Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
NOWA RZECZYWISTOŚĆ NOWE ZADANIA
2
KONCEPCJA WYCHOWANIA ESTETYCZNEGO HERBERTA READA
WYCHOWANIE WEDŁUG PARADYGMATU SZTUKI KSZTAŁTOWANIE INTELIGENCJI TYPU ESTETYCZNEGO „GDY ZGINIE SZTUKA, DUCH LUDZKI STAJE SIĘ BEZSILNY, ŚWIAT COFA SIĘ W BARBARZYŃSTWO”
3
EKSPANSJA SZTUKI POPULARNEJ
PO 70. LATACH… KRYZYS WARTOŚCI EKSPANSJA SZTUKI POPULARNEJ
4
ZADANIA WSPÓŁCZESNEJ TEORII WYCHOWANIA ESTETYCZNEGO
ROZSZERZENIE ZAINTERESOWAŃ NA KULTURĘ POPULARNĄ I ESTETYCZNE ASPEKTY ŻYCIA CODZIENNEGO UWZGLĘDNIENIE NOWYCH MEDIÓW ANALIZA DZIAŁAŃ POZAARTYSTYCZNYCH
5
CO TO JEST WYCHOWANIE ESTETYCZNE?
STRUKTURA INTERDYSCYPLINARNA PROGRAM DZIAŁANIA PRAKTYCZNEGO
6
ZADANIA WYCHOWANIA ESTETYCZNEGO
ZAPEWNIENIE INTENSYWNOŚCI PERCEPCJI EKSPRESJA WRAŻEŃ W FORMIE KOMUNIKATYWNEJ PROWOKOWANIE DO UZEWNĘTRZNIANIA PSYCHICZNYCH DOZNAŃ W KONTAKCIE ZE SZTUKĄ KSZTAŁCENIE WYRAŻANIA MYŚLI W TRAFNEJ FORMIE POSTAWA TWÓRCZA
7
WYCHOWANIE ESTETYCZNE
KSZTAŁCENIE WIZUALNE – WZROK – PROJEKTOWANIE PLASTYCZNE – DOTYK – PROJEKTOWANIE MUZYCZNE – SŁUCH – MUZYKA KINETYCZNE – MIĘŚNIE – TANIEC, RYTMIKA MOWY – JĘZYK – POEZJA I TEATRA KONSTRUKCYJNE – MYŚLENIE – SZTUKA UŻYTKOWA
8
ZADANIA WYCHOWANIA ESTETYCZNEGO
W JAKI SPOSÓB KSZTAŁTOWAĆ I ROZWIJAĆ ZAINTERESOWANIA ESTETYCZNE? JAK LOKALIZOWAĆ POJĘCIE PIĘKNA CODZIENNEGO I W JAKI SPOSÓB PRZEKŁADA SIĘ ONO NA DOZNANIA O CHARAKTERZE ESTETYCZNYM? JAKIMI METODAMI KSZTAŁCIĆ I WYCHOWYWAĆ LUDZI WRAŻLIWYCH ESTETYCZNE? W JAKI SPOSÓB BUDOWAĆ ZADOWOLENIE WYNIKAJĄCE Z AKTYWNEGO UDZIAŁU W SZTUCE?
9
WYCHOWANIE ESTETYCZNE
EDUKACJA KULTURALNA
10
PRZYGOTOWANIE DO UCZESTNICTWA W KULTURZE
EDUKACJA KULTURALNA PRZYGOTOWANIE DO UCZESTNICTWA W KULTURZE
11
EDUKACJA MUZEALNA JAKO PRZYKŁAD EDUKACJI KULTURALNEJ
ODBIORCA SZTUKI ANIMATOR OBIEKT SZTUKI
12
ZADANIA EDUKACJI KULTURALNEJ
WPROWADZANIE W ŚWIAT SZTUKI POPRZEZ AKTYWNOŚĆ: GRY I ZABAWY ZAPOZNANIE Z TECHNIKAMI SZTUKI DAWNEJ I WSPÓŁCZESNEJ – POZNANIE – AKTYWNOŚĆ NAUCZENIE POSŁUGIWANIA SIĘ JĘZYKIEM – SYMBOLIKĄ SZTUKI PRZEZ SPOTKANIA Z ARTYSTAMI, KUSTOSZAMI I PRÓBY KRYTYKI ZAPOZNANIE Z DZIEDZICTWEM KULTUROWYM ZAPOZNANIE Z INSTYTUCJAMI KULTURALNYMI
13
ZADANIA EDUKACJI KULTURALNEJ
NAUCZENIE KORZYSTANIA Z NOWYCH MEDIÓW (TWORZENIE PRZEKAZU ARTYSTYCZNEGO, PROJEKTOWANIE I TWORZENIE WYSTAW NAUCZENIE KOMUNIKOWANIA SIĘ POPRZEZ SZTUKĘ W ŚWIECIE REALNYM I WIRTUALNYM SZTUKA JAKO PUNKT WYJŚCIA DO DYSKUSJI NA TEMATY OTACZAJĄCEJ NAS RZECZYWISTOSCI
14
MODEL KOMPETENCJI NAUCZYCIELA SZTUKI
WIEDZA PRZEDMIOTOWA UMIEJĘTNOŚCI PROJEKTOWE (ZAPEWNIENIE KONTAKTU ZE SZTUKĄ) UMIEJĘTNOŚCI ORGANIZATORSKIE UMIEJĘTNOŚCI KOMUNIKATYWNE UMIEJĘTNOŚCI KIEROWNICZE UMIEJĘTNOSCI PRAKTYCZNE
15
ROLE NAUCZYCIELA SZTUKI
NAUCZYCIEL PRZEDMIOTU ANIMATOR ORGANIZATOR I KONSULTANT KOORDYNATOR DIAGNOSTA
16
BIBLIOGRAFIA H. Read, Wychowanie przez sztukę, Wrocław 1976, B. Suchodolski, Integracja wychowania estetycznego w teorii i praktyce, Wrocław 1975 S. Szuman, O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa 1990 I. Wojnar, Estetyka i wychowanie, Warszawa 1964
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.