Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałRajmund Dulski Został zmieniony 11 lat temu
1
Teorie jako struktury & Anarchistyczna teoria wiedzy
Na podstawie tekstu A. Chalmersa opracowała Milena Jamroziak
2
Wprowadzenie 1. Teorie jako struktury:
Spojrzenie Lakatosa, Spojrzenie Kuhna. 2. Anarchistyczna teoria wiedzy Feyerabenda. 3. Podsumowanie.
3
Spojrzenie Lakatosa: Programy badawcze
Teorie jako struktury Spojrzenie Lakatosa: Programy badawcze
4
Powody rozpatrywania teorii jako struktury
Analizy historyczne ukazały, że teorie mają charakter struktury. Dzięki ustrukturyzowanym teoriom pojęcia naukowe uściślają się. Teorie powinny być strukturami otwartymi tj. wskazywać kierunek dalszych badań (programy badawcze).
5
Pojęcia uzyskują znaczenie poprzez…
Definiowanie Obserwacje Definiowanie ofensywne
6
Programy badawcze Lakatosa - pojęcia
Twardy rdzeń – ogólne hipotezy będące bazą do badań Pas ochronny – hipotezy pomocnicze i warunki początkowe Negatywna heurystyka – wymóg, aby rdzeń podczas badań się nie zmieniał Pozytywna heurystyka – wyznaczanie kierunków modyfikacji, aby teoria odpowiadała realnemu światu
7
Cechy programu badawczego wg Lakatosa
Powinien zapewniać dalszy kierunek badań. Powinien od czasu do czasu prowadzić do odkryć nowych zjawisk.
8
Realizacja programu badawczego
Aby program badawczy miał szansę realizacji swych możliwości, początkowo obserwacje nie są poddawane falsyfikacji. Praca w ramach programu badawczego polega na rozszerzaniu i modyfikacji pasa ochronnego.
9
Jakie modyfikacje można uznać za nienaukowe?
Modyfikacje, które są ad hoc. Modyfikacje, które kwestionują twardy rdzeń.
10
Porównanie programów badawczych
Program badawczy postępowy destrukcyjny
11
Spojrzenie Kuhna: Paradygmaty
Teorie jako struktury Spojrzenie Kuhna: Paradygmaty
12
Cechy teorii nauki wg Kuhna
Rewolucyjny charakter postępu naukowego. Rola socjologicznych cech wspólnot naukowych.
13
Obraz rewolucji nauki wg Kuhna
pre-nauka paradygmat nauka normalna nowa nauka normalna kryzys nowy paradygmat REWOLUCJA
14
Funkcje nauki Brak a priori wyższości jednego paradygmatu nad innymi
Rola rewolucji Ogólność paradygmatów pozwala na różną interpretację umożliwiającą szersze badania
15
Anarchistyczna teoria wiedzy
Paul Feyerabend Wszystko wolno
16
Anarchistyczna teoria wiedzy Feyerebenda
WSZYSTKO WOLNO – brak jednej metodologii pracy nauki uczonych ALE… trzeba odróżnić rozsądnego naukowca od szaleńca.
17
Problem niewspółmierności
Z powodu zupełnie odmiennych zasad konkurencyjnych teorii, powstaje problem ich porównania. Wybór pomiędzy niewspółmiernymi teoriami jest subiektywny.
18
Nauka czy voodoo? Feyerabend nie opowiada się, z wyższością nauki nad innymi formami wiedzy. Ostateczne rozstrzygnięcie dopiero po zbadaniu innych typów wiedzy.
19
Refleksja nad wolnością człowieka wg Fayerabenda
Postulat, aby nauka była traktowana na równi z innymi postaciami wiedzy i świadomości. Ale… Czy ludzie rzeczywiście mogą mieć równy dostęp do różnych możliwości oferowanych przez strukturę społeczną?
20
Podsumowanie Nie ma jednej teorii, która opisywałaby rozwój nauki.
Najbliższa temu jest anarchistyczna teoria Feyerabenda, lecz np. postulat wolności człowieka jest nierealny.
21
Dziękuję za uwagę!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.