Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
REPREZENTACJA DANYCH W PAMIĘCI KOMPUTERA
A. znaki alfabetu C. dźwięki B. liczby D. obrazy · pamięć komputera ciąg bajtów · numer bajtu adres · bajt 8 bitów ( cyfr binarnych 0 , 1 ) · zapis w postaci binarnej ( ciągi binarne, zerojedynkowe )
2
A. Znaki alfabetu · za pomocą liczb binarnych najczęściej 8-bitowych 1 bajt = 8 bitów 255 · kod ASCII – 8-bitowy · 000 standard · 128 znaki narodowe, specjalne · przestarzały, brak NL, strzałek itp.
3
Kod ASCII Znak Kod NUL 00 DLE 16 SP 32 48 @ 64 P 80 ‘ 96 p 112 SOH 01
48 @ 64 P 80 ‘ 96 p 112 SOH 01 DC1 17 ! 33 1 49 A 65 Q 81 a 97 q 113 STX 02 DC2 18 „ 34 2 50 B 66 R 82 b 98 r 114 ETX 03 DC3 19 # 35 3 51 C 67 S 83 c 99 s 115 EOT 04 DC4 20 $ 36 4 52 D 68 T 84 d 100 t 116 ENQ 05 NAK 21 % 37 5 53 E 69 U 85 e 101 u 117 ACK 06 SYN 22 & 38 6 54 F 70 V 86 f 102 v 118 BEL 07 ETB 23 ` 39 7 55 G 71 W 87 g 103 w 119 BS 08 CAN 24 ( 40 8 56 H 72 X 88 h 104 x 120 HT 09 EM 25 ) 41 9 57 I 73 Y 89 i 105 y 121 LF 10 SUB 26 * 42 : 58 J 74 Z 90 j 106 z 122 VT 11 ESC 27 + 43 ; 59 K 75 [ 91 k 107 { 123 FF 12 FS 28 , 44 < 60 L 76 \ 92 l 108 | 124 CR 13 GS 29 45 = 61 M 77 ] 93 m 109 } 125 SO 14 RS 30 . 46 > 62 N 78 ^ 94 n 110 ~ 126 SI 15 US 31 / 47 ? 63 O 79 _ 95 o 111 DEL 127
4
· UNICODE : UTF-8, UTF-16, UTF-32 (www.unicode.org) UTF-8
Bits Byte 1 Byte 2 Byte 3 Byte 4 Byte 5 Byte 6 7 0xxxxxxx 11 110xxxxx 10xxxxxx 16 1110xxxx 21 11110xxx 26 111110xx 31 x
5
B. Liczby · pozycyjny, wagowy zapis liczb Lp = a0p0 + a1p1 + a2p // Lp >= 0 p = 10 cyfry 0, 1, ... , 9 L10 = 1a0 + 10a a a3 ... //..a3a2a1a0 · liczby binarne p = 2 cyfry 0, 1 L2 = 1a0 + 2a1 + 4a2 + 8a3 + 16a4 + 32a a a a a a // ...a3a2a1a0
6
Liczby całkowite bez znaku
· ciągi binarne n-elementowe 0 (2n – 1) 8 b – B – 255 16 b – B – 32 b – B – b – 8 B –
7
· przeliczanie BIN DEC : ze wzoru na wartość liczby Lp = a0p0 + a1p1 + a2p p = 2 L2 = 1a0 + 2a1 + 4a2 + 8a3 + 16a4 + 32a5 + 64a6 + 128a a a a np. = 1*0 + 2*0 + 4*1 + 8*1 + 16*0 + 32*1 = 4410 · im mniejsza podstawa tym mniej różnych cyfr ale więcej pozycji w liczbie o takiej samej wartości
8
DEC BIN : dzielenie przez 2
44 0 22 = 11 1 5 1 2 0 1 1
9
· łatwiej przeliczać gdy p = 2m
m = system ósemkowy, oktalny, cyfry 0 7 OCT BIN 000 1 001 2 010 3 011 4 100 5 101 6 110 7 111 = 54038 =
10
m = 4 system, heksadecymalny (hex), szesnastkowy
cyfry 0 9, A, B, C, D, E, F HEX BIN DEC 8 1000 9 1001 A 1010 10 B 1011 11 C 1100 12 D 1101 13 E 1110 14 F 1111 15 = 9E0F16 AB7DE16 =
11
Liczba całkowita bez znaku w rejestrze lub w komórce pamięci
1 bajt
12
Arytmetyka liczb binarnych całkowitych bez znaku
· dodawanie i odejmowanie jak dla dziesiętnych – – 26 przeniesienie pożyczka ( nadmiar lub bit ( niedomiar lub bit dodawany do odejmowany od starszej części starszej części liczby ) liczby )
13
+ – Liczby całkowite ze znakiem · znak – moduł – 127 + 127
– 127 – 0 znak moduł 0 1 –
14
· znak – moduł rzadko stosowany bo trudne + –
a + b a.Z | a.M + b.Z | b.M 1. a.Z = = b.Z a.Z | ( a.M + b.M ) 2. a.M > b.M a.Z | ( a.M – b.M ) b.Z | ( b.M – a.M ) N T
15
· uzupełnienie do 2 (Uzp2)
liczby liczby –
16
+ 1 – 7 + 2 – 6 + 3 – 5 + 4 – 4 + 5 – 3 + 6 – 2 + 7 – 1 – 8
17
· liczba 4–bitowa Uzp2 – 8 + 7
· obliczanie liczby przeciwnej dla Uzp2 ~ – 5 – 5 ~
18
· dodawanie i odejmowanie niezależne od znaków wynik poprawny, gdy nie ma nadmiaru
(– 5 ) przeniesienie ( pomijamy ) · zamiast odejmowania, dodawanie liczby przeciwnej 4 – 6 = (– 6 ) (– 6 ) – 2
19
· wykrywanie nadmiaru dla znak – moduł nadmiar, gdy przeniesienie na bit znaku = 1 // -1
20
dla Uzp2 – – – – OV OV OK OK Cz = Cz = Cz = Cz = 0 Cs = Cs = Cs = Cs = 0 Cz + Cs = 1 nadmiar (Cz różne od Cs)
21
Liczby niecałkowite · zapis stałopozycyjny . . . . . . liczba całkowita ułamek . . . a2p2 + a1p1 + a0p0 + a-1p-1 + a-2p konwersja binarno – dziesiętna = 1*22 + 0*21 + 1*20 + 0*2-1 * 1*2-2 = ¼ = 5¼ = 5.25
22
konwersja dziesiętno – binarna
* 2 0 86 1 72 1 44 = 1 76 1 52 1 04 0 08 .
23
16b b liczba całkowita ułamek 4 cyfry cyfry dziesiętne dziesiętne · dodawanie i odejmowanie jak dla liczb całkowitych bez znaku (znaki ew. jako odrębne bity) · mnożenie i dzielenie algorytmy iteracyjne prostsze niż dla liczb zmiennopozycyjnych
24
· zapis zmiennopozycyjny
m * pc p = 10 1.57* E12 normalizacja 125.78E5 12.578E E8 12578E3
25
p = 2 , standard IEEE 754 01...00 – 3 cecha 01...01 – 2
s c m – 3 cecha – 2 przesunięta – 1 0 1 znak liczby 2 0 3 1 – 4
26
· mantysa znormalizowana (m) ma zawsze postać
1.xxxxxxxx....xxxxx ( ) początkowa jedynka nie jest pamiętana ≤ m < · przykłady – – –15.5
27
· reprezentowane wartości
1 | 1..1 | | | | 0..0 | | | | 1..1 | 1..1 ujemne zero dodatnie 2n n n n liczba cyfr mantysy
28
· dla n = 52 odległość pomiędzy reprezentowanymi liczbami wynosi:
c = 0 e-16 c = 1 e-16 c = 52 1 c = 150 e+29 · typy liczb zmiennopozycyjnych single : b 1 / 8 / 3.4 E cyfr double : b 1 / 11 / 1.7 E cyfr
29
Arytmetyka zmiennopozycyjna
mnożenie mnożenie mantys, sumowanie cech, normalizacja dzielenie dzielenie mantys, odejmowanie cech, normalizacja dodawanie wyrównanie cech, dodawanie, normalizacja odejmowanie wyrównanie cech, odejmowanie, normalizacja
30
· dla 3 cyfr dokładnych 0.375 * * = 0.375 * * 105 = * 105 * 105 · sposób sumowania trzech liczb zmiennopozycyjnych aby błąd był najmniejszy · obliczenia zmiennopozycyjne na odpowiedzialność programisty
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.