł = 16,6 % Oszczędność czasowa 20 dni
21
Opracowywanie koncepcji przewozowej przez spedytora– przykłady
22
Przykład 1 Do przewiezienia jest 800 ton towaru w „Big – Bag” z Barlinka do Skovde (Szwecja)
23
Warianty transportu 1. Barlinek –Skovde samochód
24
Warianty transportu 2. Barlinek – Szczecin
Warianty transportu 2. Barlinek – Szczecin samochód Szczecin – Uddevala statek Uddevala- Skovde samochód
25
Warianty transportu 3. Barlinek – Szczecin
Warianty transportu 3. Barlinek – Szczecin samochód Szczecin- Goeteborg statek Goeteborg- Skovde samochód
26
Wybór wariantu Wybrano wariant 2, ponieważ jest najtańszy
Wybór wariantu Wybrano wariant 2, ponieważ jest najtańszy. Wariant nr 1 jest droższy ponieważ brak jest ładunków powrotnych z tego kierunku. Wariant 2 – transitime – 8-10 dni Wariant 1 – „ dni Wariant „ dni
27
Przykład 2 Opis problemu
Złożono zlecenie przetransportowania Silnika Głównego na trasie Świętochłowice – Haiphong. Wymiary silnika kos 67 cbm ( 7,00 x 2,50 x 3,83m)
28
Warianty transportu: 1. Świętochłowice – Hamburg samochód 4-6 dni Hamburg – Haiphong statek 30 dni
29
Warianty transportu: 2. Świętochłowice – Szczecin samochód 2 dni Szczecin-Hamburg barka 4-5 dni Hamburg – Haiphong statek 30 dni
30
Warianty transportu: 3. Świętochłowice - Szczecin samochód
Warianty transportu: 3. Świętochłowice - Szczecin samochód 2 dni Szczecin - Hamburg Feeder/statek 2 dni Hamburg – Haiphong Statek 30 dni 4. Świętochłowice - Szczecin Kolej 3-4 dni Dalej jak wersja 2 lub 3 5. Świętochłowice - Hamburg Kolej 4-6 dni Dalej jak wersja 1 6. Świętochłowice – Szczecin Kolej 3-4 dni Szczecin - Shanghai statek (brak możliwości do Haiphongu) 28 dni Shanghai – Haiphong Statek 7 dni
31
Wybór wariantu Wg uzyskanych stawek transportowych najtańsza wersja 5
Cena była czynnikiem decydującym
32
Warianty transportu Ameryka Południowa – Świnoujście statek, a dalej:
Przykład 3 Opis problemu: ton Towaru masowego należy przewieźć z Brazylii do Katowic. Warianty transportu Ameryka Południowa – Świnoujście statek, a dalej:
33
1. Świnoujście – Katowice kolej 1-2 dni
34
2. Świnoujście – Katowice samochód 1-2 dni 3
2. Świnoujście – Katowice samochód 1-2 dni 3. Świnoujście – Szczecin barki dni Szczecin – Katowice kolej 1-2 dni 4. Świnoujście – Wrocław barki 3-5 dni Wrocław – Katowice kolej 1 dzien 5. Świnoujście - Kędzierzyn Koźle barki dni Kędzierzyn Koźle - Katowice kolej 1 dzien
35
Wybór wariantu Wybór nie jest jednoznaczny ponieważ wariant:
1i 2 jest korzystniejszy ze względu na czas 4 i 5 ze względu na cenę 3 ze względu na brak możliwości skorzystania z wariantu 4 lub 5 (niski poziom wody w Odrze )
36
Przykład 4 Opis problemu
Do przewiezienia jest towar neutralny (nie wymaga specjalnych warunków przewozu) na trasie Szczecin- Leicester (Anglia)
37
Wersje transportu 1. Samochód Szczecin – Leicester 2 dni
38
2. Kontener Samochód. Szczecin – Szczecin port Statek
2. Kontener Samochód Szczecin – Szczecin port Statek Szczecin- Hamburg - Felixtowe Samochód Felixtowe- Leicester całość – dni
39
3. Kontener Samochód/pociąg Szczecin- Gdynia Statek Gdynia – Felixtowe Samochód Felixtowe – Leicester całość 7-10 dni
40
4. Kontener Samochód/pociąg Szczecin- Gdańsk Statek
4. Kontener Samochód/pociąg Szczecin- Gdańsk Statek Gdańsk – Hull Samochód Hull – Leicester całość 7-10 dni
41
Wybór wariantu Wybór nie jest jednoznaczny ponieważ wariant:
jest korzystniejszy ze względu na czas ze względu na cenę
42
Sposoby kalkulacji wagi obciążeniowej w różnych gałęziach transportu
43
Rodzaj frachtu Przelicznik (m3) Sposoby kalkulacji Morski W zależności od spedytora i rodzaju frachtu morskiego: dla przesyłki LCL W/M 1m3 = 1000kg dla przesyłki FCL – przeliczniki niestandardowe, gdy waga taboru przekracza uzgodnioną Parametry przesyłki: Masa brutto: 650 kg Wymiary: 120 x 80 x 120 cm Kalkulacja: 1,2 x 0,8 x 1,2 = 1,152 m3 = 1152 kg Waga obciążeniowa: 1152 kg (zamiast 650 kg) Kolejowy i samochodowy W zależności od spedytora i rodzaju frachtu kolejowego lub samochodowego przeliczniki mogą różnić się liczbowo 1 cbm = 300kg 1 ldm (metr ładowny)= 1750 kg Masa brutto: 500 kg Wymiary: 100 x 90 x 80 cm Kalkulacja: 1,0 x 0,9 x 0,8 = 0,72 m3 = 720 kg Waga obciążeniowa: 720 kg (zamiast 500 kg) Lotniczy 1 kg = 6000 cm3 Masa brutto: 15 kg Wymiary: 70 x 70 x 90 cm Kalkulacja: 0,7 x 0,7 x 0,9 = cm3 Waga obciążeniowa: /6000 = 73,5 kg
44
Transport Chiny - Niemcy
Pociąg towarowy o długości 1000 metrów ze 101 kontenerami – czas przejazdu 16 dni Krótszy niż morzem
45
Trasa 9 814 km przez Chiny Mongolię, Rosję, Białoruś, Polskę, Niemcy
Większość – Magistrala Transsyberyjska Przez Polskę i Niemcy – Ost Wind relacji Smoleńsk - Seddin Dwie różne szerokości torów – przeładunek kontenerów na granicy: Chińsko – mongolskiej (Erljan/Dsamin-Ude) Białorusko – polskiej (Brześć/Małaszewicze)
46
Jedwabny szlak – reaktywacja
Transport drogowy – na trasie Pekin – Bruksela 12 tys. Km – Pekin, Astana, Moskwa, Ryga, Wilno, Warszawa, Berlin w 20 dni (1/3 czasu w transporcie morskim Atrakcyjna alternatywa również kosztowa
47
Porównanie gałęzi Kolej – dwukrotny przeładunek, brak połączeń bezpośrednich, wyższa cena, niska częstotliwość (np. 2/miesiąc) szybkość – 8 km/h Morski – szybkość 4 km/h Samochód – 16km/h
48
Wybór gałęzi transportu
Przykład wpływu integracji z UE
49
Przykład firmy Masterlink
Po wejściu do Unii Europejskiej pojawiły się nowe alternatywne możliwości dostaw przesyłek KEP Olga Kozierowska-Skwarło, Ekonomiczna alternatywa dla przewozów lotniczych, Spedycja Transport Logistyka nr 10/2004. Przykład firmy Masterlink
50
Sytuacja przed wejściem do UE
Konieczność wysyłania przesyłek całopojazdowych (w celu obniżki kosztów), co w przypadku małych przesyłek oznaczało: Konsolidację Długi czas odprawy celnej (kolejki na granicach) Niepewność co do terminowości dostawy
51
Alternatywą dla kurierów był transport lotniczy
Brak konieczności konsolidacji Krótszy czas odprawy Przesyłki były dostarczane maksymalnie w ciągu 72 godzin na terenie Europy
52
Sytuacja po wejściu do UE
Zlikwidowanie odpraw celnych na granicach między krajami UE – szybszy czas dostawy i większa pewność Niższy koszt w porównaniu do transportu lotniczego Możliwość realizowania efektywnych dostaw ładunków ponadgabarytowych
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.