Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zaburzenia wymowy.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zaburzenia wymowy."— Zapis prezentacji:

1 Zaburzenia wymowy

2 ROZWÓJ MOWY ETAP PRZYGOTOWAWCZY 3-9 miesiąc życia płodowego
Wykształcają się narządy mowne i rozpoczyna się ich funkcjonowanie: -rozwija się mózg oraz drogi nerwowe -tworzą się narządy produkujące mowę: nasada, krtań, płuca -rozwija się narząd odbiorczy mowy- słuch -rozwija się narząd kontrolujący mowę- wzrok OKRES MELODII 0-1 rok życia Rozwój komunikacji -krzyk, płacz, -głużenie, -gaworzenie. Głoski: a, e, i, m, b, p, n, t, d. OKRES WYRAZU 1-2 rok życia Pojawiają się pierwsze wyrazy (np. mama, tata, baba), ułamki wyrazów (np. ”pi”- oznacza picie),własne produkcje (np. ”popy”- oznacza włosy). Głoski: o, u, y, ń, k, g, ś, ź, ć, dź.

3 ROZWÓJ MOWY POWINIEN BYĆ ZAKOŃCZONY!
OKRES ZDANIA 2-3 rok życia Gwałtownie wzbogaca się słownik (bierny i czynny).Dochodzi do łączenia wyrazów w wyrażenia, zdania. Głoski: ą, ę, f, w, ch, l, ł, j. OKRES SWOISTEJ MOWY DZIECIĘCEJ 3-7 rok życia Dziecko zaczyna prowadzić swobodne rozmowy, wyraża swoje potrzeby i myśli. Utrwalają się zasady gramatyczne. Głoski: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, r. ROZWÓJ MOWY POWINIEN BYĆ ZAKOŃCZONY!

4 WADA WYMOWY (syn. dyslalia, zaburzenie wymowy, wada artykulacyjna, bełkot)
Wadliwa realizacja jednego, kilku czy nawet kilkunastu dźwięków, odbiegająca od ustalonej przez tradycję normy ( L.Kaczmarek 1966).

5 Dzieci w przedszkolu/szkole najczęściej przejawiają:
Kłopoty artykulacyjne (dyslalie): -seplenienie (sygmatyzm) dotyczy głosek: s, z, c, dz; ś, ź, ć, dź; sz, ż, cz, dż -reranie (rotacyzm) dotyczy głoski r -mowa bezdźwięczna-brak głosek dźwięcznych(f-w, s-z, ś-ź, sz-ż, c-dz, ć-dź, cz-dż, p-b, t-d, k-g) Kłopoty z płynnością mowy ( jąkanie wczesnodziecięce)

6 WADY ZGRYZU CZĘSTO WPŁYWAJĄ NA JAKOŚĆ WYPOWIEDZI s, z, c, dz; ś, ź, ć, dź; sz, ż, cz, dż
Z reguły leczenie ortodontyczne rozpoczyna się w okresie wymiany uzębienia, kiedy dziecko ma już stałe siekacze i szóstki. Wszystko to jednak zależy od wady zgryzu, od współpracy z pacjentem. Ale nie ma bariery wieku.

7 U dzieci najczęściej spotykamy takie wady, jak:
Przodozgryz - powstaje w wyniku nadmiernego wzrostu żuchwy ku przodowi lub zahamowania wzrostu szczęki; może być całkowity lub częściowy. Tyłozgryz - polega na cofnięciu żuchwy w stosunku do zębów szczęki. Zgryz otwarty - zaburzenie polegające na braku kontaktu zębów w płaszczyźnie pionowej. Zgryz krzyżowy - to odwrotne zachodzenie zębów.

8 LOGOTERAPIA Ćwiczenia usprawniające narządy mowy.
Ćwiczenia słuchu fonematycznego. Ćwiczenia artykulacyjne zaburzonych głosek ( w izolacji, w sylabach, w wyrazach, zdaniach, tekstach). Ćwiczenia oddechowe.

9 LOGOTERAPIA TO: Systematyczna praca w gabinecie logopedycznym!
Systematyczna praca w domu rodzinnym!        Nie wynaleziono jeszcze cudownej pigułki, która sprawi, że Wasze dziecko będzie mówiło poprawnie. Nie czekajcie więc na nią!

10 Dlaczego mowa jest tak ważna?
Wpływa na powodzenia szkolne; To atut w nawiązywaniu kontaktów społecznych; Daje możliwość precyzyjnej komunikacji; Stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji; Pozwala na wyrażanie własnych sądów, uczuć, upodobań.

11 Prezentację przygotowała :
Arleta Jasińska


Pobierz ppt "Zaburzenia wymowy."

Podobne prezentacje


Reklamy Google