Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Zagadnienie transportowe
Prof. dr hab. Grażyna Karmowska
2
Klasyczne zagadnienie transportowe
Problem polegający na wyznaczeniu optymalnego planu przewozów z ustalonych punktów nadania Ai (i=1,2,..,m) do ustalonych punktów odbioru Bj (j=1,2,...n) jednorodnego towaru. Każdy dostawca może zaopatrywać każdego odbiorcę, przesyłając odpowiednio ładunki ai, a każdy odbiorca przyjmuje ładunki bj Koszt (czas) transportu między poszczególnymi dostawcami a odbiorcami wynosi cij
3
A1 c11 B1 c21 cm1 A2 c12 B2 c22 cm2 c1n Bn Am c2n cmn X11 X12 X1n X21
Xm1 c1n Xm1 Bn Am c2n Xm1 cmn
4
Klasyczne zagadnienie transportowe
Należy wyznaczyć takie ilości ładunku Xij przewożonego między dostawcami a odbiorcami, aby zminimalizować całkowity koszt (czas) transportu)
5
Klasyczne zagadnienie transportowe
6
Zagadnienie lokalizacyjno-produkcyjne
Kryterium funkcji celu jest minimalizacja łącznego kosztu produkcji i przewozu
7
Zagadnienie lokalizacyjno-produkcyjne Dodatkowe warunki
1. Wyklucza się możliwość pełnego wykorzystania mocy produkcyjnych z wszystkich punktów
8
Zagadnienie lokalizacyjno-produkcyjne Dodatkowe warunki
2. Wyklucza się możliwość zaspokojenia zapotrzebowania przez budowę zakładu w jednym punkcie
9
Zagadnienie lokalizacyjno-produkcyjne Dodatkowe warunki
3. Cała produkcja wytworzona w dowolnym i-tym punkcie zostanie rozesłana do odbiorców
10
Zagadnienie lokalizacyjno-produkcyjne
11
Zagadnienie lokalizacyjno-produkcyjne
Przy założeniu pełnego wykorzystania mocy produkcyjnych z, jednakowych w każdym możliwym punkcie Jeśli w i-tym punkcie wybudujemy zakład, jego moc produkcyjna będzie w pełni wykorzystana Przypadek przeciwny
12
Zagadnienie lokalizacyjno-produkcyjne
13
Zagadnienie transportowe z blokadą tras
Blokowanie tras i tego dostawcy do j tego odbiorcy występuje gdy mamy do czynienia z: rejonizacją dostaw niedogodnościami komunikacyjnymi niejednorodnością ładunku
14
Zagadnienie transportowe z blokadą tras
15
Zagadnienie transportowe z blokadą tras
16
Zagadnienie transportowe z ograniczoną przepustowością tras
Na niektóre zmienne decyzyjne (lub wszystkie) są nałożone ograniczenia z góry
17
Zagadnienie transportowe z ograniczoną przepustowością tras
18
Zagadnienie transportowe z minimalizacją odległości czasowej z dodatkowym kryterium kosztów
Wyznaczyć takie wielkości dostaw (skąd, dokąd, ile przewozić), aby przy minimalnym czasie najdłużej trwającej dostawy łączne koszty przewozu były minimalne.
19
Zagadnienie transportowe z minimalizacją odległości czasowej z dodatkowym kryterium kosztów
R – zbiór połączeń, którym są przyporządkowane odległości czasowe nie większe od minimalnego czasu naj- dłużej trwającej dostawy
20
Zagadnienie transportowe z kryterium kosztów z dodatkową minimalizacją odległości czasowej
Wyznaczyć taki układ przewozów aby przy minimalnym łącznym koszcie przewozu czas najdłużej trwającej dostawy był minimalny
21
Zagadnienie transportowe z kryterium kosztów z dodatkową minimalizacją odległości czasowej
S – zbiór połączeń (tras), którym są przyporządkowane minimalne łączne koszty przewozu
22
Wieloetapowe zagadnienie transportowe
Elementy: Punkty nadania A Punkty pośrednie D Punkty odbioru B
23
B1 A1 D1 A2 B2 Dr Am Bn
24
Wieloetapowe zagadnienie transportowe 1.
Aby zadanie nie było sprzeczne:
25
Wieloetapowe zagadnienie transportowe 2.
Aby zadanie nie było sprzeczne:
26
Wieloetapowe zagadnienie transportowe 3.
Aby zadanie nie było sprzeczne:
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.