Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKsawery Jackowski Został zmieniony 11 lat temu
1
1 Języki i techniki programowania prowadzący dr Grzegorz Filipczyk
2
2 Pliki
3
3 Przetwarzanie plików metodą strumieni Deklaracja zmiennej plikowej i bufora w części deklaracji procedury lub modułu var plik: TFileStream; bufor: array [1..1000] of char Wywołanie konstruktora w celu utworzenia strumienia i skojarzenia z określonym plikiem na dysku Plik:=TFileStream.Create(C:\dane.txt, fmOpenRead or fmShareExclusive) Wykonanie pożądanych operacji na pliku: OdczytZapisPrzemieszczenie a:=Plik.Read(Bufor,100);a:=Plik.Write(Bufor,100);Plik.Seek(0,soFromEnd); Zwolnienie strumienia Plik.Free;
4
4 Klasa TFileStream Realizuje operacje dotyczące pliku zapisanie danych do pliku odczytanie danych z pliku przemieszczenie wskaźnika pliku
5
5 Wybrane właściwości klasy TFileStream Position – typ LongInt, zwraca w bajtach pozycję wskaźnika pliku. Przechowuje liczbę bajtów od początku pliku do bieżącego położenia wskaźnika Size – typ LongInt, reprezentuje rozmiar strumienia w bajtach (gdy strumień został skojarzony z plikiem zwraca rozmiar pliku dyskowego
6
6 Wybrane metody klasy TFileStream constructor Create( const Nazwa_pliku: String, Mode: Word); Nazwa_pliku – ścieżka dostępu do pliku dyskowego w postaci łańcucha znaków Mode – tryb otwarcia pliku wraz z określeniem praw dostępu do pliku
7
7 Wybrane metody klasy TFileStream Tryby otwarcia pliku: fmCreate – tworzy nowy plik o podanej nazwie, gdy plik istnieje jest skracany do rozmiaru 0 bajtów fmOpenRead – otwarcie pliku w trybie tylko do odczytu fmOpenWrite – otwarcie pliku w trybie tylko do zapisu fmOpenReadWrite – otwarcie pliku do edycji. Nowa zawartość zostanie nadpisana na starym pliku.
8
8 Wybrane metody klasy TFileStream Stałe dostępu do pliku fmShareExclusive – inne aplikacje nie mają dostępu do pliku fmShareDenyWrite – inne aplikacje mogą otwierać plik do odczytu fmShareDenyRead – inne aplikacje mogą otwierać plik do zapisu fmSharyDenyNone – inne aplikacje mają pełny dostęp do pliku
9
9 Wybrane metody klasy TFileStream przykład wywołania konstruktora var p: TFileStream; begin p:=TFileStream.Create(c:\dane.txt, fmOpenRead or fmShareExclusive);
10
10 Wybrane metody klasy TFileStream function Read (var Buffer, Count: LongInt): LongInt Buffer – zmienna, do której ładowana jest porcja danych pobrana z pliku. Może to być dowolna zmienna np. rekord, tablica Count – rozmiar porcji danych pobieranej z pliku p.Read(liczba, SizeOf(Integer));
11
11 Wybrane metody klasy TFileStream function Seek(offset: LongInt, Orgin: Word): LongInt offset – liczba bajtów przemieszczenia Orgin – pozycja startowa przesunięcia: soFromBeginning – ustawia wskaźnik względem początku pliku soFromCurrent – ustawia wskaźnik względem bieżącej pozycji soFromEnd – ustawia wskaźnik względem końca pliku
12
12 Wybrane metody klasy TFileStream function Write (const Buffer, Count: LongInt): LongInt Buffer – zmienna z której są pobierane dane zapisywane w pliku Count – rozmier porcji danych p.Write(L, SizeOf(Integer));
13
13 Wybrane metody klasy TFileStream destructor Destroy, procedure Free – zwalnia pamięć przydzieloną do zmiennej plikowej w chwili jej utworzenia p.Free
14
14 Projekt I Przygotować program który korzystając z klasy TFileStream pozwoli na odczytanie i zapisanie pliku tekstowego
15
15 Projekt I
16
16 Klasa TApplication Obiekt klasy TApplication reprezentuje bierzacą aplikację, jako całość działającą w tle systemu operacyjnego Windows. Tworzony jest automatyczne przy tworzeniu nowego projektu. Właściwości klast TApplication mogą być zmieniane za pomocą opcji menu Project/Options lub poprzez jawne podstawienia w kodzie programu
17
17 Klasa TApplication
18
18 Wybrane właściwości klasy TApplication ExeName – właściwość tylko do odczytu, zawiera pełną nazwę ścieżkową realizowanej aplikacji MainForm – właściwość tylko do odczytu, wskazuje na formularz główny aplikacji Title – napis pokazujący się po zainicjowaniu aplikacji Icon – ikona aplikacji
19
19 Wybrane metody klasy TApplication Initialize – zainicjowanie zmiennych aplikacji CreateForm – metoda wykorzystana w pliku projektu, tworzy formularz Run – wykonanie aplikacji
20
20 Wybrane metody klasy TApplication uses Forms, aplikacja in 'aplikacja.pas' {Form1}; {$R *.res} begin Application.Initialize; Application.CreateForm(TForm1, Form1); Application.Run; end.
21
21 Wybrane metody klasy TApplication Minimize – zminimalizowanie aplikacji Terminate – kończenie pracy aplikacji MessageBox – wyświetla okno komunikatu przechwyconego od systemu. Dla okna komunikatu można ustawić: tytuł okna, treść komunikatu, liczbę i rodzaj przycisków
22
22 Wybrane metody klasy TApplication functiom MessageBox (Text, Caption: TChar, Flags: LongInt): LongInt; Text – treść komunikatu wyświetlanego w oknie Caption – treść napisu na pasku tytułowym okna Flags – parametr określający typ okna, parametry z różnych grup można łączyć znakiem +
23
23 Wybrane metody klasy TApplication Stałe określające liczbę i rodzaj przycisków MB_AbortRetryIgnore MB_OK MB_OkCancel MB_RetryCancel MB_YesNo MB_YesNoCancel
24
24 Wybrane metody klasy TApplication Stałe określające ikony wyświetlane w oknie MB_IconExclamation MB_IconInformation MB_IconQuestion MB_IconStop
25
25 Wybrane metody klasy TApplication Wartości zwracane przez funkcję Wybrany przycisk StałaWartość OkIdOk 1 AnulujIdCancel 2 PrzerwijIdAbort 3 Ponów próbę IdRetry 4 ZignorujIdIgnore 5 TakIdYes 6 NieIdNo 7
26
26 Projekt II Wykorzystanie wybranych właściwości oraz metod klasy TApplication
27
27
28
28 Klasa TScreen obiekt klasy TScreen informuje które formularze i kontrolki na formularzach są aktywne, jakie rozmiary ma ekran, zwraca również informacje o dostępnych w aplikacji czcionkach i kształtach kursorów
29
29 Wybrane właściwości i metody klasy TScreen ActiveControl – wskazuje na aktywny komponent (komponent który posiada fokus) ActiveForm – wskazuje na aktywny formularz Cursor – decyduje o kształcie kursora aplikacji, wartość domyślna crDefault Cursors – liczba dostępnych kształtów kursora FormCount – liczba formularzy aplikacji Forms – lista formularzy aplikacji
30
30 Wybrane właściwości i metody klasy TScreen Fonts – lista nazw czcionek dostępnych dla danego trybu wyświetlania Height – wysokość ekranu w pikselach PixelsPerInch – określa rozdzielczości ekranu Width – szerokość ekranu w pikselach MenuFont – ustawia czcionki dla opcji menu HintFont – ustawia czcionki dla podpowiedzi
31
31 Projekt III Wykorzystanie wybranych właściwości oraz metod klasy TScreen
32
32 Projekt III
33
33 Projekt IV Dynamiczne dodawanie formularza do aplikacji
34
34
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.