Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJulita Danek Został zmieniony 11 lat temu
1
Metodologia Ekonomii Eksperymentalnej Na podstawie tekstu dr T. Kopczewskiego Czy studia ekonomiczne obniżają kapitał społeczny
2
Problematyka tekstu dr Kopczewskiego Próba zastosowania metod analizy ekonomicznej w odniesieniu do studentów WNE UW Zagadnienie kapitału społecznego, sposób jego pomiaru oraz wykorzystanie metod eksperymentalnych w pozyskiwaniu jego syntetycznych miar Omówienie wyników eksperymentów klasowych, przygotowanych przez studentów WNE UW na zajęciach z Mikroekonomii III
3
Kapitał społeczny Ekonomia neoklasyczna - efektywna alokacja czynników produkcji (ziemia, kapitał i praca) Wprowadzenie nowego czynnika produkcji – kapitał ludzki Pojawienie się kolejnego czynnika produkcji – kapitał społeczny
4
Czym jest kapitał społeczny? Zestaw nieformalnych wartości i norm etycznych wspólnych dla członków określonej grupy i umożliwiający im skuteczne działanie
5
Metody pomiaru kapitału społecznego wg. Fukuyamy Mierniki oparte na liczbie oraz jakości organizacji pozarzadowych działających w danym kraju Mierniki oparte na badaniach ankietowych. Trzy kluczowe pytania: Ogólnie mówiąc czy uważasz, że większość ludzi zasługuje na zaufanie? Czy uważasz, że większość ludzi wykorzystałaby cię, gdyby mieli taka okazję, czy będą uczciwi wobec ciebie? Czy uważasz, że ludzie przez większośc czasu są pomocni innym, czy tylko patrzą na siebie? Oba typy miar obarczone dużym błędem – tu z pomoca wychodzi ekonomia eksperymentalna
6
Metody uzyskania informacji o kapitale społecznym Wykorzystanie m. in. gier : Trust Game, Public Game, Goods Game, Dictator Game, Ultimatum Game Gry te analizują postawy społeczne graczy Uczestnik przyjmując dane strategie, określa swój poziom kapitału społecznego
7
Eksperyment klasowy Jedna z metod ekonomii eksperymentalnej Narzędzie pedagogiczne Źródło pozyskania danych
8
Przykłady eksperymentów klasowych Model Hotellinga W poszukiwaniu renty Papierowa rzeka
9
Wyniki eksperymentów klasowych Studenci WNE UW charakteryzują się lepsza wiedzą ekonomiczna niż studenci innych uczelni i potrafią jej użyć w praktyce, lecz brak zdolności do kooperacji, małe zaufanie do innych uczestników gry powodują, że ich wybory są nieefektywne czyli studenci WNE UW w porównaniu do studentów innych uczelni charakteryzują się niższym kapitałem społecznym
10
Wyniki eksperymentów klasowych cd. Istnieją dwa podstawowe czynniki wpływające na zmniejszenie kapitału społecznego: Brak umiejetności pracy grupowej Zła interpretacja wiedzy ekonomicznej i kalkulacyjny sposób podejmowania decyzji
11
Dziękuje za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.