Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Kurs Pascala – spis treści
1. Struktury 2. Zmienne 3. Typy danych 4. Instrukcje WE/WY 5. Instrukcje warunkowe/wyboru 6. Literacje 7. Procedury i funkcje 8. Typy strukturalne/tablice 9. Dynamiczne struktury danych
2
Struktury Z czego składa się program : Nagłówek programu
Blok deklaracji Główny blok programu (begin , end) nazwa programu – identyfikator Słowo program – słowo kluczowe Po nazwie umieszczamy „ ; ” Wyraz „begin” jest początkiem programu Wstecz Wyraz kończący program to „end”
3
Podstawy Pascala Tworzenie programów: Planowanie Implementacja
Programowanie liniowe – program ma określoną strukturę, w której można wyodrębnić deklarcje, definicję oraz bloki instrukcji, w tym sterujących wykonaniem programu. Programowanie obiektowe - programy definiuje się za pomocą obiektów elementów łączących stan (czyli dane, nazywane najczęściej polami) i zachowanie (czyli procedury, tu: metody). Obiektowy program komputerowy wyrażony jest jako zbiór takich obiektów, komunikujących się pomiędzy sobą w celu wykonywania zadań. Tworzenie programów: Planowanie Implementacja Kompilacja Konsolidacja Testowanie Optymalizacja
4
Zmienne Zmienne deklaruję się w var . Pierwszym parametrem jest dowolna nazwa dla zmiennej dzięki, której będziemy mieli dostęp do jej wartości, dalej podajemy typ dla przechowywanych informacji przez zmienną. Wstecz
5
Operatory Do wykonywania operacji na zmiennych wykorzystywane są operatory. To dzięki nim możemy operować wartościami zmiennych. Wstecz
6
Typy danych
7
Instrukcje WE/WY Write – wyświetla informację na ekranie
Writeln – wyświetla informacje i przesuwa kursor do następnej linii Read – Przypisanie wartości nie poprzez instrukcję przypisania lecz z klawiatury Readln – Przypisanie z klawiatury wartości do zmiennej i przejście do następnej linii
8
Instrukcje warunkowe/wyboru
1. if...then...else... Instrukcje warunkowe są ważną cześcią każdego języka programowania. Dzięki nim tworzone programy nie będą tak bardzo statyczne. Sposób wykonywania programu może dzieki nim zależeć od woli użytkownika.
10
Procedury i funkcje
11
Typy strukturalne/tablice
12
Dynamiczne struktury danych
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.