Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSzymon Doruch Został zmieniony 11 lat temu
1
Grzegorz Jachimko Grzegorz.Jachimko@cs.put.poznan.pl
Organizacja Przedsięwzięć Programistycznych Testowanie Grzegorz Jachimko
2
Cytat dnia „Kiedy zawiesza się program konkurencji, to jest awaria. Kiedy zawiesza się własny program to jest ‘drobiazg’. Często po awarii pojawia się komunikat typu ID 02. ID to skrót od Idiotyczny drobiazg, a następująca po nim liczba wskazuje, przez ile miesięcy produkt informatyczny powinien być testowany.” - Guy Kawasaki, ‘The Macintosh Way’
3
Plan wykładu Co to jest błąd? Po co testować? Kiedy testować Jak testować? Testy modułowe – narzędzia Podsumowanie
4
Słynne (i kosztowne) błędy
Co to jest błąd? Słynne (i kosztowne) błędy Lądownik NASA na Marsie – 1999 – koszt: kilkaset milionów $ Błąd dzielenia w procesorach PENTIUM – 1994 – koszt: $ Błąd roku 2000 – 1974 – koszt: kilkaset miliardów $
5
Co to jest błąd - definicja
Błąd oprogramowania występuje gdy: Oprogramowanie nie wykonuje czegoś, co wg specyfikacji powinno wykonywać; Oprogramowanie robi coś, czego wg specyfikacji robić nie powinno; Oprogramowanie wykonuje coś o czym specyfikacja w ogóle nie wspomina;
6
Co to jest błąd - definicja
Błąd oprogramowania występuje gdy (c.d.): 4. Oprogramowanie nie wykonuje czegoś, o czym specyfikacja wprawdzie nie wspomina, ale powinna 5. Oprogramowanie jest trudne do zrozumienia, trudne do użycia, powolne, albo zdaniem testera – będzie w oczach użytkownika po prostu nieprawidłowe
7
Projektanci nie chcą aby ich system zawiódł
Po co testować? Projektanci nie chcą aby ich system zawiódł Bo to się opłaca – wymiana wadliwego oprogramowania jest droższa (pieniężnie i marketingowo) niż kilkadziesiąt dni pracy testerów Główne cele testowania Usunięcie błędów Określenie niezawodności systemu
8
Kiedy testować? Im wcześniej, tym lepiej !
9
Kiedy testować? Im wcześniej, tym lepiej !!
10
Jak testować? Aksjomaty testowania
Programu nie da się przetestować całkowicie 4 instrukcje warunkowe pętla wykonywana do 20 razy kilka poleceń liczba ścieżek: = czas: 1 bln lat przy 5 min. na test!!
11
Jak testować? Aksjomaty testowania
Testowanie jest ryzykowne 1+1,1+2, , 2+1,.... a co jeśli zawiedzie? Test nie udowodni braku błędów Im więcej błędów znaleziono – tym więcej pozostało Nie wszystkie błędy zostaną poprawione Trudno powiedzieć kiedy błąd jest błędem
12
Jak testować? Testy statyczne dotyczy artefaktów, które nie są wykonywane – np. testowanie specyfikacji, projektu, przeglądy kodu Testy dynamiczne wykonywanie i użytkowanie programu
13
Jak testować? Metoda czarnej skrzynki Testowanie, które abstrahuje od wewnętrznej struktury programu i jest ukierunkowane na znalezienie warunków, w których program zachowuje się niezgodnie z zadaną specyfikacją
14
Techniki czarnej skrzynki
Jak testować? Techniki czarnej skrzynki wymagana znajomość specyfikacji wartości graniczne testowanie pozytywne/negatywne klasy równoważności głupi użytkownik szukać błędy tam gdzie już je znaleziono słuchać intuicji
15
Jak testować? Metoda białej skrzynki testowanie, które polega na utworzeniu przypadków testowych na drodze analizy logiki zawartej w kodzie programu (metryki pokrycia)
16
Techniki białej skrzynki
Jak testować? Techniki białej skrzynki formalne przeglądy kontrole koleżeńskie ręczny sprawdzian inspekcje standardy i reguły programowania listy kontrolne
17
Jak testować? Wymagania Specyfikacja Projekt systemowy
Projekt szczegółowy Program Testy akceptacyjne Testy systemowe Testy integracyjne Testy modułowe Wymagania Specyfikacja Projekt systemowy Projekt szczegółowy Program Testy akceptacyjne Testy systemowe Testy integracyjne Testy modułowe Wymagania Specyfikacja Projekt systemowy Projekt szczegółowy Program Testy akceptacyjne Testy systemowe Testy integracyjne Testy modułowe Testy regresyjne
18
Jak testować? Analiza wyników
wymagana jest gruntowna analiza wyników, w p.p. błąd może pozostać niezauważony!! należy zwracać uwagę na efekty uboczne testów
19
Jak testować? Opis błędu Zawiera stan początkowy i sekwencję kroków
Każdy krok ma komentarz: co było OK, czego się spodziewano, co się stało, co było źle Sekwencja jest minimalna Zawiera alternatywne sekwencje Zawiera podobne sekwencje, które działają Specyfikuje specjalne warunki (np. konkretny komputer) Wskazuje na uszkodzone dane NIE zawiera osobistych komentarzy w stronę programistów Zawiera wyjaśnienia dlaczego błąd jest ważny dla użytkownika (przekonywujące i rzeczywiste konsekwencje) Zawiera pytania a nie definitywne twierdzenia (łatwiejsze do akceptacji przez programistów) NIE zawiera prób rozwiązania problemu
20
Jak testować?
21
Testy modułowe - narzędzia
xUnit x = JAVA, C++, C#, ... autorzy: Erich Gamma i Kent Beck framework testowy interfejs graficzny i tekstowy prostota, łatwość obsługi, automatyzacja
22
Testy modułowe - narzędzia
Przepis na udane testowanie: stwórz klasę, którą chcesz testować class RodzajTrojkata { private int m_krawedzie[]; public RodzajTrojkata(){} public String SprawdzRodzajTrojkata(int kr[]) throws Exception m_krawedzie = kr; if (kr == null) throw new Exception("blad"); if (kr[0] == kr[1] && kr[1] == kr[2]) return "rownoboczny"; if (kr[0]==kr[1] || kr[0]==kr[2] || kr[1]==kr[2]) return "rownoramienny"; return "roznoboczny"; } };
23
Testy modułowe - narzędzia
Przepis na udane testowanie dodaj przypadki testowe public class TrojkatTest extends TestCase { private RodzajTrojkata m_rt; protected void setUp() //tutaj dodaj inicjalizację zmiennych m_rt = new RodzajTrojkata(); } protected void tearDown() //tutaj możesz posprzątać po teście m_rt = null; //funkcja testująca jeden przypadek public void testRownoboczny() throws Exception System.out.print(„sprawdzam czy trójkąt jest równoboczny”); int kr[] = new int[3]; kr[0] = kr[1] = kr[2] = 10; string res = m_rt.SprawdzRodzajTrojkata( kr ); assertEquals(„rownoboczny”, res); //OK. jeśli się zgadza
24
Testy modułowe - narzędzia
Przepis na udane testowanie zbierz przypadki testowe w zbiór public class TrojkatTest extends TestCase { ..... //Klasa TestSuite implementuje interfejs Test public static Test TrojkatSuite() //jako parametr przekaż klasę TrojkatTest return new TestSuite(TrojkatTest.class); }
25
Testy modułowe - narzędzia
Przepis na udane testowanie przekaż zbiór testów ‘testerowi’ public class TrojkatTest extends TestCase { ..... public static Test TrojkatSuite() { ... } public static void main( String[] args ) //stwórz zbiór testów TestSuite suite = new TestSuite(); //dodaj jeden lub więcej zbiorów suite.addTest( TrojkatSuite() ); //wykonaj testy w trybie tekstowym TestResult result = junit.textui.TestRunner.run( suite ); }
26
Testy modułowe - narzędzia
Przepis na udane testowanie TESTUJ! skompiluj: javac –classpath c:\junit\junit.jar; *.java uruchom: java TrojkatTest sprawdź:
27
Testy modułowe - narzędzia
xUnit – najważniejsze metody assertEquals, assertFalse, assertTrue, assertNull, assertNotNull, assertSame, assertNotSame, fail
28
Testy modułowe - narzędzia
Problem - Jak testować funkcje, które generują wyjątki? public testExcpetion() { try int x, y, z; y = 10; z = 0; x = y/z; // dzielenie przez 0 !! fail( „oczekiwano wyjątku” ); } catch (Exception err) // OK., tego oczekiwaliśmy
29
Podsumowanie Najlepszym sposobem na unikanie błędów jest tworzenie dokładnych i przemyślanych specyfikacji i projektów, a następnie ich częste przeglądy – im wcześniej błąd zostanie wykryty, tym jest to tańsze Dopasować dostępne metody testowania do wymagań organizacyjnych Tworzyć przypadki testowe najwcześniej jak to jest możliwe
30
Podsumowanie Przygotowanie planu testów ułatwia późniejsze testowanie Znalezione błędy powinny być dokumentowane Korzystaj z narzędzi !!
31
Literatura, informacje
Ron Patton, Testowanie Oprogramowania, Warszawa, czerwiec 2002 Marick B., The Craft of Software Testing, Prentice Hall, 1995 JUnit
32
Ocena wykładu 1. Wrażenie ogólne (1 - 6) 2. Za szybko czy za wolno? 3. Czy dowiedziałeś się czegoś ważnego? 4. Co i jak poprawić?
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.