Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałBrygida Sobczyński Został zmieniony 10 lat temu
1
Ezoteryka – „ponad-zmysłowa” neoreligijność
Ks. dr Grzegorz Chojnacki Zielona Góra
2
Ezoteryka – „ponad-zmysłowa” neoreligijność
Człowiek XXI wieku: „Credo ergo sum”?
3
Ezoteryka – „ponad-zmysłowa” neoreligijność
Ezoteryka versus egzoteryka czyli to co ukryte , tajemne wobec tego, co zewnętrzne 1. „eiso” i „eso”, „esoteros” i „esoterikos” 2. „konieczność rzucania ezoterycznych pereł przed egzoteryczne wieprze”?
4
Ezoteryka – „ponad-zmysłowa” neoreligijność
„Ezoteryczne perły” w literackim zapisie Hermes Trismegistos („po trzykroć wielki”) – syn Zeusa pozostawił po sobie „Szmaragdową Tablicę”, którą wg legendy miał znaleźć Aleksander Wielki († 323 przed Chr.) w grobie, w którym miał zostać pochowany. „Szmaragdowa Tablica” zawiera 12 zasad obowiązujących w kosmosie, z których ezoteryka wyprowadza 4 pryncypia: a. „jak na górze, tak i na dole”: zasada odpowiedniości b. na świecie istnieje dwupolowość (polaryzacja) : pomiędzy biegunami występuje napięcie; przykłady biegunów: męski-żeński, pozytywny-negatywny itp. c. napięcie pomiędzy biegunami prowadzi do powstania trzeciego bieguna, który tworzy z nimi jedność d. najważniejszą zasadą kosmosu jest krążenie, cykliczność i rytmiczność podlegająca zasadzie balansu i wyważenia
5
Ezoteryka – „ponad-zmysłowa” neoreligijność
Katalog zasad „nad-zmysłowej” neoreligijności a. Absorbcja „mythosu” jako takiego: brak racjonalnej interpretacji „mythosu” wraz analizą „drugiego dna” „mythos” i jego znaczenie są ze sobą identyczne ambiwalencja oceny: wpływ ezoteryki na rehabilitację „mythosu” w teologii (1987 – Europejski Kongres Teologów w Wiedniu) a zarazem dystans teologii do niego jako takiego (Jacques Maritain – „noc i brzask mitów” „mythos” jako pomost do doświadczenia duchowego: rozszerzenie świadomości i samodoświadczenie „mythos” jako historyczna rzeczywistość, dzięki której ucieczka z trudnej do wytrzymania rzeczywistości jest możliwa pluralizm wykluczających się hermeneutyk
6
Ezoteryka – „ponad-zmysłowa” neoreligijność
b. panteistyczny obraz świata: Bóg nie jest rozumiany w sposób transcendentny i monoteistyczny ekwiwalent transcendencji: „nad-zmysłowość” brak podwójnego porządku bytów i zarazem porządku poznawczego Bóg i dusza, niebo i aniołowie: wszystko cząstką jednej naturalnej rzeczywistości wszystko jest energią, rozumianą nie fizycznie tylko „ezoterycznie”, kosmos jest wielkim energetycznym polem, na którym występują stopnie energetyczne emanatyzm kontra kreacjonizm dualizm horyzontalny, dobra i zła praprzyczyna
7
Ezoteryka – „ponad-zmysłowa” neoreligijność
c. astrologiczna konstrukcja historii czas dzieli się na ery związane z 12 znakami astrologicznymi i rzekomą wędrówką słońca (staro-babilońska legenda) oś ziemi wędruje wzdłuż elipsy i powraca do tego samego punktu wyjścia po ok latach, z tego ok lat przypada na jeden znak Zodiaku wg ezoteryki pierwsza era nastała ok. 10 tys. lat przed Chr. wraz epoką Lwa, następnie mieliśmy erę Raka, Bliźniąt, Byka, Koziorożca oraz Ryby; obecnie nastaje epoka Wodnika, z którą wiąże się większą nadzieję w bardziej ludzką przyszłość na skutek rozpowszechniania się ezoterycznej wiedzy i działania wraz ze „złotą” era Wodnika zaniknie „egzoteryczne” chrześcijaństwo - najważniejsza religia epoki Ryby historia kształtuje człowieka czy człowiek historię?
8
Ezoteryka – „ponad-zmysłowa” neoreligijność
d. Jedna religia świata ezoteryka rozumie się jako wypełnienie wszystkich religii; wg niej istotą religii jednoczącej cały świat jest ubóstwienia człowieka poprzez wzbudzenie w nim „boskiego” Ja oraz stopniowe wyłączenie na drodze poznania niższych sił materii w nim działających jedna religia nie musi powstać, nie jest połączeniem wszystkich religii, nie jest ich syntezą; jedna religia wyłania się z ukrytego działania ezoteryki, gdy ona nastanie, powstanie też doskonały świat równość wszystkich religii kontra uznanie elementów prawdy w nich zawartych?
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.